Skip to main content
Beantwoord

Regelmatig kleine afschrijvingen van mijn prepaid tegoed omdat ik mobiel internet zou hebben gebruikt

• 11 februari 2025
  • 23 reacties
  • 336 keer bekeken

Op mijn iPhone 11 (KPN prepaid kaart, geen abonnement) worden regelmatig kleine bedragen (€ 0,01) afgeschreven ivm gebruik mobiel internet, terwijl dit niet gebeurd is. Dit gebeurt op tijdstippen gedurende de nacht maar ook later op de avond (€ 0,50). Ik heb super wifi van de KPN, dus dat wordt altijd gebruikt. Alleen in noodgevallen het mobiele internet, maar dan alleen gedurende de dag. Ik heb een vraag neergelegd bij KPN en het antwoord is: Dan heeft u het mobiel internet aan gehad. Kortom KPN treft geen blaam!! 

Heeft iemand hier ervaring mee?

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Gradje1952 en ook ​@Jeffff. Allereerst is het erg vervelend dat jullie tegoed verliezen aan dataverbruik wat jullie zelf juist hebben uitgezet op jullie toestel. Dan zou je denken dat er echt geen dataverbruik mogelijk moet zijn. Helaas is de realiteit toch anders en de enige verklaring die dit kan hebben is dat het toestel toch heel even kort data binnen haalt. Het enige wat het netwerk doet is puur registreren hoeveel bitjes naar welk nummer gaat en kent geen bitjes toe die er niet zijn. Het euvel moet toch echt in het toestel gezocht worden. Jullie zijn niet de enigen, want ik kwam bijvoorbeeld ook dit topic tegen op Tweakers en daarbij gaat het om een andere provider. 

Wat ik zelf als advies wil geven is om je APN instellingen aan te passen, zodat het toestel geen mobiel internetverbinding kan maken. Standaard is de APN ‘internet’ en als je dit aanpast naar iets willekeurigs, dan zou het toestel geen data meer moeten kunnen binnenhalen. Als je hier klikt en dan je toestel kiest, dan zie je hoe je bij de APN instellingen komt. 

Hopelijk komen jullie er met de instructies eruit! 

Bekijk origineel

23 reacties

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 907 reacties
  • 11 februari 2025

@Gradje1952 Welkom op de KPN community.

Ik ga er vanuit dat je de instellingen van de iPhone qua mobiele netwerk uitgevinkt heb staan. Bij instellingen → mobiel netwerk → mobiele data.

Zo niet, dan kan er weleens data worden gebruikt op de achtergrond. Het zijn inderdaad hele kleine hoeveelheden, die toch ten laste komen van je prepaid tegoed. Heb je de ‘Prepaid app’ all, zo niet, kan je ‘m vinden op de kpn.com website. https://www.kpn.com/prepaid

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 11 februari 2025

De instelling: mobiel netwerk/mobiele data staat uit, overigens altijd uit!!

de app KPN prepaid heb ik! Daar zag ik de onverklaarbare afschrijvingen ook!

• Topper
  • 12 reacties
  • 11 februari 2025

Misschien een idee om  het betreffende toestelletje een nacht helemaal uit te schakelen.

Dan weet je zeker, waar de fout zit.

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 11 februari 2025

Ga ik doen! Bedankt voor de tip.

• Helper
  • 61 reacties
  • 11 februari 2025

Bij mij doet zich exact hetzelfde probleem voor als bij @Gradje1952.
Het is ca. een half jaar geleden begonnen.
Zonder databundels te hebben aangeschaft en zonder te bellen lekken er centen weg uit mijn beltegoed.
En ten overvloede: ook bij mij staat “Mobiele data” UIT.
Meestal zijn het bedragjes à € 0.01, een hele enkele keer zijn het iets grotere bedragen, maar het blijft een centenkwestie. Maar het zou hoe dan ook niet mogen gebeuren!

Hier de ‘verliezen’ vanaf 28 januari 2025:
28-1-25: tegoed € 18.23
30-1-25: tegoed € 18.22
2-2-25: tegoed € 18.21
7-2-25: tegoed € 18.20
8-2-25: tegoed € 18.19
11-2-25: tegoed € 18.18

In de prepaid app zie ik die centen bijna nooit terug. Wel lijstjes met tijdstippen en daar achter € 0.00. Zie als voorbeeld de schermafbeelding, die van hedenmorgen dateert

Rara hoe kan dit? Probeert KPN op deze manier hun bedrijfswinst op te hogen? Schiet niet erg op 😂

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 11 februari 2025

Ja, is eigenlijk je reinste diefstal, maar KPN maakt zich er van af met: “je hebt mobiel internet aan gehad”. Het tegendeel kun je nooit bewezen, helaas

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 12 februari 2025

Vannacht de telefoon helemaal uit gehad. Van 23.30 uur tot vanmorgen 08.05 uur. Nadat ik hem aanzette en controleerde of het mobiele netwerk/data nog steeds uitstond (en dat was zo!) werd er om 08.06 uur meteen weer €0,01 afgeschreven van de prepaid card. Je reinste diefstal! Als KPN dat bij alle prepaids doet, lopen ze lekker binnen 😉

• 3011 reacties
  • 12 februari 2025

@Jeffff jij ook een Apple toestel? 

• Helper
  • 61 reacties
  • 12 februari 2025

Goede vraag ​@Marlon92 

Ik zie nu achteraf dat ik in mijn bericht vergeten ben er bij te vermelden dat het bij mij gaat om een Android toestel. Dus geen specifiek probleem voor Apple telefoons.

En het gaat gewoon door, vanmorgen zag ik dat mijn tegoed weer € 0.01 minder was.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 907 reacties
  • 12 februari 2025

Bij de instelling, die ik al genoemd heb, kan je naar (helemaal) beneden scrollen en de optie ‘stel gegevens opnieuw in’. Dan zet je ‘m op nul. Vervolgens kan je bijvoorbeeld na een week kijken welke apps de data heeft binnengehaald.

Zelf heb ik nog een oude iPhone met prepaid kaartje en geeft zo’n 2,2 MB aan data, welke het systeem heeft binnengehaald. Het OS van de telefoon maakt dus heel even contact met de mast om zich te melden en dat wordt (helaas ook) geregistreerd.

• Helper
  • 61 reacties
  • 12 februari 2025

@driemaster 

Wat je zegt over dat contact maken met de zendmast vind ik als verklaring voor mijn geval niet van toepassing.
Als dat namelijk de oorzaak zou zijn, dan zou dit centenlek er al altijd geweest moeten zijn.
Ik heb er jaren lang geen last van gehad, het is begonnen ongeveer een half jaar geleden (precies weet ik het niet meer).

De instellingen waar je naar verwijst, dat werkt op Android anders. Wat ik bij Mobiele gegevens nog kan zien:

Gebruik mobiele gegevens
   0 B verbruikt 1-28 feb

Voor die 0 B heeft KPN toch al € 0.05 geïnd.
(Let op: er staat niet MB!)

Een beetje grof extrapoleren leert me dat ik aan KPN zo’n € 0.10 à € 0.15 per maand afdraag voor Jan met de korte achternaam.

Ik slaap er geen nacht minder om, maar dit KAN toch niet!!!!!

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 881 reacties
  • Antwoord
  • 13 februari 2025

Hoi ​@Gradje1952 en ook ​@Jeffff. Allereerst is het erg vervelend dat jullie tegoed verliezen aan dataverbruik wat jullie zelf juist hebben uitgezet op jullie toestel. Dan zou je denken dat er echt geen dataverbruik mogelijk moet zijn. Helaas is de realiteit toch anders en de enige verklaring die dit kan hebben is dat het toestel toch heel even kort data binnen haalt. Het enige wat het netwerk doet is puur registreren hoeveel bitjes naar welk nummer gaat en kent geen bitjes toe die er niet zijn. Het euvel moet toch echt in het toestel gezocht worden. Jullie zijn niet de enigen, want ik kwam bijvoorbeeld ook dit topic tegen op Tweakers en daarbij gaat het om een andere provider. 

Wat ik zelf als advies wil geven is om je APN instellingen aan te passen, zodat het toestel geen mobiel internetverbinding kan maken. Standaard is de APN ‘internet’ en als je dit aanpast naar iets willekeurigs, dan zou het toestel geen data meer moeten kunnen binnenhalen. Als je hier klikt en dan je toestel kiest, dan zie je hoe je bij de APN instellingen komt. 

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 14 februari 2025
Marlon92 schreef:

@Jeffff jij ook een Apple toestel? 

ja, iPhone 11

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 14 februari 2025
Arjan van KPN schreef:

@Arjan van KPN Ik heb dit zo uitgevoerd. Dus bij APN ingevuld het woordje niets.  Betekent dit dat ik dan geen afschrijvingen meer krijg voor onbedoeld gebruik van het internet, zowel in de nacht en overdag?

Vraag: Mocht ik in noodgevallen dan toch internet onderweg willen gebruiken ingeval ik geen wifi heb, ik dan toch gewoon het mobiel netwerk / mobiele data kan aanzetten, of moet ik dan weer eerst de APN instelling wijzigen in: internet???  

• Helper
  • 61 reacties
  • 14 februari 2025
Arjan van KPN schreef:

Misschien heb je gelijk Arjan, maar dan blijf ik toch wel met de vraag zitten waarom dit centenlek er niet altijd geweest is.

En dat dit er niet altijd geweest is, daar ben ik 100% van overtuigd.

Ik heb al eerder aangegeven dat ik niet exact weet wanneer het begonnen is, maar zeker is dat het me ongeveer een half jaar geleden echt begon op te vallen en daarvoor nooit. Ik kijk altijd regelmatig in de prepaid app, altijd gedaan ook al heb ik vaak helemaal geen "echt” verbruik.

Dus voor mij is het raadsel met jouw suggestie helaas nog niet opgelost.

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 14 februari 2025

Daar heb je wel een punt ​@Jeffff mijn echtgenote en ik hebben allebei dezelfde telefoon en bij de andere iphone11 zijn er ook afschrijvingen maar altijd €0,00….?? Heel vreemd

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 881 reacties
  • 17 februari 2025
Gradje1952 schreef:

@Arjan van KPN Ik heb dit zo uitgevoerd. Dus bij APN ingevuld het woordje niets.  Betekent dit dat ik dan geen afschrijvingen meer krijg voor onbedoeld gebruik van het internet, zowel in de nacht en overdag?

Als het goed is zou het toestel nu geen mobiel dataverbinding meer moeten kunnen maken inderdaad. 

Vraag: Mocht ik in noodgevallen dan toch internet onderweg willen gebruiken ingeval ik geen wifi heb, ik dan toch gewoon het mobiel netwerk / mobiele data kan aanzetten, of moet ik dan weer eerst de APN instelling wijzigen in: internet???  

Dat laatste. Wel de APN eerst weer wijzigen naar ‘internet’. 

Jeffff schreef:

Misschien heb je gelijk Arjan, maar dan blijf ik toch wel met de vraag zitten waarom dit centenlek er niet altijd geweest is.

Ik heb al eerder aangegeven dat ik niet exact weet wanneer het begonnen is, maar zeker is dat het me ongeveer een half jaar geleden echt begon op te vallen en daarvoor nooit. Ik kijk altijd regelmatig in de prepaid app, altijd gedaan ook al heb ik vaak helemaal geen "echt” verbruik.

Het kan zijn dat eerder verbruik van 1 kb niet in rekening werd gebracht en dat dat toch is aangepast. Daar heb ik helaas geen sluitend antwoord op. 

Wat trouwens ook nog een optie is om er echt zeker van te zijn dat het sluipverkeer stopt, is om via de klantenservice Data/GPRS uit te laten zetten op je Prepaid aansluiting. Dat is wel weer onomkeerbaar, maar gaat dan weer via eenzelfde telefoontje. Maak daarvoor dan een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons. Dan nemen wij contact met je op wanneer het uitkomt.  

• Helper
  • 61 reacties
  • 17 februari 2025
Arjan van KPN schreef:

Jeffff schreef:

Het kan zijn dat eerder verbruik van 1 kb niet in rekening werd gebracht en dat dat toch is aangepast. Daar heb ik helaas geen sluitend antwoord op. 

Zoiets ja, zoiets zou een logische verklaring kunnen opleveren, Maar waarom is daar geen sluitend antwoord op te geven?

Maar … in mijn tarief voor prepaid staat: "Mobiel internet wordt per 1 kB verrekend.”

En bij mij kost 1 MB € 0,15. Dus 1 kB kost € 0,00015. Om op € 0,01 te komen moet er meer dan 66 kB data verbruikt zijn. Is dat logisch?

Ik kan me overigens niet herinneren ooit een bericht gekregen te hebben dat er in die tarieven iets gewijzigd is.

Arjan van KPN schreef:

Wat trouwens ook nog een optie is om er echt zeker van te zijn dat het sluipverkeer stopt, is om via de klantenservice Data/GPRS uit te laten zetten op je Prepaid aansluiting. Dat is wel weer onomkeerbaar, maar gaat dan weer via eenzelfde telefoontje. Maak daarvoor dan een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons. Dan nemen wij contact met je op wanneer het uitkomt.  

Ja maar … Nee dit is een paardenmiddel dat alleen maar last oplevert. Is als oplossing niet serieus te nemen. Dit probleem moet kunnen worden opgelost bij de bron en niet door allerlei lastige maniertjes proberen het te omzeilen. Zo leg je het probleem bij de gebruiker die er geen invloed op heeft in plaats van bij de veroorzaker van het probleem.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 881 reacties
  • 20 februari 2025
Jeffff schreef:

Zoiets ja, zoiets zou een logische verklaring kunnen opleveren, Maar waarom is daar geen sluitend antwoord op te geven?

Maar … in mijn tarief voor prepaid staat: "Mobiel internet wordt per 1 kB verrekend.”

En bij mij kost 1 MB € 0,15. Dus 1 kB kost € 0,00015. Om op € 0,01 te komen moet er meer dan 66 kB data verbruikt zijn. Is dat logisch?

Ik kan me overigens niet herinneren ooit een bericht gekregen te hebben dat er in die tarieven iets gewijzigd is.

We kunnen tot 3 maanden terugkijken qua verbruik, dus ik kan niet meer zien wat er 6 maanden geleden gebeurde op jouw aansluiting bijvoorbeeld. Of er toen wel of geen verbruik was. 

Het kan heel goed kloppen dat er 66 kB is verbruikt bijvoorbeeld binnen een dag. Daarvoor hoeft de telefoon maar 66x op een dag even contact te zoeken met het internet en dan is de rekensom 66 x 1 kB. 

Jeffff schreef:

Ja maar … Nee dit is een paardenmiddel dat alleen maar last oplevert. Is als oplossing niet serieus te nemen. Dit probleem moet kunnen worden opgelost bij de bron en niet door allerlei lastige maniertjes proberen het te omzeilen. Zo leg je het probleem bij de gebruiker die er geen invloed op heeft in plaats van bij de veroorzaker van het probleem.

De bron is helaas het toestel wat onder de verantwoordelijkheid van de klant valt. Daar komt het verbruik vandaan en dat wordt volgens de voorwaarden die horen bij KPN Prepaid in rekening gebracht. Ik snap dat het volledig uitzetten van Data/GPRS via de klantenservice niet wenselijk is, als je af en toe toch gebruik wilt kunnen maken van mobiel internet. Dan raad ik je aan de APN zelf te wijzigen in je toestel. Ik wil best voor je kijken of het internetverbruik dan gestopt op je mobiel nummer als dat gelukt is. Vul dan je gegevens in in je profiel en dan kijk ik na 1 a 2 dagen of er nog verbruik is. 

• Helper
  • 61 reacties
  • 26 februari 2025

@Gradje1952 

@Arjan van KPN 

Jammer dat dit topic nu als “opgelost/beantwoord” is gekenmerkt, want van een bevredigende oplossing is natuurlijk geen sprake.

Inmiddels heb ik nog een onverwacht bijeffect ontdekt waarover KPN zich misschien toch ook wel eens achter de oren zou willen krabben.

Door het regelmatige afschrijven van hele kleine bedragen van bijna altijd niet meer dan € 0,01, schuift voortdurend de geldigheidstermijn van je beltegoed op. Zelfs dus als je nooit belt. Ik heb dit verschijnsel inmiddels al waargenomen.
Vandaag was het zelfs zo dat er niet eens een cent van het beltegoed af ging, terwijl toch de geldigheid van het beltegoed één dag opschoof.

Er zit dus in de praktijk geen eindigheid meer aan de geldigheid van je beltegoed. Zelfs als je maanden lang geen beltegoed verbruikt, je bereikt nooit het einde van de geldigheid.
Die geldigheidsdatum is hiermee dus onzinnig geworden.

Forum|alt.badge.img+2

Het lijkt er sterk op dat de KPN Prepaid app niet voldoende cijfers van het beltegoed en/of de beltegoedwijzigingen weergeeft, dat er ook met tiende (en honderdste?) centen gerekend wordt, die niet zichtbaar zijn.

• Helper
  • 61 reacties
  • 28 februari 2025
Pieter van Ieperen schreef:

Het lijkt er sterk op dat de KPN Prepaid app niet voldoende cijfers van het beltegoed en/of de beltegoedwijzigingen weergeeft, dat er ook met tiende (en honderdste?) centen gerekend wordt, die niet zichtbaar zijn.

@Pieter van Ieperen 

@Arjan van KPN 

Ik sluit me aan bij jouw observatie. Als dat zo is dan verklaart het sowieso waarom de geldigheidsdatum van het beltegoed steeds opschuift, zonder dat er ogenschijnlijk sprake is van verbruik.

Dit doet zich bij mij nu al meerdere dagen op rij voor, terwijl verbruik uit tegoed steeds op € 0.00 staat en het tegoed ook echt niet afneemt.

Van 28 jan t/m 28 feb is er inmiddels € 0,09 cent tegoed gelekt.

Vandaag schaf ik weer eens een internetbundel aan en ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als ik dan mijn mobiele data b.v. ‘s-nachts uitzet. Zal er dan gelekt worden uit de databundel of toch weer uit het beltegoed?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 881 reacties
  • 28 februari 2025

De geldigheidsdatum verschuift steeds omdat er telkens een nieuwe uitgaande (data)verbinding wordt gemaakt. Dus die observatie klopt helemaal. 

Ik heb ondertussen ook even op het 06-nummer gekeken wat je hebt toegevoegd aan je profiel ​@Jeffff. Dan zie ik dat je vandaag om 12:25 een databundel hebt toegevoegd en dat het dataverbruik keurig uit de bundel gaat. Ook heb ik even gekeken naar hoe vaak je toestel per dag een datasessie opstart. Dat was voor 26 februari 23x en per sessie verschilt dit van 1 KB tot 4 KB. Voor 27 februari was dit 53x en hier waren de meeste sessies 1 KB en enkele wat meer (tot aan 6 KB). 

Dus zeer waarschijnlijk worden al deze sessies bij elkaar opgeteld en dan verrekend per zoveel KB. Ik heb het met Excel geprobeerd de som te maken en dan kom ik uit op een verbruik van 346 KB tussen 20 en 27 februari waarvoor €0,01 in rekening wordt gebracht. Ik weet niet of dit exact klopt, maar ik probeer je enkel wat informatie te geven op basis van wat ik zie. 

Reageer