Skip to main content
Vraag

Arcadyan TV ontvanger wil niet opstarten sinds ik mijn V10 heb vervangen door een Ubiquiti Dream Router

• April 11, 2026
  • 11 reacties
  • 63 keer bekeken

home-user
Deelnemer

Vandaag heb ik mijn experiabox v10 met succes vervangen door mijnĀ  Ubiquiti Dream Router (oude versie). Het enige dat ik niet niet werkend kreeg is mijn Arris arcadyan hmb2260 settopbox.
Na een reboot blijft deze hangen op 80 % ook een factory default helpt niet.
Uiteraard heb de STB in VLAN 4 gehangen (als Access device) dit klopt toch of moet het een trunk worden?

De KPNĀ  TV+ app op mijn Sony Bravia TV werkt zonder problemen maar ik geef toch de voorkeur aan de lossen STB dus als iemand weet wat er aan de hand zouĀ  kunnen zijn dan hoor ik dat graag.

Ik heb onderstaand post gelezen maar die is al een jaar oud dus denk niet dat dit nog relevant is?
Ā 

Ā 

11 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 12, 2026

Hallo ​@home-userĀ ,

De Arris 2260 is inmiddels een verouderde ontvanger. Mijn advies is dat dit nu een goed moment is om de ontvanger om te ruilen voor een moderner type. Bijvoorbeeld de Arris 5205. Of eventueel de nieuwste KPN TV+-ontvanger.Ā 

Ā 

Heeft het haast?Ā 

Je kunt dan bellen met KPN klantenservice op 0800-0402 en spreek in ā€œstoringā€ en blijf aan de lijn. Ā Ā 

Heeft het wat minder haast?Ā 

Maak dan onlineĀ eenĀ terugbelafspraakĀ (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op een moment dat jou uitkomt.

Je kunt KPN ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op deze social media kanalen:Ā Instagram,Ā FacebookĀ ofĀ X.

Stuur daar je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Meer optiesĀ vind je hier:

Ā 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9

Je hebt ook igmp proxy ingesteld deze is nodig voor de werkingĀ 

home-user
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • April 12, 2026

Hi ​@NoordzeeĀ 

Bedankt voor je reactie, ik ga er gelijk achteraan.

In deĀ KPN TV+-ontvanger specs zie ik dat deze ontvanger HDR ondersteund.

Weet je misschien of KPN dan ook HDR content ondersteunt?

Ā 

home-user
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • April 12, 2026

​@Maikel DrostĀ bedankt voor je reactie. Kan je mij ajb vertellen hoe ik dit precies moet doen?

Ā 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9

Letop dit is een tijdelijke terug komende actie die je moet uitvoeren als de hardware een update krijgt is dit scriptje ook weer verwijderd.

check onderstaande link Ā dit is een heel makkelijk scripje waarnee je de ipmp proxy kan instellen op unifi hardwareĀ mocht dit te ingewikkeld worden dan is de actie van ​@NoordzeeĀ een betere keuzeĀ 

https://github.com/fabianishere/udm-iptv

home-user
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • April 12, 2026

Letop dit is een tijdelijke terug komende actie die je moet uitvoeren als de hardware een update krijgt is dit scriptje ook weer verwijderd.

check onderstaande link Ā dit is een heel makkelijk scripje waarnee je de ipmp proxy kan instellen op unifi hardwareĀ mocht dit te ingewikkeld worden dan is de actie van ​@NoordzeeĀ een betere keuzeĀ 

https://github.com/fabianishere/udm-iptv

Duidelijk, als ik je goed begrijp is dit scriptje niet meer nodig bij de nieuweĀ  KPN TV+-ontvanger?

Ā 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 12, 2026

Een toevoeging, VLAN 4 op WAN is noodzakelijk voor multicast TV-platvorm (arcadyan ondersteunt sowieso geen unicast), maar op LAN is geen noodzaak voor het gebruiken van VLAN. Als je jouw apparaten wil isoleren met VLANs, gebruik andere VLAN IDs. Dezelfde VLAN ID voor WAN en LAN brengt alleen moeilijkheden voor troubleshootenĀ  bij problemen.

home-user
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • April 12, 2026

Een toevoeging, VLAN 4 op WAN is noodzakelijk voor multicast TV-platvorm (arcadyan ondersteunt sowieso geen unicast), maar op LAN is geen noodzaak voor het gebruiken van VLAN. Als je jouw apparaten wil isoleren met VLANs, gebruik andere VLAN IDs. Dezelfde VLAN ID voor WAN en LAN brengt alleen moeilijkheden voor troubleshootenĀ  bij problemen.

Bedankt voor je toevoeging, volgens KPN moet de WAN kant op VLAN 6 zie hieronder

MijnĀ TV en de Arris 2260 heb ik in VLAN 4 hangen,Ā  de TV werkt goed maar de 2260 blijft dus schijnbaar hangen op het igmp proxy probleem zoals door guardi in onderstaande post beschreven is.

https://community.kpn.com/kpn%2Dtv%2D11/ontvangers%2Dblijven%2Dhangen%2Dop%2D80%2Dna%2Dupdate%2Dmodem%2D626696?postid=2046872#post2046872

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 12, 2026

Bedankt voor je toevoeging, volgens KPN moet de WAN kant op VLAN 6 zie hieronder

Je heb 2 WAN verbindingen nodig, VLAN=6 voor internet en VLAN=4 voor TV. VLAN=7 voor telefonie is obsoleet.

Internet: VLAN = 6 met prioriteit P-bit = 1
Vast Bellen5: VLAN = 7 met prioriteit P-bit = 5
TV: VLAN = 4 (DHCP gebaseerd die ook IGMPv2 moet ondersteunen)Ā met prioriteit P-bit = 5

home-user
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • April 12, 2026

​@TDNĀ Hieronder mijn WAN instellingen op mijn UDR, deze werken goed.
Ik neem aan dat jij bedoelt dat ik de WAN kant van mijn router als Trunk moet instellen en aan de LAN kant de TV en KPN box aan VLAN 4 moet hangen?
Ā 

Ā 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 12, 2026

​@TDNĀ Hieronder mijn WAN instellingen op mijn UDR, deze werken goed.

Ja die ziet er goed uit. Als je het Fabian script uitvoert, wordt automatisch VLAN 4 voor IPTV op WAN goed ingesteld. Deze 3 regels zijn belangrijk voor goed werken van KPN IPTV

db_set udm-iptv/wan-vlan 4
db_set udm-iptv/wan-ranges "213.75.0.0/16, 217.166.0.0/16, 195.121.0.0/16"
db_set udm-iptv/wan-dhcp-options "-O staticroutes -V IPTV_RG"

Ik neem aan dat jij bedoelt dat ik de WAN kant van mijn router als Trunk moet instellen en aan de LAN kant de TV en KPN box aan VLAN 4 moet hangen?

Aan de LAN kan je ook zonder VLAN de KPN ontvanger aansluiten. Als je een VLAN wil gebruiken, creƫren een VLAN met andere VLAN-ID dan 4/6. Bij problemen en debuggen moet je kunnen onderscheiden van welke VLAN het pakket komt. Als LAN en WAN identieke VLAN-ID gebruikt, moet je weer goed opletten om te zien, van welke kant het komt.