Skip to main content
Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.25.08.16

Categorie:KPN Box 12
  • December 15, 2025
  • 279 reacties
  • 11034 keer bekeken
Toon eerste bericht

279 reacties

• Deelnemer
  • March 13, 2026

Na de update klopt bij mij de weergave van de wifi apparaten helemaal. Ze zitten zelfs op het juiste sw2 punt in het overzicht. Weet echter niet of het helemaal compleet is. Wat ik echter wel mis is een overzicht van alle bekabelde apparaten die ik heb aangesloten. De teller staat in het overzicht nu op 0. Is dit een bekende bug?

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • March 13, 2026

Na de update klopt bij mij de weergave van de wifi apparaten helemaal. Ze zitten zelfs op het juiste sw2 punt in het overzicht. Weet echter niet of het helemaal compleet is. Wat ik echter wel mis is een overzicht van alle bekabelde apparaten die ik heb aangesloten. De teller staat in het overzicht nu op 0. Is dit een bekende bug?

Ik neem aan dat je het bedoeld bij het overzicht (huisje)  welke je krijgt te zien als je inlogt bij de v12.

Als alles gewoon werkt zou ik mij daar totaal niet druk over maken, want het is maar een getal welke wordt weergegeven je kan er verder ook niks mee.

In de topologie zal je ze wel terug moeten vinden , alles met een een doorgetrokken lijn is vast en stippellijn is draadloos

• Deelnemer
  • March 13, 2026

Nee, de topologie bevat geen enkel bekabeld apparaat. Ook als ik doorklik staat er geen enkel bekabeld apparaat in het overzicht. Het maakt daarbij niet uit of:

• Ze direct op de KPN box 12 zitten.
  • Via een switch.
  • Op een SW2 punt via een switch.
  • Via een accespoint van een andere leverancier.

Volgens de kpn box zit er geen enkel bekabeld apparaat in mijn netwerk (behalve de sw2 punten). Overigens werkt het allemaal en maak ik me er ook geen zorgen over. Is heel stabiel zelfs, dus dat loopt prime. Maar het is lastig als je voor een bekabeld apparaat een IP-adres wilt reserveren. Dan zie je die er in het overzicht niet bij staan. Bijkomend probleem vind ik dat mijn naamgeving die ik aan apparaten geeft nu weer verdwenen is. Ik heb dit inmiddels opgelost door een aparte excel sheet bij te houden.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • March 13, 2026

Zolang ze wel werken dan is dit een weergavefout. Niet per sé een bug ofzo, maar een soort miscommunicatie die kan ontstaan als het modem niet (goed) informatie binnenkrijgt of kan ophalen vanuit het netwerk over wat en hoe er aangesloten is. Het modem checkt dat soort periodiek en slaat het onder water op in een tabel, en vanuit die tabel wordt dan de topologie opgebouwd. Als de informatie in de tabel niet klopt of onvolledig is, dan zal de topologie dat ook zijn. Vaak herstelt het zich automatisch na verloop van tijd. Als dat niet zo is, of het duurt te lang, dan kun je een herstart thuisnetwerk uitvoeren als het (ook) gaat om apparaten die op/via SuperWifi punten aangesloten zijn. Of, als het om apparaten gaan die op/via het modem zelf verbinden, dan kun je ook alleen het modem even herstarten.