Skip to main content
Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.25.08.16

Categorie:KPN Box 12
  • December 15, 2025
  • 203 reacties
  • 8143 keer bekeken
Toon eerste bericht

203 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 25, 2025

Hier werkt het nu bijna perfect,  paar rare punten, mijn vip2952 stond gewoon in het overzicht, maar is nu verbannen naar niet verbonden apparaten , terwijl ding aan staat.

Verder wil de ringbel regelmatig getransporteerd worden naar het SW punt welke op de zolder staat, met als gevolg dat verbinding met de ringbel ruk is,  als ik dan binnen de Ring app  netwerk wijzigen  kies dan komt de Ringbel weer op het SW punt van de keuken ( en daarom heb ik ook een SW punt in de keuken gezet).

Verder zie ik 3 WLAN punten en een device staan bij niet verbonden apparaten, maar die ga ik niet meer verwijderen, doe ik dat wel dan worden mijn 3 SW punten welke draadloos zijn gewoon het het netwerk gemieterd en kan ik weer het gehele netwerk stoomloos maken en weer opnieuw opstarten.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Dank voor het melden! We zien dat meer zaken in de topologie nog niet kloppen, ik vermoed dat de weergave van je VIP2952 daar ook onder valt. We zijn het nog verder aan het verbeteren, dus hopelijk staat dit na een toekomstige update weer goed. 

Wat de Ring betreft, wat als je Extra Wifi instelt en deze op 2,4 Ghz zet? Gaat het dan beter qua waar de Ring verbinding mee maakt? 

Je laatste punt is ook goed om te weten. Je hebt geen idee wat voor apparaten dit zijn? Je noemt 3 WLAN punten, zijn dat niet de SuperWifi punten zelf? 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 25, 2025

Dank voor het melden! We zien dat meer zaken in de topologie nog niet kloppen, ik vermoed dat de weergave van je VIP2952 daar ook onder valt. We zijn het nog verder aan het verbeteren, dus hopelijk staat dit na een toekomstige update weer goed. 

Wat de Ring betreft, wat als je Extra Wifi instelt en deze op 2,4 Ghz zet? Gaat het dan beter qua waar de Ring verbinding mee maakt? 

Je laatste punt is ook goed om te weten. Je hebt geen idee wat voor apparaten dit zijn? Je noemt 3 WLAN punten, zijn dat niet de SuperWifi punten zelf? 

Ik kan kijken of ik de extra wifi op 2,4 Ghz zetten, maar dat moet via modem zelf en dan moet ik volgens mij het sw punt eerst weer bekabeld aansluiten omdat draadloos een sw punt niet veranderd kan worden.

En voor laatste punt , kans is groot dat het de sw punten  zijn, maar ze staan bij niet verbonden apparaten en daar horen ze niet te staan en als ik ze verwijderd dan staat er tijdens het verwijderen, schuur, zolder, keuken

En mbt vip 2952 die stond er netjes in niks aan de hand maar ook als de vip aanstaat dan wordt de vip ineens op bepaald moment bij niet verbonden apparaten gezet, terwijl de vip via utp is aangesloten, wel aangesloten op een switch, maar dat wilde de kpn installateur perse toen der tijd

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

De laatste twee punten klinken inderdaad als weergaveproblemen (topologie), dus daar zijn we nog mee bezig. Jouw signaal nemen we ook mee! 

Je SuperWifi punt bekabeld aansluiten hoeft niet. Als je de stappen volgt uit het linkje dat ik stuurde dan zou het vanzelf moeten werken!

• Topper
  • December 26, 2025

Bij mij speelt er een raar fenomeen af bij elke update dat telefonie het niet doet. Dit komt mede door dat er lijkt dat er in de config die automatisch vanuit KPN komt dat er 1 nummer incorrect is van mijn vaste telefoonnummer. Hierdoor meld de telefonie account zich niet aan en blijft het icoon rood in de modem pagina. Een fabrieks reset helpt alleen maar dit is wel irritant om elke keer na een update uit te voeren.. Hebben meerdere er ook last van?

Ik heb wel hier en daar een losse melding gezien dat telefonie het eenmalig niet deed na deze update, ​@Zirri. Het was in die gevallen te verhelpen door onze servicetool voor vast bellen te doorlopen die dan de telefoniegegevens opnieuw synchroniseert. Wil jij die ook eens doorlopen zodat die ook even in het algemeen kan checken of er dingen niet goed zijn/staan rondom je telefonie? Dan ben ik benieuwd of het bij een volgende update weer uit staat. 

Ik heb de service tool ook doorlopen vooral wanneer dit elke keer voorkwam. Alleen bij de laatste update werkte de service tool niet en heb ik het probleem met een fabrieks reset opgelost. Het blijft wel vervelend omdat het nu na elke update voor komt.

• Nieuwkomer
  • December 26, 2025

Heb een volledig ‘out of the box’ KPN aanslutiing. Geen WIFI punten, geen andere complexiteit. Maar helaas werkt MAC filtering nog steeds niet na deze upgrade. Deze functie is erg prettig met schoolgaande kinderen. Heb de modem een fabrieksreset gegeven maar de menu's zijn nog steeds ‘greyed out' de knoppen reageren (in dit scherm) nergens op. Behalve het instellen van de functie MAC filtering. Maar zodra je geen MAC's kan whitelisten is dit een niet erg bruikbare functie. 
Heb ook geprobeert om de MAC adressen zelf in te voeren in het juiste format en geprobeert komma gescheiden met allemaal hoofdletters. 

De alternatieve functie met parental control is (zover ik tot nu toe heb begrepen) waardeloos aangezien de kinderen gewoon dynamische MAC adressen instellen. Met MAC filtering heeft dat ‘tructje’ geen zin. 

Erg jammer nu weer maanden wachten?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 26, 2025

@Greenfield82 MAC filter is een alibi functie. Het MAC adres wordt mee gezonden bij netwerkverkeer. Als iemand een stuk mee luistert, kan hij ook de whitelisted MAC adressen van verbonden appraten achterhalen en klonen. Aangezien jouw kinderen al weten hoe dynamische MAC adressen te instellen, is MAC adressen klonen een eitje (dankzij ChatGPT en co.)

• Nieuwkomer
  • December 26, 2025

@Greenfield82 MAC filter is een alibi functie. Het MAC adres wordt mee gezonden bij netwerkverkeer. Als iemand een stuk mee luistert, kan hij ook de whitelisted MAC adressen van verbonden appraten achterhalen en klonen. Aangezien jouw kinderen al wete hoe dynamische MAC adressen te instellen, is MAC adressen klonen een eitjes (dankzij ChatGPT en co.)

Toch is dat een stukje lastiger ;) zover zijn ze denk ik ook nog niet. Maar parental control is met een klik op een native functie (dynamic mac) te omzeilen. Heb jij tips? De kinderen hier raken (begrijpelijk) niet uitgekeken op het internet en begrijpen de consequenties maar zijn helaas niet altijd in staat om op basis van discipline te stoppen wanneer dit het best zou zijn.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 26, 2025

@Greenfield82 Je kan beter de ouderlijke toezicht op de telefoons van de kinderen installeren. De functies van Google op Apple zijn al heel goed, als je nog beter toezicht wil houden, kan je een 3rde party App installeren, de kost paar Euro of gratis met reclames.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • December 27, 2025

Na een redelijk rustige periode wat betreft het wegvallen van sw1 en sw2 nu toch weer regelmatig uitval van bijvoorbeeld de sw1. Als ik dan het netwerk herstart valt er ook een sw2 uit, die daarvoor goed werkte. Ook mijn televisie heeft elke avond(wij kijken alleen 's avonds) wel een frozen image. Wat kan ik hier verder aan doen. Helpdesk KPN kunnen jullie mij helpen

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Bedoel je met een netwerk herstart dat je dat doet via de webinterface van je Box 12? Dat zou vaak wel moeten helpen om de verbindingen in je netwerk weer te herstellen. Als dat daarmee niet meer lukt, dan kun je eens checken of een schone installatie nog wil helpen. 

Om je goed verder te kunnen helpen, wil ik je aanraden om een eigen topic aan te maken. Dan kunnen we eens kijken wat hier aan te doen valt. 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • December 27, 2025

Eigen topic inzake mijn problemen heb ik al eens aangemaakt. Daar heb ik nog niets op vernomen.

Dus wacht ik nog maar weer ff af.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

In je laatste eigen topic kun je dit het beste weer aankaarten. Een collega houd dit topic in de gaten en zal je verder proberen te helpen. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 27, 2025

Na een redelijk rustige periode wat betreft het wegvallen van sw1 en sw2 nu toch weer regelmatig uitval van bijvoorbeeld de sw1. Als ik dan het netwerk herstart valt er ook een sw2 uit, die daarvoor goed werkte. Ook mijn televisie heeft elke avond(wij kijken alleen 's avonds) wel een frozen image. Wat kan ik hier verder aan doen. Helpdesk KPN kunnen jullie mij helpen

Tja helaas ben je niet de enige,  dus waarom je in je eigen topic verder moet is mij een raadsel, maar daar hebben ze wel vaker een handje van en ben het daar zelf dus niet mee eens

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • December 28, 2025

Dagen geleden aangegeven dat ik de nieuwe firmware zou willen gebruiken, maar tot op heden nog niets gezien en op de v12 staat dat de upgrade service niet beschikbaar is. Tja. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Dan is het nog even geduld hebben Supernova. Je zult denk ik begrijpen dat het de afgelopen dagen wat stiller was op de werkvloer bij ons, maar vanaf morgen wordt er weer naar gekeken. 

erwtjuh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • December 28, 2025

Goedemiddag,

Toch nog even melden: na een week goed werken is de verbinding naar de SW2 punten weggevallen. Leds groen maar bij nakijken is de status paired voor beide. Herstarten van het huisnetwerk helpt niet. Daarna de SW2's uit en aangezet. Dat helpt en zijn beide weer synced. Hopelijk helpt de komende update van de SW2.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • December 28, 2025

Ook hier sw2 valt na zeven dagen weer weg. Straks even opnieuw opstarten. Maar gaat wel vervelen had ik net zo goed bij Ziggo kunnen blijven nooi wegens last van en geen omkijken naar 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Dank voor het melden beiden. Niet de bedoeling dat de SuperWifi punten de verbinding spontaan verliezen, dus ook jullie meldingen nemen we mee naar de ontwikkelaars.

• December 28, 2025

Heel gek. Ik heb er geen verklaring voor, ​@FLaDin, en dus ook geen oplossing op dit moment. Ik geef het door aan het modemteam. 

Ik was er na een weekje weer eens mee bezig en kan nu melden dat het bij mij is opgelost.

Ik zag ineens dat in het scherm Ethernetpoorten de schakelaar STP protocol uit stond. Wie, hoe, waarom dat gebeurd is, is me niet bekend c.q. duidelijk. Het hielp in ieder geval wel om de andere lijsten weer met informatie over apparaten etc, te krijgen. Of het de oorzaak was weet ik niet, maar het hielp wel.

Helaas moet ik nu enige minuten later melden dat, dat maar tijdelijk helpt. Want na de pc weer uit pauze stand gehaald te hebben waren de overzichten weer leeg als eerder gemeld. Maar STP mode weer uit en aangezet en ik heb weer "beeld”.

• Slimmerik
  • December 30, 2025

ik heb net de update via het v12 modem gedaan van superwifi.

ging goed lijkt het (Groene lampjes op de superwifi branden nu weer maar in het V12 overzicht blijven ze rood (niet goed gekoppeld is de melding) 
Zijn standaard bedraad gekoppeld en hebben in het overzicht ook groene connectie lijn dus zou alles goed moeten zijn m.i. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • December 30, 2025

Hi websurfer, fijn dat de update is gelukt. Het komt soms voor dat het helemaal goed wordt weergegeven in de modem, dit terwijl alles verder goed werkt. Wat je nog kunt proberen is je modem herstarten of in de webinterface het thuisnetwerk herstarten. Open een browser en ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn en klik daar op Instellingen en daarna op Herstart Thuisnetwerk. We zijn bezig om dit nog in komende updates te verbeteren, gelukkig werkt alles verder goed. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • December 31, 2025

Het is bekend dat met name de topologie weergave in de GUI nog te wensen overlaat, dus trek je daar niet teveel van aan. Zolang alles werkt heb je niet echt een probleem.

Klopt, zo heb ik nog steeds een verschil in de Android KPN app en wat ik zie op de pagina van de router zelf.

De app versie lijkt wel accurater dan de router versie (ook na een reload).

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • January 4, 2026

Beste mensen,

In het verleden heb ik wel het 1 en ander geschreven met name over de box 12 problematiek.

Vooral het probleem dat elke 7 dagen e topologie in volstrekte verwarring was.

De nieuwe firmware kon ik zelf installeren op de voor mij gekozen tijd!

De installatie is 2 weken geleden.

De box 12 werkt erg goed. De 7 dagen cyclus heeft niet meer plaats gevonden. Ook de devices worden makkelijker en beter verdeelt tussen de 2 superwifi's. De WIFI op de box 12 zelf staat uit.

Dus erg tevreden!

Beste wenden voor 2026

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • January 4, 2026

Bedankt voor de positieve feedback ​@Marcthin en fijn om te lezen dat je zo tevreden bent met deze laatste update 💪🏻