Skip to main content
Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.25.06.06

Categorie:KPN Box 12
  • June 13, 2025
  • 336 reacties
  • 13031 keer bekeken
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.25.06.06
Toon eerste bericht

336 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 22, 2025

En wanneer gaan we eens wat doen aan de laatste software update, met betrekking dat uit het niets de sw2 punten niet meer werken en ze als slave worden ingesteld, wifi appartuur wordt weer gegeven als aangesloten op lan. En dat je na het stroomloos maken van de box 12 alles het weer doet zoals het moet zijn. Allen jammer dat dit na een paar dagen een week toch het niet meer doet. En je de box 12 weer stroomloos kan maken.

Zie linkhttps://community.kpn.com/wifi-versterkers-124/apparaten-verbinden-met-box-12-ipv-superwifi-punten-638804?postid=2163638#post2163638

Erwin van KPN
Moderator

Mijn firmware zit al geruime tijd vast op v12.C.23.15.06, zonder mogelijkheid om zelf te updaten wordt je zo als klant afhankelijk gemaakt van een automatisch uitrol systeem wat (nog steeds) niet goed werkt… Lekker veilig!

Dan loop je al een heel stuk achter, ​@Dan_. Dat wijst erop dat ons beheersysteem jouw modem niet, of niet goed, kan bereiken/beheren. Reset je Box 12 (met resetgaatje of via de resetoptie in de instellingen), hij zou zich daarmee automatisch moeten updaten naar deze versie.

Het modem is reset naar fabrieksinstellingen, zelfde probleem doet zich voor, geen update wordt gedetecteerd en/of is mogelijk.

Wil je jouw forumprofiel invullen ​@Dan_? Dan kunnen we even meekijken.

Gedaan.

Het lijkt er op dat ​@Erik van KPN  gelijk krijgt. Ik probeer je router uit te lezen maar krijg geen contact.  Even voor de zekerheid: JIj hebt geen eigen router ervóór zitten toch? De box 12 is rechtstreeks of je FTU/NT aangesloten?

Aanvulling: die reset? Wanneer heb je die voor het laatst gedaan en dan doel ik op een fysieke reset met een paperclip het gaatje

• Deelnemer
  • August 22, 2025

Mijn firmware zit al geruime tijd vast op v12.C.23.15.06, zonder mogelijkheid om zelf te updaten wordt je zo als klant afhankelijk gemaakt van een automatisch uitrol systeem wat (nog steeds) niet goed werkt… Lekker veilig!

Dan loop je al een heel stuk achter, ​@Dan_. Dat wijst erop dat ons beheersysteem jouw modem niet, of niet goed, kan bereiken/beheren. Reset je Box 12 (met resetgaatje of via de resetoptie in de instellingen), hij zou zich daarmee automatisch moeten updaten naar deze versie.

Het modem is reset naar fabrieksinstellingen, zelfde probleem doet zich voor, geen update wordt gedetecteerd en/of is mogelijk.

Wil je jouw forumprofiel invullen ​@Dan_? Dan kunnen we even meekijken.

Gedaan.

Het lijkt er op dat ​@Erik van KPN  gelijk krijgt. Ik probeer je router uit te lezen maar krijg geen contact.  Even voor de zekerheid: JIj hebt geen eigen router ervóór zitten toch? De box 12 is rechtstreeks of je FTU/NT aangesloten?

Aanvulling: die reset? Wanneer heb je die voor het laatst gedaan en dan doel ik op een fysieke reset met een paperclip het gaatje

Rechstreeks aangesloten inderdaad. Reset is vorige week gedaan via de reset optie in instellingen, zoals voorgesteld door Erik. Dit zou geen verschil maken met een fysieke reset volgens de KPN posts in dit forum thread…

Erwin van KPN
Moderator

In principe niet maar heb je het ding daarna ook een reset cyclus zien doen? Zou je anders voor mij nog de paperclip methode willen proberen en me daarna hier een seintje willen geven?

• August 22, 2025

Het reset knopje moet je zowat 20 seconden vast houden. Best lang dus.

• Deelnemer
  • August 22, 2025

In principe niet maar heb je het ding daarna ook een reset cyclus zien doen? Zou je anders voor mij nog de paperclip methode willen proberen en me daarna hier een seintje willen geven?

Zojuist een reset met een paperclip gedaan, en gelijk een firmware update binnen gekregen. Bedankt voor de ondersteuning👍

Wel vreemd dat het via de instellingen niet wilde werken.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • August 27, 2025

Hoi, nadat ik deze update heb gehad werkt MAC Filtering (Wifi afscherming) juist helemaal niet meer :-(. Iemand hier een oplossing voor. Werkte altijd perfect maar alle vooraf ingestelde MAC adressen zijn weg en kan (ook na een factory reset) het niet meer activeren.

sschot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 27, 2025

Hierbij een linkje naar mijn opgedane ervaringen wat ik (helaas) in een ander topic heb gezet, maar niet dubbel wil plaatsen.

sschot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 28, 2025

Even een voorbeeld hoe een ander reageert 

Bedankt voor uw testbericht.

Ik heb uw opmerkingen en foutbericht doorgestuurd aan onze ontwikkelaars.  

Ik ga er van uit, dat de genoemde fouten in de officiële firmware straks al gefixt zijn.

Bij de verdere ontwikkeling van onze producten staan de wensen en behoeften van onze klanten altijd centraal; in het verleden hebben we al tal van voorstellen voor verbetering kunnen implementeren.

Unquote 

KPN, tijd voor een attitude change?

• Deelnemer
  • August 30, 2025

Hoe weet ik of de update is uitgevoerd?

Je kunt zelf zien of jouw Box 12 voorzien is van de nieuwe softwareversie. Open een browser en ga naar mijnmodem.kpn192.168.2.254 of instellen.local. Op de inlog pagina wordt de Softwareversie weergegeven.

Bovenstaande klopt niet. Ik vind geen versie nummer op beide schermen. niet op de inlog en niet op die daarna verschijnt

Leen59
Wijsgeer
  • August 30, 2025

Als je dit niet ziet heb je sowieso nog oude software.

• Deelnemer
  • September 1, 2025

Duidelijk dan heb ik nog de oude firmware/software

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 1, 2025

Duidelijk dan heb ik nog de oude firmware/software

Daar hoef je niet om te treuren , want de eigen software van KPN is een en al ellende

• Topper
  • September 1, 2025

Hoi ​@daanwoestenenk, bedankt voor je feedback! Poort 53 zit niet in de geblokkeerde poorten/applicaties op zowel niveau Middel als Hoog. Op niveau Hoog wordt 53 juist toegelaten (te herkennen aan het » icoon erachter). En op Middel wordt alles toegelaten behalve de applicaties/poorten in de lijst, en daar staat 53 niet bij. Voor gastnetwerk, de standaardgrootte voor de DHCP pool is 32 stuks. Gecombineerd met ook de problemen met de verbinding van het gastnwetwerk lijkt het erop dat de update of migratie niet helemaal lekker is verlopen. Heb je de Box 12 al wel een keer herstart? Een reset is inderdaad vrij drastisch, we zien dat bij gekke dingen een herstart vaak al genoeg is. Maar als de problemen daarmee niet verholpen zijn, dan neig ik toch naar het advies om even te resetten.

Was deze update voor jou ook de overgang naar KPN Software, of had je die hiervoor ook al?

Ik was onder de veronderstelling, dat het gastnetwerk gewoon NIET werkt als je een externe DNS gebruikt. Je komt dan wel op het netwerk, maar krijgt geen internetverbinding, zoals ​@WoesteDaan omschrijft.

Klopt dat niet ​@Erik van KPN ?: kan je wel internetverbinding krijgen via het gastnetwerk als je een extern DNS gebruikt?

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • September 1, 2025

Sinds de laatste firmware update alleen maar problemen;

• Wifi point (3 stuks) resetten en hernoemen zich zelf om de haverklap
  • Vervolgens afwijkende Wifi-radio instellingen op alle punten
  • Wifi mesh werkt niet meer, dit is vooral te zien bij een mobiele telefoon
  • Beheer via de telefoon werkt maar voor de helft
  • Alle apparaten verbinden met het modem in de meterkast i.p.v. met een van de 3 wifi punten, hierdoor zeer fijn bereik!
  • 1 a 2 apparaten verbinden met een wifi point, that's it
  • Diverse apparaten zijn niet eens zichtbaar op het modem terwijl de wel wifi hebben
  • Andere apparaten zijn weer wel zichtbaar en zijn verbonden met Wifi, echter zijn deze niet eens in de buurt, ook best knap
  • Herstart je het thuis netwerk herstarten de wifi point ook niet meer, dit moet je dan naderhand met de hand doen, die optie werkt blijkbaar ook niet meer.
  • Apparaten blijven zichtbaar ook al zijn ze niet meer verbonden, waarom (0/0) leuke is, deze twee hebben geen Gereserveerd/Statisch ip adres en hebben gewoon verbinding via wifi en dus ook internet
  • DHCP geeft er ook een eigen draai aan qua taal gebruik, zie hier onder;
  •  

Om de zoveel tijd herstart ik het hele thuisnetwerk, dan werken sommige zaken weer even maar lang niet alles. Een kloppend totaal overzicht heb ik met de nieuwe firmware nog niet gehad.

Ondanks de prijsverhoging en een nieuwe firmware update is het zo onstabiel als de pest geworden, en kijk ik tegen van alles behalve de waarheid aan!

Wanneer kunnen we een nieuwe wel werkende firmware ontvangen, deze is alweer wat maandjes oud.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 1, 2025

Sinds de laatste firmware update alleen maar problemen;

• Wifi point (3 stuks) resetten en hernoemen zich zelf om de haverklap
  • Vervolgens afwijkende Wifi-radio instellingen op alle punten
  • Wifi mesh werkt niet meer, dit is vooral te zien bij een mobiele telefoon
  • Beheer via de telefoon werkt maar voor de helft
  • Alle apparaten verbinden met het modem in de meterkast i.p.v. met een van de 3 wifi punten, hierdoor zeer fijn bereik!
  • 1 a 2 apparaten verbinden met een wifi point, that's it
  • Diverse apparaten zijn niet eens zichtbaar op het modem terwijl de wel wifi hebben
  • Andere apparaten zijn weer wel zichtbaar en zijn verbonden met Wifi, echter zijn deze niet eens in de buurt, ook best knap
  • Herstart je het thuis netwerk herstarten de wifi point ook niet meer, dit moet je dan naderhand met de hand doen, die optie werkt blijkbaar ook niet meer.
  • Apparaten blijven zichtbaar ook al zijn ze niet meer verbonden, waarom (0/0) leuke is, deze twee hebben geen Gereserveerd/Statisch ip adres en hebben gewoon verbinding via wifi en dus ook internet
  • DHCP geeft er ook een eigen draai aan qua taal gebruik, zie hier onder;
  •  

Om de zoveel tijd herstart ik het hele thuisnetwerk, dan werken sommige zaken weer even maar lang niet alles. Een kloppend totaal overzicht heb ik met de nieuwe firmware nog niet gehad.

Ondanks de prijsverhoging en een nieuwe firmware update is het zo onstabiel als de pest geworden, en kijk ik tegen van alles behalve de waarheid aan!

Wanneer kunnen we een nieuwe wel werkende firmware ontvangen, deze is alweer wat maandjes oud.

Hier exact het zelfde, ik had het hier ook gemeld, maar dat van mij vonden ze leuk om af te splitsen:

Apparaten verbinden met Box 12 ipv SuperWifi punten | KPN Community

Ik heb gewoon geen zin er in om circa iedere 2 weken de gehele zut te moeten resetten.

Bij de helpdesk wordt je voor gek versleten,  kpner in huis gehad die 1.5 uur bezig is geweest boel aan de praat te krijgen,  maar goede man vond gelukkig dat er niet voor betaald moest worden.

iedere keer krijg je van KPN een prijs verhoging, maar dat geld wordt zo te merken niet geïnvesteerd in goed personeel.

En wat mij stoort is dat er hier bij forum gemeld wordt, : maar het werkt toch??

Ik kan uiteraard 500 euro gaan investeren in fritz apparatuur ,  maar kpn kan dat beter gewoon zonder kosten aan klanten gaan verstrekken !!

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Ik was onder de veronderstelling, dat het gastnetwerk gewoon NIET werkt als je een externe DNS gebruikt. Je komt dan wel op het netwerk, maar krijgt geen internetverbinding, zoals ​@WoesteDaan omschrijft.

Klopt dat niet ​@Erik van KPN ?: kan je wel internetverbinding krijgen via het gastnetwerk als je een extern DNS gebruikt?

Hi ​@gubbex, dit heb ik even gedubbelcheckt voor de zekerheid. Als er een keuze is gemaakt om de DNS proxy uit te zetten en een eigen dns in te voeren, dan geldt dit voor zowel de hoofdwifi, gastwifi en Extra Wifi verbindingen.

Deze wordt dan dus ook uitgedeeld op het gast wifi netwerk of evt op ethernet poort 4 (3 bij de v10A) indien hier voor gekozen is met het schuifje. Aangesloten apparaten worden vanuit een aparte DHCP pool 192.168.3.x bediend qua adressen. Deze is standaard 32 adressen groot en alle instellingen kunnen hierop worden aan gepast.

Goed om te weten: Er is één aandachtspunt op dit moment. Dat is dat er geen IPv6 functionaliteit wordt aangeboden op het gastnetwerk op dit moment, terwijl dat wel de bedoeling is. Dit ding is bekend en wordt aan gewerkt. Oftewel. Op dit moment op het gastnetwerk werkt alleen IPv4 met óf zonder eigen ingestelde externe DNS. Als de DNS proxy aanstaat (default), dan zal de DNS staan op het standaard proxy adres behorende bij de gastnetwerk adres range: 192.168.3.254.

@Omder Niet fijn dat je last hebt van allerlei problemen. Goed dat je ze aankaart. Zou je deze mooie uitgebreide uitleg in een eigen topic willen gieten? Dan kunnen de community en wij daar verder met je meedenken. Dat werkt beter dan hier in het verzameltopic, met allerlei vragen door elkaar, en zo houden we het hier overzichtelijk.

Dat is ook waarom we die van jou afgesplitst hadden ​@ivo46.

• Topper
  • September 1, 2025

Hi ​@gubbex, dit heb ik even gedubbelcheckt voor de zekerheid. Als er een keuze is gemaakt om de DNS proxy uit te zetten en een eigen dns in te voeren, dan geldt dit voor zowel de hoofdwifi, gastwifi en Extra Wifi verbindingen.

Deze wordt dan dus ook uitgedeeld op het gast wifi netwerk of evt op ethernet poort 4 (3 bij de v10A) indien hier voor gekozen is met het schuifje. Aangesloten apparaten worden vanuit een aparte DHCP pool 192.168.3.x bediend qua adressen. Deze is standaard 32 adressen groot en alle instellingen kunnen hierop worden aan gepast.

Goed om te weten: Er is één aandachtspunt op dit moment. Dat is dat er geen IPv6 functionaliteit wordt aangeboden op het gastnetwerk op dit moment, terwijl dat wel de bedoeling is. Dit ding is bekend en wordt aan gewerkt. Oftewel. Op dit moment op het gastnetwerk werkt alleen IPv4 met óf zonder eigen ingestelde externe DNS. Als de DNS proxy aanstaat (default), dan zal de DNS staan op het standaard proxy adres behorende bij de gastnetwerk adres range: 192.168.3.254.

@Omder Niet fijn dat je last hebt van allerlei problemen. Goed dat je ze aankaart. Zou je deze mooie uitgebreide uitleg in een eigen topic willen gieten? Dan kunnen de community en wij daar verder met je meedenken. Dat werkt beter dan hier in het verzameltopic, met allerlei vragen door elkaar, en zo houden we het hier overzichtelijk.

En hoe zit het als de DNS server in het eigen netwerk staat?

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • September 1, 2025

@ivo46 hier ook eentje, het is al niet eens meer 1 druk op de knop dat alles herstart maar meerdere handelingen die je met enige kennis uit moet voeren.

En al was het 1 druk op de knop, het blijft pleisters plakken, een oplossing heb ik nog niet voorbij zien komen.

Ze zijn hier al meerdere keren langs geweest, dan was het de glaskast die niet tegen een stroom hikje zou kunnen, dan het modem (bleek iets in de centrale te zijn maar goed), en laatst nog de adapter van het modem. Het maakt allemaal niks uit. De kennis is er inderdaad niet. Deze firmware is 5 stappen achteruit.

Inderdaad storend als men roept “maar het werkt toch??”

Nee het werkt niet, anders zouden de forums er niet mee vol staan.

Ik schaf 3 wifi schotel af omdat de MK te ver weg is, nu verbind alles met de meterkast, en ja alles is ook al gerest.

Inderdaad, de KPN zou gewoon de keuze moeten geven, KPN modem of Frtiz box, en niks dan extra kosten, kan toch ook gewoon in bruikleen, lenen ze tenminste iets goeds.

@Alexandra van KPN ik kan wel een eigen topic beginnen, maar dit topic gaat over de firmware met problemen. Problemen die ik, en zo te lezen andere hebben gekregen na het installeren van deze firmware.

Open ik nu een andere geheid dat anders zaken toevoegen die ook zijn gaan spelen, net zoals in dit topic.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

En hoe zit het als de DNS server in het eigen netwerk staat?

Als ik het zo goed lees werkt dat dus niet omdat de apparaten op het gastnetwerk dan niet bij de DNS kunnen

sschot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • September 3, 2025

SW2 punten zijn verkocht.

Mijn systeem doet het nu gewoon, elke dag en als ik iets aan draag, pakken ze het METEEN op.

Nog steeds geen reactie of KPN de handschoen(en) gaat oppakken.

De houding lijkt nog steeds geen micrometer verandert te zijn, ondanks alle berichten

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Bedankt voor je input en reacties ​@sschot

We doen ons best om alle feedback aan te halen en mee te nemen ter verbetering. Jammer om te horen dat dat niet zo op je over gekomen is.

Wél goed om te lezen dat je intussen een andere oplossing gevonden hebt die werkt voor je.

sschot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • September 4, 2025

Bedankt voor je input en reacties ​@sschot

We doen ons best om alle feedback aan te halen en mee te nemen ter verbetering. Jammer om te horen dat dat niet zo op je over gekomen is.

Wél goed om te lezen dat je intussen een andere oplossing gevonden hebt die werkt voor je.

Geen probleem, doe het graag, in de hoop dat er ook echt iets veranderd. Tot op heden blijft dit uit…….

Dat er het best gedaan wordt, geloof ik onmiddelijk en spreek ik echt nergens tegen, maar dit is helaas echt niet genoeg.

Fouten die er al meer als 1 jaar inzitten en er nog steeds inzitten en geen enkele reactie over hoe op te lossen, met welke inzet en wanneer gereed, is gewoon GEPRUTS. Dus het gaat niet om je/ons/het best doen, het gaat om resultaten en daarin blijft KPN met eenvoudige basis router functionaliteiten VER VER VER onder de maat.

Nogmaals, laat eens wat zien, pak 1 aspect op en benader het professioneel. Dan bouw je weer wat vertrouwen op bij klanten. Met alleen maar “woorden” bereik je helaas maar natuurlijk volledig terecht helemaal niets.

Mijn moeder had met haar Box 10 ook vage klachten, nu ook Fritz!Box, het lijkt spontaan opgelost. Dus ja, blijkbaar zijn jullie nog niet voldoende capabel en geschikt om iets te doen wat minimaal gelijk staat met andere producten, laat staan er met kop en schouders bovenuit steken. Het laatste is wat mij betreft iets wat je moet willen, je wil je onderscheiden, toch?

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • September 5, 2025

We zullen jouw feedback neerleggen bij de ontwikkelaars, want dit is zeker waardevol.

sschot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • September 5, 2025

Ik weet persoonlijk niet of dat de juiste plek is. Deze “techneuten” doen denk ik hun stinkende best en werken hard, maar zijn niet gericht op processen, klanten informatie en dat soort zaken.

Het blijft voelen alsof het wordt door en af geschoven, maar niet wordt opgepakt. 

Zou het mooi vinden als deze basis verandert en hier een echte verandering zichtbaar wordt.