Skip to main content

FRITZ!Box bij KPN

FRITZ!Box bij KPN
Toon eerste bericht

1395 reacties

Joost5361
Nieuwkomer
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 26 maart 2024

DECO's nasr AP mode is slecht idee. Diverse functionaliteit verdwijnt dan.

Aanpassen IP adres reeks fritzbox naar zelfde netwerk als DECO maar dan voor  dedicated reeks kan goede oplossing zijn. Ga ik proberen.

Iedereen bedankt.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 759 reacties
  • 26 maart 2024
Joost5361 schreef:

DECO's nasr AP mode is slecht idee. Diverse functionaliteit verdwijnt dan.

Aanpassen IP adres reeks fritzbox naar zelfde netwerk als DECO maar dan voor  dedicated reeks kan goede oplossing zijn. Ga ik proberen.

Iedereen bedankt.

Ik heb een intern netwerk dat prima werkt met de aangesloten apparatuur; o.a. een apart accesspoint Unifi AP-AC-LR. De FRITZ!Box zorgt voor het uitgeven van ip-adressen en de apparatuur past zich daar op aan. Je netwerk wel even een naam geven anders blijf je zitten dat apparatuur niet wordt herkend.

• Helper
  • 31 reacties
  • 12 juni 2024

Er is een nieuwe firmware versie beschikbaar voor de Fritz!Box 7490.

Versie 07.59

Hier handmatig te downloaden:

http://download.avm.de/fritzbox/fritzbox-7490/

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1754 reacties
  • 12 juni 2024

Voor degenen die het Duits machtig zijn of een goede vertaalwebsite hebben, er zijn ook twee nieuwe Fritz!Boxen aangekondigd door AVM. De FRITZ!Box 5690 Pro en de FRITZ!Box 7690

https://avm.de/unternehmen/presse/presseinformationen/2024/06/der-juni-bringt-neue-fritzbox-power-fuer-den-glasfaser-und-dsl-anschluss-mit-wi-fi-7/

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 759 reacties
  • 13 juni 2024
XS4-Arjan schreef:

Voor degenen die het Duits machtig zijn of een goede vertaalwebsite hebben, er zijn ook twee nieuwe Fritz!Boxen aangekondigd door AVM. De FRITZ!Box 5690 Pro en de FRITZ!Box 7690

https://avm.de/unternehmen/presse/presseinformationen/2024/06/der-juni-bringt-neue-fritzbox-power-fuer-den-glasfaser-und-dsl-anschluss-mit-wi-fi-7/

Nou ik houd dit nauwlettend in de gaten vanaf het moment dat dit apparaat is “aangekondigd” op 23 februari 2023. Anderhalf jaar geleden! Maar de maker (AVM) van de FRITZ!Box familie heeft wat tegenslag gehad met een patent.

Ik heb van AVM gehoord dat dit opgelost is en dat de FRITZ!Box 5690 Pro binnenkort te koop is. Ik heb al “ergens” de belachelijk hoge adviesprijs van € 329,-- voorbij zien komen. Wat voor super apparaat moet dat wel zijn? De FRITZ!Box 5690 heeft ook een XGS uitvoering waar het nog onbekend van is wanneer die te koop is. Het aantrekkelijke van de FRITZ!Box 5690 XGS is dat hij een 10 Gbit/s WAN/LAN5-poort heeft. De FRITZ!Box 5690 Pro “maar” een 2.5 Gbit/s WAN/LAN5-poort.

Maar AVM doet hem aan tijd en weet niet wanneer de FRITZ!Box 5690 XGS op de markt komt.

Zo zoetjes aan kan zo'n apparaat beter FRITZ!Box 5690 “antiek” genoemd worden. Vooral de wifi waar ze zo mee pronken is al sterk verouderd als het apparaat te koop is…….

• Topper
  • 13 reacties
  • 12 november 2024

Ik heb sinds kort weer een aansluiting bij KPN (komende vanaf Budget-Alles-in 1) Ik heb van KPN de KPN Box 12 en 2 TV+ ontvangers gekregen. 

Nu heb ik de KPN Box 12 vervangen door een Fritz!Box 7490 en alles werkt goed.

Ik zit alleen met een vraag: Moet ik nu voor Annex A kiezen (zoals ik veel gelezen heb) of Annex B (zoals ik zag in de KPN Box 12.

Ik heb nu gekozen voor Annex B en alles werkt wel goed tot nu toe.

Bij Annex A had ik op een bepaald moment dat incidenteel de verbinding verbroken werd en opnieuw verbinding gemaakt werd, dit was een keer of 3 in 6 dagen tijd. Of dit toeval was of aan de keuze voor Annex A lag weet ik dus niet.

De verbinding is volgens de gegevens van de Fritz!Box:
Connection type: VDSL2 17a G.Vector (ITU G.993.5)

Iemand die hier het juiste antwoord op weet, dus Annex A of B?

Hieronder een afdruk afkomstig uit de KPN Box 12

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1754 reacties
  • 12 november 2024

Hallo @PedroN , welkom terug.

Annex A en B waren vroeger (in de tijd dat de telefoonlijn nog voor telefoon werd gebruikt) aanduidingen voor een analoge en digitale (ISDN) lijn. A was voor analoog en B voor ISDN.

Met VDSL werkt dat volgens mij niet meer zo en heeft het met de frequentieband te maken. Welke de juiste is, kan ik zo ook niet uit mijn hoofd zeggen. Googlen levert nogal wat tegenstrijdige antwoorden op, waarschijnlijk omdat het ene slaat op de telefoonlijn en het andere op de VDSL lijn.

• Topper
  • 13 reacties
  • 12 november 2024

Ik lees overal dat Annex A gekozen moet worden maar dat zijn vaak oude berichten. Maar omdat in de KPN Box 12 Annex B genoemd wordt begon ik erg te twijfelen. Ik heb de Fritzbox weer helemaal gereset  naar fabrieks instellingen en gekozen voor KPN. Standaard werd Annex A gekozen, de Fritzbox is voorzien van de laatste definitieve firmware 7.59 (end of support per oktober 2024 voor de 7490).

Ik zal het even een paar weken aankijken en mochten er weer verbindings hick-ups zijn kan ie altijd weer terug naar Annex A.

Ik had gehoopt dat iemand van KPN een sluitend antwoord zou kunnen geven.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1754 reacties
  • 12 november 2024

Geef het even wat tijd @PedroN , wellicht dat iemand van KPN meeleest.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6906 reacties
  • 12 november 2024

Hmmm als ik de specifieke handleiding zo bekijk wordt er ook gesproken over Annex A maar ik ben de eerste die toegeeft dat ik niet helder heb wat daar dan de technische grondslag voor is . Ik vraag eens rond. Als die nu op A stabiel draait dan zou ik hem daar ophouden. Komen we op terug!

• Topper
  • 13 reacties
  • 12 november 2024

Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst.

Ik heb hem nu op B staan omdat het ook zo in de KPN Box 12 stond, maar misschien zit ik nu appels met peren te vergelijken 😁

De firmware waarnaar jouw link verwijst is wel erg verouderd, dat is versie 7.27 van mei 2021. De huidige en allerlaatste versie is 7.59 van juni 2024.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6906 reacties
  • 12 november 2024

Check, sorry dat had ik even niet door. Ik heb zelf geen eerste hand ervaring met dit apparaat en als ik google kom ik ook erg oude referenties tegen uit 2005/2010 😅 . 

• Topper
  • 13 reacties
  • 12 november 2024

In de handleidingen voor de 7590 wordt ook gesproken over Annex A, dus dat zal het wel moeten zijn denk ik.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 917 reacties
  • 12 november 2024

Was annex B geen ISDN? 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6906 reacties
  • 12 november 2024

Ja volgens mijn bronnen wel @driemaster. Maar ik weet persoonlijk niet of dat allemaal nog van toepassing is. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 917 reacties
  • 12 november 2024

Volgens mij was ISDN uitgefaseerd en analoog (POTS) ook zo goed als. 

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 851 reacties
  • 12 november 2024

@PedroN Maar, de 7590 heeft toch een wizard ingebouwd zitten waar je even voor KPN moet kiezen en dan gaat het vanzelf goed qua instellingen

• Topper
  • 13 reacties
  • 12 november 2024

@Speedmaster Ik heb zelf de 7490 en bij het KPN profiel wordt ook automatisch Annex A gekozen.

Maar omdat in het KPN modem sprake is van Annex B begon ik te twijfelen wat nu juist is.

Ik heb in de Fritz!Box maar weer Annex A geselecteerd en kijk het wel  even een paar weken aan of er weer spontane herstarts plaatsvinden.

Ericbe
Deelnemer
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 26 november 2024

Kun je de Fritzbox ipv het Kpn modem gebruiken?

vraag zal al wel gesteld zijn, maar ik heb geen zin om 56 pagina’s door te nemen….

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 10723 reacties
  • 26 november 2024

Dat is geen enkel probleem een Fritz Box gebruiken in plaats van een KPN modem ​@Ericbe. Zie o.a. https://www.kpn.com/internet/fritzbox voor meer info. 

Reageer