Skip to main content
Vraag

Experia Box v10A versie V10A.C.25.03.04 IP-adresreservering verwijderen kan niet meer?

• August 2, 2025
  • 10 reacties
  • 95 keer bekeken

In mijn V10A heb ik zo’n 20 gereserveerde IP-adressen. In de vorige firmware-versie kon ik die editten, toevoegen of verwijderen. Als ik nu naar dat menu ga, zie ik daar een lijst met apparaten en IP-adressen van alleen de actieve apparaten. Ik wil een nieuw apparaat het IP-adres geven van een oud apparaat, dat ik niet meer heb. Maar ik kan de oude reservering niet weggooien en als ik de nieuwe reservering op het IP-adres van het oude apparaat probeer te zetten, krijg ik de foutmelding “IP address already reserved for other lease”.

Hoe kom ik van oude, niet meer gebruikte, IP-reserveringen af?

10 reacties

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • August 4, 2025

Probeer eens in de browser de zoom in of uit functie te gebruiken of er knoppen verborgen zijn die nu wegvallen.

Ik heb hetzelfde probleem.. Als ik mijn “Reserve IP address” lijst aanklik, dan zie ik alleen de devices die op dit moment verbonden zijn (ook na in/uit zoomen).

Als ik via de network tab kijk (F12), dan staan ze in de JSON response wel allemaal?

Als ik een andere static IP toevoeg en weer verwijder, en dan vervolgens de laatste request kopieer (firefox: “Edit and resend”) en de MAC aanpas naar die van het apparaat dat “vast” zit (te zien op de “DHCP” pagina). Dan kan ik deze verwijderen en dus komt het IP weer vrij, maar dat is niet zoals het hoort natuurlijk.

Hardware: KPN box 12
Firmware: V12.C.25.06.06

Ik heb hetzelfde probleem.. Als ik mijn “Reserve IP address” lijst aanklik, dan zie ik alleen de devices die op dit moment verbonden zijn (ook na in/uit zoomen).

Als ik via de network tab kijk (F12), dan staan ze in de JSON response wel allemaal?

Als ik een andere static IP toevoeg en weer verwijder, en dan vervolgens de laatste request kopieer (firefox: “Edit and resend”) en de MAC aanpas naar die van het apparaat dat “vast” zit (te zien op de “DHCP” pagina). Dan kan ik deze verwijderen en dus komt het IP weer vrij, maar dat is niet zoals het hoort natuurlijk.

Hardware: KPN box 12
Firmware: V12.C.25.06.06

Wat bedoel je met “Als ik via de network tab kijk (F12), dan staan ze in de JSON response wel allemaal?” ?

Wil dit zeggen dat in de Experia Box V12 precies hetzelfde probleem zit?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • August 11, 2025

Welke browser gebruiken jullie om de webinterface te benaderen, ​@ko_van_den_berg en ​@Gerard en Jose?

Ik zie hier een paar meer meldingen over. Mar tegelijkertijd kan ik zelf in mijn Box 12 met de 25.06.06 versie wel de niet aangesloten apparaten zien en bewerken. Ik gebruik Chrome.

@Erik van KPN 

Ik denk dat er inderdaad ook apparaten in de lijst staan die op dit moment niet aan staan, maar alleen als ze niet al te lange tijd geleden aan gestaan hebben. En de adressen van de apparaten die ik zou willen verwijderen, staan daar niet bij. Die apparaten hebben al heel lang niet aan gestaan.

Zou het zo kunnen zijn dat de lijst alleen de apparaten toont die sinds de laatste grote SW-update aangesloten zijn geweest?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • August 26, 2025

Ik vermoed inderdaad dat na verloop van tijd, niet meer verbonden apparaten uit de lijst vallen. De verschillende meldingen die ik hierover heb gezien heb ik doorgezet naar het modemteam. Dan is het verder even afwachten wat daar uitkomt. Betekent dat ik op dit moment helaas geen permanente oplossing heb, behalve het apparaat in kwestie weer even aansluiten (als je hem nog hebt) om de reservering te verwijderen. 

@Erik van KPN : Het beste zou het natuurlijk zijn om de hele reserveringenlijst altijd te tonen, ongeacht of een apparaat recent nog contact gemaakt heeft of niet. Die lijst MOET nog ergens in het modem staan, anders zou de interface niet weigeren een adres te hergebruiken.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 1, 2025

Hoi ​@ko_van_den_berg , omdat ​@Erik van KPN momenteel met vakantie is neem ik de honneurs even voor hem waar. 

@Erik van KPN : Het beste zou het natuurlijk zijn om de hele reserveringenlijst altijd te tonen, ongeacht of een apparaat recent nog contact gemaakt heeft of niet. Die lijst MOET nog ergens in het modem staan, anders zou de interface niet weigeren een adres te hergebruiken.

Dat zou zeker het beste zijn, ben ik helemaal met je eens. We geven dit uiteraard door aan ons modemteam!

Het lijkt erop dat in de nacht van 7 op 8 oktober versie V10A.C.25.08.04 in mijn modem is gezet. Er is nu wel íets veranderd, maar het is nog steeds niet goed.

De lijst ‘Thuisnetwerk DHCP-leases’ op de pagina ‘Thuisnetwerk->DHCP’ laat nu alle gereserveerde adressen zien, ongeacht of de betreffende apparaten verbinding hebben of niet, plus alle aangesloten apparaten met een actieve lease. Maar in deze lijst kan ik niet wijzigen.

Op de pagina ‘Thuisnetwerk->IP-adres reserveren’ staat de lijst van alle apparaten met actieve leases, inclusief de apparaten met een reservering die recent (minder dan 1 leasetijd geleden?) nog aangesloten zijn geweest. Uit deze lijst kun je de adressen wissen waarvoor je geen adres meer wil reserveren, maar apparaten die je niet meer hebt, staan hier dus niet bij.

Kortom: er is nog steeds geen oplossing voor dit probleem(pje).

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • October 14, 2025

De versie die jij nu ontvangen hebt, ​@ko_van_den_berg, is een versie die een aantal, andere, problemen heeft met de webinterface laag van de software. Hierdoor werken sommige keuzemenu's en opties en dergelijke niet of niet goed. Dat herstellen we in de komende versie. Maar het is dan in ieder geval veelbelovend dat de onder water versie wel goed lijkt in dat alle apparaten getoond worden.