Skip to main content
Vraag

F secure geeft foutmelding dat er een schadelijk bestand is geblokkeerd

• September 22, 2026
  • 3 reacties
  • 23 keer bekeken

Heb ook een probleem met F Secure. Ik heb een nieuwe wifi adapter geinstalleerd en nu krijg ik van F Secure een melding dat er een “schadelijk bestand” is geblokkeerd. Ik moet opnieuw opstarten om dit bestand te verwijderen. Maar ik weet punt 1 niet welk bestand het is. Waar kan ik dat zien? En punt 2 Als het de (nieuwe) adapter software is wil ik dat helemaal niet verwijderen.  Hoe kom ik van die melding af? Ik blijf nu uitstellen, maar hij duikt om de haverklap weer op. 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag gemaakt

3 reacties

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 22, 2026

Graag een beetje snel een antwoord wat ik irriteer me mateloos.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • September 25, 2026

Hoi ​@GerritJ57 . Welkom hier.

Dat is inderdaad behoorlijk irritant als die melding steeds terugkomt. Laten we eerst achterhalen wat F-Secure precies blokkeert, voordat je iets verwijdert.

In F-Secure kun je via de logboeken/gebeurtenissen terugvinden om welk bestand het gaat en waarom het is geblokkeerd. Wil je daar eens kijken en aangeven welke bestandsnaam daar wordt genoemd? Als je wilt, kun je ook een screenshot van die melding of het logboek plaatsen, uiteraard zonder persoonlijke gegevens. Omdat de melding pas na het installeren van je nieuwe wifi-adapter is verschenen, is het goed om eerst vast te stellen of er inderdaad een verband is. We willen natuurlijk voorkomen dat je zomaar software van je nieuwe adapter verwijdert terwijl daar niets mis mee is. Als we weten welk bestand F-Secure blokkeert, kunnen we gerichter bepalen wat de volgende stap is.

Meer informatie over F-Secure kun je in onze kennisbank vinden

Wil je hier liever direct mee aan de slag en niet wachten op een reactie op het forum? Houd er dan rekening mee dat de Community geen chatdienst is en er soms een paar dagen tussen reacties kan zitten. In dat geval kun je het beste een terugbelafspraak maken. Een collega kan dan, als je dat prettig vindt, zelfs op afstand met je meekijken om het probleem samen uit te zoeken.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 25, 2026

Klopt ! Het ging om  het bestand [autorun.exe] van de installatie disc van de adapter.  Heb Copilot gevraagd of dit bestand probleemloos verwijderd kan worden. Dat werd bevestigd. Heb het daarop verwijderd en de computer draait weer als een zonnetje. De irritante melding van F-secure is ook weg. Hopelijk heb ik een andere “nitwit ”er ook mee geholpen😁