Skip to main content

Vanaf de website van mijn vereniging hebben we een nieuwsbrief verzonden. Ik ontvang geen foutmelding op de website, echter: ik ontvang deze nieuwsbrief niet op mijn HetNet account. Ook niet in de spam. Dat is niet alleen vervelend voor mij, maar zeker ook voor al onze leden met een KPN-account. De provider van  de website geeft het volgende aan:

“Mails vanuit xxx worden eigenlijk door Amazon verstuurd en krijgen dan de identiteit van de vereniging xxx@xxx.nl mee. Omdat het zonder checks zo zou zijn dat eenieder kon doen alsof ze mailden vanaf jullie domein, wordt er in het zogenaamde spf-record aangegeven welke diensten allemaal jullie identiteit mogen gebruiken. 

Dit gaat, zoals je merkt, in bijna alle gevallen gewoon goed, maar er lijken een paar providers te zijn in Nederland die misschien wat verouderd zijn of misschien wat strenger zijn op het uitfilteren van spam: We horen van klanten dat zowel KPN als Tele2 af en toe heel stellig mails die op deze manier verstuurd worden weigeren. Onder KPN valt ook @hetnet.nl. Ik denk dat de enige uitkomst hier is om inderdaad contact met ze op te nemen en de ticket verder te behandelen: Congressus is lang niet het enige bedrijf in Nederland wat gebruik maakt van Amazon's maildiensten en er zal dan ook een oplossing voor moeten zijn...”

Hoe kan KPN dit oplossen?

Probeer eens zo'n nieuwsbrief naar een Gmail adres te sturen. Uiteraard via Amazon. Om de manier zoals u normaal nieuwsbrieven verstuurd. 

Open dan Gmail op de pc of laptop in de browser en log in op het Gmail account. Zoek de mail op en open hem.

Klik op "Orgineel tonen". Dan ziet u zoiets:

Staat er 3× PASS?


De mail is inmiddels bij mij binnengekomen, met 6,5 uur vertraging.

Na de test via Gmail zie ik, dat er voor DMARC staat failed, SPF en DKIM zijn wel pass.


Hallo @Willemijn60 en welkom!

Begrijp ik uit je laatste bericht nu dat alles opgelost is? Zo niet, dan raad ik je aan even een mailtje te sturen aan abuse@kpn.com, zodat ik of een van mijn collega's er eens naar kunnen kijken. Vermeld dan in het mailtje ook de details zoals afzenderadres etc.

 

Dit gaat, zoals je merkt, in bijna alle gevallen gewoon goed, maar er lijken een paar providers te zijn in Nederland die misschien wat verouderd zijn of misschien wat strenger zijn op het uitfilteren van spam: We horen van klanten dat zowel KPN als Tele2 af en toe heel stellig mails die op deze manier verstuurd worden weigeren. Onder KPN valt ook @hetnet.nl. Ik denk dat de enige uitkomst hier is om inderdaad contact met ze op te nemen en de ticket verder te behandelen: Congressus is lang niet het enige bedrijf in Nederland wat gebruik maakt van Amazon's maildiensten en er zal dan ook een oplossing voor moeten zijn...”

Hoe kan KPN dit oplossen?

 

Hier kan ik wel vrij kort over zijn. KPN gaat dit niet oplossen. Ik ben dan ook van mening dat de hoster van de website hier nogal kort door de bocht gaat. Uiteindelijk is het vrij simpel: de eigenaar van het domein heeft DMARC aangezet op het domein. Dat is een keuze, geen verplichting. Door het aanzetten van DMARC geef je als eigenaar van het domein de tools voor de ontvanger om te controleren of de mail echt afkomstig is vanaf iemand die gerechtigd is om vanaf dat domein te mailen. Je zegt daarmee dan: controleer aan de hand van deze zaken maar of het mailtje echt van ons afkomstig is, en als uit de controle blijkt dat dat niet het geval is, dan mag je de mail als spam markeren. Dat doen we dan vervolgens ook netjes, letterlijk op verzoek van de eigenaar van het domein (Congressus in dit geval dus). Meer informatie over zaken als DMARC kun je hier vinden.

Hierin zijn we wat strenger als andere providers in Nederland, omdat we hier al controles op uitvoeren. De meeste overige providers doen dat naar mijn weten nog niet, maar dat is een kwestie van tijd voor ook zij dit zullen gaan doen.