Skip to main content
Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.25.08.16

Categorie:KPN Box 12
  • December 15, 2025
  • 233 reacties
  • 9311 keer bekeken
Toon eerste bericht

233 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • February 1, 2026

Vraag bij mijn schoonmoeder draai box 12 op oude software. Krijg ook met geen mogelijkheid de nieuwe we op. Wat moet ik.doen 

• Deelnemer
  • February 1, 2026

Jij hebt nog de oude software 

Aha. Dus het bericht is alleen van toepassing op mensen met een nieuwere versie van de software? Weet je toevallig hoe ik in aanmerking kom voor een update?

Overigens is dit apparaat vandaag geinstalleerd, en blijkbaar is deze software bij aflevering al zodanig oud dat er geen instructies meer voor geschreven worden. Best bijzonder!

​@lphartley, ben jij een helemaal nieuwe klant, of is dit een vervangend modem? 

Als je nieuwe klant bent, dan had er eigenlijk een modem met de KPN Software geleverd moeten worden want:

Wel apart want ik had begrepen dat kpn eerst de voorraad met de nieuwe software wilde voorzien.

In de basis is de voorraad volledig over op KPN Software.

Maar de voorraad is ook wel zodanig qua hoeveelheid en plekken (magazijn, winkels, monteurs etc.) dat het kan gebeuren dat er hier en daar nog een modem rondzwerft met de oude firmware. In dat geval zou je in de nacht volgend op aansluiten automatisch meegenomen moeten worden. Als dat niet gebeurd is, geef het even aan en vul je forumprofiel in. Dan laat ik je migreren.

Ik ben een nieuwe klant. 

Vul dan je forumprofiel even in, ​@lphartley, dan zet ik dit door zodat je ook overgaat. 

Ingevuld. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • February 1, 2026

Vraag bij mijn schoonmoeder draai box 12 op oude software. Krijg ook met geen mogelijkheid de nieuwe we op. Wat moet ik.doen 

<afbeelding>

@Zebra5, je ziet, maak ik op uit het screenshot, in de app geen optie tot updaten. In de basis zou dan een reset ruim voldoende moeten zijn om update te triggeren. Als check, heb je een reset gedaan? Zo niet, doe dat eens. Het kan daarbij handig zijn om even andere bekabelde apparaten los te koppelen van het modem. 

@lphartley, dank! Ik ga er morgen mee aan de slag en kom er bij je op terug.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • February 1, 2026

@Zebra5 

bij de Box12 moet je 2 keer een reset uitvoeren om deze van de laatste update te voorzien.

je moet eerst inloggen in de web interface, dan bij de systeem instellingen een reset uitvoeren van de Box12.

wacht hierna 10min totdat de Box12 helemaal is opgestart. hierna met een paperclip resetten achterop de Box12 bij de aan en uit knop.

hierna weer 10min wachten. dan nog een keer de Box12 uit en aan zetten, en hierna zou hij de update moeten gaan binnen halen.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • February 1, 2026

@Zebra5 

bij de Box12 moet je 2 keer een reset uitvoeren om deze van de laatste update te voorzien.

je moet eerst inloggen in de web interface, dan bij de systeem instellingen een reset uitvoeren van de Box12.

wacht hierna 10min totdat de Box12 helemaal is opgestart. hierna met een paperclip resetten achterop de Box12 bij de aan en uit knop.

hierna weer 10min wachten. dan nog een keer de Box12 uit en aan zetten, en hierna zou hij de update moeten gaan binnen halen.

Zal het eens proberen thnx

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • February 1, 2026

Nu nagenoeg iedereen over is naar de KPN software vraag ik me af wat we kunnen verwachten van toekomstige updates. Wat me opviel is dat de oude software niet heel frequent een update ontving terwijl we overal om om heen de digitale dreigingen zien. Kunnen we nu bijna alle klanten gemigreerd zijn vaker updates verwachten, ook omwille van security?

Ik hoop ook dat er aan de UI wordt gewerkt. Op een iPad is de lay-out echt dramatisch 😅

Inmiddels is de stabiliteit lijkt het teruggekeerd. In ieder geval bij de combinatie van apparatuur die ik en mijn ouders in hun setup actief hebben.

Kan KPN een tipje van de sluier oplichten? Wellicht is een nieuw onderwerp vanuit KPN over de KPN modems een goed idee.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 1, 2026

Nu nagenoeg iedereen over is naar de KPN software vraag ik me af wat we kunnen verwachten van toekomstige updates. Wat me opviel is dat de oude software niet heel frequent een update ontving terwijl we overal om om heen de digitale dreigingen zien. Kunnen we nu bijna alle klanten gemigreerd zijn vaker updates verwachten, ook omwille van security?

Providers modems hebben idR geen last van hackers. Ze worden beschermt door VLAN-laag, een hacker moet van beste huis komen om deze te omzeilen. De server, de modem onderhoudt is nog makkelijker te hacken dan de modems vanaf afstand.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • February 1, 2026

Dat er netwerktechnische bescherming is mag ik hopen haha. Maar toch vraag ik me af hoe veilig het is als een update een jaar achter blijft. Lokaal zullen er toch ook kwetsbaarheden zijn.

De afgelopen jaren zagen we wel meer zaken die onmogelijk werden geacht.

Ik zou een tech talk onderwerp wel op prijs stellen. Uiteraard zonder alle geheimen te openbaren 😁