Skip to main content
Updates

Experia Box V10: Update naar KPN Software V10.C.24.10.03

Categorie:Experia Box V10
  • 4 september 2024
  • 459 reacties
  • 24956 keer bekeken
Experia Box V10: Update naar KPN Software V10.C.24.10.03
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

459 reacties

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6893 reacties
  • 5 december 2024

Hoi ​@DGRAS dank voor je uitgebreide feedback. Dit is wel een bekend probleem dus we nemen deze zeker mee. Het lijkt me wijsheid om dan de toekomstige updates af te wachten.

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 5 december 2024

@Remco van KPN 

Hallo Remco,
Jij schreef: "Het lijkt me wijsheid om dan de toekomstige updates af te wachten.” Ik wil best 1 of 2 dagen wachten, maar niet weken of maanden. Het modem is door de firmware update instabiel en heeft sinds dinsdag al 3 maal een spontane reboot gehad. Na elke reboot ligt mijn netwerk helemaal open want het admin ww is dan teruggezet naar het standaard wachtwoord.  En dat ww kent iedere kwaadwillende. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6893 reacties
  • 5 december 2024

We pakken de feedback sowieso mee ​@DGRAS, we komen erop terug.

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28343 reacties
  • 5 december 2024

@Liera, ​@DGRAS, ​@Fra_D, ik zie jullie berichten. Ik wilde nog even het volgende aanstippen:

Als je gekke dingen merkt na de update, dan raden we aan een reset te doen. Betekent wel dat je de instellingen die wel overgenomen tijdens de migratie naar de KPN Software alsnog kwijt bent. Maar dan begin je met een schone lei en zou daarna alles weer goed moeten werken. Ook als je daarna je eigen instellingen weer hebt toegepast. Als je ook na een reset nog gekke dingen merkt (bijvoorbeeld rondom je internetsnelheden) dan is het goed om op dat moment verder te kijken wat er aan de hand is. Daarvoor kun je dan het beste een eigen topic starten. Of, als je echt problemen met je verbinding ervaart, contact opnemen (zoals mijn collega al aangaf) zodat de boel doorgemeten kan worden voor de zekerheid. 

Daarnaast zien we in deze versie van de software een bug waarbij het migratiescript kan vastlopen. Dit script is wat de instellingen uit de oude firmware opslaat, dan de update naar de KPN Software doet, en dan je eigen instellingen (voor zover mogelijk, zie ook de kop ‘Aandachtspunten rondom de migratie’ in het startbericht) terugzet. Als dit script vastloopt dan sluit ‘ie niet goed af waardoor deze bij elke herstart van je modem opnieuw begint en dingen wil terugzetten. Maar omdat hij dan geen opgeslagen instellingen heeft, is het enige wat er gebeurt dat de instellingen juist teruggaan naar fabriekswaarde. 

Dit is opgelost in de volgende versie, de 12.11 die we deze week al bij een kleine groep klanten hebben uitgerold. Als we vanuit die groep klanten geen gekke dingen zien, dan gaan we volgende week met die versie verder. Ik verwacht dat klanten die nu nog op 10.03 zitten dan ook snel voorzien worden van die update. Zodra we daar meer specifieke informatie over hebben, dan zullen we dat ook gelijk delen. 

In de tussentijd is het advies dan om je instellingen aan te passen en dan niet meer te herstarten. 

Maar, bij jou DGRAS, zie ik dat je aangeeft dat jou V10 spontaan herstart. Dat zou niet moeten gebeuren. Had jij het modem al wel een keer gereset? Zo niet, dan raad ik dat aan. Dan zou, na nog eenmalig alles opnieuw instellen, het moeten blijven werken tot je de volgende update krijgt. 

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 6 december 2024
Erik van KPN schreef:

Mars Warrior schreef:

Ook hier zonder enige aankondiging de modem software van de V10 naar 10.03 geupdate vannacht.

Een mailtje had toch fijn geweest. Nu heb ik uren lopen zoeken waarom allerhande dingen niet meer werken:

Excuses hiervoor, @Mars Warrior. Het lijkt erop dat de mail en sms bij een deel van de klanten die voor deze week geselecteerd waren niet is verzonden. 

Mars Warrior schreef:
  • Externe toegang volledig kapot. Verkeerde internet adressen ingevuld/overgenomen en een hoop port forwards simpelweg verwijderd. Waarom toch?
  • Firewall aangezet op “gemiddeld”. En daarbij poorten geblokkeerd die in een port forward zaten.
  • DNS totaal van slag. Hoezo een DNS (IPV6) van “::” opgeven? Dan kom je nergens meer.

Ik reset/restart het modem maar niet als ik lees dat ik dan wederom alles kwijt ben.

Updates testen lijkt iets te veel gevraagd voordat je deze uitrolt.

En oja: de verbinding is nu gelimiteerd tot 100Mbit om de een of andere wazige reden. Ik geloof dat ik maar weer even ga bellen, want voor zo'n langzame verbinding betaal ik niet. Handmatig de verbinding in het modem op 1GBit zetten wordt domweg genegeerd zie ik.

Ik heb hierboven wat meer geschreven over hoe het kwijtraken van instellingen kan gebeuren. In het grootste deel van de gevallen is dit niet zo, en kun je veilig herstarten. Bij een reset raak je wel alle instellingen kwijt, dat is ook waar een reset voor bedoeld is. 

In het startbericht vind je de kop ‘Aandachtspunten rondom migratie’ daar wordt wat meer verteld over wat er veranderd als je van de oude firmware komt. Met ook de kanttekening dat we ons best doen om alle eigen instellingen over te nemen. Maar dat dit soms niet lukt. Als bij jou de boel erg in de war is, dan is resetten en vers beginnen denk ik de beste optie. 

Voor de Firewall zijn er dingen veranderd in de nieuwe Software. Daarover hebben we een artikel met meer uitleg:

Het stukje verbinding gelimiteerd tot 100 Mbit herken ik niet. Merk je dit echt op het modem, of op je eindapparaat? Als dit nog steeds zo is na een reset, laat het weten. Dan is dat wel iets waar we even verder naar moeten kijken.

Na een paar dagen bellen met de helpdesk een aantal zaken uitgeprobeerd om van die 100Mbit af te komen. En dat is gelukt!

Als eerste is het NT kastje en Modem ca 1 uur uitgeweest om opnieuw in te trainen op de wijkcentrale. Daarmee kon aangetoond worden dat het probleem niet in de wijkcentrale richting het NT kastje zat: snelheid was conform abbonement.

Het aan en uitzetten van alles bood ook geen oplossing. Het werd soms zelfs erger. De verbinding zakte zelfs naar 10Mbit. Herstarten van modem hielp dan weer om op 100Mbit te komen.

Wat opviel is dat de lampjes, zowel naar NT als lokaal zowel groen als oranje branden: op mijn switches is dat een verbinding van 100Mbit. Groen is 1Gbit. Het rare was echter dat een Raspberry Pi “groen” laat zien, en een PC “groen/oranje”. Oftewel precies omgekeerd als dat mijn switches laten zien. De V10 heeft dit blijkbaar omgedraaid als ik het forum lees: Oranje lampje naast de stekker van internet | KPN Community

Uiteindelijk heeft een reset/fabrieksinstellingen van het Thuisnetwerk geholpen. Dit is via de web interface van het modem gedaan. Ik had geen zin in een volledige reset vanwege het werk om alle port-forwards weer handmatig in te voeren…

Ik ben natuurlijk blij dat alles weer werkt en ben daarbij ook erg fijn geholpen door de dame van de helpdesk: zij heeft mij na elke stap (ik kon niet zomaar ff het modem 1 uur uitzetten bijv tijdens het thuiswerken, dus dat moest ik dan in de avond doen) teruggebeld om te horen of het probleem is opgelost, en om daarna verder te kijken als dat niet het geval was.

wjb
Superuser
  • 74478 reacties
  • 6 december 2024

Mars Warrior schreef:

Als eerste is het NT kastje en Modem ca 1 uur uitgeweest om opnieuw in te trainen op de wijkcentrale.

Ik heb nog nooit gehoord van het "intrainen" van een mediaconverter (NTU/ONT). Intrainen is iets wat een modem moet doen maar een mediaconverter is per definitie "full speed ahead".

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 6 december 2024
Fra_D schreef:

Na V10 modem update vannacht geen internet met een wel online modem. Exp. V10 met 24.10.03 update.

Modem al hersteld, gereset, verbinding naar wijkcentrale glasvezel van de stroom gehaald, en na 1 uur gereset modem weer aangezet. Ethernet kaart pc gedeïnstalleerd, uiteindelijk weer internet.

Nu is mijn 200/200mbit naar 200/19mbit gedaald. Was toch 200/200, upload was altijd hoger dan download zelfs.

Wat nu te doen?

Na weer vanochtend alles losgekoppeld te hebben, en weer aangesloten na een dik uur, nog steeds die lage upload.

Ik heb een 1Gbit-usb3.0 adapter van mijn tv, ingeplugd in mijn pc, en volle bak 200/250!

De onboard Killer E3100G 2.5Gbit netwerkadapter maar gedeïnstalleerd.

Zat me toch niet lekker, vrij nieuw moederbord. Op majorgeeks zag ik dat meerderen hiermee te maken hadden, oplossing de Killer software zelf verwijderen uit windows apps, pc herstarten, driver voor Killer E3100G weer laten vinden (installeer de driver zonder verdere software), ook de Killer E3100G gaat weer volle bak.

Nog bedankt voor het meedenken.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 6 december 2024
wjb schreef:

Mars Warrior schreef:

Als eerste is het NT kastje en Modem ca 1 uur uitgeweest om opnieuw in te trainen op de wijkcentrale.

Ik heb nog nooit gehoord van het "intrainen" van een mediaconverter (NTU/ONT). Intrainen is iets wat een modem moet doen maar een mediaconverter is per definitie "full speed ahead".

Kan zijn dat ik het niet helemaal goed onthouden heb. Maar er was iets dat gereset wordt in de wijkcentrale als NT/Modem in ieder geval 45 minuten uit staan werd mij verteld.

Up en download zitten in ieder geval weer tegen de 1 Gbit aan. Download rond de 850 Mbit, upload rond de 930 Mbit. Vraag me altijd af waar de beperking zit om de 1 Gbit te halen: KPN netwerk, NT, Modem (V10) of mijn interne netwerk met switches.

Met een 100/200 Mbit abbo zat mijn download altijd perfect op de max van het abbo, en was de upload altijd een (stuk) hoger, kortstondig tot aan 450 Mbit.

Het was al met al weer best wel een hele ervaring om even een internetverbinding van 10 Mbit te hebben. Er was een tijd dat ik daar ontzettend blij mee was 🤣

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 6 december 2024

Wat ik toch betreur is dat ik afgelopen zomer in een kpn winkel een extra kpn super wifi punt wilden kopen om mijn wifi ook buiten te kunnen dekken. Er stond destijds al een update gepland zodat ik mijn kpn super wifi punt kon loskoppelen van mijn modem en deze extra uitgave dus overbodig zou worden. Voor mij het wachten waard, en met de belofte dat we de update zeker dit jaar zouden krijgen. Wat ik nu begrijp is dat ik nog wie weet hoe lang moet gaan wachten voordat ik überhaupt aan de buurt ben voor een update. Zo word ik uiteindelijk toch nog gedwongen om voor ( korte termijn) deze extra uitgave te doen.

Het zou super fijn zijn om deze update alsnog te ontvangen dit jaar. 

• 374 reacties
  • 7 december 2024

In de nacht van 4 op 5 december heb ik de upgrade naar V10.C.24.10.03 gehad.

Vanochtend viel me op dat alle lampjes constant groen branden ipv knipperen bij data gebruik.

Komt dit door de upgrade of is er iets mis met het modem.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14741 reacties
  • 7 december 2024

Hi ​@Wikvaya, wat jammer dat je in de winkel een belofte gedaan is die we mogelijk niet waar kunnen maken 😕 Wij zijn pas met de uitrol van deze update voor de V10 begonnen in september, en weten niet wanneer we de uitrol afgerond zullen hebben. Ik durf je dus absoluut niet te beloven dat je de update nog dit jaar zult ontvangen, wel zijn we er druk mee bezig dus ik hoop dat jouw modem bij 1 van de volgende batches zit! 

@Dutchie61 werkt alles verder wel gewoon goed? Zou je het modem eens willen herstarten (niet resetten, alleen even uit en weer aan) en kijken of het geknipper dan weer terugkomt? 

• 374 reacties
  • 7 december 2024

@Maja van KPN heb de stekker er al even uit gehad, knippert nog steeds niet. Alles werkt zo te zien wel.

wjb
Superuser
  • 74478 reacties
  • 7 december 2024
Dutchie61 schreef:

@Maja van KPN heb de stekker er al even uit gehad, knippert nog steeds niet. Alles werkt zo te zien wel.

Over welke lampjes heb je het dan?

• 374 reacties
  • 7 december 2024

power, wireless, internet en services. De eco stand gebruik ik niet.

wjb
Superuser
  • 74478 reacties
  • 7 december 2024
Dutchie61 schreef:

power, wireless, internet en services. De eco stand gebruik ik niet.

De lampjes aan de voorzijde van de V10 dus.

Die horen ook alleen maar te branden en niet te knipperen. De lampjes bij de LAN poorten knipperen wel.

• 374 reacties
  • 7 december 2024

Volgens mij knipperde de wireless en internet lampjes ook als er data verstuurd of ontvangen werd, of begin ik nou gek te worden? 🙄

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6893 reacties
  • 7 december 2024

Ik heb niet altijd zicht op mijn modem maar volgens mij heeft WJB gelijk. En dat het verder goed werkt zou ik het gewoon even zo laten. Bedankt voor je feedback!

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 7 december 2024

Na de automatische update van 4/5 december 2024 naar versie 10.03 op mijn v10 (ik lees nu dat er weer een nieuwe staat aan te komen volgende week??) is mijn inlog wachtwoord weg, zijn de gereserveerde ip adressen verdwenen en zijn alle portforwardings kwijt.

Er was wel gewaarschuwd (mail en SMS) dat mogelijk niet alle instellingen mee gaan met de update, maar een backup maken van de instellingen kon niet en nu nog steeds niet met de nieuwe update.

Het ergste is: internet toegang hapert en de tv staat wel om de 10 minuten stil (bevroren beeld met blauw scherm met foutcode van verbroken verbinding). Dat was alles vóór de update niet.

Bovendien, als je dan de modem opnieuw wil opstarten (wat dan wordt aanbevolen om het op te lossen) met de aan/uitknop, is alles weer kwijt, dus eigenlijk is de aan/uitknop dan een fabrieksreset geworden en kun je alles weer opnieuw instellen. 

En dan te lezen dat er weer een nieuwe update komt volgende week.

Is dat alles de bedoeling?

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14741 reacties
  • 8 december 2024

Dit klinkt niet als iets dat de bedoeling is ​@SpE. 😕 Zou je jouw modem nu dan wel een echte fabrieksreset willen geven? Ik hoop dat het daarna weer goed zal gaan met je internet en tv, zodat je niet nogmaals hoeft te herstarten en je instellingen nog maar 1 keer opnieuw ingevoerd hoeven te worden. 

Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 1017 reacties
  • 9 december 2024

Sinds ik de nieuwe software heb, heb ik volgens mij problemen met het verbinden met Apple apps in Windows 10. iTunes & Apple TV app..  Hij maakt geen verbinding. Ipconfig /dnsflush geprobeerd om DNS cache te legen. Geen resultaat. 

Als ik dan mijn netwerk adapter opnieuw instel (Netwerk status → Netwerk opnieuw instellen) doet alles het weer. Maar dit is helaas van korte duur. Na een tijdje komt hetzelfde euvel weer terug. Weer netwerk opnieuw instellen en alles werkt dan weer. Nooit eerder gehad tot nu toe. 

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 16121 reacties
  • 9 december 2024

Dat is wel een raar probleem inderdaad, dat alleen Apple apps het niet meer doen. Heb je jouw modem ook een volledige reset gegeven om te kijken of dat een verbetering geeft? Als dat geen blijvende verbetering geeft kan je daar het beste een eigen topic voor aanmaken, zodat we daar gericht samen met je naar kunnen kijken.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 9 december 2024
Maja van KPN schreef:

Hi ​@Wikvaya, wat jammer dat je in de winkel een belofte gedaan is die we mogelijk niet waar kunnen maken 😕 Wij zijn pas met de uitrol van deze update voor de V10 begonnen in september, en weten niet wanneer we de uitrol afgerond zullen hebben. Ik durf je dus absoluut niet te beloven dat je de update nog dit jaar zult ontvangen, wel zijn we er druk mee bezig dus ik hoop dat jouw modem bij 1 van de volgende batches zit! 

@Dutchie61 werkt alles verder wel gewoon goed? Zou je het modem eens willen herstarten (niet resetten, alleen even uit en weer aan) en kijken of het geknipper dan weer terugkomt? 

Heb toch het idee dat er kennis van zaken ontbreekt. Bij niemand knippert het lampje meer na de update en herstarten of resetten zal het niet verhelpen. Maar dat zal Maya wel niet geweten hebben, ondanks dat zij toch haar best doet.1

oJy
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 50 reacties
  • 9 december 2024

@wjb ​@Remco van KPN ​@Dutchie61 

Sinds jaar en dag knipperen op mijn V10 (met de oude, goed werkende software) de groene wireless en internet led’s  als er data verstuurd of ontvangen worden. Uiteraard ook die op de achterkant.

De Power, Eco en Services zijn en blijven continu groen.

Dus constant groen betekent gewoon: geen data-verkeer.

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28343 reacties
  • 10 december 2024
oJkpn schreef:

​Sinds jaar en dag knipperen op mijn V10 (met de oude, goed werkende software) de groene wireless en internet led’s  als er data verstuurd of ontvangen worden. Uiteraard ook die op de achterkant.

De Power, Eco en Services zijn en blijven continu groen.

Dus constant groen betekent gewoon: geen data-verkeer.

Ik heb meer mensen dit zien zeggen, dat de lampjes niet meer knipperen na de update. We zien dat de ledjes soms wat dingen doen die we niet helemaal verwachten. Wordt ook naar gekeken. Maar, belangrijkste, dit zijn weergavedingen. Onder water werkt de data gewoon.

oJy
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 50 reacties
  • 10 december 2024

@Erik van KPN ha, dat ‘onder water’ doet me denken aan de tijd van WP 4.2  en Windows 3 😉