Skip to main content
Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.25.06.06

Categorie:KPN Box 12
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.25.06.06
Toon eerste bericht

271 reacties

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 23 juni 2025

Ook hier was het “Extra WiFI netwerk 2.4 GHz” van naam veranderd. Het wachtwoord was nog wel mijn oorspronkelijke wachtwoord.

Het is echt schandalig dat dit hele proces zo moeizaam gaat:

• We kunnen niet zelf beslissen wanneer een update gedaan wordt
  • De update maakt (bijna) altijd iets stuk
  • Zodra iets niet werkt, is het zoeken wat er nu weer stuk is

Als KPN nu eens echt rekening gaat houden met de klanten dan zou het proces een stuk eenvoudiger worden:

• KPN brengt een nieuwe release uit en publiceert dat in dit forum
  • Bij een selecte groep wordt getest, in direct contact met de betreffende klant
  • Nu volgt een periode van 4 weken waarin iedereen zelf een update kan doorvoeren. Dan heeft de klant zelf controle en kan zelf correcties aanbrengen
  • Uiteindelijk gaat KPN in bulk de updates doorvoeren

Villalobos
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 23 juni 2025
Jasper van KPN schreef:

Dat is niet handig ​@Villalobos, maar je had het snel gevonden gelukkig waardoor het weer werkte. Ben je met deze versie overgezet naar de nieuwe software? Dan kan het incidenteel gebeuren dat de Wifi gegevens niet meegaan. Als je de nieuwe software al had en bent bijgewerkt naar de volgende versie ervan hoort dat niet weg te verdwijnen.

V12.C.25.06.06 is waar ik nu op zit en ik zat al op deze nieuwe software.

Jasper van KPN
Moderator

Bijzonder dat dat bij jou ook was ​@fluitje, dat geven we door dat het bij meerdere mensen gebeurde. 

Wat betreft de manier van updaten, daar heeft Erik eerder in dit topic al antwoord op gegeven: 

Villalobos
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 23 juni 2025
Jasper van KPN schreef:

Bijzonder dat dat bij jou ook was ​@fluitje, dat geven we door dat het bij meerdere mensen gebeurde. 

Wat betreft de manier van updaten, daar heeft Erik eerder in dit topic al antwoord op gegeven: 

Voor de volledigheid, bij mij ging het ook om ‘Extra WiFI netwerk 2.4 GHz’. Slordig.

Villalobos
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 23 juni 2025
ronvwier schreef:

Update vannacht ontvangen op de KPN Box 12 en nu werkt de IPV6 verbinding niet meer, ook niet na herstarten.

IPv6-adres

fd4c:4b32:3430::1

Geen IPV6 internet verbinding

Goed dat je het zegt. Naast dat de configuratie van het extra wifi-netwerk verloren is gegaan, zie ik nu dat ik geen IPv6 meer heb. Ook na het opnieuw starten van het apparaat. Ik word hier niet vrolijk van zeg, tjonge.

-update-

De oplossing lijkt handmatig IPv6 uit te schakelen op de internet verbinding. Vervolgens weer inschakelen en ook inschakelen voor de LAN.

-edit-

Nee, IPv6 werkt niet na een nieuwe herstart. Ik ga het hele apparaat maar eens resetten.

• Helper
  • 42 reacties
  • 23 juni 2025
NielsH83 schreef:

Inmiddels is mijn Box 12 over naar deze versie. De twee SW2 punten lopen nog wel achter. Wat mij wel verbaasd is dat de topologie dus weer kuren heeft. Nu staat dit als een bekend probleem vermeld wanneer je een switch gebruikt. In mijn geval zit 1 SW2 punt op zolder achter een switch bedraad aangesloten. Vanuit diezelfde switch gaat ook een kabel direct naar de laptop. 

Is er een verklaring waarom de nieuwe versie van de FW hier niet uitkomt en de vorige versie wel? Veel van mijn apparaten geven nu aan dat ze bekabeld zijn verbonden met de Box 12 (waarop het wifi signaal uit staat). 

Ook werkt de link “4 of meer apparaten” niet wanneer deze wordt getoond in de context van de Box 12 zelf. Onder de SW2 ging dit juist wel weer goed vanaf deze versie.

Gast netwerk staat (soort van) aan op de SW2 punten maar doordat wifi signaal uit staat op de Box12 zelf is de weergave van deze status inconsistent. Soms zegt ie dat het actief is en soms niet.

Zolang alles operationeel is niet direct het einde van de wereld maar vanuit een beheer oogpunt is de GUI van de Box 12 toch niet echt heel betrouwbaar op bovengenoemde punten.  

Waarom wordt mijn bericht overgeslagen door de moderators tijdens het antwoorden in dit topic? 

Villalobos
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 23 juni 2025

Helaas, IPv6 werkt ook niet na een volledige reset van de box. Ik heb nog niet ingelogd in het apparaat en geen IPv6.

-update

Ik log in en zie wel IPv6 op de internetverbinding. IPv6 is uitgeschakeld op het thuisnetwerk. Vervolgens schakel ik het daar in (met DHCPv6) en dan werkt het. Daarna herstart ik het apparaat en dan ben ik opnieuw IPv6 kwijt. Wel is de instelling nu nog steeds ingeschakeld bij thuisnetwerk. Doet echter niks. Aardige bug dit.

-update

Schakel ik het uit, dan werkt IPv6 weer hahaha. Ik heb zojuist een super vriendelijke medewerkster gesproken. Conclusie; balen en even afwachten. Ik heb met haar afgesproken dat ik nu overal vanaf blijf :P

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 23 juni 2025
Jasper van KPN schreef:

Ik heb die uitleg gelezen, is alles behalve klantvriendelijk. Ik stel juist voor om het anders te doen, zodat er minder mis gaat.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Moderator
  • 29123 reacties
  • 23 juni 2025

We kiezen er heel bewust voor om het op de manier te doen zoals we het doen, Fluitje. De kans dat er dingen misgaan is juist groter als we de volgorde omdraaien. En dan hebben we het niet alleen over op individueel klantniveau.

Je kunt er van uitgaan dat ons modemteam weet wat ze doen, en weloverwogen hun beslissingen maken. Wat alleen niet betekent dat er nooit eens wat mis kan gaan bij individuele klanten.

Deze update voor de Box 12 loopt tot nu toe als een zonnetje gezien de hoeveelheden die we al gedaan hebben.

Villalobos schreef:

Helaas, IPv6 werkt ook niet na een volledige reset van de box. Ik heb nog niet ingelogd in het apparaat en geen IPv6.

-update

Ik log in en zie wel IPv6 op de internetverbinding. IPv6 is uitgeschakeld op het thuisnetwerk. Vervolgens schakel ik het daar in (met DHCPv6) en dan werkt het. Daarna herstart ik het apparaat en dan ben ik opnieuw IPv6 kwijt. Wel is de instelling nu nog steeds ingeschakeld bij thuisnetwerk. Doet echter niks. Aardige bug dit.

-update

Schakel ik het uit, dan werkt IPv6 weer hahaha. Ik heb zojuist een super vriendelijke medewerkster gesproken. Conclusie; balen en even afwachten. Ik heb met haar afgesproken dat ik nu overal vanaf blijf :P

Gekke situatie dit, Villalobos. In het verleden zagen we soms ook wel eens dat de IPv6 niet goed opkwam. In die gevallen was een aantal keer achter elkaar je modem herstarten de truc om het alsnog weer aan te krijgen. 

Maar, als het nu werkt, dan zou ik het zo laten. Ik neem het in ieder geval mee. 

NielsH83 schreef:
NielsH83 schreef:

Inmiddels is mijn Box 12 over naar deze versie. De twee SW2 punten lopen nog wel achter. Wat mij wel verbaasd is dat de topologie dus weer kuren heeft. Nu staat dit als een bekend probleem vermeld wanneer je een switch gebruikt. In mijn geval zit 1 SW2 punt op zolder achter een switch bedraad aangesloten. Vanuit diezelfde switch gaat ook een kabel direct naar de laptop. 

Is er een verklaring waarom de nieuwe versie van de FW hier niet uitkomt en de vorige versie wel? Veel van mijn apparaten geven nu aan dat ze bekabeld zijn verbonden met de Box 12 (waarop het wifi signaal uit staat). 

Ook werkt de link “4 of meer apparaten” niet wanneer deze wordt getoond in de context van de Box 12 zelf. Onder de SW2 ging dit juist wel weer goed vanaf deze versie.

Gast netwerk staat (soort van) aan op de SW2 punten maar doordat wifi signaal uit staat op de Box12 zelf is de weergave van deze status inconsistent. Soms zegt ie dat het actief is en soms niet.

Zolang alles operationeel is niet direct het einde van de wereld maar vanuit een beheer oogpunt is de GUI van de Box 12 toch niet echt heel betrouwbaar op bovengenoemde punten.  

Waarom wordt mijn bericht overgeslagen door de moderators tijdens het antwoorden in dit topic? 

Ah, het was me niet helemaal duidelijk of het niet werken van die ‘meer apparaten’ link hersteld was in deze versie. Maar blijkbaar dus toch nog niet. Pas ik dat nog even weer aan in het startbericht.

Ik denk dat je topologie verder verbeterd op het moment dat jouw SW2 ook geüpdatet zijn. Hoewel de huidige combinatie aan versienummers ook gewoon kan, is de compatibiliteit wel het hoogst als beide geüpdatet zijn.

Ik ben ook even benieuwd, is er een specifieke reden dat je de wifi op de Box 12 uit hebt staan? 

Villalobos
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 23 juni 2025
Erik van KPN schreef:

Villalobos schreef:

-update

-update

Gekke situatie dit, Villalobos. In het verleden zagen we soms ook wel eens dat de IPv6 niet goed opkwam. In die gevallen was een aantal keer achter elkaar je modem herstarten de truc om het alsnog weer aan te krijgen. 

Maar, als het nu werkt, dan zou ik het zo laten. Ik neem het in ieder geval mee. 

Ja, ik kan het reproduceren. Als ik kan helpen met het aanleveren van video/foto’s/logs/stappen/iets laat het maar weten.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 135 reacties
  • 23 juni 2025
Sanne van KPN schreef:

Fijn dat de stabiliteit terug is! Wel gek wat de snelheid betreft, zeker als het via de laptop wel goed gaat. Heb je de S23U al eens herstart? Ik ben benieuwd of dat helpt. 

Hoi Sanne, 

Het probleem is helaas terug. Ik heb zowel het netwerk als de telefoon meerdere malen opnieuw opgestart. Ik kan niet meer met mijn telefoon op de WIFI zitten, het is totaal onbruikbaar. 

De ondernomen stappen tot nu toe:

• Herstart telefoon
  • Herstart netwerk vanuit de Box12
  • Modem en SW2's van de stroom gehad en er weer op
  • Registratie S23U uit modem gehaald, misschien was er een IP conflict…. 

Het enige wat ik nog kan proberen is mijn telefoon opnieuw installeren, maar daar zit ik nu niet op te wachten…

De problemen zijn begonnen toen de Box12 deze update kreeg. Ik was namelijk verwonderd waarom ik problemen had en ben in het modem gedoken. Daar stond een uptime van 16 uur, dus toen wist ik dat de update geinstalleerd was.

• Helper
  • 42 reacties
  • 23 juni 2025

Mijn Box 12 hangt in de meterkast. In het verleden bleek het beter te werken door het signaal via een bedraad SW punt “naar buiten”  te laten gaan. Het SW punt hangt in de hal buiten de meterkast. Dus vandaar. Ook ivm eerdere issues met meshing had ik de wifi op het modem uit zodat alleen de SW punten hoefden samen te werken voor meshing door het hele huis. 

Wellicht kan het inmiddels wel aan maar dan heb ik dus een SW2 die mogelijk overbodig is. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • 8422 reacties
  • 23 juni 2025

Hoi ​@avalon88 , heel zuur om te lezen dat het probleem terug is :( Ik zou je in dit geval willen adviseren om hier een eigen topic voor aan te maken zodat we vanuit daar met je mee kunnen denken! 

Villalobos
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 23 juni 2025

Zijn er andere mensen waarbij IPv6 niet opkomt bij firmware V12.C.25.06.06 na een volledige reset van Box 12? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het alleen bij mij speelt.

Zoals eerder in dit topic besproken los ik het probleem op door handmatig IPv6 in te schakelen bij de thuisnetwerk instellingen. Dan krijg ik IPv6 in mijn LAN. Ik kies voor de optie met DHCPv6.

Na een normale herstart van de Box 12 komt vervolgens IPv6 wederom niet op in mijn LAN. De instelling bij thuisnetwerk is dan wel nog actief. Door IPv6 daar uit te schakelen, komt IPv6 weer beschikbaar gek genoeg. Schakel ik IPv6 daarna direct in, dan blijft IPv6 werken.

Ik weet alleen niet wat er gebeurd wanneer ik nu de box weer een keer herstart. Vermoeden; IPv6 komt niet op. Heb even geen tijd en ruimte om dat te testen.

Overigens is IPv6 op de internetverbinding zelf wel altijd actief.

Heb het idee dat veel mensen niet door hebben dat IPv6 niet meer werkt na de update. Aanname.

leusi068
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 185 reacties
  • 23 juni 2025
Villalobos schreef:

Zijn er andere mensen waarbij IPv6 niet opkomt bij firmware V12.C.25.06.06 na een volledige reset van Box 12? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het alleen bij mij speelt.

Zoals eerder in dit topic besproken los ik het probleem op door handmatig IPv6 in te schakelen bij de thuisnetwerk instellingen. Dan krijg ik IPv6 in mijn LAN. Ik kies voor de optie met DHCPv6.

Na een normale herstart van de Box 12 komt vervolgens IPv6 wederom niet op in mijn LAN. De instelling bij thuisnetwerk is dan wel nog actief. Door IPv6 daar uit te schakelen, komt IPv6 weer beschikbaar gek genoeg. Schakel ik IPv6 daarna direct in, dan blijft IPv6 werken.

Ik weet alleen niet wat er gebeurd wanneer ik nu de box weer een keer herstart. Vermoeden; IPv6 komt niet op. Heb even geen tijd en ruimte om dat te testen.

Heb het idee dat veel mensen niet door hebben dat IPv6 niet meer werkt na de update. Aanname.

Werkte hier ook niet. Heb maar snel mijn Fritzbox weer geïnstalleerd.

• Helper
  • 42 reacties
  • 23 juni 2025
Villalobos schreef:

Zelfde situatie hier idd. 

Alpha89
Helper
Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • 164 reacties
  • 23 juni 2025

Feedback dusver op deze firmware.

Bij mijn ouders stond IPv6 uit i.v.m. de welbekende issues. Nadat ik zag dat deze firmware was geland heb ik IPv6 aangezet. Met als gevolg dat de gehele Internetverbinding down ging. Deze herstelde zich niet meer. Vervolgens een reboot geprobeerd. Die duurde mega lang. Misschien wel 15 minuten voor überhaupt het WiFi signaal weer terug was. Toen gelukkig wel alles okay.

Wel op twee Box12’s nu het issue dat als je de topologie opent op een iPad met Safari dat deze zich zo vaak begint te refreshen dat de pagina crasht. Dat heb ik met twee iPads kunnen nabootsen op twee verschillende Box 12’s. Safari op mijn Mac geen issues. 

Voor de rest nog geen gekke dingen gezien en doet ie het prima dusver.

• Helper
  • 30 reacties
  • 23 juni 2025

Release notes:

• IPv6 prefix delegation staat op een vaste configuratie. In een latere update wordt dit aangepast zodat je dit kunt inzien en wijzigen. Tot die tijd is het niet mogelijk om (sub)prefixes op de IPv6 firewall open te zetten. Je kunt wel port forwarding naar specifieke IPv6 adressen instellen.

De techniek van “Prefix Delegation” betekent echt dat je een deel van de netwerk adressering volledig overlaat aan achterliggende systemen. Delegeren betekent het overdragen van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de ene eenheid aan de andere. Ook in de IT wereld. Niks port forwarding, wat sowieso een mank instrument is uit de IPv4 wereld. PD is intrinsiek onderdeel van de IPv6 architectuur maar de KPN ontwikkelaars snappen het niet of durven het “eenvoudige” concept niet aan hun achterban te verkopen. Jammer, gemiste kans, en daardoor een heel laag rapport cijfer (1!) voor deze nieuwe software versie!   

PS: twee maanden geleden werkte Prefix Delegation nog wel goed, en dan neemt KPN uitgebreid de tijd om dat NIET te fixen.  Onvoorstelbaar. Welke software company heeft daar een zwaar overbetaalde klus aan over gehouden, wat wij met z’n allen betalen? CAP? Accenture?  

cc: ​ ​@Erik van KPN 

• Helper
  • 28 reacties
  • 24 juni 2025

Zojuist deze update gehad en nu kan ik, net als bij de SW2’s, het modem niet meer bedienen vanaf de iPhone. 😅 De knoppen in het menu reageren niet meer… Nu maar hopen op snel twee nieuwe updates.

TomRoozendaal
Helper
Forum|alt.badge.img+2

KPN Box 12: Software V12.C.25.06.06 is binnen.

Ik klaag hier als dingen niet goed gaan, maar ik vind dat ik ook moet zeggen als er dingen wel goed gaan. Ergens vannacht (geen email ontvangen) heb ik softwareversie V12.C.25.06.06 ontvangen. Ik heb er niks van gemerkt, wat dus is iets goed is. Moest het EXTRA netwerk wel handmatig aanzetten.

KPN mooi werk..!!

Mijn 3x SW2 blijven nog wel hangen op SW2.C.24.07.04. Had graag gezien dat deze dan ook gelijk meegingen naar de laatste versie SW2.C.25.05.06.

Nu hopen dat we na deze uitrol meer controle krijgen over onze eigen infra en zelf kunnen bepalen wanneer iemand, gecontroleerd over wil/kan gaan. 

Villalobos
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 24 juni 2025
TomRoozendaal schreef:

Ik klaag hier als dingen niet goed gaan, maar ik vind dat ik ook moet zeggen als er dingen wel goed gaan. Ergens vannacht (geen email ontvangen) heb ik softwareversie V12.C.25.06.06 ontvangen. Ik heb er niks van gemerkt, wat dus is iets goed is. Moest het EXTRA netwerk wel handmatig aanzetten.

KPN mooi werk..!!

Mijn 3x SW2 blijven nog wel hangen op SW2.C.24.07.04. Had graag gezien dat deze dan ook gelijk meegingen naar de laatste versie SW2.C.25.05.06.

Nu hopen dat we na deze uitrol meer controle krijgen over onze eigen infra en zelf kunnen bepalen wanneer iemand, gecontroleerd over wil/kan gaan. 

Hadden de clients in jouw lokale netwerk IPv6 na de update? Ik heb overigens ook geen notificatie ontvangen van de update. Daar keek de medewerker van KPN van op.

Om eerlijk te zijn vind ik echt dat de kwaliteitscontrole matig is. Met alle respect naar iedereen die hier 100% zeker weten hard aan werkt. Misschien met beperkte middelen of testcapaciteit. Kan me voorstellen dat dat frustrerend is.

TomRoozendaal
Helper
Forum|alt.badge.img+2
Villalobos schreef:
TomRoozendaal schreef:

KPN mooi werk..!!

Hadden de clients in jouw lokale netwerk IPv6 na de update? Ik heb overigens ook geen notificatie ontvangen van de update. Daar keek de medewerker van KPN van op.

Om eerlijk te zijn vind ik echt dat de kwaliteitscontrole matig is. Met alle respect naar iedereen die hier 100% zeker weten hard aan werkt. Misschien met beperkte middelen of testcapaciteit. Kan me voorstellen dat dat frustrerend is.

Ja ik had netjes een IPv6 ipje. Ik moet handmatig mijn EXTRA netwerk aanzetten. Nou moet ik eerlijkheidshalve wel bekennen dat ik tussendoor mijn modem (BOX12b) wel een keer had gereboot en daarna pas had gekeken of ik een IPv6 ip had. 

sschot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 162 reacties
  • 24 juni 2025

Vandaag is het modem na een actieve herstart over op de nieuwste firmware, maar de 4 Superwifi 2 punten blijven nog op de oude hangen en updaten niet meteen mee, terwijl deze firmware eerder geschikbaar was.

upgrade je apparaat is nu voorzien van de tekst, dat er geen nieuwere versie is. Dat ziet er in ieder geval netjes uit.

Topologie is nog steeds een even groot en niet bruikbaar drama, HELAAS!

Verder lijkt alles wel weer netjes te werken

sschot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 162 reacties
  • 24 juni 2025

Het lijkt er op dat ik mbt topologie om mijn vorige bericht moet terug komen. 

Het ziet er nu beter uit en geeft wat overzicht tov een blanke pagina. Maar er klopt niets van de LAN en WAN apparaten. LAN wordt helemaal niet goed aangegeven

3 x Superwifi bekabeld

3 x Ethernet switch bekabeld

nog minstens 7 andere aparaten bekabeld aangesloten

Verder nog steeds SW2 op de oude FW

Leen59
Wijsgeer
  • 745 reacties
  • 24 juni 2025

Ik heb zelf ervaren dat de topologie na ca 24 uur weer goed lijkt, maar het blijft wisselvallig. Erg onhandig.

Reageer