Skip to main content
Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.25.06.06

Categorie:KPN Box 12
  • June 13, 2025
  • 336 reacties
  • 13031 keer bekeken
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.25.06.06
Toon eerste bericht

336 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 4, 2025

@Erwin van KPN 

Heb jij ff mazzel dat je geen box12 hebt…..

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 4, 2025

😆

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • July 6, 2025

Ik heb sinds de laatste updates een nieuw vaag probleem. De meeste apparaten (WIFI) ziet hij nu in de Box 12 als ethernet apparaten ipv WIFI… de werking is gewoon goed alleen geeft de Box 12 dus aan dat de meeste (niet allemaal) wifi apparaten via LAN zijn aangesloten ipv bv wifi4/5 of 6 connectie en ook niet via welk Super Wifipunt. 

Opstelling is een Box12 en 2x Superwifi 2.0. 

Grt
Danny

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hi ​@Danny0164,ik vermoed dat er bij jou sprake is van het volgende:

Bekende Beperkingen

• Een aanwezige ethernet switch kan ervoor zorgen dat de topologie onjuist laat zien hoe sommige apparaten fysiek zijn aangesloten. Dit is een weergaveding, en heeft geen invloed op het functioneren van de apparaten.

Dit is dus een bekend issue waar aan gewerkt wordt. In tussentijd is het onhandig dat het niet juist weer wordt gegeven maar je zou er verder niets van moeten merken. Gelukkig geef je zelf ook al aan dat de werking verder goed is 🙂

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 7, 2025

​Nu geeft de systeem settings iig aan dat device management = done (was eerst error).

Daarna geprobeerd om mac filtering weer aan te zetten, maar dat werkt nog steeds niet. De slider on/off werkt wel, maar toevoegen van apparaten dus niet.

Ik doe even de aanname dat jij zelf vanaf een bekabeld apparaat werkt, want als je vanaf een draadloos apparaat werkt kan je überhaupt al niet het filter aanzetten zonder eerst apparaten toe te voegen. Probeer het eens andersom? Eerst apparaten toevoegen, daarna aanzetten.

Nav deze informatie van ​@Erik van KPN :

Bij MAC Filtering (Wifi afscherming) kun je nu ook een csv bestand met MAC adressen invoeren om in één keer al die apparaten toe te voegen. Zie hiervoor het informatieblokje in de webinterface.

Ook wordt MAC Filtering nu in z’n geheel uitgezet als je daar kiest voor ‘verwijder alle apparaten’. Dit om te voorkomen dat de functie actief staat zonder dat je een toegestaan apparaat hebt.

Tegenstrijdig met wat hier vermeld wordt. Er is geen ‘informatie blokje’. Duidelijk is dat de interface van Erik van KPN anders is dan mijn Mozilla Firefox interface.

Andersom, eigenlijk. In de basis schrijf ik deze update vanuit release notes, maar ik heb zelf een Box 12. En normaal heb ik de update in kwestie dan al binnen voor ik de update schrijf. Alleen in dit geval was dat nog niet zo. En ik zie nu in mijn interface inderdaad ook geen informatieblokje. Lijkt erop dat het dan toch niet meegekomen is in deze update. Ik pas het startbericht erop aan.

Ik wil de optie om updates te weigeren. Om te voorkomen dat KPN het modem reset, met verlies van alle instellingen die niet ‘standaard’ zijn. Hierdoor ben ik 1 dag kwijt met het opnieuw instellen van al mijn voorheen verbonden apparaten.

Een optie om update te weigeren op het KPN modem is iets dat nooit gaat komen. We leveren je dat modem in bruikleen, wat betekent dat wij ook verantwoordelijk zijn om dat modem up to date te houden. Niet alleen voor het uitbrengen van nieuwe mogelijkheden, maar ook vooral voor het uitbrengen van verbeteringen op bestaande zaken, en oplossingen voor (potentiële) problemen en het in stand houden van de veiligheid. En dat betekent weer dat wij bepalen wanneer we updates pushen.

Als je dit niet wilt, dan is dat een valide instelling. Maar wel een die je alleen voor elkaar krijgt door een eigen modem te gaan gebruiken. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 7, 2025

@Erik van KPN 

Ik doe even de aanname dat jij zelf vanaf een bekabeld apparaat werkt, want als je vanaf een draadloos apparaat werkt kan je überhaupt al niet het filter aanzetten zonder eerst apparaten toe te voegen. Probeer het eens andersom? Eerst apparaten toevoegen, daarna aanzetten.

Zoals gemeld, toevoegen van apparaten werkt niet. Niet 1 voor 1, niet allemaal tegelijk. Niet met wifi, niet via kabel.

Ik kan vanaf mijn enkel door wifi verbonden laptop wel degelijk de slider op “aan” zetten, en wordt dan, zoals het hoort, onmiddelijk van het netwerk verwijderd omdat het toevoegen van apparaten niet werkt en de laptop dus niet op de whitelist staat.

Jullie interface heeft geen benul van ontbrekende wifi apparaten, en denkt dat er iig 1 of ws allen zijn toegevoegd aan de whitelist. Zoals gezegd, het formulier voor het toevoegen (POST/SUBMIT) is slecht gecodeerd. De dropdown met verbonden apparaten is leeg.

En ik zie nu in mijn interface inderdaad ook geen informatieblokje. Lijkt erop dat het dan toch niet meegekomen is in deze update. Ik pas het startbericht erop aan.

Het lijkt me dat er in de update dingen zijn opgenomen, of juist niet, vwb het toevoegen van MAC Filtering.

Gezien de versie nummers en het update-beleid constateer ik dat de vorige versie zoveel gebreken had, dat deze binnen 2 weken moest worden vervangen. Vermoedelijk was deze laatste update zo snel, dat jij de nieuwe versie niet had, en KPN de communicatie voor de update niet voorbereid had.

Het feit dat jij de handleiding pas kan schrijven NADAT je eigen systeem is bijgewerkt, is mijns inziens een bevestiging van het onvoldoende testen van updates door KPN.

Degenen die updates testen, als die bestaan, zouden die handleiding moeten bijwerken, en updates tegenhouden als ze niet werken, ongeacht wat de ICT manager zegt.

Uiteindelijk geeft KPN dus het advies om externe hardware en sofware te gebruiken voor het managen van hun internet. Triest toch?

• Nieuwkomer
  • July 7, 2025

Bij mij werkt de MAC filtering ook niet meer. Ik werk met Windows en heb het geprobeerd in Edge, Firefox en Chrome browsers. 

Hieronder de foutmeldingen wanneer ik op de “Voeg alle WiFi apparaten toe”

Line: 2468 in YAML and Line: 547 within the code block. Error Message: extenders is undefined. Check your syntax.. Code: extenders.entries()
main.dart.js:61404 Line: 547 in YAML and Line: 547 within the code block. Error Message: extenders is undefined. Check your syntax.. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 8, 2025

@Erik van KPN 

Zoals gemeld, toevoegen van apparaten werkt niet. Niet 1 voor 1, niet allemaal tegelijk. Niet met wifi, niet via kabel.

Ik kan vanaf mijn enkel door wifi verbonden laptop wel degelijk de slider op “aan” zetten, en wordt dan, zoals het hoort, onmiddelijk van het netwerk verwijderd omdat het toevoegen van apparaten niet werkt en de laptop dus niet op de whitelist staat.

Jullie interface heeft geen benul van ontbrekende wifi apparaten, en denkt dat er iig 1 of ws allen zijn toegevoegd aan de whitelist. Zoals gezegd, het formulier voor het toevoegen (POST/SUBMIT) is slecht gecodeerd. De dropdown met verbonden apparaten is leeg.

Bij mij werkt de MAC filtering ook niet meer. Ik werk met Windows en heb het geprobeerd in Edge, Firefox en Chrome browsers. 

Hieronder de foutmeldingen wanneer ik op de “Voeg alle WiFi apparaten toe”

Line: 2468 in YAML and Line: 547 within the code block. Error Message: extenders is undefined. Check your syntax.. Code: extenders.entries()
main.dart.js:61404 Line: 547 in YAML and Line: 547 within the code block. Error Message: extenders is undefined. Check your syntax.. 

Dank voor deze aanvullingen! Zet ik door, ik kom er op terug.

Vermoedelijk was deze laatste update zo snel, dat jij de nieuwe versie niet had, en KPN de communicatie voor de update niet voorbereid had.

Het feit dat jij de handleiding pas kan schrijven NADAT je eigen systeem is bijgewerkt, is mijns inziens een bevestiging van het onvoldoende testen van updates door KPN.

Dat is niet wat ik zei. Wat ik zei is dat ik normaal gesproken de versie al op mijn Box 12 heb voordat we deze openbaar uitrollen. Alleen was dat in dit geval even niet gelukt. Wat in principe geen probleem is want de release notes zijn uitgebreid en volledig, en meer dan voldoende om product updates van te maken. Anders zou ik immers ook geen product updates kunnen schrijven voor de andere modems. 

Uiteindelijk geeft KPN dus het advies om externe hardware en sofware te gebruiken voor het managen van hun internet. Triest toch?

Ik geef het advies om externe hardware te gebruiken als jij bepaalde specifieke eisen hebt die onze apparaten, software, en beleid niet ondersteunen, en ook niet gaan ondersteunen. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 8, 2025

@JayVanDo, ​@Jipshai, we hebben in deze versie van de firmware verscheidene aanpassingen in de interface gedaan vanuit de nieuwe toegankelijkheidsregels vanuit de EU. We zagen al dat de webinterface op mobiele apparaten daardoor nu wat problemen geeft. Maar blijkbaar heeft het hier ook invloed op. 

Gaan we naar kijken om dit te verhelpen. Daarvoor is aanvullende informatie nuttig. 

Jipshai, jij gaf aan Edge, Firefox en Chrome te hebben getest, kun je de versienummers daarvan doorgeven? Voor de volledigheid, gebruik je Windows 10 of 11?

JayVanDo, voor jou dezelfde vraag voor jouw Firefox. En ook voor de volledigheid, welke versie van Linux Mint heb je?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 8, 2025

Nav deze informatie van ​@Erik van KPN :

Bij MAC Filtering (Wifi afscherming) kun je nu ook een csv bestand met MAC adressen invoeren om in één keer al die apparaten toe te voegen. Zie hiervoor het informatieblokje in de webinterface.

Ook wordt MAC Filtering nu in z’n geheel uitgezet als je daar kiest voor ‘verwijder alle apparaten’. Dit om te voorkomen dat de functie actief staat zonder dat je een toegestaan apparaat hebt.

Tegenstrijdig met wat hier vermeld wordt. Er is geen ‘informatie blokje’. Duidelijk is dat de interface van Erik van KPN anders is dan mijn Mozilla Firefox interface.

Oh, om hier nog even op terug te komen. Dit blijkt een interpretatie fout van de release notes door mij te zijn. Het gaat niet om het kunnen toevoegen van een csv bestand met MAC adressen. Het gaat om het handmatig kunnen invoeren van een reeks MAC adressen op csv manier. Dus gescheiden met komma's.

En dat is wél netjes opgenomen in het informatieblokje zoals je in dit screenshot ziet:

Ik corrigeer mijzelf even in het startbericht.

• Deelnemer
  • July 8, 2025

Mijn firmware zit al geruime tijd vast op v12.C.23.15.06, zonder mogelijkheid om zelf te updaten wordt je zo als klant afhankelijk gemaakt van een automatisch uitrol systeem wat (nog steeds) niet goed werkt… Lekker veilig!

Zo gauw mogelijk een update… sure...

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Jammer dat je hem dan nog niet binnen hebt ​@Dan_. De updates worden automatisch en in fases uitgerold. Ik heb trouwens je gebruikersnaam even aangepast omdat deze KPN bevatte. Mocht je een andere gebruikersnaam wensen stuur me dan even een privébericht dan pas ik die nogmaals aan :-) .

Ik zit nog steeds op V12 C24.07.04 en voor mijn SW2 op V24.05.08.

Dat is toch al gauw 2 jaar geleden de laatste update. 

Wanneer gaat dat opgelost worden?  

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 9, 2025

@Erik van KPN 

JayVanDo, voor jou dezelfde vraag voor jouw Firefox. En ook voor de volledigheid, welke versie van Linux Mint heb je?

Mozilla Firefox 140.0.2

Kernel    Linux 6.8.0-63-generic (x86_64)
Distribution    Linux Mint 22.1 (XFCE)

En na een totale update, verse installatie van Mint 22 en bijbehorende Mozilla FF, nog steeds niet mogelijk om apparaten toe te voegen aan de MAC Filtering whitelist.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 9, 2025

@Erik van KPN 

Ik geef het advies om externe hardware te gebruiken als jij bepaalde specifieke eisen hebt die onze apparaten, software, en beleid niet ondersteunen, en ook niet gaan ondersteunen. 

Ik wil de updates tegenhouden omdat die STANDAARD functionaliteit de nek omdraait.

Indien jullie updates kunnen leveren die ook gewijzigde instellingen overnemen dan hoef ik updates niet te blokkeren.

Ook zou het fijn zijn als updates niet afhankelijk zijn van hard resets om de update daadwerkelijk te activeren.

Voor iedereen die nog een oude versie heeft, blijf duimen dat de updates uitblijven. Ze hebben geen enkele toegevoegde waarde voor de gebruiker. En sla zeker de logfiles op als je ze nog kunt zien.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 9, 2025

Mijn firmware zit al geruime tijd vast op v12.C.23.15.06, zonder mogelijkheid om zelf te updaten wordt je zo als klant afhankelijk gemaakt van een automatisch uitrol systeem wat (nog steeds) niet goed werkt… Lekker veilig!

Dan loop je al een heel stuk achter, ​@Dan_. Dat wijst erop dat ons beheersysteem jouw modem niet, of niet goed, kan bereiken/beheren. Reset je Box 12 (met resetgaatje of via de resetoptie in de instellingen), hij zou zich daarmee automatisch moeten updaten naar deze versie.

Ik zit nog steeds op V12 C24.07.04 en voor mijn SW2 op V24.05.08.

Dat is toch al gauw 2 jaar geleden de laatste update. 

Wanneer gaat dat opgelost worden?  

Je draait de nummers om, ​@Luna de hond 😁 Maar voor jou geldt hetzelfde advies als voor Dan_ hierboven. Voor beide apparaten is de huidige versie beschikbaar gezet na reset. Dus als jij je modem en al je SW2 reset en herinstalleert, dan zou je op alles de nieuwste versies moeten binnenkrijgen.

​​​​​​JayVanDo, voor jou dezelfde vraag voor jouw Firefox. En ook voor de volledigheid, welke versie van Linux Mint heb je?

Mozilla Firefox 140.0.2

Kernel    Linux 6.8.0-63-generic (x86_64)
Distribution    Linux Mint 22.1 (XFCE)

En na een totale update, verse installatie van Mint 22 en bijbehorende Mozilla FF, nog steeds niet mogelijk om apparaten toe te voegen aan de MAC Filtering whitelist.

Dank! We zien dat dit een onbedoeld gevolg is van de toegankelijkheidsaanpassingen die we hebben moeten doen vanuit EU regelgeving. Er wordt op dit moment door het modemteam naar gekeken of er nog meer onbedoelde issues zijn en dan gaan we die zo snel mogelijk aanpakken.

​Ook zou het fijn zijn als updates niet afhankelijk zijn van hard resets om de update daadwerkelijk te activeren.

Als je een versie hebt die begint met C.25 dan is de updateknop functioneel. Dus bij volgende updates kun je dan gewoon de updateknop gebruiken in plaats van een reset. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 9, 2025

@Jipshai 

Heb jij ook een foutmelding (404, not found) voor “secrets.json”

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 9, 2025

Ervaren andere mensen ook traag internet na de laatste update? 

internet snelheid is zoals hij moet zijn (Speedtest.net & fast.com) 

Pagina’s laden gaat stroperig, zowel via UTP als WiFi. 

Heb de firewall settings als op “Standaard gezet” ipv middel. Iemand nog een ander trucje wat kan helpen. IPv6 ook al gestart en gestopt. En “ja” hele netwerk ook al een reboot gegeven, dat doe ik bijna dagelijks. 

Helaas moet ik constateren dat het hier na de laatste update ook niet meer zo vlekkeloos werkt als daarvoor. Apps op de tv blijven geregeld hangen om even te bufferen (NLZiet etc.), dat gebeurde daarvoor nooit. Ook geven diverse apps op m’n telefoon af en toe de melding ‘netwerk instabiel’. Ook merk ik op sommige plekken in huis de de mobiele apparatuur moeite heeft met het kiezen van een acces point, waardoor ik instabiliteit ervaar. Ook dat heb ik voor de update nooit gehad. Of eea met elkaar te maken heeft (of kan hebben) weet ik niet, maar vervelend is het wel. Alles draait op de laatste versies en een totale reboot is al uitgevoerd.

Zou ik van een individuele SW trouwens de wifi uit kunnen zetten? Of gaat dit nu allemaal via het modem..?

Dit advies ken ik nu wel: 

Voor beide apparaten is de huidige versie beschikbaar gezet na reset. Dus als jij je modem en al je SW2 reset en herinstalleert, dan zou je op alles de nieuwste versies moeten binnenkrijgen.

Heb ik al twee keer gedaan en vandaag opnieuw, heeft geen enkel resultaat.

Kortom, de vraag blijft. Hoe gaat KPN dit oplossen? 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 10, 2025

@Erik van KPN 

Hoort bij die wijzigingen vanwege EU wetgeving, ook het beschermen van wachtwoorden op het modem voor niet ingelogde apparaten?

Ik bedoel apparaten die op het netwerk zijn en de router op 192.168.2.254 kunnen zien, maar niet zijn ingelogd als admin op het modem.

Op dit moment kan ik ze (wachtwoorden) gewoon zien, ongehashed aka plain text.

Ik kan ook zien dat er 4 apparaten op een macfilterlijst staan (macFilteringObject), ook “PrivWiFiStatus.status.wlanvap.vap5g0ext.MACFilterAddressList” is gevuld, maar de weergave/toevoeging/activering van die apparaten werkt dus niet.

Maar goed nieuws voor KPN, de Fritzbox is besteld. Uiteraard elders gekocht, ik heb geen vertrouwen in een Fritzbox geleverd door KPN !

Verder heb ik principiele problemen om degene die het beleid maakt te belonen voor het dwingen van gebruikers om duurdere modems te kopen, omdat jullie bestaande functionaliteit uitfaseren (logs). 

Wanneer kunnen jullie deze bruikleen rommel ook wel KPNBox 12 ophalen ?

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Als jij niet langer wenst de KPN Box 12 te gebruiken, dan kun je deze retour sturen@JayVanDo. Hou er echter wel rekening mee, dat bij een storing de klantenservice vaak wel vraagt om de originele KPN apparatuur aan te sluiten voor een analyse. Als je dus de Box 12 retour stuurt, dan gaat dat niet. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 10, 2025

@Jeroen van KPN 

Volgens jullie eigen website moet ik de box houden.

vwb de ‘klantenservice’ , die jullie outsourcen aan een bedrijf waar de medewerkers niets mogen of niets kunnen omdat ze door jullie niet geauthoriseerd zijn, of omdat het technisch onmogelijk is. 

Waar je als antwoord krijgt dat mac filtering op het modem niet eens mogelijk (meer) is, tegenstrijdig aan jullie eigen communicatie.

Ik heb te weinig resterende tijd in mijn leven om daar ook nog maar 1 minuut aan te verliezen. 

• July 10, 2025

Na deze update kan heeft de Box 12 een automatisch scan op de manier van verbinden. Dat wil zeggen dat de Box het herkent als hij achter een andere modem/router is aangesloten en niet zelf de PPPoE verbinding kan opzetten. Hij zal dan terugvallen op DHCP client-modus voor het opzetten van een internetverbinding. 

Waar is dit een oplossing voor? Waarom heeft KPN dit er in gebouwd? In welke situatie zou een klant dit kunnen gebruiken?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 10, 2025

@Erik van KPN 

Hoort bij die wijzigingen vanwege EU wetgeving, ook het beschermen van wachtwoorden op het modem voor niet ingelogde apparaten?

Ik bedoel apparaten die op het netwerk zijn en de router op 192.168.2.254 kunnen zien, maar niet zijn ingelogd als admin op het modem.

Op dit moment kan ik ze (wachtwoorden) gewoon zien, ongehashed aka plain text.

<afbeeldingen>

Ik kan ook zien dat er 4 apparaten op een macfilterlijst staan (macFilteringObject), ook “PrivWiFiStatus.status.wlanvap.vap5g0ext.MACFilterAddressList” is gevuld, maar de weergave/toevoeging/activering van die apparaten werkt dus niet.

Dank hiervoor, ​@JayVanDo, ook dit geven we door aan het modemteam. Het is zeker mogelijk dat dit ook een gevolg is van de wijzingen.

Maar goed nieuws voor KPN, de Fritzbox is besteld. Uiteraard elders gekocht, ik heb geen vertrouwen in een Fritzbox geleverd door KPN !

Verder heb ik principiele problemen om degene die het beleid maakt te belonen voor het dwingen van gebruikers om duurdere modems te kopen, omdat jullie bestaande functionaliteit uitfaseren (logs). 

Wanneer kunnen jullie deze bruikleen rommel ook wel KPNBox 12 ophalen ?

Goed om te horen dat je gekozen voor en FRITZ!Box, dat zijn goede apparaten. Voor de volledigheid nog wel dit: een (huur) FRITZ!Box via ons is precies dezelfde als dat je krijgt via AVM zelf, of een een andere partij. We leveren deze modems alleen maar uit, we doen daar verder zelf niets mee. Maar ik begrijp ook je keuze om hem extern aan te schaffen.

En over de Box 12, zoals je zelf al had gevonden, deze moet je wel behouden. Dat is het apparaat dat bij je abonnement hoort, dus ook het apparaat waarvan wij dan verwachten dat je die in ieder geval aanwezig hebt. Bij bepaalde soorten problemen die je ervaart kan het zijn dat we je vragen om de Box 12 terug te plaatsen om dingen uit te sluiten. En, als je ooit zou besluiten ons geheel te verlaten, dan moet er op dat moment een modem teruggestuurd worden. Dan is het handig als je die ook daadwerkelijk hebt :)

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 10, 2025

Na deze update kan heeft de Box 12 een automatisch scan op de manier van verbinden. Dat wil zeggen dat de Box het herkent als hij achter een andere modem/router is aangesloten en niet zelf de PPPoE verbinding kan opzetten. Hij zal dan terugvallen op DHCP client-modus voor het opzetten van een internetverbinding. 

Waar is dit een oplossing voor? Waarom heeft KPN dit er in gebouwd? In welke situatie zou een klant dit kunnen gebruiken?

Volgens mij heb jij net zo vaak als ik wel topics voorbij zien komen van mensen die een KPN modem achter een eigen apparaat (vaak FRITZ!Box) willen aansluiten. Het is in de meeste gevallen niet nodig, maar vanaf de huidige versies voor de modems zal het dan in ieder geval werken zonder dat je zelf de instellingen in hoeft te duiken.