Skip to main content
Update

Experia Box V10: Update naar V10.C.25.08.02/3

Categorie:Experia Box V10
  • July 15, 2025
  • 235 reacties
  • 10277 keer bekeken
Experia Box V10: Update naar V10.C.25.08.02/3
Toon eerste bericht

235 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • October 29, 2025

Deze week was ik aan de beurt voor een update van de Experia v10 van een stokoude versie 1.x naar V10.C.25.08.03 en 2x Super Wifi 1.

Het afspelen van een video de ochtend na de aangekondigde gaf buffering. Een speedtest leverde een 20Mb (normaal 200-300 Mb) wifi verbinding op met mijn 1 Gb internet. Controle op mijn modem toonde een nog oude interface; update was mogelijk mislukt. Na 20 minuten wifi viel de wifi weg, en na weer ~20 minuten was deze er weer.

Modem en SuperWifi 1 herstart leverde een langdurige start op, maar wel een nieuwe modem interface. De verbinding was wel sneller dan 20 Mb, maar blijf instabiel, terwijl deze normaal zeer stabiel is.

1 wifi connectie was op 1 Super Wifi 1 zichtbaar, de rest (~50 devices) werd allemaal als een LAN verbinding (in werkelijkheid bijna allemaal wifi) getoond in het thuisnetwerk overzicht van het modem.

Na vele uren geploeter had ik er genoeg van, en heb naar wat meldingen in de forum gespeurd. Ondernomen stappen:

1. reset van modem en beide Super Wifi 1 punten volgens de volgende handleiding (was bedoeld voor Experia v12 modem, maar werkt ook voor V10):
  • Haal alle ethernetkabels uit je wifipunten.
  • Reset elke SuperWifi via het resetgaatje. Houd die ingedrukt tot het wifipunt 5x rood knippert.
  • Wacht af tot elke SuperWifi klaar is met resetten en paars is gaan branden. Dat betekent dat ze dan weer helemaal op fabrieksconfiguratie zitten.
  • Zet alle SuperWifi uit (met de powerknop of door de stekker uit het stopcontact te halen).
  • Reset je modem
  • Nadat het modem klaar is met resetten en weer draait, pak je eerste SuperWifi en sluit deze met een ethernetkabel rechtstreeks aan op je modem. Zet dan de SuperWifi weer aan en laat hem een uur aangesloten staan. In die periode moet het apparaat zich dan updaten naar de nieuwste versie. Herhaal dit bekabeld aansluiten en laten staan dan met je overige SW1.
  1. Wifi netwerk uitgezet op modem zonder de Super Wifi extenders uit te zetten
  2. Firewall niveau op Standaard gezet

Hierna waren de port forward instellingen en de gereserveerde IP-adressen verdwenen, maar het leek weer stabiel te werken. Intussen waren de SW1 punten ook naar software SW1.C.25.12.04 geupdate.

Conclusies:

• geautomatiseerde software update was mislukt
  • aan de lampjes op de modem kun je weinig afleiden of het update proces klaar is, gezien bovenstaande stappenplan; als alles groen brandt wil nog niet zeggen dat alles in orde/gereed is. Ik vind dit niet meer van deze tijd. Een lcd display met status en voortgang lijkt mij meer van deze tijd. Modem v10 is dan ook behoorlijk op leeftijd.

Dus geen openstaande zaken meer bij mij, maar degenen die een zelfde ervaring hebben, kunnen mogelijk bovenstaand stappenplan gebruiken.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • October 29, 2025

Erik, bedankt voor je reactie. Klopt wat je schrijft. Niet zichtbaar maar wel bij verbonden apparaten. En met onbereikbaar bedoelde ik dat in de topologie bij de het SW1 stond “onbereikbaar”, maar lampje was stabiel groen.

Gisteren bleek de router uit zich zelf uit en weer aan te gaan. Daarna was alles helemaal goed. Topologie klopte, verbonden apparaten waren zichtbaar bij de SW's. Het was zelf zo dat mijn 2e SW1 ook draadloos ging werken, en dat doet ie nog steeds .Maar een half uurtje later, geen wifi meer en de apparaten waren niet zichtbaar meer bij de SW punten. Maar alles bleef werken, tot helaas vandaag 3 of 4 keer uitval van wifi signaal. duurt ongeveer 5 á 10 minuten, dan is er weer wifi. Soms is er wel wifi bij de router maar niet bij de SW punten, dat duurt dan weer even. Alles lijkt me zeer onstabiel.

Alles heb ik natuurlijk al vaak uit en aan gezet. Nog geen 5 minuten geleden, (alles is online en heeft wifi verbinding) kijk ik in het thuisnetwerk: mijnmodem - 0 apparaten en de 2 SW's grijs.

(ik gebruik niet de app, maar de pc om op de router te kijken) 

Jasper van KPN
Moderator

Het herstarten had nog niet het gewenste blijvende effect dus ​@RonaldVVV. Wat dan ook kan helpen is om in het modem het thuisnetwerk te herstarten. Je bent daar al ingelogd begrijp ik, dus als je deze stappen volgt zou dat een verbetering moeten geven: Systeem > Instellingen > Herstart thuisnetwerk

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • October 30, 2025

Herstart thuisnetwerk al vele malen gedaan, zonder blijvend positief gevolg.

Gisteren avond draaide alles helemaal ok, zoals het moet. Vannacht rond 5 uur stonden de sw punten te knipperen. Ben maar verder gaan slapen. Vanmorgen alles weer ok. Ik open de app op mijn Iphone, en alles ligt er uit. (toeval?)

Na halfuur wachten en niet bij de wifi kunnen komen (melding: wachtwoord fout). De router maar weer gereset en alle werkt weer naar behoren. 

Mijn vraag: Wordt er op dit moment nog gesleuteld aan de software van de Experia Box 10? 

vraag 2: Blijft de onstabiliteit van de router en de SW1 punten zo, of kan ik nog verbetering verwachten?

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • October 30, 2025

Nadat ik mijn ervaringen van de Experia v10 met Super Wifi 1 update hier gisteren had gedeeld, was de wifi gisteravond weer instabiel, nadat het uren goed had gewerkt, door bij herhaling wegvallende of trage wifi verbindingen (10Mb op normaal 200-300 Mb).

Vanochtend bleek in het topologie-overzicht, dat bijna alle devices aan de Experia v10 hingen met verbindingstype LAN en niet meer aan de 2 Super Wifi 1 devices, terwijl het bijna allemaal Wifi devices zijn. De wifi op het modem zelf staat uit.

Ik kwam onderstaande opmerking in de intro van dit “Experia Box V10: Update naar V10.C.25.08.02/3” forum tegen:

Bekende Beperkingen en aanvullende opmerkingen

• Een aanwezige ethernet switch kan ervoor zorgen dat de topologie onjuist laat zien hoe sommige apparaten fysiek zijn aangesloten. Dit is een weergaveding, en heeft geen invloed op het functioneren van de apparaten.”

Ik heb inderdaad een switch, maar het is meer dan een foute weergave. Aanvankelijk leek de weergave en de koppeling aan de 2 Super Wifi's 1 correct, maar na bovengenoemde verstoring niet meer.

Als de verbinding nu maar stabiel en snel blijft (zoals voorheen), neem ik de foute weergave van Topologie en Verbonden apparaten voor lief.

Jasper van KPN
Moderator

Daar wordt zeker nog aan gewerkt ​@RonaldVVV, software ontwikkeling stopt niet. Maar tot er een update is die het helemaal verhelpt willen we ook dat je het goed kunt gebruiken natuurlijk. Daarvoor is er nog iets wat je kunt proberen: SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.25.05.08 | KPN Community. Dat zijn 12 stappen, waarbij de apparatuur allemaal vers wordt ingesteld. 

Aan de Topologie wordt nog gewerkt inderdaad ​@marcvdw. Als de apparaten nu wel goed werken, en blijven werken, zou ik de Topologie tot een volgende update van het modem even links laten liggen 🙂 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • October 30, 2025

Beste Jasper, ik heb dit enkele dagen geleden ook al gedaan. Maar ik heb twee SW1 versterkers.

Ik laat de typologie inderdaad maar voor wat het is.  Monteel, nadat modem vanmorgen vanzelf ging resetten draait alles weer. Heb wel de SW1 allebij aan/uit moeten zetten om 2,4 Ghz weer draaiende te krijgen. Overigens draait alles op de laatste software versie.

Jasper van KPN
Moderator

Die stappen kunnen bij beide modellen SW toegepast worden, maar het was toevallig in de update over de SW2 gedeeld. Als je er 2 hebt zal je de laatste stappen ook 2x uitgevoerd hebben als het goed is. Die stappen geven vaak een verbetering, maar bij jou dus niet zoveel als verwacht? Dan zou het toch wachten zijn op een volgende update.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • October 30, 2025

Inderdaad 2 x gedaan. Vandaag 2x uit val van internet, dus ook wifi. Iedere keer bleek de router bezig met opnieuw opstarten. Wacht dus update maar af. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • October 30, 2025

Monteel, nadat modem vanmorgen vanzelf ging resetten draait alles weer.

Zou het zinvol kunnen zijn om in de modemsoftware te gaan naar Instellingen → Prestaties, om te kijken of de CPU of geheugen tegen grenzen aanlopen? Als iets vol is gelopen vindt er mogelijk een spontane reboot plaats.

Met ongeveer 50 gekoppelde devices en 2 SW 1 zijn mijn waarden in onderstaande grafieken te zien.

CPU en Memory

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • October 30, 2025

dat is inderdaad een goeie, 

geheugen veranderd niet tijdens openen iphone app.

Bij Verbonden apparaten staat een lijst met “niet meer verbonden apparaten”(37 stuks) Zou het helpen voor het geheugen als ik die verwijder? Ik heb ongeveer 50 wifi apparaten eraan hangen die actief zijn.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • October 30, 2025

Bij Verbonden apparaten staat een lijst met “niet meer verbonden apparaten”(37 stuks) Zou het helpen voor het geheugen als ik die verwijder?

Niet meer verbonden apparaten zijn bij mij apparaten die (tijdelijk) geen internet verbinding hebben, bijvoorbeeld een tv met internet verbinding of een pc die uit staat.

Dus als een deel van die 37 apparaten ook een verbinding maakt, wordt het modem zwaarder en mogelijk te zwaar belast.

Kan een KPN medewerker aangeven of deze aantallen door de Experia 10 stabiel kunnen worden verwerkt? Mogelijk is het modem geheugen gebruik anders dan met oude firmware, waardoor het voorheen wel stabiel kon werken, en nu niet meer.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • October 30, 2025

De lijst met Niet meer verbonden apparaten: Bij mij staat mijn iphone er 4 x in (met 1, 2 enz erachter. Apparaten die nu wel verbinding hebben staan ook op die lijst. Dus veel dubbel of drie dubbel. Waarschijnlijk ook apparaten die ik heb moeten resetten (bv lampen). totaal heb ik nooit meer dan 50 apparaten via wifi verbonden.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

De Experia Box V10 kan maximaal 32 apparaten op 2.4 GHz en 32 apparaten op 5 GHz tegelijk aan. De hoeveelheid die je tegelijk actief hebt, kan zeker van invloed zijn op de stabiliteit.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • October 30, 2025

Een telefoon is eenvoudig opnieuw aan wifi te koppelen. Ik zou alle Niet verbonden iPhone varianten verwijderden en de telefoon opnieuw verbinden. Idem voor andere dubbele of in onbruik geraakte devices.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • October 30, 2025

De Experia Box V10 kan maximaal 32 apparaten op 2.4 GHz en 32 apparaten op 5 GHz tegelijk aan. De hoeveelheid die je tegelijk actief hebt, kan zeker van invloed zijn op de stabiliteit.

Experia 10 is oudste nog door KPN ondersteunde modem. Hebben recentere KPN modems meer capaciteit? 

Bij gebruik van grote aantallen devices, zoals een huis met veel domotica, wat zijn de mogelijkheden/kosten om een door KPN geschikt geachte en geupdate modem te gaan?

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • October 30, 2025

Experia 10 is oudste nog door KPN ondersteunde modem. Hebben recentere KPN modems meer capaciteit? 

Bij gebruik van grote aantallen devices, zoals een huis met veel domotica, wat zijn de mogelijkheden/kosten om een door KPN geschikt geachte en geupdate modem te gaan?

Inderdaad, goeie vraag, want ik vind het raar dat voor de software update alles al maanden foutloos draaide, en nu ineens zou diezelfde router (inderdaad Experia 10)  overbelast zijn.

• October 31, 2025

Ik heb nog de klassieke firmware, maar ik was er - nadat ik een jaar geleden op glasvezel ben overgezet - snel achter dat een reset/herstart van de V10 binnen enkele uren een instabiele situatie oplevert, tenzij ik daarna ook de glasvezel NTu uit- en weer aanzet: dan werkt bij mij alles weer heel stabiel.

Benieuwd hoe dat met de nieuwe software gaat, maar die is in MijnKPN al twee keer aangekondigd (het laatst 14 dagen geleden) maar nog niet doorgevoerd. Ook ik heb 2 SW1's. 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • November 2, 2025

Dat mijn modem zichzelf reset heeft denk ik echt te maken met het geheugen van de V10. hij loopt binnen 24 uur vol tot 98 % Na reset modem staat het geheugen gelijk vol tot 75%. Ook als ik wifi uit zet.

Dit wordt een memory leak genoemd in andere topics. Is dus bekend.

Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • November 4, 2025

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • November 4, 2025

Ben na de update van de 29e al dagenlang bezig om in huis wifi + ipcams + smarthome weer werkend te krijgen. Na de update van vorig jaar al op mijn hoede, want toen kon ik alles resetten (router + 3 ExperiaWifi extenders) dus kan je alles weer opnieuw in je huis verbinden instellen etc etc. En ja hoor s’morgens geen wifi meer en andere apparaten ook niks. Je kunt je dan wel voorstellen wat ik toen dacht @#$%&$ %@$ zoiets was het. Dus weer aan de gang en software router werkte ook niet zoals het hoorde, dus service dienst gebeld en moest nogmaals router resetten en op manier die ik niet kende, nl. reset indrukken en vasthouden tot alle led’s uitgaan (deed ik terwijl ik op gsm met service verbonden was) en wachten tot power led rood werd. Dat gebeurde maar niet en jongeman zei moet ik even overleggen. Terwijl ik in de wacht stond gaan ineens sevice + wifi rood branden en daarna begint een andere groen te knipperen. Reset los gelaten, en waarempel kreng start door totdat alles groen was. Ik bij pc inloggen op router en toen pas kwam de mogelijkheid om standaard wacht woord inloggen@v10 om te zetten naar mijn eigen wachtwoord. Toen wat moeten wennen aan de de nieuwe interface en ontdekt dat bij portforwarding er maar 1 adres kan komen. Vandaag dankzij  anderen en google gevonden dat je nu steeds NIEUW moet kiezen  en waarempel de regels blijven nu staan……..maar helaas zijn de ip cams nog steeds niet buitenshuis zichtbaar terwijl dat eerder zo gedaan was. Word hier zo moe van dat ik nu iedere keer als er een update komt ik weer dagen zit te klooien om alles weer werkend te krijgen. Denk er nu aan iets achter de router te hangen waarop al mijn apparaten zijn verbonden, want dit is echt zo waardeloos dat je na een update zo moet zitten te hannesen dankzij KPN die blijkbaar niet meer in staat is een fatsoenlijke update te maken. Dus al iemand een tip kan geven welke router of wat dan ook achter de Experiabox v10 kan, houd ik me aanbevolen. Het is dat KPN de enigste is met onbeperkt bellen buiten Europa tegen dik 17 euor extra betaling, want anders had ik allang mijn abbo opgezegd door dit geklooi.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Goed dat je je ervaring deelt met de update ​@Reind ook al was die niet zo plezierig. We proberen er alles aan te doen om die update zo geruisloos mogelijk te laten verlopen. Als er portforwarding-instellingen actief zijn dan proberen we die weer over te zetten naar de nieuwe KPN Software. Maar helaas gaat niet dat niet elke keer goed. Nu je op de KPN Software zit hoef je niet meer zo bang te zijn dat volgende updates weer moeilijkheden met zich meebrengt. 

Wel moet het mogelijk zijn om je IP-camera's weer van buitenaf te kunnen benaderen met de correcte portforwarding instellingen. Daar kunnen wij als Community je ook mee helpen, maar dan kun je het beste een eigen topic openen. Als je dan gelijk wat screenshots plaatst van je huidige instellingen, dan gaan we er vast uitkomen. Ook kun je in je eigen topic gelijk vragen of mensen advies hebben voor een eigen router. Je zou trouwens bijvoorbeeld kunnen denken aan een FRITZ!Box. 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • November 5, 2025

Vandaag was het weer raak: geen wifi, wel wifi maar geen internet, wifi alleen op de v10 en niet op de sw punten. router uit (waarschijnlijk zat het geheugen weer vol), na reset alles netjes weer in de lucht, maar helaas allemaal wifi zonder internet, dus maar weer router uitgezet en weer aan, ben maar even een rondje wezen fietsen anders … dit is zoooo vervelend. Alles heeft jaren goed gedraaid, nooit problemen, maar na de update, nog geen 24 uur kan de router zonder problemen zijn werk doen. En alle opties van resetten enz, helpen echt niet. Je bent dan alleen uren bezig om alles weer op de rails te krijgen. Het is duidelijk de software. En dan dat advies: koop een FRITZ!Box . Dikke 300 euro en dan nog een uitbreiding erbij, 65 euro. Dan is dus mijn investering in de Super wifi punten weggegooid geld. Dit verwachtte ik echt niet bij KPN, het beste netwerk van Nederland.

Erwin van KPN
Moderator

Vandaag was het weer raak: geen wifi, wel wifi maar geen internet, wifi alleen op de v10 en niet op de sw punten. router uit (waarschijnlijk zat het geheugen weer vol), na reset alles netjes weer in de lucht, maar helaas allemaal wifi zonder internet, dus maar weer router uitgezet en weer aan, ben maar even een rondje wezen fietsen anders … dit is zoooo vervelend. Alles heeft jaren goed gedraaid, nooit problemen, maar na de update, nog geen 24 uur kan de router zonder problemen zijn werk doen. En alle opties van resetten enz, helpen echt niet. Je bent dan alleen uren bezig om alles weer op de rails te krijgen. Het is duidelijk de software. En dan dat advies: koop een FRITZ!Box . Dikke 300 euro en dan nog een uitbreiding erbij, 65 euro. Dan is dus mijn investering in de Super wifi punten weggegooid geld. Dit verwachtte ik echt niet bij KPN, het beste netwerk van Nederland.

Hoi ​@RonaldVVV .  Wat je beschrijft hoort niet en zouden we samen moeten kunnen oplossen.  Het staat los van dit update topic dus mijn advies is om een eigen topic aan te maken waarin je precies beschrijft wat je allemaal gedaan hebt en wat de actuele problemen zijn (liefst met vermelding van de firmware versies van jouw huidige hardware) 

Goedenavond,

Vannacht is de update op onze modem geïnstalleerd. Vanmiddag kwam ik door een melding van hoog netwerktgebruik op mijn mobiel tot de ontdekking dat de modem het niet meer deed. Het Wifinetwerk was verdwenen. Na herhaaldelijk opnieuw opstarten en resetten, heb ik in elk geval het Wifinetwerk van de Experia Box V10 weer aan de praat gekregen, maar de ExperiaWifi doet nog steeds helemaal niets. Geen brandend lampje voor wifi en niet zichtbaar in de modem. Ik heb inmiddels heel wat uren gezocht naar oplossingen, maar voor alsnog werkt niets. Een update is natuurlijk altijd fijn, maar op deze manier schiet het toch aan het doel voorbij? Het werkte zonder problemen, totdat ik melding kreeg over een (ongevraagde) update en vervolgens mag ik uren gaan uitvogelen hoe mijn apparaten weer verbonden te krijgen.

Is er misschien een duidelijk stappenplan wat ik zou kunnen volgen om de ExperiaWifi weer werkend te krijgen?

Alvast bedankt voor reactie. Groet, Martin