Skip to main content
Beantwoord

Hoe zet ik verificatie in 2 stappen uit bij KPN?

• January 14, 2026
  • 16 reacties
  • 131 keer bekeken

Ik wil geen verificatie in 2 stappen. Waarom dringt u mij dit ongevraagd op? Ik kan zelf wel beslissen of ik veilig inlog. Dit is zeer klantonvriendelijk.

Hoe kom ik van die tweetrapsverificatie af?

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@Joris.r, fijn om te zien dat je op weg bent geholpen door de community. 

Het antwoord is al gegeven, dit kun je niet uitzetten en we doen dit om het zo veilig mogelijk te houden. Wanneer je je eigen apparaat of de app gebruikt die je niet deelt kun je dit ook laten onthouden, zo hoef je dit niet iedere keer te doen. 

Log je in op de MijnKPN app?

Dan is inloggen alleen de 1e keer nodig.

Log je in via onze site, bijvoorbeeld op een computer?

Dan krijg je de optie ‘Onthoud dit apparaat’ te zien. Vink je deze optie aan? Dan hoef je de volgende keer dat je inlogt op dat apparaat geen sms-code meer in te vullen. Deel je dit apparaat met meerdere gebruikers? Gebruik deze optie dan niet.

Op onze pagina Alles over tweestapsverficatie kun je alle informatie hierover vinden, en ook op ons kennisbankartikel: 

16 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 14, 2026

Hallo ​@JoKPN ,

Je kunt er niet vanaf. KPN heeft het verplicht gemaakt. Uitzetten kan niet.

bron:

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 14, 2026

Niet fijn.

En dan zeg ik het HEEL netjes.

• January 14, 2026

Wen er maar aan. Want dit ga je op steeds meer websites zien.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 14, 2026

Een ongeluk zit in een klein hoekje, als er een wachtwoord uitlekt.

Ik geef wel toe dat de tweetraps-verificatie mag worden uitgebreid met de methodes zodat je ook een aparte authenticator-app (met TOTP)  kan gebruiken.

• January 14, 2026

Ik geef wel toe dat de tweetraps-verificatie mag worden uitgebreid met de methodes zodat je ook een aparte authenticator-app (met TOTP)  kan gebruiken.

De meeste mensen willen er gewoon domweg vanaf. Een authenticator app is daarvoor geen oplossing. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 14, 2026

Op je eigen apparaten: ✔ zetten bij 'onthoud dit apparaat' bij inloggen. Je krijgt dan 6 maanden geen 2fa code via sms.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 14, 2026

De meeste mensen willen er gewoon domweg vanaf. Een authenticator app is daarvoor geen oplossing. 

Het werkt wel makkelijker, omdat je niet meer aan het verplichtte sms'je vast zit. 

LuToLu
Slimmerik
  • Slimmerik
  • January 14, 2026

Ik begrijp dat het vaak als vervelend wordt ervaren, en het maakt inloggen ook lastiger want er is een extra handeling nodig, maar ik raad iedereen aan om MFA/2FA overal aan te zetten waar dat kan, niet alleen bij KPN. Dat er iets anders moet komen dan de SMS is iets wat zeker is want het de minst veilige methode, en bij veel bedrijven al niet meer toegestaan, en is een app verplicht. Maar iets (SMS) is beter dan niets.

• January 14, 2026

Het werkt wel makkelijker, omdat je niet meer aan het verplichtte sms'je vast zit. 

Wat is er dan precies makkelijker aan? Je moet het SMSje lezen en het nummer intikken. Dat SMSje verschijnt automatisch op je telefoon. Je tikt 1 keer op je scherm en je ziet het.

Bij een authenticator-app moet je eerst die app opzoeken en openen. Vervolgens de juiste site selecteren. En dan zie je een code die je net als bij dat SMSje in moet tikken op je pc of laptop.

Wat is daar makkelijker aan?

Dat SMSje werkt ook nog eens gewoon gelijk. Terwijl je die authenticator-app bij het eerste gebruik in moet stellen via een bepaalde procedure. En iemand die geen backups maakt en zn telefoon kwijt raakt. Of als het toestel stuk gaat. Die is alles kwijt bij een authenticator-app.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 14, 2026

En ik zie regelmatig topics van mensen die een SMS'je niet krijgen, omdat er iets is dat het filtert. Of het bereik is belabberd, of er is een congestie in de SMS-centrale. 9 van de 10 keer gaat het goed, maar een authenticatie app heb je altijd in handbereik.

• January 14, 2026

En ik zie regelmatig ...

Zo af en toe. Dat zijn incidenten. Het gaat vrijwel altijd gewoon goed.

Bij een authenticator-app kan ook van alles fout gaan zoals ik in mn vorige reactie beschreef. Ik denk dat da vaker zal gebeuren bij grootschalig gebruik dan SMSjes die niet aankomen. 

En als een SMSje niet aankomt, dan is de oplossing heel simpel: ff wachten en opnieuw proberen. Als iemand de data van zn authenticator-app kwijt raakt is die verder van huis.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 14, 2026

De mening blijven verdeeld, en alles heeft zijn voor en nadelen die je moet afwegen. Maar ik ben zelf voorstander van een Authenticator app. Belangrijk is wel: backups, backups, backups.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 15, 2026

De mening blijven verdeeld, en alles heeft zijn voor en nadelen die je moet afwegen. Maar ik ben zelf voorstander van een Authenticator app. Belangrijk is wel: backups, backups, backups.

Ja/nee…

Je hebt met een authenticator een groot probleem als de autorisatie niet goed verloopt al dan niet door oorzaak Apple/Google/M$crosoft, en je daardoor niet in kan loggen.

Een sms vind ik makkelijker. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 15, 2026

Hoe groot is die kans dat een authenticatie niet klopt? Er gaat gaat geen data over en weer naar de site. Het is gewoon een algoritme. net zoals (maar anders) dan de Rabo Scanner/Rabo Random Reader/ABN scanner. Heeft die ook wel eens gefaald?

(En daarnaast is het Microsoft. Ik ben niet zo van die 'sneue' verbasteringen 😉)

Of je nou SMS gebruikt, of een Authenticatie app, alles kan zijn nadelen hebben. Een SMS kan niet aankomen door congestie, of een app blokkeert de SMS, of een SMS wordt geweigerd op de route (nu zit KPN dichttegen het SMS-netwerk aan wat weer meevalt). Maar met een authenticatie app kan je hebben dat die weigert, of dat je door een foutje je inlogkeys kwijt bent. 

Het belangrijkste is dat je altijd een recoverykey achter de hand hebt, zoals elke site aanbiedt. 

Tja, liever hadden we voldoende aan een gebruikersnaam en wachtwoord, maar sinds er een jaartje of 15 á 20 geleden uitgelekte databases een mooie inkomstenbron zijn door internetcriminelen, waar hackers graag van gebruikmaken, is een gebruikersnaam en wachtwoord echt niet meer toereikend. 

Ook KPN kennende wordt constant belaagd met pogingen om in te loggen op gelekte accounts die eindigen op @kpnmail.nl, @kpnplanet.nl, @planet.nl, @wxs.nl, en dan is het niet zo heel lastig om een wachtwoord bij elkaar te vissen uit een paar databases. Ik heb dit zelf enkele jaren geleden zelf al ondervonden met een mailbox waarvan ik niet meer afwist dat ik die aangemaakt had. Totdat KPN Abuse mij mailde, en ik na vrijgave tot de ontdekking kwam dat er 50 dating-gerelateerde mails verstuurd waren (waarna KPN ingreep).

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 15, 2026

Hoe groot is die kans dat een authenticatie niet klopt? Er gaat gaat geen data over en weer naar de site. Het is gewoon een algoritme. net zoals (maar anders) dan de Rabo Scanner/Rabo Random Reader/ABN scanner. Heeft die ook wel eens gefaald?

(En daarnaast is het Microsoft. Ik ben niet zo van die 'sneue' verbasteringen 😉)

Die kans is zeker gegrond en aannemelijk dat je problemen kunt ondervinden met je 2FA/MFA, zeker als je syncproblemen hebt en je code niet wordt geaccepteerd. Dit levert je bijna altijd een blok op. Ik vind een sms dan een betere optie. Hoe vaak heb je congestie op je netwerk waardoor een sms niet verzonden wordt?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 17, 2026

Hi ​@Joris.r, fijn om te zien dat je op weg bent geholpen door de community. 

Het antwoord is al gegeven, dit kun je niet uitzetten en we doen dit om het zo veilig mogelijk te houden. Wanneer je je eigen apparaat of de app gebruikt die je niet deelt kun je dit ook laten onthouden, zo hoef je dit niet iedere keer te doen. 

Log je in op de MijnKPN app?

Dan is inloggen alleen de 1e keer nodig.

Log je in via onze site, bijvoorbeeld op een computer?

Dan krijg je de optie ‘Onthoud dit apparaat’ te zien. Vink je deze optie aan? Dan hoef je de volgende keer dat je inlogt op dat apparaat geen sms-code meer in te vullen. Deel je dit apparaat met meerdere gebruikers? Gebruik deze optie dan niet.

Op onze pagina Alles over tweestapsverficatie kun je alle informatie hierover vinden, en ook op ons kennisbankartikel: