Skip to main content
Update

Experia Box V10: Update naar KPN Software V10.C.26.06.10

Categorie:Experia Box V10
  • July 16, 2026
  • 130 reacties
  • 4127 keer bekeken
Toon eerste bericht

130 reacties

Forum|alt.badge.img

Ik heb de oorzaak gevonden. Ik ben er even goed ingedoken en kwam erachter dat ik inderdaad een apart 2,4 GHz-netwerk (Domotica) had voor al mijn slimme apparaten. Ik kwam dat netwerknaam tegen bij één van de apparaten. Na de update bleek dat netwerk te zijn gereset. Ik heb het opnieuw aangemaakt en alle apparaten handmatig weer verbonden. Wifi op het modem weer uitgezet en nu werkt alles weer zoals voorheen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Goed gevonden ​@Inconfundible. Dat wil helaas wel eens gebeuren na een update, maar mooi dat je het hebt weten te herstellen. 

• Topper
  • July 27, 2026

Vannacht is mijn modem opnieuw opgestart. Ik neem aan een upgrade. In ieder geval ligt mijn wifi er uit en kan ik een stel apparaten niet bedienen. Kan nu de firmwareversie niet controleren helaas.

De vorige updates al heel veel ellende gehad en nu weer. 

Voor mij begint de KPN heel erg onbetrouwbaar te worden. Als mijn aanname klopt ben ik weg bij KPN.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 27, 2026

Vannacht is mijn modem opnieuw opgestart. Ik neem aan een upgrade. In ieder geval ligt mijn wifi er uit en kan ik een stel apparaten niet bedienen. Kan nu de firmwareversie niet controleren helaas.

Voor mij begint de KPN heel erg onbetrouwbaar te worden. Als mijn aanname klopt ben ik weg bij KPN.

Als je een Extra Wifi netwerk hebt aangemaakt dan kan het bij een update soms gebeuren dat die in naam terugvalt op de standaard. Je kunt dit controleren via de MijnKPN App of de webinterface van je modem. Als de naam inderdaad veranderd is, dan kun je hem daar ook weer aanpassen. Dan zouden je apparaten ook allemaal weer netjes moeten verbinden, ​@MPuitd

• Topper
  • July 27, 2026

Als je een Extra Wifi netwerk hebt aangemaakt dan kan het bij een update soms gebeuren dat die in naam terugvalt op de standaard. Je kunt dit controleren via de MijnKPN App of de webinterface van je modem. Als de naam inderdaad veranderd is, dan kun je hem daar ook weer aanpassen. Dan zouden je apparaten ook allemaal weer netjes moeten verbinden, ​@MPuitd

Het probleem is dat ik niet thuis ben en dus niets kan. En daarom vind ik het ook zo verschrikkelijk slecht dat dit zonder aankondiging gebeurt, bij iemand bij wie het de vorige keren ook al mis ging, in vakantietijd. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • July 27, 2026

Het probleem is dat ik niet thuis ben en dus niets kan. En daarom vind ik het ook zo verschrikkelijk slecht dat dit zonder aankondiging gebeurt, bij iemand bij wie het de vorige keren ook al mis ging, in vakantietijd. 

Het is zeer irritant als dat gebeurd , kan men hoog en laag springen het blijft gewoon irritant, ben dat dus volkomen met je eens.

Enige voordeel. als je het allemaal weer aan de praat hebt dan kans groot dat het stabiel blijft , dat is hier even een tijd geleden.

Al lees ik hier wel bijgene waarbij het mis gaat meestal een V10 hebben i.c.m. een sw2 of meerdere sw2

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 27, 2026

Het principe dat we hanteren is dat een update in de basis onmerkbaar zou moeten zijn. En dat we van daaruit dus niet expliciet individueel informeren dat je een update krijgt. Maar ja, dan is dit wel weer de andere kant van het verhaal. Dat als de update niet daadwerkelijk onmerkbaar is, je je er ook niet op kunt voorbereiden. We verwachten in de komende versie grote verbetering, hopelijk volledige oplossing, voor het terugvallen van de namen van de Extra en Gastwifi. Heb je op dit moment niets aan, maar meer kan ik je op dit moment ook niet geven. :(

Applmac
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 28, 2026

Hier draait deze versie nu bijna een week en de topologie is nog steeds in orde, ook geen Wifi-punten uitgevallen. Erg blij mee.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 28, 2026

@Erik van KPN Het niet kunnen activeren van extra en gast wifi is geen bug maar een bewuste ontwerp keuze. Je krijgt namelijk op het modem heel groot de boodschap dat je wifi op de box aan moet zetten omdat te kunnen aanpassen. Je gewone wifi netwerk kun je wel gewoon bewerken. Zie screenshot

Check, dank je, ​@Erwin1976! Ik ben vandaag op kantoor en dan kan ik dat soort dingen minder goed checken dan als ik thuis ben en gewoon mijn eigen webinterface kan opentrekken. Ga ik alsnog dit meenemen, want het is wel onhandig dat het zo werkt.

Dit heb ik gecheckt. We zien dat er situaties zijn waarbij het modem wijzigingen in Extra en Gastwifi niet goed doorzet naar aangesloten Wifipunten als de Wifi op het modem zelf uitstaat. Om te voorkomen dat mensen daar tegenaan lopen terwijl we werken aan oplossing, hebben we de melding in de interface gezet. Omdat we zien dat het wél goed gaat als je (tijdelijk) de wifi op het modem aanzet om de wijzigingen te doen.

Hier draait deze versie nu bijna een week en de topologie is nog steeds in orde, ook geen Wifi-punten uitgevallen. Erg blij mee.

Goed om te horen, Applmac!

• July 28, 2026

Van  hier uit , ook  een goed bericht! Na de update te hebben verstuurd naar het Modem, eerst nog even het Modem herstart enz. Ik heb nog nooit zo lang ,een goede stabiele wifi gehad! Hoop dat het zo blijft!

Ronaldo-El-Grande
Deelnemer

Ook hier (voorlopig) goed nieuws na het updaten van de Experia V10 naar V10.C.26.06.10.
De 4 SW2's blijven al een week online, ook die gene die draadloos verbonden is,.

Ook in de Topologie blijft alles groen en oké.

Helaas waren wel na het updaten de zowel de 2.4 als 5 GHz Extra Wifi uitgeschakeld en op de standaard naam teruggezet.

Doordat de wifi op de V10 uitstaat wegens geen wifi6, was het wel even knoeien om uiteindelijk alle SSID's op alle SW2s up te krijgen.

Uiteindelijk is het wel gelukt, maar dit is voor de standaard KPN gebruiker natuurlijk wel een brug te ver en zou ook niet nodig moeten zijn.

Gelukkig lijkt de update wel zin gehad te hebben en het uitschakelen van de extra Wifi namen wordt vast opgelost in nieuwe versies.

We blijven positief!

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

We werken toe naar updates die bij iedereen geruisloos uitgevoerd worden. Dan is het (in het begin) één keer instellen en daarna geen geknoei meer. Het klopt dat het nu voor wat hoofdpijn kan zorgen helaas, ook vanwege de reden die Erik hierboven noemt. 

Wel top om te vernemen van jou ​@bravas en ​@Ronaldo-El-Grande dat jullie netwerk nu stabiel draait. 

• July 29, 2026

Nou, een week na de update staan hier beide EW's offline. En van alle drie (dus ook van de SW1 die nog wel online is) zijn de namen weer teruggezet naar iets met op het eind de laatste 6 karakters van het MAC-adres.

Niets veranderd dus, in tegendeel. Vóór deze update gingen er nooit 2 tegelijk offline. En met de oude niet-kpn firmware ging er helemaal nooit een Wi-Fi punt offline. Let wel, alle Wi-Fi punten zijn bedraad aangesloten. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 29, 2026

Het zelf kunnen update naar deze versie is weer aangezet :)

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 29, 2026

Is het verstandig om hem al te updaten, of kan je ook rustig wachten totdat hij automatisch wordt geupdate?

Alvast mijn hartelijke dank,

Joop

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 29, 2026

Correctie, het is ook weer uitgezet. We zien dat het niet helemaal lekker gaat aan onze kant. We komen erop terug als er nieuws is.

Is het verstandig om hem al te updaten, of kan je ook rustig wachten totdat hij automatisch wordt geupdate?

Je kunt gerust wachten, Joop :)

Forum|alt.badge.img+7
  • July 29, 2026

Een week geleden was ik op locatie waar alleen een V10 staat. Volgens de web interface was er een update beschikbaar en heb deze geïnstalleerd.

Hierna geen bijzonderheden ontdekt en alles leek goed te werken.

Gister weer even terug en nogmaals door de interface gegaan waar ik toch wat kleine zaken tegen kom.

Als eerste op de info pagina het ontbreken van een bootloader versie, ( mogelijk alleen cosmetisch)

Als tweede het gebruik van de Logs functie die zeer traag reageert. Schijnbaar is er wat veranderd maar daar gaat nog wat mis met het weergeven :

Ik gebruik de Edge browser en het openen van de Logs duurt zeker een paar minuten als ook het verversen daarvan. Je krijgt de indruk dat de web interface helemaal niet meer reageert als je naar een andere tab wil, b.v. Informatie. Meestal moet je de web browser sluiten en opnieuw opstarten om weer soepel verder te gaan.

Voor de zekerheid nog een reset naar fabriek instellingen gedaan als ook een harde reset met een paperclip achterop de reset button. Geen van beide heeft een verandering op bovenstaande bevindingen gebracht.

De basis functionaliteit (alleen een V10) zoals internet ,wifi ,telefoon en TV werken naar verwachting, heb hierover geen klachten gehoord.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 29, 2026

Nou de prutser mogen ook weer aan de slag met het paired not synced issue..En laat ze eens op één issue concentreren en die nutteloze topologie vergeten want twee issues is blijkbaar teveel tegelijk voor ze.

Hoe was het ook al weer “We zien verberteringen en minder meldingen”, waar zien jullie dat in je dromen?? Wat een onzin vanochtend beide sw2 punten nog in sync nu beide offline na een week….

Wat ontzettend slecht!!! Neem eens wat mensen aan die weten wat ze doen of zet de firmware van de fabrikanten weer terug. Jullie eigen ontwikkelaars zijn blijkbaar niet in staat om iets werkends op te leveren.

Zucht we gaan de boel maar weer eens herstarten…...

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • July 29, 2026

Ik geloof dat Tamara2776 de V10 mag omruilen tegen een V12 en volgens mij heeft ze dezelfde problemen als jij ervaart met de V10 i.c.m. de sw2 punten.

Ik denk dat het voor jou ook wel handig is dat de V10 wordt omgewisseld voor een V12, want ik zelf heb dus de combinatie V12 en SW2 punten en dat gaat met de laatste update echt stukken beter .

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 29, 2026

@ivo46  Wie weet of het helpt geen idee. Voor nu lijken ze voor de v10 ongeveer 9 maanden bezig geweest met het ophogen van het versie nummer…... 

En zoals het hoort beide sw punten zijn ook weer hun naam kwijt.

Erwin van KPN
Moderator

@Erwin1976  

Ik snap dat het frustrerend is als een probleem terugkomt en dat je daar niet blij mee bent. Kritiek geven mag uiteraard, maar ik wil je wel meegeven dat de toon waarop je dit brengt niet echt bijdraagt aan een constructieve samenwerking of een snellere oplossing.

We helpen graag om problemen te bespreken en feedback door te geven, maar dat werkt het beste als we het gesprek inhoudelijk en respectvol houden.  Begrijp me goed, ik verwijder niks en je zult het niet voor niks op deze toon schrijven.. Maar onder de streep wordt niemand er echt gelukkiger/productiever of beter van.  

Erwin van KPN
Moderator

p.s. inhoudelijk laat ik dit even aan ​@Erik van KPN .  Die is er morgen weer

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 29, 2026

@Erwin van KPN Fijn dat je het snapt. Maar jullie zijn nu al zolang met de eigen kpn software bezig en helaas sinds dat jullie daar mee begonnen zijn is het huilen met de pet op. Toen de ZTE firmware nog op mijn v10 draaide samen met 2 sw1 met de originele firmware (met eigen interface, die jullie ook uit eigen belang hebben verwijderd) draaide alles als een zonnetje.

Dus ja ik vraag me echt af wat jullie in vredesnaam aan het doen zijn en of er uberhaupt oog is voor wat jullie de klant aan doen om jullie hogere doel te halen. Dat lijkt maar erg weinig te zijn, behalve wanneer er media aandacht is voor weer eens een mislukte uitrol zoals met de v14 dan kan het ineens allemaal heel snel maar de andere klanten die mogen 9 maanden wacht op een “nieuwe versie” waarvan het netto resultaat op dit moment alleen lijkt te zijn een nieuw versie nummertje.

Dus ja ik ben gefrustreerd en dat mogen jullie weten ook en ik vraag me ook echt af wat jullie nu echt gaan doen om dit probleem binnen een fatsoenlijk tijdsbestek op te lossen en dan bedoel ik niet weer 9 maanden maar binnen zeg eens nu en een maand met de v14 hebben jullie laten zien dat het kan, als je maar wilt.

Applmac
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 29, 2026

Goed om te horen, Applmac!

Helaas is het weer mis, slechts 2 van de 3 Experia Wifi punten worden getoond met hun default naam en ze tonen ook geen aangesloten apparaten. Ik was te vroeg met het plaatsen van mijn positieve bericht.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • July 29, 2026

Begint er toch uit te zien dat de v10 geen  gelukkige combi is met sw2 punten,  hier met de V12 ben ik tot heden happy met de nieuwe update