Skip to main content
Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.26.04.02

Categorie:KPN Box 12
  • June 10, 2026
  • 265 reacties
  • 10197 keer bekeken
Toon eerste bericht

265 reacties

Ja dat had ik al gelezen, maar heb gewoon problemen met de huidige versie 26.04.00, dus echt wachten tot eindelijk hij geupdate word, is klote….  Als ik nog 3 weken moet wachten, dan krijg de V12 vliegles vanaf de 21ste verdieping. 😡

Ik begrijp dan dat het ook niet lukt met bellen naar KPN om iets van hun kant te zien of evt een monteurs afspraak te maken. Dat is toch wel triest als dat zo is…. Je moet toch een “werkende” wifi hebben, anders compensatie. Heb ik ook vorig jaar gehad toen er iets “fout” ging met mijn V10 na een update.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 14, 2026

Ja dat had ik al gelezen, maar heb gewoon problemen met de huidige versie 26.04.00, dus echt wachten tot eindelijk hij geupdate word, is klote….  Als ik nog 3 weken moet wachten, dan krijg de V12 vliegles vanaf de 21ste verdieping. 😡

Ik begrijp dan dat het ook niet lukt met bellen naar KPN om iets van hun kant te zien of evt een monteurs afspraak te maken. Dat is toch wel triest als dat zo is…. Je moet toch een “werkende” wifi hebben, anders compensatie. Heb ik ook vorig jaar gehad toen er iets “fout” ging met mijn V10 na een update.

Geloof me, het interesseert KPN echt allemaal geen drol.

Jasper van KPN
Moderator

Ik snap nooit waarom dit altijd zolang moet duren als ik bijvoorbeeld een nieuwe dienst aanvraag is dit altijd zo gebeurd dan kan met dit dan toch ook

Ik snap dat het vanuit jouw oogpunt vergelijkbaar lijkt, maar achter de schermen zijn het heel verschillende dingen die niet te vergelijken zijn. Zo'n update als dit heeft veel meer voeten in de aarde. De uitrol gaat geleidelijk zodat het netwerk niet alle updates tegelijkertijd hoeft te verwerken. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 14, 2026

Ik snap nooit waarom dit altijd zolang moet duren als ik bijvoorbeeld een nieuwe dienst aanvraag is dit altijd zo gebeurd dan kan met dit dan toch ook

Ik snap dat het vanuit jouw oogpunt vergelijkbaar lijkt, maar achter de schermen zijn het heel verschillende dingen die niet te vergelijken zijn. Zo'n update als dit heeft veel meer voeten in de aarde. De uitrol gaat geleidelijk zodat het netwerk niet alle updates tegelijkertijd hoeft te verwerken. 

Vraag ik mij toch af hoe internationale software bedrijven het voor elkaar kunnen krijgen met een nog groter klanten bestand.

Verder ik “zie” het misschien verkeerd, maar er hoeft toch alleen maar firmware verstuurd te worden?

Rest van de installatie gebeurd toch bij de klant?

• August 14, 2026

Als ik dit zo lees dan ben ik heel erg blij dat ik mijn Box 12 netjes op zolder heb gestald en al heel lang gebruik maak van een Fritzbox met repeaters (ook Fritzbox) in een mesh netwerk scheelt me heel veel frustratie. 

Wel vind ik dat de prestaties van KPN met betrekking tot de eigen modems ver onder de maat is en dat als je iets levert het ook (met uitzondering van een eventueel oplosbaar kleinigheidje) goed moet functioneren daar lijkt het vooralsnog niet op.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 15, 2026

Geloof me, het interesseert KPN echt allemaal geen drol.

Dat klopt, heb ook beroepsmatig met hun te maken en dat is ook vaak vervelend, al zitten er mensen tussen die hun best doen. Maar ook zij lopen tegen de KPN cultuur aan, of moet ik zeggen muur.

Admin: taalgebruik

Erwin van KPN
Moderator

Ter info: Comments die niet inhoudelijk over deze product update gaan worden verwijderd. 

Heb je ideeën over de manier waarop KPN haar update/ontwikkeling beleid voert? Deel je constructieve feedback met ons in DIT topic

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 16, 2026

Is het niet mogelijk om deze update open te zetten zodat we hem zelf kunnen downloaden 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Zelf updaten via MijnKPN App of webinterface

Hebben we een poosje aangehad. We zien dat veel mensen daar gebruik van maakten. Dit is voor ons ook een van de eerste keren dat we al in een zo vroeg stadium van een uitrol de update ook beschikbaar stelden voor zelf updaten. Betekent dat we dit graag in de gaten willen blijven houden. We zien dat het systeem dit wat lastig vindt. Betekent dat zelf updaten voor nu even weer uitstaat. 

Nadat uitrol van ons uit weer begonnen is zullen we ook kijken op welk punt we het zelf updaten weer aan kunnen zetten. We laten dat in dit topic weten.

Zie dit stukje ​@Zebra5. Zodra dit weer aangaat laten we het weten! 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 16, 2026

Heb geduld we zie het wel 👍

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • August 16, 2026

Ik heb sinds de update regelmatig dat de wifi even uitvalt en mijn SW2 waren weer eens rood. Dus alles maar weer eens gereset en de SW2 punten weer opnieuw gekoppeld. Nu maar eens kijken of dit dan dan, na al die jaren geklooi, de update is waarbij alles probleemloos blijft werken....

• Topper
  • August 19, 2026

Vanochtend de update gehad en de SSID/Wachtwoord van mijn extra netwerk was gereset waardoor een deel van mijn netwerk plat lag. Ook waren 2 van mijn Super wifi 2 weer hun naam kwijt.

LuToLu
Slimmerik
  • Slimmerik
  • August 19, 2026

Dat was bij mij bij de vorige update, V12.C.26.04.00, ook het geval en dat is ook de reden dat ik de update zelf wil kunnen uitvoeren zodat ik meteen eventuele problemen kan oplossen. Mijn IoT netwerk is, als KPN zelf de update doet in de nacht, totaal onbruikbaar en dat is echt niet wenselijk.

• Nieuwkomer
  • August 19, 2026

Ik herken de problemen met het instellen van de IPv6 DNS servers in de KPN box 12 sinds de laatste update. Ik heb een eigen DNS resolver draaien die ik probeer in te stellen. Dat lukt prima voor de IPv4 adressen maar de IPV6 adressen worden niet geaccepteerd en steeds naar een default terug gezet.

Gevolg is dat mijn computers een tijdje goede de interne DNS resolver vinden totdat een keer de IPv6 instelling door de router worden gepusht en ik mijn interne hostnamen niet meer kan gebruiken.

Ik heb nu maar de IPv6 resolutie op bepaalde computers uitgezet, maar dat is natuurlijk een workaround.

Erwin van KPN
Moderator

@Ron2026  Ik begrijp hieruit dat je nu op  V12.C.26.04.02  zit, klopt dat?

• Nieuwkomer
  • August 19, 2026

@Ron2026  Ik begrijp hieruit dat je nu op  V12.C.26.04.02  zit, klopt dat?

Inderdaad V12.C.26.04.02

Ik vermoed sinds een dag of 6 want dat is de huidige uptime van het modem. Ik heb zelf het modem recent niet meer gereset of opnieuw opgestart.

• Helper
  • August 19, 2026

@Erwin van KPN Ik heb hetzelfde probleem wat ​@Ron2026 beschrijft maar dan voor adblocker met een raspberry pi. Kunt u aangeven hoe dit zit? Ik heb ook IPv6 uitstaan als walkaround.

vankol
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • August 19, 2026

Krijg nu melding op mijn modem dat ik hem zelf kan binnen halen 26.04.02

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 19, 2026

Heb de update zelf geïnstalleerd. Kreeg melding dat ie klaar stond. Tot nu toe geen rare dingen tegen gekomen 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 19, 2026

Heb de update zelf geïnstalleerd. Kreeg melding dat ie klaar stond. Tot nu toe geen rare dingen tegen gekomen 

Ik zie dat ik de update nu ook kan installeren, maar ja nu ff geen gunstig tijdstip , dus dat wordt of later vanavond of morgen vroeg.

Maar ik heb al begrijpen dat je ook met deze update om de 6 dagen preventief mag herstarten.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 19, 2026

Ik zie dat ik de update nu ook kan installeren, maar ja nu ff geen gunstig tijdstip , dus dat wordt of later vanavond of morgen vroeg.

Maar ik heb al begrijpen dat je ook met deze update om de 6 dagen preventief mag herstarten.

We wachten gewoon af 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 19, 2026

We wachten gewoon af 

Week zo is voorbij

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 19, 2026

Nou zojuist de update uit laten voeren , ging het gelijk goed?  Nee helaas niet helemaal.

2 SW2 punten bleven de paired status houden, maar even van die SW2 punten de spanning eraf gehaald en daarna spanning  er weer erop en nu zijn zo synced .

Verder het blijft een apart verhaal maar weer geen Resceu bootloader versie . die is hier dus weer blanco.

Nou voorlopig ziet het hier na kleine opstart problemen er goed uit , eigenlijk geen verschil met vorige versie die ik hier erop had staan ( V12.C.26.04.00)

Zojuist toch weer iets raars / zeer irritant :  Ik zie in mijn topologie bij SW1 punt, een device-178 staan met een IP nummer.

Via ESET netwerkscanner ben ik er achter gekomen dat het om het SW2 punt gaat welke in de keuken staat, terwijl desbetreffende SW2 punt gekoppeld staat aan de  Box 12.

Dus daar gaat nog  steeds iet niet goed

• Nieuwkomer
  • August 19, 2026

Goedenavond, sorry alvast voor dit lange bericht (TLDR onderaan), deze update heeft flink wat fouten in hoe de router met DNSv6 omgaat. Ik heb een terugbelverzoek ingediend, maar besef dat het hier posten waarschijnlijk makkelijker maakt voor de telefonist; Ik heb de router al naar fabrieksinstellingen gereset.

De firmware update heeft binnen het DNS tabblad, de DNSv6 services gereset naar ‘Primary DNSv6 service :  <router ipv6 address> en een lege secondary DNSv6.
Als je de router reset naar fabrieksinstellingen, krijg je het volgende lijstje DNS servers (DNS Proxy aan):
2a02:<jouw_router_ipv6>
 fe80:<jouw_router_ipv6>%18
 192.168.2.254
 fe80:<jouw_router_ipv6>%18

Zodra je DNS instellingen wijzigt en daarvoor DNS proxy moet uitzetten(??), is er een tijdsframe van 1 of 2 seconde waar de instellingen door komen (bijvoorbeeld OpenDNS):
fe80::<jouw_router_ipv6>%18
208.67.220.220
208.67.222.222
2620:119:53::53 (OpenDNS)
2620:119:35::35 (OpenDNS)

Al snel wordt dit overschreven met dit:
208.67.220.220
208.67.222.222

Kortom blijft er geen enkele bruikbare DNSv6 over, enkel die van KPN bij fabriekinstellingen.
Ik twijfel ook of zodra je de DNS Proxy uitzet, je de DNSv6 routering ook al verliest met de KPN settings, maar dat heb ik niet uitgezocht, want het is laat.

TLDR; Er moet even gekeken worden naar het DNS tabblad onder Internet Connection. Bestaande functionaliteit is gebroken door update.
1] Bestaande DNSv6 settings zijn overschreven door firmware update.
2] Alternatieve DNSv6 service instellen is stuk in de nieuwste firmware.
3] Uitvinken van DNS proxy overschrijft beide DNSv6 velden met localhost en link-local adressen.
4] Gebruik van alternatieve DNS is niet mogelijk in combinatie met DNS Proxy functionaliteit van de router (zie mijn username en forumbericht van gisteren).

Mvg,
DNS_Proxy

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 20, 2026

Verder het blijft een apart verhaal maar weer geen Resceu bootloader versie . die is hier dus weer blanco.

Nou voorlopig ziet het hier na kleine opstart problemen er goed uit , eigenlijk geen verschil met vorige versie die ik hier erop had staan ( V12.C.26.04.00)

Heb net de update uitgevoerd en inderdaad geen Resceu bootloader versie te zien.

Tevens laat hij bij alle SW2 geen IP adres zien, kan van de drie er wel 2 benaderen ip IPv4, de derde lukt gewoon weg niet.

Dat was ook al bij de V12.C.26.04.00 zo, hoopte alleen dat het met de nieuwste opgelost zou zijn.

Tevens laat hij nog steeds maar 1 van de 2 TV ontvangers zien.

Verder nog niets tegen gekomen, hoefde trouwens geen enkele SW2 oipnieuw te starten, namen zijn behouden.

Nu afwachten van hoe en wat. Hoop dat meeste problemen zijn verholpen, nu ook nog wachten op de verbeteringen van de SW2. :-)