Skip to main content

Al heel lang worstelde ik met het probleem dat ik met mijn 1Gbps symmetrische glasvezel internet maar ±910Mbps download (prima) en ±510Kbps upload kon halen. Ik vond over tijd een aantal topics (1, 2) over hetzelfde probleem, en heb afgelopen april met KPN gebeld om te kijken of ze het probleem voor mij konden oplossen. Het lag waarschijnlijk aan mijn eigen netwerk. Ik zou terug gebeld worden, maar daar kwam helaas niets van in.

Ondertussen veel tijd gestoken in het zoeken naar een vervangende, eigen router, en inlezen wat daar allemaal bij komt kijken, om te zien of ik het probleem zelf kan oplossen.

Nu heb ik echter een nieuwe test gedaan (nog steeds met KPN modem) en blijkt dat het probleem ineens is opgelost. Waarschijnlijk sinds de laatste modem update. Helemaal top, maar zonder fanfare; geen brief of e-mail, excuses of compensatie.

De communicatie vind ik dus niet heel erg netjes, dus ik hoop met deze topic sluiting te krijgen over dit langslepende probleem, voor mij en de andere (ook niet-wetenden) getroffenden.

Mooi dat het opgelost is. Waarschijnlijk is er geen mens bij kpn die daarbij heeft geholpen. Dat gaat allemaal automatisch. Vrijwel zeker gaat een moderater hier reageren met een excuus maar meer zal het waarschijnlijk niet worden. 

Ik moet ook zeggen dat dit niet een probleem is die bij KPN bekend is. Een 1000/0,5mb lijn kan ik me echt niet voorstellen en moet bijna wel aan het in-home netwerk liggen. Mogelijk was er een stoorbron en wordt door een update van het modem deze er nu uit gefilterd. Maar dit is niet iets waar KPN bewust aan heeft gewerkt. Zulke bijzondere afwijkingen kom ik eigenlijk enkel tegen met een verkeerd ingestelde NAS of Rasberry Pi.

Een 1000/0,5mb lijn kan ik me echt niet voorstellen

1000/500* op de lijn. En het kwam wel degelijk voor; zie de gelinkte topics. Bovendien is er dit topic waar jij ook in gereageerd hebt (overigens werkte een factory reset ook niet).

Overigens lijkt het er op dat dit alleen bij een ExperiaBox V10 speelde.

Ah, 1000/500 lijnen heb ik wel mee gemaakt, dit is als het goed is opgelost. in het begin topic heb je het over 500Kb, vandaar de verwarring.

Huh, inderdaad. Gênant! Ik bedoelde dus uiteraard 1000/500.

Ik zie dat de topic titel is aangepast naar "Probleem met uploadsnelheid niet naar tevredenheid opgelost”. Maar dit klopt niet, want het is naar alle tevredenheid opgelost. Ik baal alleen een beetje aan de gebrek aan communicatie hierover; alsof het stiekem is opgelost. Ik zie liever dat er officieel wordt toegegeven dat dit probleem bestond, voor de mensen die een tijd hebben lopen stressen of hun eigen netwerk niet goed is, en wellicht geld in hebben gestoken om het proberen op te lossen.

Hi ​@Mochi

Ik was ook even in de war met de Kb's, dank voor de opheldering. Ik verwacht ook dat dit automatisch recht is getrokken, eventueel met de update. Wat ook kan is dat door de update de samenwerking met eigen apparatuur beter is geworden of opgelost. In dit geval wordt er inderdaad geen terugkoppeling gegeven. Dit wordt uiteraard wél gedaan wanneer er een storing wordt gezien en aangemeld bij ons, dan ontstaat er een ticket en bij een oplossing volgt er ook een bericht. Ik snap echter wél de verwarring. 

Wél ben ik blij om te lezen dat alles nu goed werkt, je weet ons anders te vinden. 🙂

Ik heb destijds met de klantenservice allerlei testjes gedaan. Naast de resets, ook alle apparatuur ertussenuit en verschillende computers direct op de ExperiaBox V10 gehad, met verschillende kabels (toevallig liep er zowel een Cat6a als Cat5e van de router naar de PCs, dus kon ze zonder moeite uitwisselen). Op het lokaal netwerk was alles gewoon 1Gbps full duplex & volledige snelheid als ik een groot bestand van de ene PC naar de ander stuurde via de ExperiaBox V10 (*NVME op beide PCs).

Ik vermoed dat het te maken had, gebaseerd op andere topics, met de snelheidupgrade van 500/500 naar 1000/1000 die voormalige Telfort klanten hebben gekregen, in combinatie met ExperiaBox V10.

Reageer