Skip to main content
Update

Experia Box V10: Update naar V10.C.25.08.02/3

Categorie:Experia Box V10
  • July 15, 2025
  • 235 reacties
  • 10277 keer bekeken
Experia Box V10: Update naar V10.C.25.08.02/3
Toon eerste bericht

235 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • July 31, 2025

@Erik van KPN  , goede morgen , ik heb sinds eind vorig jaar deze versie: V10.C.25.01.05

ziet er prima uit .

Hoe kan ik deze nieuwste versie binnen  krijgen , met herstarten lukte dat een paar weken geleden niet.

Wel via het terugzetten naar fabrieksinstellingen ?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Oberon 5, als alles nu goed werkt is er niets aan de hand. Zodra jouw modem aan de beurt is zal hij m vanzelf binnen halen!

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • July 31, 2025

@Thomas van KPN   de huidige versie werkt prima , heb ook geen haast voor de nieuwe versie

Was van mij meer nieuwsgierigheid of het op de manier ook kon

vr, groet

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • July 31, 2025

Geen enkel probleem ​@Oberon 5 en ook fijn om te lezen dat alles met de huidige versie ook gewoon prima werkt :) 

Ik zit nog op V10.C.25.01.05, gelukkig dus wat updates overgeslagen; want vanaf de "oude interface" t/ m een x aantal updates erna, had ik steeds problemen (en flink ook).

Ik hoop dus van harte dat deze update goed gaat, want ik wil graag opmerken dat ik de uitleg bij deze update erg technisch vind, het grootste deel over "automatische scan op de manier van verbinden" is abracadabra voor mij 😳... ik kom ook niet meer op die Kpn interface, geeft mij alleen maar stress en weergave problemen.

Maar ik moet wel, als (net als vorige keren) mijn vaste telefonie het niet doet en/of mijn wifi, ik gebruik geen bedrade pc…

En dezelfde dingen die ik wel belangrijk vind, blijven helaas uitgesteld worden, zoals logging en de problemen in de browser, en (misschien een domme vraag) wat bedoelen jullie eigenlijk met een "mobiele" browser?!

Kan iemand in "lekentaal" vertellen, wat er veranderd bij iemand met "gewoon wifi" op 1 verdieping: via de V10 (en op  glasvezel), vaste telefonie en tv> wel bedraad, geen wifipunten of andere apparatuur, mijn dank dan 👍👋!

• August 1, 2025

wat bedoelen jullie eigenlijk met een "mobiele" browser?!

De browser op je smartfoon of tablet. 

En dezelfde dingen die ik wel belangrijk vind, blijven helaas uitgesteld worden, zoals logging ...

Logging heb je helemaal niets aan. Je bent eindgebruiker. Het moet gewoon werken. Als er problemen zijn, dan moet KPN die oplossen. Niet jij. Jij kan niets oplossen. Die box zit helemaal dicht getimmerd.

Erwin van KPN
Moderator

Kan iemand in "lekentaal" vertellen, wat er veranderd bij iemand met "gewoon wifi" op 1 verdieping: via de V10 (en op  glasvezel), vaste telefonie en tv> wel bedraad, geen wifipunten of andere apparatuur, mijn dank dan 👍👋!

In deze context niet zo veel. Dat zou gewoon moeten blijven werken zoals je nu ook doet.  

Als tip zou je het verhaal van Erik in ChatGPT kunnen invoeren en vragen om en simpele beknopte samenvatting. 

@Marlon92 

Wat is er dan anders aan een (groot) tablet of bv een laptop/ chromebook met een browser, als deze op wifi werken, hoe noem je die browsers dan... zou wel verklaren waarom ik problemen heb (en helaas nog hou) met die kpn software, want ik heb een mobiele browser dus 😐.

@Erwin van KPN Sorry, niet gezien dat jij ook geschreven had, bedankt voor de tip, maar ik ben "allergisch" voor alles wat met AI te maken heeft 😉, ben nu alles maar los van elkaar a/ h opzoeken, wordt een latertje vannacht 😁.

Groetjes!

Ps, viel mee; heb alles wel zo'n beetje door nu> maar kan niet vinden wat upnpd is (ken wel UPnP), is dit een typefout?

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Waar kom je dat exact tegen dan ​@LoveCatsOnly in de interface zelf? Als je dat tegen komt onder beveiliging lijkt me deze aanname correct, bedankt voor jouw feedback!

@Remco van KPN 

Nee, in die uitgebreide lap tekst van ​@Erik van KPN "over" deze update, onder "verder nog", maar ik heb gemerkt dat er vaker verwarring is (nu ook bij update van tv ontvanger) over hoe deze moderator "schrijft", dus ik denk dat het weer een typefout is.

• August 4, 2025

Ja, ​@LoveCatsOnly ,was mij ook opgevallen. Maar ik ben dan ook niet zo goed thuis in al die specifieke communicatie afko's. Ik dacht: zal wel zoiets zijn als UPnP Deamon 🤔, maar als jij het niet kunt vinden zal dat wel niet bestaan?

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

@LoveCatsOnly  ​@Henk2304 

het is geen schrijffout, maar upnp heeft een deamon nodig om te draaien. 

upnpd is indeed a daemon, specifically a UPnP Internet Gateway Device daemon. It's a background process that runs on a network gateway (like a router) to enable UPnP (Universal Plug and Play) functionality. This allows devices on the local network to automatically configure port forwarding rules on the gateway, making it easier for them to communicate with external networks or services. 

• August 4, 2025

Dus toch! 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 4, 2025

Ik hoop dus van harte dat deze update goed gaat, want ik wil graag opmerken dat ik de uitleg bij deze update erg technisch vind, het grootste deel over "automatische scan op de manier van verbinden" is abracadabra voor mij 😳..

Dat is ook, deels, de bedoeling. 

We schrijven deze product updates voor een breed publiek. Zowel mensen zoals jij die het technische deel minder interessant vinden of er minder vanaf weten, maar ook de mensen die juist wel veel inhoudelijke kennis hebben of het interessant vinden. Dat betekent dat we een middenweg proberen te vinden in wat we aan informatie geven, en hoe. We beginnen in principe met omschrijvingen van die dingen die voor de meeste mensen interessant/relevant zijn. Waarbij we in de omschrijving ook proberen uit te leggen wat het doet. Dit zijn dan in de basis verbeteringen in hoe het apparaat gewoon werkt. En dan eindigen we met een lijstje aan overige zaken die vooral voor de technische onderlegde mensen interessant zijn. 

In het algemeen kun je dat soort dingen overslaan als het jou niets zegt. Dat is al een teken dat voor jou dan niet relevant is. Maar als je wel meer wilt weten, stel dan vooral vragen (zoals je nu ook doet) want dan leggen we het ook graag uit.

In jouw geval dan niet heel veel specifieke dingen. Veel verbeteringen in deze versie zijn gericht op het oplossen van problemen bij mensen met een koperaansluiting met een lage brandbreedte, en op het verbeteren van wifidingen in combinatie met een wifipunt. Dus de update is wel goed voor je, want bijblijven in versies is belangrijk. Maar je zult er in de praktijk niet veel van merken ten opzichte van de versie die je nu hebt.

wat bedoelen jullie eigenlijk met een "mobiele" browser?!

​Wat is er dan anders aan een (groot) tablet of bv een laptop/ chromebook met een browser, als deze op wifi werken, hoe noem je die browsers dan... zou wel verklaren waarom ik problemen heb (en helaas nog hou) met die kpn software, want ik heb een mobiele browser dus 😐.

ik kom ook niet meer op die Kpn interface, geeft mij alleen maar stress en weergave problemen.

Zoals de anderen al noemden, een mobiele browser is de browser op een mobiele telefoon of een tablet. Omdat telefoons en tablets een ander besturingssysteem hebben dan een computer, zijn de browsers daarop ook anders. We zien dat de webinterface het via een mobiele browser niet altijd even goed doet. Dat is iets waar we nog aan werken om dat verder te verbeteren. Als jij alleen mobiele apparaten, of een chromebook gebruikt, dan kan je dus inderdaad problemen ervaren. Maar, als de boel verder werkt, dan hoef je in principe ook bijna niet in de webinterface te zijn. 

Ps, viel mee; heb alles wel zo'n beetje door nu> maar kan niet vinden wat upnpd is (ken wel UPnP), is dit een typefout?

het is geen schrijffout, maar upnp heeft een deamon nodig om te draaien. 

upnpd is indeed a daemon, specifically a UPnP Internet Gateway Device daemon. It's a background process that runs on a network gateway (like a router) to enable UPnP (Universal Plug and Play) functionality. This allows devices on the local network to automatically configure port forwarding rules on the gateway, making it easier for them to communicate with external networks or services. 

Dit inderdaad. Het gaat hier om het achtergrond proces in het modem dat ervoor zorgt dat jij als klant zijnde UPnP zou kunnen aanzetten.

Oke, duidelijk. Ik zal echter de weergave problemen en de crashes (v/d kpn interface), behouden na deze updates dus> terwijl ik na iedere vorige update volledig zonder vaste telefonie en met wifi problemen etc. zat, dus de kans dat ik naar deze webinterface moet is WEL aanwezig, de dubbele ipv6 adressen waren mij al opgevallen en àls ik deze update heb, hoop ik op zijn minst dat mijn wifi verbeterd dan, ik zal het wel zien/ afwachten.

Dank voor de toelichting 👋 en ps> ​@Marlon92 de klantenservice (KPN dus) weet NIETS van deze updates en helpen mij ècht niet verder bij problemen!

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 7, 2025

Ik heb deze firmware er nog opzitten:

(is dat een probleem, zo ja wat moet ik doen?)

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • August 7, 2025

@joop2011 Wat ik uit alles opmaak en zelf ervaar, heeeeeeeel veel geduld hebben.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 7, 2025

@joop2011 Wat ik uit alles opmaak en zelf ervaar, heeeeeeeel veel geduld hebben.

Of te wel, je hoeft zelf niets te doen.

Dank je voor de reactie. 

Alles werkt goed, dus ik heb geen haast.

• August 7, 2025

@joop2011, ik zit een fractie onder jouw versie. De mijne is V10.C.25.01.04. Vreemd is wel dat ik snel bij de eerste 2 a 3 updates zat maar nu blijf hangen. Super/Experia WiFi heb ik nooit gehad en heb zelfs geen vaste telefonie meer. Ook geen port forwarding of andere aanpassingen in DNS etc. Ik heb alleen wat kleine aanpassingen in de WiFi op de V10. WiFi boven regel ik zelf onafhankelijk van KPN hardware. 
Maar zoals je zegt, het werkt prima echter de logica van de uitrol van updates ontgaat me.

• Helper
  • August 10, 2025

Sinds de automatische update van een paar weken geleden heb ik twee problemen ervaren. Misschien heeft iemand er iets aan.

Extra wifi-netwerken hadden opeens hun naam veranderd. Gelukkig was dit makkelijk op te lossen, maar het is wel irritant als je niet thuis bent en opeens merkt dat bijvoorbeeld de camera’s het niet meer doen.

Ik heb twee Google Nest-speakers die als speakerpaar zijn ingesteld, maar vreemd genoeg werkte één speaker ineens niet goed. Het geluid viel continu uit en aan. Ik heb van alles geprobeerd om het te fixen, maar het probleem zat steeds bij dezelfde speaker. Daarom dacht ik dat die speaker defect was, maar op een ander netwerk gaf hij geen problemen. Dus ben ik nog veel tijd kwijt geweest met testen.

Niets hielp, maar uiteindelijk heb ik in de modem gekozen voor “Reset thuisnetwerk” en dat lijkt nu eindelijk geholpen te hebben. Helaas ben ik daardoor wel veel instellingen kwijtgeraakt, die ik allemaal handmatig weer heb moeten terugzetten.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 10, 2025

Vraagje (zie ook mijn opmerking eerder)

Ik zag dat de Experiabox V10 die wij hebben 2 updates achter loopt.

Dat is wel vreemd, als de update automatisch gaat.

Hebben meer mensen dit vreemde probleem? 

Jasper van KPN
Moderator

Dat is geen probleem ​@joop2011, zoals de anderen op je eerdere vraag al aangeven wordt die vanzelf bijgewerkt. Je wordt niet overgeslagen, iedereen zal bijgewerkt worden naar de nieuwste versie.

• August 11, 2025

Vraagje (zie ook mijn opmerking eerder)

Ik zag dat de Experiabox V10 die wij hebben 2 updates achter loopt.

Dat is wel vreemd, als de update automatisch gaat.

Hebben meer mensen dit vreemde probleem? 

Och, zelfs met de oudste versie van de KPN Software loop je nog steeds voor op die talloze klanten die nog de klassieke firmware hebben. Maar ik geef toe het is wel een beetje een rommeltje zo, met al die verschillende versies die nu in omloop zijn. Het lijkt net alsof ze bij kpn de regie een beetje kwijt zijn 🤔.