Skip to main content
Updates

Experia Box V10: Update naar KPN Software V10.C.24.10.03

Categorie:Experia Box V10
  • 4 september 2024
  • 459 reacties
  • 24993 keer bekeken
Experia Box V10: Update naar KPN Software V10.C.24.10.03
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

459 reacties

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 6 november 2024

Gisteren de nieuwe software gekregen. Ziet er mooi uit weet ik inmiddels. Maar bij het overhalen van de oude configuratie is toch een denkfout gemaakt. De router heeft het ip-adres van de DNS server gekregen. Dat zal voor de meeste klant wel werken, maar ik kreeg gisteren op kantoor ineens het alarm dat m’n cloud server eruit lag. Thuis gekomen werkte de tv ook niet. Eigenlijk werkte alles maar een beetje en voor maar een paar minuten.
Lang verhaal  kort: ik heb m’n cloud + DNS server uit moeten zetten waarna ik de V10 weer naar het oude adres als Gateway kon verhuizen. In DHCP kun je niet meer een aparte DNS server opgeven, dus ik ga ook maar een eigen DHCP server inrichten. Een min-puntje voor de engineers van KPN.

• Helper
  • 26 reacties
  • 6 november 2024

RobertoG schreef:

Gisteren de nieuwe software gekregen. Ziet er mooi uit weet ik inmiddels. Maar bij het overhalen van de oude configuratie is toch een denkfout gemaakt. De router heeft het ip-adres van de DNS server gekregen. Dat zal voor de meeste klant wel werken, maar ik kreeg gisteren op kantoor ineens het alarm dat m’n cloud server eruit lag. Thuis gekomen werkte de tv ook niet. Eigenlijk werkte alles maar een beetje en voor maar een paar minuten.
Lang verhaal  kort: ik heb m’n cloud + DNS server uit moeten zetten waarna ik de V10 weer naar het oude adres als Gateway kon verhuizen. In DHCP kun je niet meer een aparte DNS server opgeven, dus ik ga ook maar een eigen DHCP server inrichten. Een min-puntje voor de engineers van KPN.

Zelfde hier, zie link :

• Helper
  • 26 reacties
  • 6 november 2024
pizzabakker schreef:

RobertoG schreef:

Zelfde hier, zie link :

en hier 

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 6 november 2024

Ik heb m'n DNS server uitgezet waardoor ik kon inloggen op de router. Die heb ik weer op 192.168.2.254 gezet en het netwerk is weer tevreden. De komende dagen ga ik wel een eigen DHCP server inrichten.

Blijkbaar een dingetje waar ze niet aan hadden gedacht. Jammer, kan gebeuren. 

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 7 november 2024

Als ik idd een groter scherm kies dan van mijn Macbook, zie ik “edit” en “delete” symbolen bij de gedefinieerde portforwarding rules. Ik kan er maar slechts twee aanmaken en opslaan, ook als ik ze een individuele naam geef. Als ik een derde aanmaak dan komt die in plaats van een van de reeds aangemaakte regels.

• 3215 reacties
  • 7 november 2024
JoostPeters schreef:

Als ik idd een groter scherm kies dan van mijn Macbook, zie ik “edit” en “delete” symbolen bij de gedefinieerde portforwarding rules. Ik kan er maar slechts twee aanmaken en opslaan, ook als ik ze een individuele naam geef. Als ik een derde aanmaak dan komt die in plaats van een van de reeds aangemaakte regels.

Die 3de geef je ook weer een andere naam? En je gebruikt andere poortnummers?

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 7 november 2024
Marlon92 schreef:
JoostPeters schreef:

Die 3de geef je ook weer een andere naam? En je gebruikt andere poortnummers?

Inderdaad

wjb
Superuser
  • 74523 reacties
  • 7 november 2024
RobertoG schreef:

In DHCP kun je niet meer een aparte DNS server opgeven, dus ik ga ook maar een eigen DHCP server inrichten.

Als je een andere/eigen DNS server wilt gebruiken dan kan je dat instellen op de pagina Internetverbinding -> DNS.

Of zie je dat scherm niet op de V10? Ik zou immers verwachten dat de KPN Software of alle Experia/KPN boxen er hetzelfde uitziet en dit is hoe de DNS servers op een V12 ingesteld kunnen worden.

• Helper
  • 26 reacties
  • 7 november 2024
wjb schreef:
RobertoG schreef:

In DHCP kun je niet meer een aparte DNS server opgeven, dus ik ga ook maar een eigen DHCP server inrichten.

Als je een andere/eigen DNS server wilt gebruiken dan kan je dat instellen op de pagina Internetverbinding -> DNS.

Of zie je dat scherm niet op de V10?

Zoals je al aangeeft via screenshot is dit voor de internet verbinding, niet voor het lokale netwerk.
Als je bij de externe verbinding(Internet) een interne server (lokaal netwerk) opgeeft kan dit tot onvoorspelbare resultaten leiden.

Indien je bij Internet verbinding een lokaal netwerk IP nummer opgeeft als DNS server gaat het mis.
Je kunt n.l. niet van binnen (lokaal netwerk) naar buiten (internet) en dan weer naar binnen (lokaal netwerk). 

Bij veel router software wordt zelfs aangegeven dat dit niet mag/kan.

wjb
Superuser
  • 74523 reacties
  • 7 november 2024

pizzabakker schreef:

Zoals je al aangeeft via screenshot is dit voor de internet verbinding, niet voor het lokale netwerk.

Nee, op dat scherm geef je de DNS servers op de door de DHCP server (IPv4)  en slaac (IPv6) meegegeven naar de op het thuisnetwerk aangesloten apparaten.

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 299 reacties
  • 7 november 2024

Vanmiddag was ik bij mijn moeder en die heeft succesvol de upgrade gekregen op haar V10.

Wat mij opviel was dat er ineens 28 stuks Port forwarding staan.

De modem van mij moeder heeft geen speciale aanpassingen gehad behalve SSID en wachtwoord aanpassen.

Ik zag er een heleboel staan van Playstation Network en Playstation 4 en Playstation 5. Ook FTP en HTTP staan er tussen.

Als ik me goed herinner allemaal 0.0.0.0/32

wjb
Superuser
  • 74523 reacties
  • 7 november 2024
MandersOnline schreef:

Wat mij opviel was dat er ineens 28 stuks Port forwarding staan.

Ik zag er een heleboel staan van Playstation Network en Playstation 4 en Playstation 5. Ook FTP en HTTP staan er tussen.

Kan je daar eens een screenshot van plaatsen?

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 7 november 2024

Die staan onder Security/Port forwarding. En het zijn eigenlijk templates want ze staan allemaal op Disabled. 

wjb
Superuser
  • 74523 reacties
  • 7 november 2024
RobertoG schreef:

Die staan onder Security/Port forwarding. En het zijn eigenlijk templates want ze staan allemaal op Disabled. 

Kan je eens een screenshot plaatsen, ik kan me geen voorstelling maken van wat je bedoelt.

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 299 reacties
  • 7 november 2024
wjb schreef:

Kan je daar eens een screenshot van plaatsen?

Als ik er weer ben kan ik dat regelen, maar momenteel gaat dat even niet lukken.

RobertoG schreef:

Ja dat klopt ze zijn wel Disabled, maar op mijn V12 heb ik die er niet in staan.

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 7 november 2024

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 7 november 2024

Wel jammer dat die port forwarding niet functioneert. Ik kan van buitenaf niet naar m'n server (zojuist nog even geprobeerd), maar ik kan daar wel via https://192.168.2.130/ komen.

wjb
Superuser
  • 74523 reacties
  • 7 november 2024

Die regels horen daar niet te staan.

Ik vraag me ook af waarom die regels daar geplaatst zijn, wie dat gedaan heeft en met welk doel.

Persoonlijk zou ik ze allemaal weggooien door op het prullenbakje te klikken.

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 7 november 2024

In de vorige versie van de software zaten ook al templates. Alleen niet zo zichtbaar als tegenwoordig.

wjb
Superuser
  • 74523 reacties
  • 7 november 2024
RobertoG schreef:

Wel jammer dat die port forwarding niet functioneert. Ik kan van buitenaf niet naar m'n server (zojuist nog even geprobeerd), maar ik kan daar wel via https://192.168.2.130/ komen.

Maak het Internet IP adres leeg, dan zal het wel werken.

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 7 november 2024

hmm, dat me dat nog niet was opgevallen. ☹️
Bedankt, want het werkt weer.

Blijkbaar is deze update niet echt goed getest. Er is bij het overzetten van de oude configuratie best wel veel fout gegaan. "Internet IP address’ kan natuurlijk nooit een intern adres zijn. En waar ik in mijn eerste post mee begon: een dns server is echt wat anders dan de gateway.

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 299 reacties
  • 7 november 2024
RobertoG schreef:

Blijkbaar is deze update niet echt goed getest. Er is bij het overzetten van de oude configuratie best wel veel fout gegaan. "Internet IP address’ kan natuurlijk nooit een intern adres zijn. En waar ik in mijn eerste post mee begon: een dns server is echt wat anders dan de gateway.

Momenteel wordt de update beperkt uitgerold en niet direct bij iedereen om zo problemen te vinden en op te lossen in volgende updates. Het is zeker dus nog een stuk software in ontwikkeling...

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 7 november 2024

Ook ik heb de firmware-update gehad. Alles werkt. Ook de portforwarding.

Alleen de up en download snelheid is een stuk lager dan die zou moeten zijn;

89 Mbps download

43 Mbps upload

Terwijl ik wel betaal voor 200/200 ???

• Topper
  • 10 reacties
  • 13 november 2024
RobertoG schreef:

I heb een vergelijkbaar probleem na de update: My Experia modem (H369A) changed my IP address last night | KPN Community. Resetten van de modem en aanpassen van instellingen werkt ook niet meer goed. Bij een hardware reset krijg ik wel een pop-up dat wifi gereset wordt, maar in werkelijkheid blijven de bestaande wifi instellingen e.g bewaard.

• 22 reacties
  • 13 november 2024

Mijn V10 heeft ook de update gekregen. Gevolg is dat mijn hele configuratie is weggevaagd en op de default instellingen is gezet. Dat is herstelbaar maar mijn vaste telefoon werkt niet en in de configuratie staat dan ook het vaste nummer niet meer aangegeven. Dankzij een extra modem met wifi-werknet doen een aantal wifi apparaten het nog op de oude wifi namen. In de V10 staan nu weer de default wifi-netwerken geconfigureerd. Jammer toch het werkte al vele maanden zonder gebreken maar nu….

Groet, Raderius.