Skip to main content

We updaten de KPN V10 naar de nieuwste software. Dat is nu KPN Software V10.C.24.12.11. In deze Product update lees je wat er is verbeterd en veranderd ten opzichte van de vorige KPN Software versie. Voor meer algemene uitleg over KPN Software op de V10 kun je terecht in dit topic.

Let op:

Vanaf 10 december updaten we mensen die overgaan naar KPN Software naar de versie V10.C.24.12.11 waar dit topic over gaat.

Voor klanten die eerder zijn overgezet naar versie V10.C.24.10.03, informatie over die versie vind je hier:

Je kunt zien welke versie jij hebt gekregen op de inlogpagina van je modem. Het versienummer staat onder de afbeelding.

Als je vragen of opmerkingen hebt over je update, plaats deze alsjeblieft in de juiste product update. We hebben niet de mogelijkheid om berichten te verplaatsen tussen product update artikelen.

Wat zit er in de update naar KPN Software V10.C.24.12.11?

De hier genoemde verbeteringen en aanpassingen zijn allemaal ten opzichte van de vorige KPN Software versie V10.C24.10.03.

Ga je over van de oude firmware naar deze versie, neem dan ook dit topic even door voor uitleg over de algemene verschillen tussen de oude firmware en de nieuwe software.

Verbeteringen in de diensten en instellingen

• Het kon gebeuren dat IPv6 capabele apparaten onterecht via de gateway van het gastnetwerk naar internet werden geleid. Afhankelijk van het soort apparaat en hoe deze verbonden was met de V10 konden er haperingen in de communicatie ontstaan. Dit is opgelost.
    De workaround voor dit probleem was IPv6 uitzetten. Als je dit gedaan hebt, kun je na deze update IPv6 ook weer aanzetten.
  • Je kunt handmatig wifi instellingen aanpassen zoals kanaal/kanaalbreedte/wifimodus. Standaard draait alles op automatisch, dat is in de meeste gevallen ook prima. Als je wel aanpassingen doet, dan gelden deze aanpassingen per apparaat en worden niet gesynchroniseerd. De aanpasplekken zijn de volgende:
    • Voor het masterapparaat: Wifinetwerk > Wifisignaal
    • Voor aanvullende wifipunten: Thuisnetwerk > Topologie (klik op elk wifipunt en dan kun je het in het detailscherm aanpassen)
  • Voor deze wifi instellingen hebben we ook een aantal snelkeuzes gemaakt waarmee je in één keer een set van instellingen kunt aanpassen. Kies voor ‘zelf instellen voor eigen keuzes
  • We ondersteunen het gebruik van KPN dongels voor mobiele back-up. De ondersteuning voor een van de recentere Alcatel modellen liep niet helemaal lekker. Dat is hersteld. 

Verbeteringen in de weergave en informatie

• Op de loginpagina zit een knop om je aangesloten wifipunten te bekijken. Je kunt dan aangesloten SuperWifi 2 bekijken. Deze knop gaf onterecht aan dat er een foutsituatie was als er geen wifipunten aangesloten waren. Dat is verholpen.
  • Op de overzichtspagina kon het zijn dat verbindingstype Glasvezel als “-”  werd getoond. Dat is opgelost. 
  • Bij het inlog wachtwoord is de opsomming van speciale karakters aangepast naar alleen diegenen die ook daadwerkelijk bruikbaar zijn.
  • Onder Thuisnetwerk > Verbonden apparaten werkte de sorteerfunctie niet op het verbindingstype. Nu wel. 
  • Bij port forwarding wordt nu per invoerveld uitleg gegeven over wat het is en doet. 
  • Je kunt nu een sessietijd instellen voor de browser login op de interface onder Instellingen > Login

Overige verbeteringen

• Onder water optimalisatie voor het op afstand upgraden van de Software.
  • Proces gerepareerd die z'n ongebruikte geheugen niet meer vrijgaf.

Bekende beperkingen

• Benader je de webinterface via een mobiele browser, dan kunnen er nog wat weergavefouten zijn.
  • Optie om zelf vanuit de webinterface de software te kunnen updaten is nog niet aanwezig, dit volgt in een latere update.
  • Logging komt in een latere update terug.

• IPv6 prefix delgation staat op een vaste configuratie. In een komende update wordt dit aangepast zodat je dit kunt inzien en wijzigen.

• Bij sommige schermen kunnen bedieningselementen wegvallen in de browser als er teveel in- of uitgezoomd is. We zien dit vooral bij port forward instellingen, maar het kan ook op andere schermen voorkomen. Pas je zoompercentage aan. In een latere update voegen we scrollbalken toe.

• De ledknop op de loginpagina kan lege resultaten geven, dit wordt in een latere update verholpen.
  • Aanpassingen aan inkomende telefonie lijken niet te worden verwerkt. Dit is echter een weergavedingetje. Verversen van de pagina is voldoende om de aangepaste instellingen ook te zien. Dit verhelpen we ook in een latere update.
  • Bij aanpassen van wifi instellingen zien we dat het dan volgende overzichtsscherm kan vastlopen in verversen en knipperen. Ook dit is een weergaveding. Als je het scherm sluit worden de aanpassingen netjes opgeslagen. Dit wordt ook in een latere update verholpen

Wifi

De V10 mesht met SuperWifi 2 die voorzien zijn van de KPN Software. Je hebt de optie om wifi uit te zetten op de V10, en alleen de SuperWifi 2 te gebruiken. Je zult dan wel een van deze punten bekabeld aan moeten sluiten.

Als je dit doet, dan worden wijzigingen in de gastwifi en de extra wifi niet meer doorgegeven aan de Wifipunten. Als je dan ook gebruik maakt van gastwifi en/of extra wifi, dan kun je beter de wifi op de V10 aan laten staan. Dit wordt in een komende update opgelost.

Handmatig aangepaste wifi-instellingen zoals kanaal/kanaalbreedte/mode gelden per apparaat. Gebruik je dan ook wifipunten en wil je dit daarop aanpassen, dan moet je dit voor elk wifipunt handmatig doen. Dit doe je door de wifipunt interface via de topologie te opnenen. Wel is het nog zo dat dit soort handmatige instellingen op een wifipunt bij een herstart niet worden vastgehouden. Hij zal dan terugspringen op de standaardwaarden. Qua weergave laat een wifipunt dat niet de master is de laatste wijziging ook niet goed zien. Hierdoor lijkt het alsof je laatste wijziging niet is doorgevoerd, maar is wel zo.

Topologie

• Het kan nog voorkomen dat een Wifipunt wel te zien is in het overzicht vanuit de nieuwe knop op de loginpagina maar niet in de topologie. Dit komt door een bug waar nog aan wordt gewerkt. Het Wifipunt draait wel gewoon mee.

• Daarnaast kan het ook zijn dat bij de details van een Wifipunt wordt weergegeven alsof hij geen valide IPv4 adres heeft. Dit is een bug in de weergave. Als het Wifipunt in de DHCP tabel wel netjes een IPv4 adres heeft, dan functioneert hij ook en heeft het geen gevolgen voor de werking.

• Detecteren van netwerkswitches kan nog wisselend zijn. Dit komt de diversiteit aan apparaten, en apparaten die zich intern als swtich gedragen maar dit niet zijn. Dit komt voor bij, bijvoorbeeld, bepaalde Sonos speakers. Onjuiste detectie heeft geen gevolgen voor het functioneren van het apparaat in kwestie.

Sonos MAC en IP adressen

Sonos apparatuur kan bij DHCP hetzelfde MAC adres meerdere malen laten zien met verschillende IP adressen. Dit komt omdat Sonos onderlinge communicatie laat verlopen via het MAC adres van de master speaker. Dit is geen fout, maar de normale werking van Sonos apparatuur.

Wanneer krijg ik de update? Welke update krijg ik?

In de nacht van 2 op 3 december hebben we een eerste groep klanten omgezet naar de versie V10.C.24.12.11. Vanaf 9 december krijgt iedereen die de update naar KPN Software krijgt, deze versie.

Betekent dat er ook een groep klanten is die tussen 2 en 9 december nog de versie V10.C.24.10.03 heeft gekregen. Informatie over die update vind je hier

Je kunt zien welke versie jij hebt gekregen op de inlogpagina van je modem. Het versienummer staat onder de afbeelding.

Uitrol gaat in groepen. Je krijgt per mail en sms van te voren bericht hierover. Deze update is voor klanten die nu nog op de oude firmware zitten én voor klanten die al eerder zijn overgegaan naar de KPN Software. Wel gaan migratie en update in aparte groepen. We beginnen met migratie

Aandachtspunten van de overgang (migratie) naar KPN Software

In het algemeen geldt: merk je gekke dingen na de migratie, reset dan je V10. We zien dat dit over het algemeen raar gedrag van het modem oplost. 

Wil je alleen de wifi instellingen resetten dan is het niet meer nodig om je hele apparaat te resetten. Hiervoor is in de webinterface nu een aparte wifi reset optie beschikbaar (via Instellingen > Systeem).

Overnemen van bestaande instellingen

Bij de migratie naar de KPN Software doen we ons uiterste best om alle instellingen van je V10 over te nemen. Het kan gebeuren dat dit niet volledig lukt. Denk aan dingen als DMZ of het aanstaan van het gastnetwerk. In dat geval zal je de instellingen na de migratie zelf moeten aanpassen. Het kan daarbij verstandig zijn om je V10 te resetten.

Wat niet wordt overgenomen zijn handmatig ingestelde kanalen voor je wifi.
Dit zal weer op automatisch staan. Dat is ook de aangeraden instellingen van ons uit, maar je kunt dit weer aanpassen als je wilt.

Kan ook zijn dat je port forwards ziet staan die je niet zelf hebt aangemaakt. Dit zijn overblijfsels vanuit de eerdere firmware en hebben nu geen functie meer. Je kunt deze gerust verwijderen.

Let op: Voor Voip geldt: als je één telefoonnummer hebt, en deze staat ingesteld op poort 2, dan zit deze na de migratie weer op poort 1. Je kunt dit terugzetten op poort 2 via de webinterface, of je telefoontoestel ompluggen naar poort 1.

Gesplitste wifi wordt Extra wifi

In de V10 is het mogelijk om de frequenties van de wifi te splitsen. Daarmee bedoelen we dat je de 2,4GHz en 5 GHz frequentie elk een andere naam en wachtwoord kunt geven om op die manier twee wifinetwerken te creëren. 

De nieuwe KPN Software heeft deze mogelijkheid niet. In plaats daarvan heeft het Extra wifi. Dit is een los extra wifinetwerk dat je aan kunt zetten. Hierbij kun je zelf kiezen of dat netwerk zowel 2,4GHz en 5 GHz gebruikt, of maar één van beide. 

Als je op dit moment gebruik maakt van gesplitste wifi, dan wordt dit na de update overgezet naar Extra wifi. Je 2,4GHz netwerk wordt Extra wifi, Je 5GHz netwerk wordt je hoofdwifi.

Meer over hoe je Extra wifi instelt of aanpast met de nieuwe Software lees je hier.

Mesh werkt nog niet met SuperWifi 1 en Experia Wifi

Na de update kan de V10 een meshnetwerk vormen met SuperWifi 2 die ook zijn voorzien van de KPN Software. In dat geval kan je de wifi op de V10 zelf ook aanzetten.

Voor SuperWifi 1 en Experia Wifi is nog geen KPN Software beschikbaar. Betekent dat je V10 met deze wifipunten nog geen meshnetwerk kan vormen. Mocht je dan ook van deze apparaten willen gebruiken, dan is het handiger om de wifi op de V10 uit te zetten zoals voorheen.

De KPN Thuis app werkt niet meer, gebruik de MijnKPN app

De KPN Thuis app werkt niet meer met de nieuwe software. Hiervoor gebruiken we nu de MijnKPN app

Hoe weet ik of de update is uitgevoerd?

Open de loginpagina van de V10. Als je loginpagina eruitziet zoals de afbeelding bovenaan dit artikel, en was dat voorheen niet zo? Dan ben je nu gemigreerd naar de nieuwe Software.

Had je de nieuwe Software al en wil je weten of je de update naar deze versie al hebt? Je ziet het versienummer van de Software onder de afbeelding op de loginpagina.

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe Software dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op (0800-0402, tijdens kantooruren). De collega die je dan spreekt kan je hiermee verder helpen.

Kennisbank

We hebben onze kennisbank inmiddels voorzien van verschillende artikelen met uitleg over hoe je bepaalde instellingen aanpast. Denk aan gastnetwerk of extra wifi instellen, DHCP of DNS aanpassen en Port forwards instellen. Je bereikt ze via dit overzichtsartikel:

Hoi ​@Metal Henkie We hebben het over deze app toch: https://www.kpn.com/service/mijnkpn/mijnkpnapp ?

Kun je wel andere zaken inzien zoals facturen e.d.? Of krijg je helemaal geen informatie.

Deze update heb ik ook niet gehad, en ik ga de V10 zeker niet resetten. Heb geen zin om alles weer opnieuw in te stellen, heb een hoop apparatuur erop zitten. Hij doet het prima, dus ik laat het zo. 

Ik heb de update afgelopen nacht ontvangen. Geen problemen. De grafische interface is een hele vooruitgang.

Hoi ​@Metal Henkie We hebben het over deze app toch: https://www.kpn.com/service/mijnkpn/mijnkpnapp ?

Kun je wel andere zaken inzien zoals facturen e.d.? Of krijg je helemaal geen informatie.

Ja die app bedoel ik. Alles werkt perfect, maar de Wifinetwerk button dus niet.

Deze update heb ik ook niet gehad, en ik ga de V10 zeker niet resetten. Heb geen zin om alles weer opnieuw in te stellen, heb een hoop apparatuur erop zitten. Hij doet het prima, dus ik laat het zo. 

Die update ging automatisch. Volgens het bericht van KPN zou je bij eventuele verbindingsproblemen de modem alleen maar hoeven te herstarten. Aangezien dat niet lukte, moest ik wel resetten. En dat vind ik een kwalijke zaak natuurlijk. Uiteindelijk werkt alles nu wel weer, maar dit moet een volgende keer wel simpeler kunnen lijkt mij. Vandaar mijn reactie alhier, zodat KPN hier hopelijk wat mee kan.

@Metal Henkie Gewoonlijk hoor je geen reset te hoeven doen bij de update inderdaad. Heel incidenteel kan het gebeuren dat het nodig is, zoals bij jou ook nodig bleek te zijn. Dank voor het signaal, altijd goed dat je je vragen en/of bevindingen aan ons doorgeeft. En ik ben blij om te lezen dat het weer werkt!

Wat betekent "IPv6 prefix delgation staat op een vaste configuratie."?

Wat betekent "IPv6 prefix delegation staat op een vaste configuratie."?

Beste ​@Marlon92 , ​@wjb weet hier veel van, die wil misschien wel reageren.

Heb je niks mee te maken als eindgebruiker, of heb je je eigen router erachter.., dan nog fixed...

Helaas kan de huidige firmware van de V10 maar één /56 IPv6 prefix delegeren.

Alleen <KPN prefix>:ff00/56 wordt uitgegeven, de andere 254 waarden niet.

Vandaar dat ik dus geen ipv6 meer heb op Opnsense.

Helaas kan de huidige firmware van de V10 maar één /56 IPv6 prefix delegeren.

Alleen <KPN prefix>:ff00/56 wordt uitgegeven, de andere 254 waarden niet.

En dat is dus bij deze 24.12.11 versie. Hoe is de situatie bij de vorige versie 24.10.03? Want die heb ik nu.

Wanneer word dit opgelost? 

Gisteren heel de middag aan het tobben geweest. Aan het eind van de middag dacht ik: het zal toch niet...?

Wat een gedoe.

In een komende versie van de firmware maar wanneer die komt is de grote vraag.

Vandaar dat ik dus geen ipv6 meer heb op Opnsense.

Heb je dan meerdere apparaten achter jouw V10 staan die een IPv6 prefix vragen?

Ja. 1 Opsense installatie waar nu heel m'n netwerk op draait. Daar had ik gewoon werkende ipv6. Dacht ik. Maar dat bleek gisteren dus ook niet meer. Een Mikrotik waarvan ik eigenlijk niet eens weet wat die met IPv6 doet.

En een Atom D2550 systeempje van 10 jaar oud wat anders toch maar weggegooid zou worden. Daar was ik dus gisteren mee aan het knutselen. Ging als de brandweer, maar ipv6 ho maar...

Ja. 1 Opsense installatie waar nu heel m'n netwerk op draait, een Mikrotik en Atom D2550 systeempje van 10 jaar oud wat anders toch maar weggegooid zou worden. Daar was ik dus gisteren mee aan het knutselen. Ging als de brandweer, maar ipv6 ho maar...

Dus jouw Opsense heeft die IPv6 prefix gekregen en tja, dan is er helaas geen tweede IPv6 prefix voor een ander apparaat!

Mijn KPN modem is recent bijgewerkt naar firmwareversie V10.C.24.12.11. Ik kan nu geen eigen DNS server meer instellen. Deze velden zijn namelijk niet invulbaar onder het tabblad "DHCP".

Iemand een idee hoe dit wel te doen is?

Mijn KPN modem is recent bijgewerkt naar firmwareversie V10.C.24.12.11. Ik kan nu geen eigen DNS server meer instellen. Deze velden zijn namelijk niet invulbaar onder het tabblad "DHCP".

Iemand een idee hoe dit wel te doen is?

Invullen onder internetverbinding/dns dat grijpt in op de dhcp instellingen. De wijzigingen zijn te dan te zien onder dhcp pagina.

Ik kreeg gisteren (9 december 2024) een mail + sms voor update van de V10

Maar ik heb een versie gekregen die nergens wordt vernoemd:
Niet de laatste versie, maar deze   V10.C.24.10.02-P   (dus met een P op het eind).

Heeft dat misschien te maken dat ik nog niet eerder een versie “nieuwe stijl” firmware heb gehad?
Doorgaans heb ik mijn eigen router aangesloten, maar speciaal om die KPN melding
heb ik de V10 "tijdelijk” weer aangesloten.

Laat hem ook aangesloten, ​@Babylonia. De P-versie is een stap in de migratie. Als we je updaten naar de KPN Software dan ga je eigenlijk in twee stappen. Eerst naar een P-versie, en daarna door naar de uiteindelijke versie. Normaal gaat dit direct achter elkaar. Maar soms lukt die tweede stap niet. Dan blijf je eerst hangen op P. In die gevallen doen we de volgende nacht de rest.

Dat aangesloten houden levert niets op, geen verdere afronding van de update.

Afgelopen zondag de mail gekregen dat ik deze week de update zou krijgen. Afgelopen nacht is mijn V10 (met pairbonding) geüpdate. Alles goed gegaan. De webinterface ziet er heel netjes en overzichtelijk uit!

Resetten is ook helemaal niet nodig. Dat helpt ook niet om de update te krijgen. Je krijgt de update wanneer je er bericht over krijgt. Dus je kunt rustig afwachten :)

Die update ging automatisch. Volgens het bericht van KPN zou je bij eventuele verbindingsproblemen de modem alleen maar hoeven te herstarten. Aangezien dat niet lukte, moest ik wel resetten. En dat vind ik een kwalijke zaak natuurlijk. Uiteindelijk werkt alles nu wel weer, maar dit moet een volgende keer wel simpeler kunnen lijkt mij. Vandaar mijn reactie alhier, zodat KPN hier hopelijk wat mee kan.

Zoals mijn collega al aangaf, gewoonlijk hoeft dat ook niet. Maar deze update is meer dan alleen een update, het is een migratie naar een volledig nieuwe software. Dat heeft iets meer voeten in de aarde dan een gewone update. En kan dan, helaas, ook voor iets meer impact zorgen. Bij verdere updates is dat niet meer het geval.

In een komende versie van de firmware maar wanneer die komt is de grote vraag.

Dit inderdaad, het is op dit moment nog niet bekend wanneer dit komt. Wordt wel actief aan gewerkt.

Ik kreeg gisteren (9 december 2024) een mail + sms voor update van de V10

Maar ik heb een versie gekregen die nergens wordt vernoemd:
Niet de laatste versie, maar deze   V10.C.24.10.02-P   (dus met een P op het eind).

Heeft dat misschien te maken dat ik nog niet eerder een versie “nieuwe stijl” firmware heb gehad?
Doorgaans heb ik mijn eigen router aangesloten, maar speciaal om die KPN melding
heb ik de V10 "tijdelijk” weer aangesloten.

Laat hem ook aangesloten, ​@Babylonia. De P-versie is een stap in de migratie. Als we je updaten naar de KPN Software dan ga je eigenlijk in twee stappen. Eerst naar een P-versie, en daarna door naar de uiteindelijke versie. Normaal gaat dit direct achter elkaar. Maar soms lukt die tweede stap niet. Dan blijf je eerst hangen op P. In die gevallen doen we de volgende nacht de rest.

Dat aangesloten houden levert niets op, geen verdere afronding van de update.

@Babylonia, zou je de V10 dan eens willen resetten? Kan zijn dat er iets in de weg zit waardoor het afronden niet lukt. 

Afgelopen nacht de update ontvangen van versie  V1.01.00T04.3 Intermediate naar de laatste versie V10.C.24.12.11.

Probleemloos verlopen. Aantal zaken uitgetest, alles werkt als vanouds. Dank.

@Babylonia, zou je de V10 dan eens willen resetten?
Kan zijn dat er iets in de weg zit waardoor het afronden niet lukt. 

Dat heb ik al zo vaak gedaan. Nu “op verzoek” nog maar weer een keer opnieuw uitgevoerd.

Moet ik erna alles weer aan mijn persoonlijke instellingen aanpassen. Afgezien van de WiFi,
want die instellingen worden wel van de KPN server opgehaald, evenals telefoon gegevens,

Maar levert verder niets op - het blijft een “P” in de weergave van de update versie.
Ofwel er wordt niets meer extra aan de update afgerond.

Bij mij werkt sinds de update van vannacht helemaal niets meer. Geen vaste telefoon, geen Internet, geen mail. Kan zelfs niet in meer in mijn modem kijken. Kennelijk is ook het IP-adres van het modem gewijzigd. Doe Internet nu via de hotspot van mijn mobiel. Heb de helpdesk gebeld, en na 2 gesprekken hebben die besloten maar een monteur langs te sturen.

Hoor van heel veel mensen dat deze update fout gaat. Zeer slecht van KPN dat het allemaal zo slecht voorbereid is! Drama.

Bedankt KPN!!!! NIET DUS.

Oei, ​@slager2nl, dat is niet fijn. Het kan inderdaad gebeuren dat het niet lekker gaat na de update. Proberen we zoveel mogelijk te voorkomen, want wij willen immers ook niet dat jij er last van hebt. Maar gaat helaas niet altijd. Wat we wel zien is dat een reset vaak de problemen verhelpt. Heb je dat ook kunnen proberen? 

Oei ​@slager2nl , dat is niet fijn…...
Wat we wel zien is dat een reset vaak de problemen verhelpt. Heb je dat ook kunnen proberen? 

Als antwoord op die van  ​@slager2nl 
Het is te proberen.
Helemaal géén connectie is slechter dan nog wel iets van een connectie, maar update half afgerond. Zoals in mijn situatie.  Die resets hebben hier verder niets meer extra's opgeleverd.
(Zie reactie vóór die van ​@slager2nl  →  HIER ).

Wat ik wel merkte bij weer opnieuw een reset. Is dat ik daarbij nog wel in de router zelf kon inloggen,
met een bekabelde verbinding tussen laptop en router. (Dan omzeil je WiFi - als dat niet functioneert).
En thuis netwerk instellingen “leeg waren”.  Kon DHCP nog wel weer opnieuw activeren.
Daarmee een functionerend thuis netwerk opzetten.
Met erna herstarten kon ik de V10 wel weer in een normale functionerende staat brengen.
Misschien heb je er iets aan, met deze info ?

Ik ga dit even checken, ​@Babylonia, want je zou inmiddels automatisch over moeten zijn gegaan naar de eindversie.