Skip to main content
Antwoord

Omruilen KPN Experiabox V10 in verband met wegvallende wifi

• June 1, 2025
  • 20 reacties
  • 257 keer bekeken

De laatste jaren hebben we veel problemen gekend met ons wifi netwerk welke een Experiabox v10 als bron heeft. We hebben verschillende mesh systemen geprobeerd en hebben nu ook twee super wifi 2 apparaten in gebruik maar nog steeds valt het wifi signaal meerdere malen per dag weg en is de verbinding naar de bovenliggende verdiepingen slecht en traag.  De wifi manager zegt dat er niets aan de hand is maar dat lijkt een moment opname te zijn. We hebben ook het kanaal handmatig gewijzigd om concurrerende buren uit te sluiten maar dat bracht geen oplossing. 

Is er een mogelijkheid om de v10 om te ruilen voor een nieuwere versie die samen met de super wifi2  een beter en stabieler netwerk kan bieden? Momenteel is het internet een bron van frustratie voor twee kinderen hier en de kans dat ze klant worden bij KPN is momenteel niet erg groot...

Beste antwoord door Alexandra van KPN

Ik kan me de irritatie voorstellen ​@Stefan72 😥

Je kúnt met de nieuwe firmware je SuperWifi's inderdaad draadloos gebruiken, maar dan moet wifi op je modem dus wel aan staan. Klopt het dat je dat aan hebt staan? 

Daarnaast is ook belangrijk: als je je SuperWifi's reset en opnieuw installeert: Doe dit wel via de kabel een voor een. En laat ze liefst 30 minuten aangesloten op de kabel bij de herinstallatie, want dan weten we zeker dat ze de tijd hebben om alle instellingen en de nieuwe firmware op te halen.

Je hebt inderdaad nieuwe software, meer informatie daarover kan je in deze Product Update vinden. 

Mijn advies zou in dit geval ook zijn, zoals Joep al tipte: ga eens terug naar de basis. Reset je SuperWifi's en begin weer ‘schoon’, dan zullen ze ook gelijk nieuwe software ophalen als dat beschikbaar is. 

Goed om te weten: Met de nieuwe firmware is het zo dat alles draadloos kan, maar dan moet wifi op de V10 wel aan staan. Als je de oude situatie wil handhaven, dan kan de wifi op de v10 uit blijven, maar dan moet er dus wel één SuperWifi punt bekabeld op de V10 aangesloten blijven.

20 reacties

• June 1, 2025

Nee dat doet KPN niet. De Experiabox v10 krijgt nieuwe firmware waardoor die samen werkt met de SuperWiFi's. 

Als ik je een tip mag geven: sluit zoveel mogelijk apparaten bekabeld aan. En sluit ook de SuperWiFi's bekabeld aan. Zo kan je je netwerk flink verbeteren. 

• Auteur
  • Helper
  • June 1, 2025

Ik heb zoveel mogelijk bekabeld maar het voordeel van draadloos netwerk is dat het draadloos is verrassend genoeg, ik kan niet overal kabels trekken. Het netwerk is dramatisch en ik heb een betere verbinding via het Ziggo netwerk van de buren, dat zegt wel genoeg denk ik. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • June 2, 2025

Maar wat gebeurt er precies? Je hebt verschillende meshsystemen geprobeerd, wat inhoudt dat je dan niets met de wifi van het modem doet, en toch valt de wifi weg?! Werkt een bekabelde pc of laptop of de tv ontvanger ook niet goed? Gaat er een rood of oranje ledje branden op het modem? Heb je glasvezel of koper? Gebruik je draadloze verbindingssets of zit er een omvormer van zonnepanelen op het netwerk?

• Auteur
  • Helper
  • June 2, 2025

Het begon met de experiabox zelf die niet krachtig genoeg was om overal in huis dekkend wifi te bieden. Op zich niet zo vreemd, dus had ik een extern mesh systeem aangeschaft. Deze had een dekkend bereik maar ik kreeg de internet snelheid nooit op een hoog niveau ondanks een uitgebreid en snel internet pakket bij KPN. Ook een tweede systeem van een andere producent had hetzelfde probleem.

Uiteindelijk overstapt naar de Superwifi2 dat ook dekkend bereik had en wel de beloofde internet snelheden haalde. Deze hadden echter weer het nadeel dat de "master" superwifi2 meerdere malen per dag uitviel en dat het systeem ging rebooten. Dat duurde maar 5 minuten maar dat is niet fijn als je kinderen aan het gamen zijn of als je een serie zit te kijken.  

Menigmaal alles opnieuw geïnstalleerd en superwifi2 apparaten gewisseld maar niets hielp. Uiteindelijk terug gegaan van 3 naar 2 superwifi2 apparaten omdat ik het idee had dat ze elkaar beconcurreerde en daarmee komt het nu minder vaak voor al blijft het probleem bestaan. Daar is nu het probleem bij gekomen dat de verbinding erg slecht is sinds een aantal weken, een ping van ruim 500 is normaal. Ik heb het kanaal gewijzigd omdat er andere wifi systemen waren op dat kanaal maar het heeft niet geholpen.  Thuiswerken wordt ook problematisch omdat de video soms weg valt. 

Ik heb verder glasvezel, wel zonnepanelen maar geen internet via het stroomnetwerk. Als de superwifi punten uitvallen dan is het licht rood. 

We hebben alles momenteel bij KPN ondergebracht (TV, internet en mobiel) dus overstappen is veel werk maar als je geen fatsoenlijk internet hebt dan ga je wel rondkijken. Daarom hoop ik eigenlijk dat een andere modem het probleem oplost.  

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • June 2, 2025

Bedankt voor de goede toelichting! Natuurlijk gaat het goed komen want je begrijpt ook dat dit niet bij iedere klant het geval is. Ik wil je vragen om een keer helemaal naar de basis te gaan. Dus modem aan glasvezelkastje en verder niets aangesloten op het modem behalve een pc of laptop en dan de snelheid meten met de Ookla app die je in Windows kan vinden. Als dan de snelheid en ping goed is dan is er na het modem iets niet goed. Dat is de enige manier om zelf te meten of de verbinding ok is. En de v10 is echt een heel goed modem! Wat mij betreft zelfs het beste modem wat kpn heeft of heeft gehad....Gaat testen lukken??

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Wat rot dat je wifiverbinding met SuperWifi niet lekker meer werkt ​@Stefan72, ondanks alle inspanningen. 

Hoe staat het er nu voor? Heb je de laatste tips van ​@Joep1965 nog kunnen proberen? Ik ben daarnaast ook benieuwd of je al gekeken hebt welke software er nu op je V10 staat, aangezien we inderdaad langzamerhand bezig zijn met overzetten van modems naar de KPN software. Dit kennisbankartikel kan je daarmee verder helpen: 

Voor snellere hulp kan je ook een belafspraak maken: een van mijn collega's belt je dan terug wanneer het jou uit komt en helpt je verder.

• Auteur
  • Helper
  • June 4, 2025

Als ik testen doe dan ziet de snelheid er perfect uit met ruim 400mbps zowel download als upload. Met name op de playstation en de laptops merk ik echter wisselende snelheden waarbij het beeld gewoon happert. 

Ik zie wel dat ik niet meer op de super wifi punten kan inloggen, alleen op de modem zelf. Weet niet of dat komt door de nieuwe software? Ik zie nu versie V10.C.25.04.05

Leen59
Wijsgeer
  • June 4, 2025

Kijk vanuit het modem eens naar de firmwareversie van de superwifi, die heeft ms ook een update nodig.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Je hebt inderdaad nieuwe software, meer informatie daarover kan je in deze Product Update vinden. 

Mijn advies zou in dit geval ook zijn, zoals Joep al tipte: ga eens terug naar de basis. Reset je SuperWifi's en begin weer ‘schoon’, dan zullen ze ook gelijk nieuwe software ophalen als dat beschikbaar is. 

Goed om te weten: Met de nieuwe firmware is het zo dat alles draadloos kan, maar dan moet wifi op de V10 wel aan staan. Als je de oude situatie wil handhaven, dan kan de wifi op de v10 uit blijven, maar dan moet er dus wel één SuperWifi punt bekabeld op de V10 aangesloten blijven.

• Auteur
  • Helper
  • June 5, 2025

Hoi Alexandra, begrijp ik het goed dat ik de eerste wifi extender niet meer perse aan de modem hoef te koppelen via een kabel?

Draait het netwerken dan ook nog op wifi6 of blijft het dan wifi5? Ik kan dat helaas niet uit de documentatie halen. 

• June 5, 2025

Ik zie wel dat ik niet meer op de super wifi punten kan inloggen, alleen op de modem zelf. 

Hoe zie je dat? Op de zwarte SuperWiFi's met nieuwe firmware kan je wel gewoon inloggen. 

• Auteur
  • Helper
  • June 5, 2025

Ik zie wel dat ik niet meer op de super wifi punten kan inloggen, alleen op de modem zelf. 

Hoe zie je dat? Op de zwarte SuperWiFi's met nieuwe firmware kan je wel gewoon inloggen. 

Hoi Marlon, als ik probeer in te loggen dan krijg ik de melding dat het niet kan omdat ze als slave zijn ingesteld van de modem. 

Leen59
Wijsgeer
  • June 5, 2025

Beter lezen, je kan wel inloggen en gegevens inzien maar niet wijzigen. Dat kan alleen op het modem.

• Auteur
  • Helper
  • June 5, 2025

Beter lezen, je kan wel inloggen en gegevens inzien maar niet wijzigen. Dat kan alleen op het modem.

Ik kan inderdaad inloggen zie ik maar niets wijzigen. Firmware is SW2.C.25.05.06 overigens wat de laatste versie is. De belangrijkste vraag is of ik nu die bekabelde superwifi2 nog nodig heb bij de modem om een wifi6 netwerk op te zetten, anders trek ik die er uit. Ik heb overigens alles al 3x gereset deze week en vaker de laatste maanden vandaar de irritatie in ons huishouden. Momenteel is de playstation (met toestemming) aangesloten op het Ziggo netwerk van de buren omdat het gewoon een betere en stabielere verbinding geeft. Dat apparaat staat 10 meter verderop met meerdere muren er tussen. 

• June 5, 2025

Ik kan inderdaad inloggen zie ik maar niets wijzigen. 

Waarom schrijf je dat dan niet gewoon gelijk? Je schrijft in een eerdere reactie dat je niet kan inloggen.

Hoi Marlon, als ik probeer in te loggen dan krijg ik de melding dat het niet kan omdat ze als slave zijn ingesteld van de modem. 

Dat kan dus wel.

Je kan niets wijzigen. Maar dat is logisch. 

Leen59
Wijsgeer
  • June 5, 2025

Dit antwoord had Alexandra al gegeven.

• Auteur
  • Helper
  • June 6, 2025

Dit antwoord had Alexandra al gegeven.

En dit draait dan in wifi6 modus? Dit was eerst niet mogelijk namelijk

• Auteur
  • Helper
  • June 6, 2025

Ik kan inderdaad inloggen zie ik maar niets wijzigen. 

Waarom schrijf je dat dan niet gewoon gelijk? Je schrijft in een eerdere reactie dat je niet kan inloggen.

Dat kan dus wel.

Je kan niets wijzigen. Maar dat is logisch. 

Bedankt voor de onnodige herhaling. En het is niet logisch maar dat terzijde. 

• Auteur
  • Helper
  • June 6, 2025

De laatste status na alle tips. Ik heb alles gereset en de bekabelde superwifi2 los gemaakt en ergens anders neergezet om het netwerk uit te breiden.

Het resultaat is:

• De snelheid van het netwerk is nu gehalveerd
  • De eerste superwifi2 verbonden is aan de modem maar zouden geen apparaten verbonden zijn volgens de inlogpagina van de modem ondanks dat er twee apparaten via een kabel wel zijn verbonden zijn
  • De tweede superwifi2 na drie pogingen nog steeds niet verbonden is conform de inlogpagina van de modem

Excuses voor mijn irritaties maar dit is al maanden aan de gang of beter jaren eigenlijk. En ja, als ik een 25 meter lange kabel van de modem naar mijn PlayStation trek dan werkt hij naar behoren maar ik wil juist fatsoenlijk draadloos internet om juist geen door mijn woonkamer te moet leggen. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Ik kan me de irritatie voorstellen ​@Stefan72 😥

Je kúnt met de nieuwe firmware je SuperWifi's inderdaad draadloos gebruiken, maar dan moet wifi op je modem dus wel aan staan. Klopt het dat je dat aan hebt staan? 

Daarnaast is ook belangrijk: als je je SuperWifi's reset en opnieuw installeert: Doe dit wel via de kabel een voor een. En laat ze liefst 30 minuten aangesloten op de kabel bij de herinstallatie, want dan weten we zeker dat ze de tijd hebben om alle instellingen en de nieuwe firmware op te halen.

Â