Skip to main content
Beantwoord

Wifi is een drama na update

• 6 maart 2025
  • 9 reacties
  • 144 keer bekeken

Goedemiddag, 

Na de vraag om een eigen topic te starten doe ik dat bij deze.

Na de afgelopen update van het modum is wifi echt dramatisch. Kan naast het modem staan en dan nog valt regelmatig de wifi weg. Boven bij de wifi versterkers branden bij beide het grone lampje, maar ook daar springt hij regelmatig weg naar rood lampje en als de modem weer wifi uitzend springen ze weer op groen. Heb de modem en witte wifi versterkers al meerdere malen gereset en opnieuw geïnstalleerd. Ook heb ik de wifi en internet hulp bij kpn doorlopen. Dan werkt het even goed en dan is het weer drama. Ik heb al meerdere dezelfde problemen gelezen en ook daar zijn de problemen begonnen na de update.

Hoop dat het snel opgelost wordt. En reactie op een ander topic staat dat de witte wifi versterkers na de update alleen nog op 5ghz werken. Dus kpn draait een update en hun eigen verkochte versterkers werken minder goed.

Graag een passende oplossing. Voor de update werkte alles perfect.

Beste antwoord door TruckerWilco

Arjan van KPN schreef:

Goedemiddag ​@TruckerWilco. Het kan behoorlijk frustrerend zijn als je Wifi netwerk in je huis je tegenwerkt. Daar ben ik mij helemaal van bewust. 

Dat de update bij sommige klanten ervoor zorgt dat er problemen ontstaan op de Wifi, is ook bij ons bekend. Dat hebben we in onderzoek. Maar in de tussentijd is het gewoon mogelijk om met enkele tweaks je SuperWifi punten weer goed te laten functioneren. 

Als eerste benoem je dat de SuperWifi punten af en toe een rood lampje weergeven. Dat betekent dat de backhaul (de onderlinge verbinding via 5GHz) niet optimaal is. Dan is het raadzaam om te kijken of je ze toch enigszins kunt verplaatsen zodat de onderlinge connectie beter wordt. In de oude situatie (voor de update) werd het lampje dan oranje en had je eigenlijk een matige verbinding. Dat hebben we nu veranderd, zodat de verbinding niet meer matig kan zijn, maar alleen maar goed (mits de versterkers goed gepositioneerd staan). 

En wil je ook eens kijken of het veranderen van WPA2-WPA3-Personal naar WPA2-Personal in de modemsoftware een positief effect heeft op jouw verbinding? We zien dat dat vaak een flinke verbetering geeft wat betreft de stabiliteit. Hieronder lees je waar je dat kunt vinden en aanpassen. 

Goedemiddag Arjan,

Bedankt voor je reactie. Ik heb vanmiddag zoals je adviseerde in een ander topic een schone installatie gedaan en het lijkt in ieder geval voor nu opgelost. In de tuin weer goed wifi ontvangst. Mocht ik toch nog problemen ondervinden zal ik de wpa instellingen aanpassen.

Bekijk origineel

9 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1012 reacties
  • 8 maart 2025

Goedemiddag ​@TruckerWilco. Het kan behoorlijk frustrerend zijn als je Wifi netwerk in je huis je tegenwerkt. Daar ben ik mij helemaal van bewust. 

Dat de update bij sommige klanten ervoor zorgt dat er problemen ontstaan op de Wifi, is ook bij ons bekend. Dat hebben we in onderzoek. Maar in de tussentijd is het gewoon mogelijk om met enkele tweaks je SuperWifi punten weer goed te laten functioneren. 

Als eerste benoem je dat de SuperWifi punten af en toe een rood lampje weergeven. Dat betekent dat de backhaul (de onderlinge verbinding via 5GHz) niet optimaal is. Dan is het raadzaam om te kijken of je ze toch enigszins kunt verplaatsen zodat de onderlinge connectie beter wordt. In de oude situatie (voor de update) werd het lampje dan oranje en had je eigenlijk een matige verbinding. Dat hebben we nu veranderd, zodat de verbinding niet meer matig kan zijn, maar alleen maar goed (mits de versterkers goed gepositioneerd staan). 

En wil je ook eens kijken of het veranderen van WPA2-WPA3-Personal naar WPA2-Personal in de modemsoftware een positief effect heeft op jouw verbinding? We zien dat dat vaak een flinke verbetering geeft wat betreft de stabiliteit. Hieronder lees je waar je dat kunt vinden en aanpassen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • Antwoord
  • 8 maart 2025
Arjan van KPN schreef:

Goedemiddag Arjan,

Bedankt voor je reactie. Ik heb vanmiddag zoals je adviseerde in een ander topic een schone installatie gedaan en het lijkt in ieder geval voor nu opgelost. In de tuin weer goed wifi ontvangst. Mocht ik toch nog problemen ondervinden zal ik de wpa instellingen aanpassen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1012 reacties
  • 10 maart 2025

Ah top. Ik ben blij om te lezen dat je je Wifi weer hebt kunnen verbeteren thuis en in je tuin. En dat was wel zo fijn met de temperaturen van dit weekend ðŸ˜‰

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 23 maart 2025

Het werkt nog steeds niet zoals zou moeten. Moet regelmatig op mobiel of tablet wifi uit en aanzetten voordat hij weer verbinding met wifi maakt.

Lees nu toch ook wel her en der dat de witte superwifi punten problemen hebben na de uodate en dat ze eigenlijk waardeloos zijn geworden.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 23 maart 2025
TruckerWilco schreef:

Het werkt nog steeds niet zoals zou moeten. Moet regelmatig op mobiel of tablet wifi uit en aanzetten voordat hij weer verbinding met wifi maakt.

Lees nu toch ook wel her en der dat de witte superwifi punten problemen hebben na de uodate en dat ze eigenlijk waardeloos zijn geworden.

Probeer dit eens: 

bij mij lijkt het probleem opgelost

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 24 maart 2025

Omdat het nog niet optimaal was toch wifi6 uit gezet met als gevolg geen internetverbinding meer. Ik krijg er een beetje een punthoofd van. Graag nu een goede blijvende oplossing!? Heb nu helemaal geen wifi meer.

Mijn excuses. Verbinding was 5 minuten weg. Nu doet de internetverbinding het wel weer. Hopen dat het nu opgelost is. En anders zou ik graag ter vervanging 2 zwarte superwifi's toegestuurd krijgen. Zodat het werkt zoals het hoort te werken. Wat ik er nu van begrijp is dat KPN verbeterd naar wifi v6, maar de oude witte superwifi's daar niet mee werken. Daarom moeten mensen met de oude witte superwifi's de verbeterde verbinding v6 uitzetten zodat de witte superwifi's wel werken, maar dan heb je niet de verbeterde v6 verbinding. Mijn conclusie is dan dat kon inderdaad verbeterd, maar daarmee de oude superwifi's waardeloos zijn geworden en klanten verplicht om de zwarte superwifi's te hebben om van de verbeterde verbinding gebruik te kunnen maken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 24 maart 2025

Inmiddels werkt het weer niet meer. Moest nu met de aanbevolen instellingen weer wifi op mobiel uit en aan zetten voordat ik weer verbinding had. Geduld wordt wel op de proef gesteld kpn. Hoop nu snel een werkende en blijvende oplossing van jullie kant.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1012 reacties
  • 24 maart 2025

Het kan nog inderdaad zo zijn dat je met de witte SuperWifi punten wat aanpassingen dient te doen om ze optimaal te laten functioneren. Wifi6 uitzetten is één van die opties, maar ook WPA2-Personal kiezen als Wifi versleuteling en de 5GHz bandbreedte aanpassen kan helpen. We hebben in de onderstaande kennisbanartikelen precies uitgelegd staan hoe je dat aanpast. 

De SuperWifi 1 punten zijn zeker niet onbruikbaar geworden na de update, maar de instellingen gelijk trekken tussen het modem en de versterkers is wel noodzakelijk. De discrepantie daartussen levert nu de problemen op. Als dat is gebeurd, werken ze weer zoals voor de update. 

Mocht dit niet de problemen oplossen, dan raad ik je aan contact te zoeken met de helpdesk. Zij kunnen dan een storingsformulier voor je invullen waardoor een speciaal team wordt ingeschakeld. Zij nemen binnen 5 werkdagen contact met je op om het definitief op te lossen. Contact zoeken kan via een  terugbelafspraak op een moment dat het jou het beste uitkomt!

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 24 maart 2025

Dat heb ik gedaan en probleem blijft.

Net contact gehad met kpn en probleem is doorgezet naar td. Nu even afwachten.

Reageer