Skip to main content

Experia Box V10: Update naar V10.C.26.02.06

Categorie:Experia Box V10
  • March 25, 2026
  • 6 reacties
  • 2202 keer bekeken
Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

.We hebben een nieuwe update voor de Experia Box V10. Dat is nu KPN Software V10.C.26.02. In deze Product update lees je wat er is verbeterd en veranderd ten opzichte van de vorige KPN Software versie.

Wat zit er in de update naar KPN Software V10.C.26.02.06

De hier genoemde verbeteringen en aanpassingen zijn allemaal ten opzichte van de vorige versie V10.C25.08.15.

Verbeteringen en aanpassingen in de diensten

We zagen dat er hoge buffer bloat kon ontstaan. Dat wil zeggen dat je netwerk volloopt met dataverkeer, en daardoor traag wordt. Dit was vooral merkbaar bij koperverbindingen met een lage bandbreedte. Dit is nu opgelost.

Ook zagen we dat de verbinding eruit kon klappen bij hoge upload. Dit is verholpen.

De kwaliteit van telefonie kon afnemen bij langere gesprekken, dat is ook opgelost.

Verder zijn algemene en security updates gedaan op verschillende onderdelen binnen de software.

Opgeloste bugs

• Telefonieprofielen werden niet altijd goed ingesteld na een reset, nu wel weer.
  • UPnP aan/uitzetten werkte niet altijd, nu wel weer.
  • Bij het aanzetten van STP (Spanning Tree Protocol) werd dit niet altijd voor alle aangesloten bridges gedaan. Nu wel.
  • Als je wifi op je modem uitgezet had, dan werd dit niet altijd goed hersteld na een reset. Nu wel weer.

Verbeteringen in de webinterface

De topologie is verder verbeterd in hoe dingen worden weergegeven. Weergavefoutjes kunnen nog steeds voorkomen.

SIP ALG is een telefoniefunctie die in een eerdere versie van de KPN Software is toegevoegd en geactiveerd. Voor de meeste mensen is deze functie niet relevant, en merk je hier niets van. Alleen, als je eigen VoIP apparatuur hebt aangesloten, en daarmee intern wilt kunnen doorverbinden, dan lukt dat niet met SIP ALG geactiveerd. Probleem was dat in die eerdere versie geen mogelijkheid zat om SIP ALG uit te zetten. Dat is nu alsnog toegevoegd bij de telefonie instellingen.

Bekende beperkingen en aanvullende opmerkingen

• Gebruik je de V10 in combinatie met SuperWifi 2? Dan kan het soms beter zijn om de wifi op de V10 uit te zetten en alleen de SuperWifi 2 te gebruiken. Dit omdat de SuperWifi 2 wifi 6 hebben, en de V10 niet. En afhankelijk van hoe jouw eindapparaten daarmee omgaan kan je een betere wifi ervaring hebben met wifi op je V10 uit. Als je de wifi op de V10 uitzet, dan moet wel één van je SuperWifi 2 (weer) bekabeld worden aangesloten.

• IPv6 prefix delegation staat op een vaste configuratie. In een latere update wordt dit aangepast zodat je dit kunt inzien en wijzigen. Tot die tijd is het niet mogelijk om (sub)prefixes op de IPv6 firewall open te zetten. Je kunt wel port forwarding naar specifieke IPv6 adressen instellen. Meer informatie over IPv6 Prefix Delegation lees je in de Kennisbank.

Wanneer krijg ik de update? 

We beginnen deze week met de uitrol van ons uit. We verwachten eind van de week of begin volgende week dat je hem ook handmatig kunt installeren via de MIjnKPN app of de webinterface.

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe Software dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op (0800-0402, tijdens kantooruren). De collega die je dan spreekt kan je hiermee verder helpen.

Kennisbank

Onze kennisbank heeft verschillende artikelen met uitleg over hoe je bepaalde instellingen aanpast. Denk aan gastnetwerk of extra wifi instellen, DHCP of DNS aanpassen en Port forwards instellen. Je bereikt ze via dit overzichtsartikel:

6 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • March 25, 2026

Dit is echt een zeer fijne en cruciale update voor iedereen met bufferbloat problemen waar KPN geen oplossing voor had. Fantastisch dat dit word uitgerold.

• Nieuwkomer
  • March 26, 2026

Mijn V10 komt geheel niet meer online na de update. Om 1:00 uur had ik nog internet, om 8:00 uur niet meer. "Services" staat op oranje en "internet" knippert groen.  Wanneer ik inlog op de modem zie ik dat ie de update heeft 26.02.06 heeft gehad. Spanningsloos, reset, factory reset heeft allemaal hetzelfde resultaat, aanvankelijk worden de lampjes rood maar daarna in eerdergenoemde staat. -_-. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • March 26, 2026

Ai, dat is niet de bedoeling natururlijk, ​@Windows95. Ik raad je in deze instantie dan aan om even met ons te bellen (0800-0402), want via hier kan ik je dan niet helpen. En voor storingen zijn we 24/7 open. 

Verder heb ik de replies over SW2 update hier verborgen, want dit is een V10 update. Vragen over SW2 update kun je stellen in een SW2 Product Update.

• Topper
  • March 27, 2026

Lost deze update ook de problemen met Superwifi op?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • March 27, 2026

Er zitten niet specifiek op SuperWifi gerichte verbeteringen in deze update. Wel blijven we aandacht houden voor verdere verbetering van de mesh. Daarbij belangrijk om te onthouden dat dit ook een wisselwerking is tussen modem en wifipunten zelf. En dat verbeteringen over het algemeen ook weer updates aan beide kanten nodig hebben. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • March 27, 2026

Er zitten niet specifiek op SuperWifi gerichte verbeteringen in deze update. Wel blijven we aandacht houden voor verdere verbetering van de mesh. Daarbij belangrijk om te onthouden dat dit ook een wisselwerking is tussen modem en wifipunten zelf. En dat verbeteringen over het algemeen ook weer updates aan beide kanten nodig hebben. 

Duidelijk antwoord, want soort gelijke vraag had ik dus ook gesteld, echter is due vraag verwijderd.

Maar fijn dat aandacht voor de mesh niet verloren gaat en dat deze update een basis vormt voor rest apparatuur van kpn