Skip to main content
Beantwoord

Onbegrijpelijk appje gekregen en verstuurd: ben ik gehackt?

• 5 augustus 2025
  • 3 reacties
  • 77 keer bekeken

Een whatsapp-contact van mij en ikzelf hebben een paar dagen geleden tegelijkertijd twee zeer vreemde berichten gekregen, vol met onbegrijpelijke tekst en heel veel smileys. Het lijkt alsof wij die naar elkaar hebben gestuurd, maar dat hebben we niet zelf gedaan. Ik zie ze alleen als ontvangen bericht. Wat kan hiervan de oorzaak zijn en kan ik dit aanpakken?

Nog iets vreemds: ik kreeg vandaag een voicemailbericht zonder dat ik gebeld ben. Bericht afgeluisterd, en ik hoor een computerstem mijn eigen telefoonnummer noemen! Of ik op 1 wilde drukken als ik niet meer gebeld wilde worden. Niet gedaan, overigens. Heeft dit misschien met het vorige te maken? Ik zie geen bekende signalen dat mijn telefoon gehackt is (behalve dus het vreemde bericht).

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Jeroen J. Welkom op de KPN Community! 

Op basis van wat je beschrijft, lijkt het niet direct op een klassieke hack. Het lijkt er meer op dat je een bericht van iemand hebt gekregen, maar dat het lijkt alsof het van één van je contacten komt. Als je gehacked bent of als je Whatsapp overgenomen zou zijn, dan zouden al je contacten waarschijnlijk wel een raar bericht van ‘jou’ ontvangen hebben. Maar het is lastig te zeggen zonder precies het bericht gezien te hebben. 

En heel goed dat je niet bent ingegaan op het telefoontje wat je in de voicemail hebt gevonden. Tegenwoordig wordt je steeds vaker - ik ook - lastig gevallen door personen die je willen oplichten of iets van je willen. Als je enkel de telefoon opneemt en ophangt zodra je merkt dat het onzin is, dan is er niets aan de hand en zijn er geen kosten. 

Als je je telefoon wat beter wilt beschermen tegen kwade invloeden van buitenaf dan kun je controleren of je KPN Veilig kunt installeren. Bij een KPN internetabonnement zitten sowieso twee gratis licenties en één daarvan zou je voor je telefoon kunnen gebruiken. 

Verder kun je in de hedendaagse (Android) telefoons een spamfilter aanzetten, zodat je een melding krijgt bij een oproep dat het waarschijnlijk om spam gaat. Ga daarvoor naar de instellingen in je oproepen-app. 

Bekijk origineel

3 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 11252 reacties
  • 6 augustus 2025

Beste ​@Jeroen J. Als het niet bekend en vertrouwd overkomt meteen als spam aanmerken en blokkeren .

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator
  • 2562 reacties
  • Antwoord
  • 8 augustus 2025

Hoi ​@Jeroen J. Welkom op de KPN Community! 

Op basis van wat je beschrijft, lijkt het niet direct op een klassieke hack. Het lijkt er meer op dat je een bericht van iemand hebt gekregen, maar dat het lijkt alsof het van één van je contacten komt. Als je gehacked bent of als je Whatsapp overgenomen zou zijn, dan zouden al je contacten waarschijnlijk wel een raar bericht van ‘jou’ ontvangen hebben. Maar het is lastig te zeggen zonder precies het bericht gezien te hebben. 

En heel goed dat je niet bent ingegaan op het telefoontje wat je in de voicemail hebt gevonden. Tegenwoordig wordt je steeds vaker - ik ook - lastig gevallen door personen die je willen oplichten of iets van je willen. Als je enkel de telefoon opneemt en ophangt zodra je merkt dat het onzin is, dan is er niets aan de hand en zijn er geen kosten. 

Als je je telefoon wat beter wilt beschermen tegen kwade invloeden van buitenaf dan kun je controleren of je KPN Veilig kunt installeren. Bij een KPN internetabonnement zitten sowieso twee gratis licenties en één daarvan zou je voor je telefoon kunnen gebruiken. 

Verder kun je in de hedendaagse (Android) telefoons een spamfilter aanzetten, zodat je een melding krijgt bij een oproep dat het waarschijnlijk om spam gaat. Ga daarvoor naar de instellingen in je oproepen-app. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 8 augustus 2025

JanD, Arjan, dank voor jullie reacties.

Reageer