Skip to main content
Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.26.04.00

Categorie:KPN Box 12
  • June 10, 2026
  • 46 reacties
  • 3470 keer bekeken
Toon eerste bericht

46 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 22, 2026

Bij dezen heropen ik dit topic.

Ik heb zojuist het startbericht aangevuld met de volgende informatie:

Update: Het WK is voorbij, dat betekent dat we weer verder kunnen met het uitrollen van software updates. Op dit moment (week 30-32) doen we de V10. Daarna, vanaf week 33, gaan we verder met deze uitrol van de Box 12. We verwachten dat hij dan ook vrij snel beschikbaar zal zijn voor zelf updaten via de MijnKPN app en de webinterface van je Box 12.

Aanvullend over zelf updaten, we kijken of we deze versie al eerder beschikbaar kunnen zetten voor zelf updaten. Als dat inderdaad kan, dan kom ik dat hier melden en pas de melding in het startbericht aan. 

• Helper
  • July 22, 2026

Geweldig, de nieuwe update V12.C.26.04.00 is binnen en geïnstalleerd. Twee superwifi punten 2.0 nog op gekoppeld staan, ik verhelp dat zo! Zag dat Topologie op de iPad nog niet optimaal is. Ik zal alles uitgebreid testen. Gelukkig is er ook nog een fritzbox 5690 pro beschikbaar die perfect werkt! De storing synced → paired in de gaten houden, dit is/was een hardnekkige storing! Met de Topografie op de iPad kan ik nog leven, via de pc werkt het wel goed. 

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 22, 2026

Update succesvol handmatig geïnstalleerd.

• Helper
  • July 22, 2026

Fantastisch, de update V12.C.26.04.00 is binnen en geïnstalleerd. Topologie op de iPad nog niet optimaal. Alle wifipunten zijn weer synced. De storing synced paired in de gaten houden, dit blijft een lastige volgens mij. Verder moet IPv6 nog uit laten staan, anders werken de adblockers, raspberry Pi niet. Ik hoop dat hier ook nog een oplossing voor komt. 

• July 22, 2026

Bijzonder het start bericht is nog niet eens aangepast maar zelf de update ophalen is al mogelijk.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • July 22, 2026

Nou de vrouw kon even stoppen met B&B  vol liefde🙃 en de update handmatig geïnstalleerd.

De update liep opzich wel goed, de V12 was snel herstart.

Echter de sw2 punten deed alleen in woonkamer het goed, de rest op paired 

Nu kan ik best wel ongeduldig zijn, ik zal het zelf maar zeggen, maar na herstart een voor een van de paired sw2 punten werken die nu ook goed 

Verder hebben nu al mijn sw2 punten volgens de app een super signaal, terwijl dat voor de update alleen het sw2 punt op Zolder dat had.

Zaken als mijn ringbel, hw p1 meter, hw display, aeg batterij, airco werkt top 

En uiteraard ook de rest van apparaten welke wifi nodig hebben.

Wat ik hier bekeken heb klopt ook de topologie, maar een groen of oranje lijntje kan mij minder interesseren 

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • July 22, 2026

Update is prima uitgevoerd.  
De omvormer, SW2, P1 meter en overige wifi apparatuur keurig weer online. 

👍

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Bijzonder het start bericht is nog niet eens aangepast maar zelf de update ophalen is al mogelijk.

Ja, dit is net beschikbaar gesteld en net na de update van Erik die al aangaf dat we kijken of dit mogelijk is. Dat is dus mogelijk, ik heb het bericht bovenaan ook aangepast. Dankjewel, scherp gezien. 

Fijn om te lezen dat de update in ieder geval goed binnen is.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 22, 2026

Update is zojuist handmatig uitgevoerd via de MijnKPN-app. 

• Helper
  • July 23, 2026

Mooi dat we de update zelf kunnen binnenhalen. Gisteravond gedaan. Dat ging verder soepel, alleen een heel vreemd ding. Mijn gastnetwerk heeft SSiD MyFirstWLAN-GAST. Dit was na de update veranderd in MyFirstWLAN_Gast. Hierdoor hadden al onze apparaten die hiermee verbonden waren geen wifi meer. In de wifi instellingen zag ik wel dat het wachtwoord nog wel hetzelfde was. Na het veranderen van de naam, werkte alles weer.

Door de software update wordt dus de bestaande Gast wifi naam overschreven met de naam van de gewone Wifi met appendix _Gast
Lijkt me wel iets waar het software team naar moet kijken, want mensen met weinig IT-kennis, zullen meer moeite hebben om het zelf snel op te lossen.

En verder gaan we natuurlijk hopen dat de verbinding tussen modem en mijn SW2’s stabiel blijft, hoewel daar niks over in de release notes staat 🙏🏼

• Helper
  • July 23, 2026

De update zelf opgehaald en is geïnstalleerd. Pogingen om de snelheid te meten lukt niet. Voortdurend de melding herhaal en kan geen contact maken met de server.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • July 23, 2026

De update zelf opgehaald en is geïnstalleerd. Pogingen om de snelheid te meten lukt niet. Voortdurendde melding herhaal en kan geen contact maken met de server.

En waar doe je die snelheidstest ? Ik kan dat gewoon in de app van MijnKPN doen maar ook gewoon hier:

Speedtest door Ookla - De wereldwijde breedbandsnelheidstest

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 23, 2026

De update zelf opgehaald en is geïnstalleerd. Pogingen om de snelheid te meten lukt niet. Voortdurend de melding herhaal en kan geen contact maken met de server.

Beste ​@Waarom-niet , kijk dan in de modem om de firewallinstelling te hoog staat, dan werkt de speedtest inderdaad niet.

LuToLu
Slimmerik
  • Slimmerik
  • July 23, 2026

Hier eerst de Box 12 moeten herstarten voordat ik de update zelf kon installeren, daarvoor de melding dat de update-service niet beschikbaar was. Na installeren update, fijn dat dit nu zo kan want een update tijdens mijn aankomende vakantie is geen fijn vooruitzicht wetende dat er zaken gaan ‘omvallen’. En ook hier, net zoals bij ​@Faab1000 is de SSID van een netwerk aangepast. Niet het gastnetwerk, dat heb ik uit staan, maar wel het ‘Extra Wi-Fi network (2.4 GHz)’ wat ik gebruik voor mijn IoT omgeving. Hiervan is de naam compleet aangepast naar de naam ‘hoofd’ Wi-Fi SSID met daarachter ‘_ExtraWiFi2G’. Het password is nog wel het door mij ingesteld password.  Het is snel te verhelpen maar echt niet iets wat je tijdens een langere afwezigheid wil ondervinden. De rest van de instellingen ga ik nog nakijken.

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • July 23, 2026

@LuToLu ​@Faab1000 Vaak wordt wordt voor modems geadviseerd om een underscore “_” te gebruiken i.p.v. het standaard verbindings streepje “-“ in een SSID naam. Mogelijk is dit de oorzaak van die ongewilde aanpassing tijdens de modem update.

LuToLu
Slimmerik
  • Slimmerik
  • July 23, 2026

@Jocola mmm, ik weet wel van karakters die niet mogen zoals + ] / " en die niet aan het begin van een naam mogen worden gebruikt zoals ! # ; maar dat een - niet wordt geadviseerd is mij niet bekend. Maar los daarvan, als KPN het mogelijk maakt om zo’n naam in te stellen mag deze niet op eigen houtje door een update worden aangepast. Is wat bij betreft echt een misser, zeker omdat KPN de config opslaat op hun management-servers. ​@Faab1000 ik heb nog even gekeken naar mijn gastnetwerk, ik heb dit uit staan maar al wel ooit eerder van naam veranderd, en ook bij mij is die volgens mij aangepast van -Gast naar _Gast.

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • July 23, 2026

@LuToLu Dit speelde bij een update in het verleden ook al eens.  Zie onderstaand topic !! 
https://community.kpn.com/modems-123/ssid-naam-van-mijn-2-4-ghz-netwerk-plotseling-gewijzigd-hoe-kan-dit-633098

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 23, 2026

Wanneer kunnen we de update verwachte. Aangezien het wk voorbij is 

LuToLu
Slimmerik
  • Slimmerik
  • July 23, 2026

@Jocola des te erger, als het meer dan een jaar geleden ook al speelde zou je verwachten dat ze dat ‘probleem’ bij een update nu wel opgelost zouden hebben. Het blijft ongelofelijk slordig, vandaar dat ik de update wilde uitvoeren voordat ik met vakantie ga. Net wat andere aangeven, ik weet gelukkig over ‘hoe en wat’ m.b.t. (Wi-Fi) netwerken maar andere die er niet zoveel van afweten lopen ineens tegen een probleem aan wat te voorkomen moet zijn. Je zult maar afwezig zijn en alles valt om, weg camera’s, weg HomeWizard apparatuur, weg lampen, e.d. Wat mij betreft lossen ze dit eerst op voordat ze in week 33 de boel vanuit KPN gaan updaten, iemand die de update zelf doet weet meestal wel wat hij of zij aan het doen is en kan eventuele problemen zelf snel oplossen.

LuToLu
Slimmerik
  • Slimmerik
  • July 23, 2026

Zie het topic in het begin:

Update: Het WK is voorbij, dat betekent dat we weer verder kunnen met het uitrollen van software updates. Op dit moment (week 30-32) doen we de V10. Daarna, vanaf week 33, gaan we verder met deze uitrol van de Box 12. Je kunt dit ook zelf updaten via de MijnKPN app en de webinterface van je Box 12.

• Helper
  • July 23, 2026

Even alles lezen hierboven. Je kan de update zelf binnenhalen met de MijnKPN app of inloggen op de weginterface van je modem.