Skip to main content
Vraag

Printer krijgt geen (bereikbaar) IP-adres (meer) van het KPN modem

• January 23, 2025
  • 34 reacties
  • 1156 keer bekeken

Toon eerste bericht

34 reacties

JanD
Superuser
  • November 11, 2025

Op een gastnetwerk gaat een printer ook niet werken i.c.m. met je normale thuisnetwerk ​@pim-pavel 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • November 11, 2025

Op een gastnetwerk gaat een printer ook niet werken i.c.m. met je normale thuisnetwerk ​@pim-pavel 

Ik kan me niet herinneren dat ik aangegeven heb dat er gebruik gemaakt wordt van een gastnetwerk voor de draadloze connectie van de printer?

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 13, 2025

Inmiddels zijn er negen maanden verstreken sinds ik dit topic heb geopend om mijn probleem aan te kaarten. Is er al een update, iets te melden, over de vorderingen van ‘het onderzoek’?

Er valt nog niets te melden ​@pim-pavel, heel vervelend dit en ik hoop dan ook dat er snel schot in de zaak komt 🙁

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 23, 2026

Hallo forumleden,

Ik probeer een vriend te helpen die sinds enige tijd zijn (oude HP-) printer niet meer draadloos kan gebruiken. Het zou mij niet verbazen als dit begonnen is na een update van de firmware van het modem, hoewel dat niet meer exact is te duiden.

De printer krijgt geen (goed) IP-adres meer toegewezen middels DHCP van de KPN Experia box v10 (b.v. IP-adres 169.254.x.y, een niet-bereikbaar adres). In de tabel van verbonden apparaten wordt de printer dan wel geregistreerd met dit adres.

Ook het toewijzen van een vast IP-adres, middels DHCP, maakt de printer niet bereikbaar.

Ik heb deze printer ook in mijn eigen thuisnetwerk geprobeerd, maar met een KPN Box 12 is het gedrag hetzelfde …

Vandaag heb ik een oud modem (een Zyxel uit de ADSL-tijd) meegenomen en daarmee kreeg de printer keurig een goed IP-adres toegewezen (192.168.1.x), waarmee mijn vermoeden bevestigd werd, dat dit niet ‘aan de printer lijkt te liggen’. 

Zou dit veroorzaakt kunnen worden door ander gedrag in nieuwere firmware vanhet modem of andere (default) instellingen daarop?

Zijn er mogelijkheden om dit verder te onderzoeken, b.v. m.b.v. debug- of protocol-trace functionaliteit oid?

Ik hoop dat dit forum me wat ideeën of tips kan geven om dit gedrag te analyseren en te verbeteren/herstellen!

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groeten, /\Pim.

Hoewel boven in dit topic aangegeven wordt dat het 11 maanden geleden is, is het vandaag toch echt precies 12 maanden of wel 1 jaar geleden dat ik dit topic heb geopend en dit probleem heb gemeld: een (feestelijk?) jubileum!!!

Na al die maanden en vele pogingen om een fatsoenlijke inhoudelijke update te krijgen is het daar nog altijd niet van gekomen …

Ik zal me verder onthouden van ‘superlatieven’, maar wat vindt ‘de KPN’, als organisatie hier zelf van?

JanD
Superuser
  • January 23, 2026

Ik kan me niet herinneren dat ik aangegeven heb dat er gebruik gemaakt wordt van een gastnetwerk voor de draadloze connectie van de printer?

Beste ​@pim-pavel zie onderstaand screenshot dat je in je openingstopic plaatste: 

Hier is dus duidelijk sprake van een gastnetwerk.

JanD
Superuser
  • January 23, 2026

Beste ​@pim-pavel aangezien de HP uitsluitend de 2,4-band ondersteunt is het te adviseren ‘extra wifi’ te activeren binnen de modem voor de 2,.4-band en deze een specifieke naam en wachtwoord te geven waarmee de printer verbinden kan.

Geen WPS gebruiken en WPS op de modem uitschakelen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 23, 2026

Beste ​@pim-pavel zie onderstaand screenshot dat je in je openingstopic plaatste: 

Hier is dus duidelijk sprake van een gastnetwerk.

Deze schermafbeelding heb ik gepost omdat iemand suggereerde dat het wellicht mogelijk was om de beveiliging uit te zetten in het gast netwerk. Hiermee liet ik zien dat hier mijns inziens geen optie voor is. De printer is gewoon gekoppeld in het ‘normale’ netwerk.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • January 29, 2026

Hallo forumleden,

Ik probeer een vriend te helpen die sinds enige tijd zijn (oude HP-) printer niet meer draadloos kan gebruiken. Het zou mij niet verbazen als dit begonnen is na een update van de firmware van het modem, hoewel dat niet meer exact is te duiden.

De printer krijgt geen (goed) IP-adres meer toegewezen middels DHCP van de KPN Experia box v10 (b.v. IP-adres 169.254.x.y, een niet-bereikbaar adres). In de tabel van verbonden apparaten wordt de printer dan wel geregistreerd met dit adres.

Ook het toewijzen van een vast IP-adres, middels DHCP, maakt de printer niet bereikbaar.

Ik heb deze printer ook in mijn eigen thuisnetwerk geprobeerd, maar met een KPN Box 12 is het gedrag hetzelfde …

Vandaag heb ik een oud modem (een Zyxel uit de ADSL-tijd) meegenomen en daarmee kreeg de printer keurig een goed IP-adres toegewezen (192.168.1.x), waarmee mijn vermoeden bevestigd werd, dat dit niet ‘aan de printer lijkt te liggen’. 

Hoewel boven in dit topic aangegeven wordt dat het 11 maanden geleden is, is het vandaag toch echt precies 12 maanden of wel 1 jaar geleden dat ik dit topic heb geopend en dit probleem heb gemeld: een (feestelijk?) jubileum!!!

Na al die maanden en vele pogingen om een fatsoenlijke inhoudelijke update te krijgen is het daar nog altijd niet van gekomen …

Ik zal me verder onthouden van ‘superlatieven’, maar wat vindt ‘de KPN’, als organisatie hier zelf van?

Ik heb hierover geen inhoudelijke update voor je, ​@pim-pavel. De gemelde problemen rondom bepaalde printers staan geregistreerd. Maar ik kan je niet vertellen of en wanneer dit opgelost wordt. We zien dat het vooral voorkomt bij printers die ouder zijn. De vraag is dan in hoeverre wij moeite kunnen steken in het werkzaam krijgen van dergelijke oudere apparaten ten opzichte van andere issues en ontwikkelingen die hoger op de prioriteitenlijst staan. We zien dat voor het merendeel van de printerproblemen het voldoende is om een of beide van deze dingen te doen:

• WPA op WPA2 zetten
  • Extra Wifi netwerk aanzetten op 2,4GHz en de printer daarmee verbinden

Als dat niet helpt, dan kan ik alleen adviseren om indien mogelijk de printer te verbinden met een kabel. Of een nieuwer model aan te schaffen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • February 3, 2026

Ik heb hierover geen inhoudelijke update voor je, ​@pim-pavel. De gemelde problemen rondom bepaalde printers staan geregistreerd. Maar ik kan je niet vertellen of en wanneer dit opgelost wordt. We zien dat het vooral voorkomt bij printers die ouder zijn. De vraag is dan in hoeverre wij moeite kunnen steken in het werkzaam krijgen van dergelijke oudere apparaten ten opzichte van andere issues en ontwikkelingen die hoger op de prioriteitenlijst staan. We zien dat voor het merendeel van de printerproblemen het voldoende is om een of beide van deze dingen te doen:

• WPA op WPA2 zetten

Als dat niet helpt, dan kan ik alleen adviseren om indien mogelijk de printer te verbinden met een kabel. Of een nieuwer model aan te schaffen.

Beste ​@Erik van KPN,

Bedankt voor je/jullie reactie.

>Ik heb hierover geen inhoudelijke update voor je, ​@pim-pavel.

Dat is erg jammer.

>De gemelde problemen rondom bepaalde printers staan geregistreerd.

Voor mijn begrip, wat houdt ‘geregistreerd staan’ in dit geval precies in?

In eerdere reacties van KPN is de suggestie gewekt dat dit probleem onderkend is en dat het aangemeld is bij ‘de leverancier’.

Je zult begrijpen dat ‘we’ daarmee de verwachting hebben gekregen dat ‘er gewerkt werd’ aan het zoeken naar de oorzaak en naar een oplossing daarvan.

Ook in diverse reactie op (o.a. mijn) verzoeken naar ‘de status’ is door jullie gemeld dat ‘er gewerkt werd’.

Op 10 oktober 2025 schreef Maja:

“Wat betreft jouw melding over het probleem met de printer kan ik enkel aangeven dat we dit nog in onderzoek hebben. “

In de volgende melding, over hetzelfde probleem, is sprake van een melding aan ‘de fabrikant’.

https://community.kpn.com/thuisnetwerk-72/geen-verbinding-met-epson-sx535wd-na-update-van-experia-box-v10-629250#post2225917

“”

Ik kan hierover nog een update geven. De gegevens die jullie hebben verstrekt over de printer, in combinatie met jullie abonnementsgegevens en de modem firmwareversie ligt nu bij de fabrikant. Er loopt nu een ticket wat betreft dit issue en ze gaan ermee aan de slag. De hoop is dat een fix dan kan worden meegenomen met een volgende update van het modem. Daar is het voorlopig wachten op.

“” 

Wat is de status van dat ticket?

Het lijkt me toch niet heel veel tijd en moeite kosten om dat eens na te vragen?!?

>Maar ik kan je niet vertellen of en wanneer dit opgelost wordt.

Dat is wederom jammer en teleurstellend.

>We zien dat het vooral voorkomt bij printers die ouder zijn.

>De vraag is dan in hoeverre wij moeite kunnen steken in het werkzaam krijgen van dergelijke oudere apparaten ten opzichte van andere issues en ontwikkelingen die hoger op de prioriteitenlijst staan.

Ik snap dat er soms prioriteiten gesteld moeten worden, maar na ruim een jaar zouden we toch wel mogen verwachten dat er prioriteit gegeven zou worden aan de behandeling van dit probleem op basis van ancieniteit?

Wij zijn ook (goed) betalende en ‘trouwe’ klanten en onze meldingen verdienen ook (voldoende) aandacht en niet om onder in de lade te verdwijen, laat staan het vierkante archief!

>We zien dat voor het merendeel van de printerproblemen het voldoende is om een of beide van deze dingen te doen:

• WPA op WPA2 zetten

Dat is in dit geval geen oplossing, zoals eerder gemeld.

>Als dat niet helpt, dan kan ik alleen adviseren om indien mogelijk de printer te verbinden met een kabel. Of een nieuwer model aan te schaffen.

In commerciele uitingen rept KPN over veiligheid en duurzaamheid.

Het (laten) aanschaffen van nog goed werkende printers is bepaald geen fraai voorbeeld hiervan.

Het gebruik van oude routers (zonder updates) als tijdelijke oplossing is geen veilige manier.

Groeten, /\Pim.