Skip to main content
Vraag

Ik kan niet bellen in Australië, sms'en werkt wel

• 14 januari 2025
  • 4 reacties
  • 43 keer bekeken

Hoi, ik zit tijdelijk in Australië en heb hiervoor mijn abbonement omgezet naar pre-paid. Sindsdien kan ik niet meer bellen of gebeld worden. Wel kan ik smsjes versturen en ontvangen.

Heb naar de instelingen gekeken die jullie aanraden. Heb van telefoon gewisseld maar blijf het zelfde probleem houden.

Hoe kan ik dit probleem oplossen?

4 reacties

Michel.uit.Arnhem
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12

Hoi ​@Pieter bodewes 

Welkom op de community van KPN.

Mijn eerste vraag aan jouw is, hoeveel beltegoed op je op je prepaid aansluiting staan?

In het buitenland, en zeker in Australië, dient er minimaal 20,- euro aan beltegoed op je aansluiting te staan, om te kunnen bellen en gebeld te kunnen worden.
Dit is ook nodig, omdat de gesprekskosten (voor zelf bellen of gebeld worden) hoog zijn, en je anders in een mum van tijd door je tegoed heen bent.

Voor sms’en ligt dat anders, omdat het dan om lagere kosten gaat en je per bericht (van 160 tekens) betaald.

Zelf adviseer ik mede klanten met een prepaid aansluiting, om minimaal 50,- euro aan beltegoed op de je prepaid aansluiting te hebben staan, als je buiten de EU op vakantie gaat.

Daarnaast zou je ook nog een keer je smartphone helemaal uit kunnen zetten (dus niet op de vliegtuigstand) en na enkele minuten weer aan.
Hiermee zorg je ervoor dat de simkaart zich weer goed aanmeld op een mobiel netwerk op de plek waar je verblijft.

Dit zijn de kosten voor prepaid gebruik in Australië:

Je bent in Australië en belt of sms't naar iemand in Nederland of een land in de tariefregio 'Overige landen buiten de EU'.

• Internet: € 2,50 / MB

• Bellen: € 2,55 / min

• Gebeld worden: € 2,04 / min

• Sms versturen: € 0,77 / sms

• Sms ontvangen: gratis

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 16 januari 2025

Dank mede-arnhemmer!

Ik had 20e beltegoed op de kaart staan en nu met 15 verhoogd voor de zekerheid. Telefoon heeft een tijd uit gestaan maar blijf helaas hetzelfde probleem ondervinden. Heb ook een kpn-medewerker aan de lijn gehad en vertelde dat er geen blokkades op de sim/account staan en weet verder geen betere optie dan een nieuwe simkaart.

Iemand nog een andere suggestie voor ik een nieuwe sim naar Australië laat sturen?

Michel.uit.Arnhem
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
Pieter bodewes schreef:

Dank mede-arnhemmer!

Ik had 20e beltegoed op de kaart staan en nu met 15 verhoogd voor de zekerheid. Telefoon heeft een tijd uit gestaan maar blijf helaas hetzelfde probleem ondervinden. Heb ook een kpn-medewerker aan de lijn gehad en vertelde dat er geen blokkades op de sim/account staan en weet verder geen betere optie dan een nieuwe simkaart.

Iemand nog een andere suggestie voor ik een nieuwe sim naar Australië laat sturen?

Hoi ​@Pieter bodewes 

Jammer dat je nog steeds problemen ondervindt met bellen en gebeld worden op je prepaid aansluiting van KPN, in Australië.
Wel goed om te horen, dat er in elk geval geen blokkades op je aansluiting zitten, waardoor je die optie kunt wegstrepen.

Een nieuwe simkaart wordt niet verstuurd naar een adres buiten Nederland, dat zal altijd naar je eigen woonadres in Arnhem zijn, waardoor je ook aan deze optie niets hebt.

De enige optie in jouw geval zou kunnen zijn, koop een prepaid simkaart bij een Australische mobiele provider, en gebruik deze zolang je nog in Australië verblijft.
Dan weet je zeker dat je kunt bellen en gebeld kunt worden, en de kosten voor gebruik van internet is sowieso een flink stuk goedkoper dan via de KPN prepaid.

Dus zoek een telecomwinkel van één van de Australische providers, en koop daar een prepaid met beltegoed.

De beste optie is Vodafone Prepaid, want daarbij krijg je ook nog eens 500 minuten om naar Nederland te kunnen bellen.

Waar kun je een simkaart kopen in Australië?

De drie grootste netwerken waarmee je in Australië verbonden kunt blijven bieden voordelige opties.

• Optus Traveller: voor $35 Australische Dollar (ongeveer 21,50 euro) ontvang je 60GB data en onbeperkt bellen (binnen Australië). Je koopt deze simkaart op de luchthavens van Sydney, Melbourne, Brisbane, Adelaide en Perth.
  • Vodafone Prepaid: vanaf $30 Australische Dollar (ongeveer 18,50 euro) voor onbeperkt bellen binnen Australië, 500 minuten naar nederland en 45GB data. Deze simkaart is te krijgen op de luchthavens van Melbourne, Sydney (bij Mascot), Brisbane en Perth Airport.
  • Telstra Prepaid: vanaf $12 Australische Dollar (onegveer 7 euro) voor een klein pakket met 3GB data en onbeperkt bellen in Australië. Vanaf $35 Australische Dollar heb je groter pakket waarbij ook bellen naar Nederland is inbegrepen. Telstra is minder goed vertegenwoordigd op luchthavens, maar er zijn vaak wel resellers die Telstra simkaarten verkopen.

Trouwens leuk dat je een stadsgenoot van mij bent, dat kon vooruit natuurlijk niet weten.
Maar ik heb je in elk geval met veel plezier geholpen.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23099 reacties
  • 16 januari 2025

Hi ​@Pieter bodewes, welkom bij onze community. 

Fijn om te zien dat je op weg bent geholpen door Michel, waarvoor dank voor de goede tips. 

Wat ik wel zie is dat je wel verbonden bent met een netwerk, anders zou je niet kunnen sms’en. Met welke netwerk ben je nu verbonden? Zou je ook handmatig een ander netwerk willen proberen? Je kunt daar kiezen tussen Vodafone, Telstra en SingTel Optus. Wat hoor je overigens als je iemand probeert te bellen? 
Ik hoor graag van je. 

Reageer