Skip to main content
Update

KPN Box 14: Update naar KPN Software V14.C.24.07.02

Categorie:KPN Box 14
  • September 2, 2024
  • 95 reacties
  • 7446 keer bekeken
KPN Box 14: Update naar KPN Software V14.C.24.07.02
Toon eerste bericht

95 reacties

@Sanne van KPN ​@4Gbit-70Mbit 

continu Oranje dan heeft de sw2 alleen verbinding met de 2,4 GHz

wat je dan het beste kan doen is in je modem even herstart thuisnetwerk te klikken wacht dan een half uurtje. vaak pakt die hem dan wel op dat die dan groen is.

mocht dit niet werken probeer de afstand van je modem en SW2 te verkleinen. 

Dank je voor de tip Sanne.

Gedaan, maar ook na een dag is ie nog oranje.

De firmware van beide is nog steeds niet bijgewerkt.

Ik heb nu de kabel aan die beneden gehangen en een netwerk reset uitgevoerd in de hoop dat dit wel tot updates leidt.

Nee, ook niet 

De v14 nu maar voor de zoveelste keer herstarten kijken of ie het dan wil doen.

Nee, nog steeds geen update. Wat kan ik zelf nog doen? En wanneer kijkt KPN er naar?

Ik heb de wifi tool op de website ook doorlopen, maar ook die pushed geen nieuwe firmware naar de SW2's.

Ik ben gewend altijd de laatste firmware of de n-1 te draaien, maar nu heb ik een n-2, dat hoort toch niet?

Ik mag docht verwachten van KPN dat de door hen geleverde producten blijven updaten. Zelfs mijn telefoon krijgt de nieuwste updates als ze er zijn eerder, en dat gaat notabene over het zelfde netwerk.

.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • May 10, 2025

@4Gbit-70Mbit, ik heb nog niet de bevestiging gekregen dat de update bij jou is gedaan. Wat ik eigenlijk al wel verwacht zou hebben. Ik ga dat navragen, maar daar heb ik dan niet eerder dan maandag reactie op.

Oranje lampje, bij een draadloos aangesloten SW2, wil zeggen dat hij verbonden is via 2,4GHz met het modem of het andere WIfipunt. Het is dus niet per sé een probleem, maar de verbinding kan dan wat trager zijn dan je gewend bent.

@Erik van KPN Dank je wel. Het oranje lampje is inmiddels weer goed, dus dat is gelukkig opgelost.

@Erik van KPN ze zijn nog niet geüpdatet ook niet de gene die nu een paar dagen via de kabel verbonden is.

Ik neem aan dat het support team inmiddels wel geprobeerd heeft de updates door te voeren.

Kun je ze fysiek omruilen voor een versie met de nieuwste update? Want deze lijken een bug te hebben waardoor ze niet updaten.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • May 13, 2025

De modemafdeling geeft aan dat het nog niet gelukt is, ​@4Gbit-70Mbit. Omruilen is hiervoor, in ieder geval in dit stadium, geen optie. We hebben namelijk nog niet alles geprobeerd. De volgende stap betekent echter wel resets aan jouw kant. 

Herinstalleer de SuperWifi 2 inclusief resets van de beide SuperWifi én je Box 14. Deze volgorde:

• Sluit SW2 bekabeld aan op Box 14
  • Reset SW2
  • Laat minimaal een uur bekabeld aangesloten

Check dan of de update is doorgevoerd. Zo ja, herhaal dit met de andere SW2. Zo nee, ontkoppel de SW2, en reset je Box 14. Wacht tot de reset helemaal klaar is, geef het een half uurtje, voor de zekerheid. Reset dan de SW2 nog een keer en sluit hem weer bekabeld aan en laat hem daar een uurtje. Doe dit ook met de andere.

Als ze hierna nog steeds nog niet geüpdatete zijn, dan kunnen wij nog een keer proberen de update te pushen.

@Erik van KPN ik heb eerder al gedaan:

* Reset v14

* Herstart netwerk (tig keer) v14

* Versterk v14 (tigkeer)

* Sw2 aan uit rug keer

* Sw2 ontkoppeld en via utp verbonden

* Meerdere dagen aan een stuk aan gesloten

De software versie op de v14 zou dit probleem niet meer hebben, toch?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • May 29, 2025

Ik had gemist dat je hier weer gereageerd had, ​@4Gbit-70Mbit, excuses. Dit hele gebeuren heeft an sich niets te maken met de softwareversie van je Box 14. Het gaat erom dat je SuperWifi punten een goede verbinding hebben met ons beheersysteem. En daarvoor dient die hele sequentie aan resets en herinstallaties die ik noemde. 

Maar inmiddels is jouw opzegging voltooid, wat betekent dat er op jouw huisadres geen verbinding meer is met ons netwerk, en dus ook niet met ons beheersysteem. Stand alone gebruik van de SuperWifi 2 is op dit moment mogelijk, maar is nog niet officieel vrijgegeven. Wat dus ook betekent dat updaten buiten het KPN netwerk nog niet mogelijk is. Om je SuperWifi 2 dan ook alsnog op een recentere versie van de software te krijgen moeten ze verbonden worden met een KPN modem, op een KPN verbinding. Dus als je iemand in je omgeving hebt met KPN, en idealiter met zelf een Box 12 en SuperWifi 2, dan kun je die van jou daar eens aansluiten, en een uurtje aangesloten laten. Dan zouden ze automatisch over moeten gaan.

@Erik van KPN Ah, vandaar ik had ze al gereset naar kreeg geen updates.

Helaas ken ik niemand met KPN verbinding. Wel met oude xs4all die naar freedom ofzo over zijn. 

Het zou mooi zijn als de SW2 met de EasyMesh van m'n nieuwe provider samen zou werken.

Op dit moment blijven ze paars ook na WPS.

De switch ging best bijzonder KPN sloot al om half 6 in de ochtend de internet verbinding, dus had ik geen internet tot de monteur van de nieuwe provider kwam in de middag.

Had ik geweten dat ik simpelweg de nieuwe router aan de XPON had moeten koppelen met de bestaande kabel waar de BOX v14 aan zat …

Zou wellicht fijn zijn als KPN dat vooraf aangeeft; op dag van wissel gaat ie in de nacht over. Hang dan gewoon de router van je nieuwe provider er aan, en het werkt.

ik kreeg pas in de middag melding van KPN dat internet van KPN die dag er niet meer was. Later dan het werkelijk was dus. Normaal stuurde KPN meldingen vooraf als er onderhoud is.

De router van de nieuwe provider ondersteunt geen spaties in wachtwoorden, best onhandig.

Het zou mooi zijn als ik de Box v14 - met de SW2's - gewoon kan gebruiken - en updaten - op de verbinding van de nieuwe provider.

Jammer dat ik de firmware update niet eerder op de SW2's gekregen heb, heb er echt veel tijd in zitten in de update pogingen. Mij was beloofd dat nadat BOX v14 de master geworden was dit niet meer zou gebeuren. Dat was met een firmware update, vandaar die referentie.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • May 30, 2025

@Erik van KPN Ah, vandaar ik had ze al gereset naar kreeg geen updates.

Helaas ken ik niemand met KPN verbinding. Wel met oude xs4all die naar freedom ofzo over zijn. 

Het zou mooi zijn als de SW2 met de EasyMesh van m'n nieuwe provider samen zou werken.

Op dit moment blijven ze paars ook na WPS.

Samenwerken met de mesh van je nieuwe provider gaat hem niet worden. Maar als ze weer aan de praat komen, dan zijn ze wel bruikbaar als op zichzelf staand wifinetwerk dat binnen de SuperWifi punten mesht.

Voor stand alone gebruik geldt het volgende:

Om te kunnen werken moet er wel een modem/router aanwezig zijn, maar dat hoeft dan dus geen KPN apparaat te zijn. Ook moet er minimaal 1 SuperWifi punt via een ethernetkabel op die modem/router zijn aangesloten. En die modem/router dient via DHCP de IP-adressering te regelen.

Heb je een SuperWifi 2 die als hoofdapparaat fungeert, dan zit er op de loginpagina een knop (de rechter) waarmee je de aangesloten secondaire Wifipunten kunt inzien. In dat overzicht kun je klikken op elk aanwezig, actief, Wifipunt. Dit opent de webinterface voor dat specifieke Wifipunt. Je kunt op elke inloggen met het wachtwoord van het hoofdapparaat en dan de instellingen bekijken. Aanpassen niet, dit gaat via de hoofd SuperWifi.

Het kan voorkomen dat er in dit overzicht nog wel een KPN modem/router wordt getoond als je die voorheen wel in gebruik had. Je kunt deze dan uit het overzicht verwijderen door op de Topologiepagina te klikken op ontkoppelen.

Op deze knop zit ook een statusindicator. De statusindicator kan groen (alles ok), rood (synchronisatie- of ander probleem), of grijs (wifipunt offline of uit) zijn. Bij een rode of grijze status zal de statusindicator ook knipperen zodat je direct ziet dat er iets niet klopt. 

instellen.local wordt als interne url gebruikt om automatisch bij het hoofdpparaat van je thuisnetwerk uit te komen. Als je een SuperWifi 2 als hoofdapparaat hebt, kom je op die manier daar uit.

Paars lampje wil zeggen dat ze in fabrieksstand zitten. Je zou dan met de normale installatieprocedure tot werkende SuperWifi moeten komen.

Sluit de eerste bekabeld aan op je nieuwe modem. Reset de SW2 even als je dat niet daarvoor gedaan had. Laat hem dan een half uurtje eraan. In die tijd zou de SW zich als hoofd SuperWifi moeten gaan instellen. Deze SuperWifi moet je dan ook bekabeld aangesloten laten. Wil je aanpassingen doen in de instellingen van de SuperWifi, doe dat dan op dit moment, via de webinterface van de hoofd SuperWifi 2. 

Daarna kun je de andere SuperWifi ook bekabeld aansluiten voor de eerste installatie. Die zal dan gegevens overnemen van de hoofd SuperWifi. Na een half uurtje kun je deze SuperWifi 2 dan loskoppelen en draadloos ergens anders neerzetten. 

De switch ging best bijzonder KPN sloot al om half 6 in de ochtend de internet verbinding, dus had ik geen internet tot de monteur van de nieuwe provider kwam in de middag.

Had ik geweten dat ik simpelweg de nieuwe router aan de XPON had moeten koppelen met de bestaande kabel waar de BOX v14 aan zat …

Zou wellicht fijn zijn als KPN dat vooraf aangeeft; op dag van wissel gaat ie in de nacht over. Hang dan gewoon de router van je nieuwe provider er aan, en het werkt.

ik kreeg pas in de middag melding van KPN dat internet van KPN die dag er niet meer was. Later dan het werkelijk was dus. Normaal stuurde KPN meldingen vooraf als er onderhoud is.

Dit valt ook niet onder onderhoud, dus de manieren van informeren zijn anders. Bij een overstap gaat de signaaloverdracht naadloos. De nieuwe provider wil het signaal erop zetten, en dan gaan wij er dus af op datzelfde moment. De nieuwe provider is daarin degene die de leiding heeft. Jouw nieuwe provider had jouw op dat moment bericht moeten sturen dat je signaal actief gezet was en dat je kon aansluiten. 

Het zou mooi zijn als ik de Box v14 - met de SW2's - gewoon kan gebruiken - en updaten - op de verbinding van de nieuwe provider.

Jammer dat ik de firmware update niet eerder op de SW2's gekregen heb, heb er echt veel tijd in zitten in de update pogingen. Mij was beloofd dat nadat BOX v14 de master geworden was dit niet meer zou gebeuren. Dat was met een firmware update, vandaar die referentie.

Dat is iets dat gewoon nooit gaat gebeuren. Onze modems zijn bruikleenmodems, deze moeten in alle gevallen naar ons terug als jij overstapt naar een andere provider. Ze werken dan ook, heel  bewust, niet op een andere aansluiting dan die van ons.

SuperWifi is een ander verhaal omdat die apparaten echt in eigendom komen van de klant. Of omdat deze ze actief gekocht heeft, of het omdat het welkomstcadeaus waren of iets dergelijks. 

Vandaar dat wij voor SuperWifi 2 wel een stand alone modus hebben, hoewel die op dit moment dus nog niet officieel vrijgegeven is. 

@Erik van KPN Ik heb de Box v14 niet in bruikleen gekregen, maar als eigendom, net als de SW2's. Daarom zou ik ze beide graag blijven gebruiken bij mijn nieuwe internet provider (die via het KPN glasvezel netwerk loopt).

De router die ik in bruikleen had gekregen van KPN en de bijbehorende PTT-kabels (ja, zo lang al ..) zijn gister teruggestuurd via de KPN-terugstuurdoos.

Waarom kan een SW2 niet in het mesh netwerk van een andere router functioneren? Het is toch dezelfde techniek?

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • June 7, 2025

Hoi ​@4Gbit-70Mbit , dan heb je de Box 14 waarschijnlijk zelf gekocht via Markplaats o.i.d.? Wat Erik eerder aangaf, verandert dan ook niet, dat gaat hem nog steeds niet worden. Ze zijn daarnaast ook niet als eigendom bedoeld ;)

Stand alone gebruik van Super Wifi 2 is wel mogelijk, maar nog niet officieel vrijgegeven en daarom is updaten buiten het KPN netwerk ook nog niet mogelijk. Zoals Erik eerder al aangaf, dien je de Super WIfi 2 punten verbinden met een KPN modem, op een KPN verbinding, om recentere versie van de software te krijgen. 

Hopelijk heb je iemand in je omgeving met een verbinding van KPN die ook een Box 12 en Super Wifi 2 heeft zodat je die van jou daar eens op aan kunt sluiten en dan zouden ze alsnog automatisch over moeten gaan. Meer kan ik er op dit moment met alle goede wil van de wereld niet van maken! Desondanks hoop ik dat je hiermee wel weet waar je aan toe bent. 

@Jan van KPN Ik heb als consument de Box v14 voor KPN op Tweakers gereviewd. Daarbij heb ik deze van KPN gekregen als eigendom. Dat vond ik vreemd, heb ik vooraf expliciet nagevraagd en het is nogmaals expliciet door KPN per mail bevestigd.

Dus het is KPN die er voor gezorgd heeft dat er nu meerdere consumenten zijn die dit modem bezitten.

Gevolg van het niet ondersteunen door KPN en andere providers van modems / extenders / mesh apparaten waar hun eigen firmware niet op zit, is dat als iemand wisseld van provider deze minimaal 1 extra extender van de oude provider nodig heeft voor dezelfde dekking.

Dat is naar mijn idee niet wat de toezichthouder wil met vrije modem keuze.

Kunnen jullie samenwerken met de providers die ook het KPN glasvezelnetwerk gebruiken om hier verandering in aan te brengen? Zodat jullie met elkaars mesh apparatuur samen kunnen werken op dezelfde betrouwbare manier en snelheden als jullie eigen hardware en firmware. En dat als iemand dezelfde hardware elders koopt die ook even goed integreert? Bijvoorbeeld als de hardware ook door jullie wordt verkocht voorstellen de firmware van jullie er op te zetten, en bij vertrek de keuze bieden de standaard firmware van de fabrikant terug te zetten.

Voor mijn huidige situatie, kunnen jullie mij twee sw2 omwisselen voor versies met de nieuwste software, want zoals ik al aangaf, ik ken niemand met een kon internetverbinding.

Kevin O
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • June 7, 2025

Deze box 14 is toch wel een beetje een vergeten router van KPN niet?
we hebben al maanden geen bugfixes en beveiliging updates meer gehad?

wanneer kunnen we deze verwachten?

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hij is zeker niet vergeten ​@Kevin O! Achter de schermen werken we eraan, maar we weten van tevoren niet wanneer nieuwe updates zullen komen. Houd onze Product Updates in de gaten, zodra er één bekend is laten we het hier direct weten. 🙂

Kevin O
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • August 26, 2025

Hij is zeker niet vergeten ​@Kevin O! Achter de schermen werken we eraan, maar we weten van tevoren niet wanneer nieuwe updates zullen komen. Houd onze Product Updates in de gaten, zodra er één bekend is laten we het hier direct weten. 🙂

alweer een jaar geleden sinds de laatste update, dit is best zorgelijk, waar blijven de beveiliging updates KPN?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • August 26, 2025

alweer een jaar geleden sinds de laatste update, dit is best zorgelijk, waar blijven de beveiliging updates KPN?

Zijn er leaks of exploits bekend op dit modem voor zover u weet? Dan dient u dit zo snel mogelijk te melden!

Kevin O
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • August 26, 2025

Zijn er leaks of exploits bekend op dit modem voor zover u weet? Dan dient u dit zo snel mogelijk te melden!

Ik ben tot niets verplicht, ik geef alleen maar aan dat het heel lang geleden is, andere modellen hebben wel updates gehad in de tussentijd.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • August 26, 2025

Ik ben tot niets verplicht, ik geef alleen maar aan dat het heel lang geleden is, andere modellen hebben wel updates gehad in de tussentijd.

Geen zorgen, de V14 is prima beveiligd. De reden dat andere modems een update krijgen, is omdat deze allemaal worden overgezet naar de nieuwe KPN-software en niet langer afhankelijk zijn van de software van de oorspronkelijke fabrikant.

De V14 is het eerste eigen KPN-modem en draait daarom al op deze eigen software, die speciaal is ontwikkeld voor dit modem. Op dit moment is het simpelweg geen prio om nieuwe functies te ontwikkelen voor deze modem, omdat eerst alle oude modems gemigreerd moeten worden. Als er beveiligingsproblemen zouden optreden, zal er uiteraard met spoed een patch worden uitgebracht, maar dat is nu niet aan de orde.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 27, 2025

Het klopt wat bnh aangeeft. De focus ligt op het overzetten van de andere modems naar de KPN Software. Maar, dat betekent niet dat ontwikkeling voor de Box 14 stil ligt. Er komt een nieuwe versie aan. Het is alleen nu nog niet bekend wanneer we die precies kunnen gaan uitrollen naar de klanten. Zodra we dat wel weten zal hiervoor een nieuwe Product Update worden gepubliceerd. Je kunt je abonneren op de Product Updates in het algemeen. Dan krijg je een mail zodra er een update is.