Skip to main content
Update

SuperWifi 1: Update naar SW1.C.24.13.06

Categorie:SuperWifi 1
  • February 10, 2025
  • 208 reacties
  • 15507 keer bekeken
SuperWifi 1: Update naar SW1.C.24.13.06
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

208 reacties

• Nieuwkomer
  • March 9, 2025

Ik heb een Box 12 en vier witte SuperWifi 1-punten. 2 hiervan zijn bekabeld aangesloten, de andere 2 dus draadloos. Beide via een van de andere twee bedrade.

Na de update lijkt het alsof de 2 draadloze alleen maar verbinden met het modem en aangezien ik best een hele afstand moet overbruggen, is de snelheid van deze draadloze sterk achteruit gegaan.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de draadloze SW1 weer verbinding maakt met de bedrade SW1?

RonaldM01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • March 10, 2025

@RonaldM01 Ik heb je eerdere berichten doorgenomen, maar ik kan zo snel niet vinden of je de SuperWifi punten al bekabeld hebt getest. Zijn ze rechtstreeks aangesloten op je modem? Zo niet, zou je dat eens willen proberen? Ik ben benieuwd of de apparaten in huis er dan wel verbinding mee kunnen maken. 

Hoi Sanne, ik heb ze in ieder geval om beurten (na de volledige herinstallatie, 3x) als eerste bekabeld aan de V10 laten zitten. Er vindt dan ook geen 'hand-over' plaats die je met mesh wel zou verwachten. De apparatuur blijft verbonden met het SuperWifi punt (of V10) waar het als eerste mee was verbonden. 

• Topper
  • March 10, 2025

Ik heb een eigen topic aangemaakt en hoop daar verder geholpen te worden. Ondertussen probeer ik nog een tussenoplossing. 

Ik heb 2 SW1 extenders. Ik heb elders op het forum gelezen dat je één SW1 punt bekabeld kan doen en dan zou de ander draadloos daarop kunnen aansluiten. Een soort master-slave relatie. Dat heb ik wel eens eerder gezien in onderstaand overzicht. Dan was de ene SW1 gekoppeld via de andere SW1. 

Nu echter zitten ze blijkbaar parallel aan de V12 box. Hoe kan ik dat aanpassen?

De SW1-A656D4 is bekabeld.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hallo, wat is het advies met de WPA instellingen als beide SW 1 en 2 punten gebruikt, op WPA2 of 2en3?

Ons advies is WPA2 ​@Alexander1979.

@NevErwin Wat voor kleur hebben de lampjes, groen of anders? Mijn eerste advies is om je SuperWifi tijdelijk rechtstreeks bekabeld op je modem aan te sluiten en een schone installatie van de SuperWifi punten te doen. Dat helpt in de meeste gevallen goed. Mocht ook dat niet werken, wil je hiervoor dan een eigen topic aanmaken? Dan helpen we je daar verder op weg.

Dan moeten we toch even verder kijken ​@RonaldM01. Met welke SuperWifi je apparaten verbinden hangt af van de signaalsterkte. Vooral de plaatsing van de Wifi punten heeft daar invloed op, dus daar kun je misschien nog mee spelen - áls je dat nog niet geprobeerd hebt. Je hebt ze recent al gereset/een schone installatie gegeven, toch? Maak dan even een eigen topic aan. Dan kunnen we daar verder kijken.

@Sjakie1970 De Box 12 is de master, en vormt een mesh met beide SW1. En een bekabelde SW1 zal z'n internet zelf, logischerwijs, van het modem krijgen. Maar de draadloze SW1 verbindt met dat punt waar hij de beste verbinding mee kan maken. En dat kan dan de Box 12 zijn, of de andere SW1. Dat kun je niet bewust aanpassen. Je kunt het hoogstens beïnvloeden door de plaatsing van de SW punten. Verder lijkt het me goed om verdere vragen in je eigen topic te stellen, zo heb je alle informatie op één plek en kunnen we je daar verder helpen zo gauw we bij je topic zijn.

RonaldM01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • March 10, 2025

Dan moeten we toch even verder kijken ​@RonaldM01. Met welke SuperWifi je apparaten verbinden hangt af van de signaalsterkte. Vooral de plaatsing van de Wifi punten heeft daar invloed op, dus daar kun je misschien nog mee spelen - áls je dat nog niet geprobeerd hebt. Je hebt ze recent al gereset/een schone installatie gegeven, toch? Maak dan even een eigen topic aan. Dan kunnen we daar verder kijken.

Hi Alexandra, ik heb een eigen topic aangemaakt: 

SuperWifi 1 (SW1.C.24.13.06) met V10, mesh wifi werkt niet

We zijn ruim een week verder en ik vind de performance matig geworden. WPA2 staat ingesteld, alle extenders zijn in de lucht. De SW1's moest ik van de week opnieuw starten, want ze waren in het ‘rood’ geschoten. Hierna geen problemen meer gehad. Ook zijn een aantal apparaten vanzelf met de SW1's gaan verbinden.

Wat betreft die performance: als een client een goede verbinding heeft, is de (reactie)snelheid redelijk. Ik heb echter ook een smartphone die regelmatig staat te wachten op doorvoer van data. Het is dan niet de connectie of het bereik, het is zuiver wachten op gegevens in apps en websites.

Zoals ik ergens op pagina 1 schreef, ben ik geen voorstander van gemixte hardware aan de zendkant. Vanuit ervaring zijn er vaak handshake problemen tussen verschillende AP of mesh chipsets. Ook de functionaliteit wisselt, omdat de vorige generatie minder ondersteunt. Gevolg: wachten op elkaar.

Daarom de vraag of wij als gebruikers de instelling ‘wifistandaard’ moeten gelijktrekken. De SW1 komt niet verder dan 802.11n en 802.11ac (Wi-Fi 4 en 5), de SW2 doet ook 802.11ax (Wi-Fi 6).

In hoeverre botst dit met elkaar in een mesh setup, raken clients in de war en zorgt het voor vertraging?

Links is de generieke instelling, midden en rechts de individuele settings op de SW2 en SW1 extenders. A.u.b. geen discussies over bandbreedte of kanalen, dit zijn gangbare waardes.

De volgende vraag is nog steeds onbeantwoord: (ik ben namelijk benieuwd naar hoe dit zit.)

Daarom de vraag of wij als gebruikers de instelling ‘wifistandaard’ moeten gelijktrekken. De SW1 komt niet verder dan 802.11n en 802.11ac (Wi-Fi 4 en 5), de SW2 doet ook 802.11ax (Wi-Fi 6).

In hoeverre botst dit met elkaar in een mesh setup, raken clients in de war en zorgt het voor vertraging?

• March 10, 2025

@Luna de hond  Reactie op deze vraag door Sanne van KPN van 8 maart 2025

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • March 10, 2025

We zijn ruim een week verder en ik vind de performance matig geworden. WPA2 staat ingesteld, alle extenders zijn in de lucht. De SW1's moest ik van de week opnieuw starten, want ze waren in het ‘rood’ geschoten. Hierna geen problemen meer gehad. Ook zijn een aantal apparaten vanzelf met de SW1's gaan verbinden.

Wat betreft die performance: als een client een goede verbinding heeft, is de (reactie)snelheid redelijk. Ik heb echter ook een smartphone die regelmatig staat te wachten op doorvoer van data. Het is dan niet de connectie of het bereik, het is zuiver wachten op gegevens in apps en websites.

Zoals ik ergens op pagina 1 schreef, ben ik geen voorstander van gemixte hardware aan de zendkant. Vanuit ervaring zijn er vaak handshake problemen tussen verschillende AP of mesh chipsets. Ook de functionaliteit wisselt, omdat de vorige generatie minder ondersteunt. Gevolg: wachten op elkaar.

De volgende vraag is nog steeds onbeantwoord: (ik ben namelijk benieuwd naar hoe dit zit.)

Een follow-up in een ander topic, het antwoord is waarschijnlijk 'ja’.

Mijn reactie:

‘Ik ben blij voor je dat het goed werkt en dat je het hebt gecheckt. Helaas was ik er al bang voor dat met verschillende verbindingstypes apparaten blijven hangen aan een mesh-punt. Dus hoe verder op afstand, hoe beroerder het signaal en de performance.

Tja, ikzelf weet even niet hoe verder. Hier zoals besproken een Box 12, twee SW2's en twee SW1's. De eerste drie zijn het recentst en kunnen hogere snelheden aan. De SW1's zijn nu de bottleneck en het zou betekenen dat ik m'n gehele wifi-setup naar beneden moet afstellen (ondanks de gedane moeite van KPN om alles op de nieuwe softwarelaag te brengen; die is echt wel vlot geworden).

Persoonlijk wil ik van de SW1's af. Het mixt en matcht niet lekker. Ik heb meerdere recente apparaten die op Wi-Fi 6 kunnen draaien, daar betaal ik voor om de komende jaren een stabiele mesh in huis te hebben en houden.’

• Nieuwkomer
  • March 11, 2025

Wij hebben sinds de update alleen maar een slechte verbinding met het internet. Zowel wifi als bedraad. Resetten haalt niets uit. Ook de versterkers opnieuw laten instellen haalt niets uit. Af en toe alleen maar een lage snelheid. Het is zelfs te traag om nieuws te lezen. 

Als ik een speedtest doe, is de upload meer dan de download.

Hulp graag gewenst.

• Deelnemer
  • March 11, 2025

Hier ook problemen met superwifi 1 sinds de update. Alles 3 superwifi punten zijn bekabeld aangesloten op modem. Alle suggesties gevolgd (volledige reset meerdere keren gedaan incl modem reset, WPA 2 ingesteld, bandbreedte instellen zoals gesuggereerd, wifi 5 profiel, enz) maar geen succes: wifi blijft instabiel, soms doet hij het, soms is de wifi boven helemaal niet meer vindbaar, soms wel maar lukt het niet om te verbinden, soms wel maar met lage snelheid.

Heb ook met helpdesk gebeld, maar die konden ook niks betekenen behalve aardig luisteren en zeggen dat er veel problemen zijn met deze update, en dat ze blij waren dat ze dit nog niet bij iedereen hebben uitgerold… En dat ze het erg vervelend vonden maar dat ik maar moest wachten op een nieuwe update die het probleem zou moeten oplossen… Niet erg fraai.

Ik heb wel zelf een workaround gevonden: het probleem lijkt nl te zitten in de 5GHz band. Dit wordt ook genoemd als een van de bekende beperkingen bij de release notes, zie citaat hieronder - ik vind het vreemd dat kpn moderators dat niet vaker noemen hier). Als ik een extra wifi netwerk aanmaak met alleen 2.4GHz en een andere naam, dan is dat netwerk wel stabiel (althans, 2 dagen zonder problemen gebruikt). Dus voor wie ten einde raad is: dat zou je kunnen proberen.

Ik vond dat uiteindelijk toch geen acceptabele oplossing, want snelheid is bij 2.4GHz wel beduidend lager dan bij 5GHz (ik haalde ongeveer 60 megabit ipv 120). Dus ik heb toch maar zelf 2 zwarte superwifi's gekocht (61,50 per stuk), geen zin om te wachten tot kpn het fixt.

uit  “Bekende beperkingen & andere opmerkingen”:

• In een enkel geval kan het voorkomen dat er een driverfout optreed. Deze zorgt er dan voor dat de 5GHz verbinding voor eindapparaten het niet meer doet. Je kunt dan alleen nog verbinden via de 2,4GHz frequentie. Als je dit merkt, reset de SuperWifi 1 een aantal keren. We zien dat dit meestal het probleem verhelpt. Als dat niet zo is, neem contact met ons op.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • March 11, 2025

Hele goede vraag, ​@BlondMM. In de basis zijn de standaarden allemaal backwards compatibel en zou het niet moeten uitmaken dat je modem en SW2 daarin op een hogere staan. Maar ik ga hier navraag over doen.

Wij hebben sinds de update alleen maar een slechte verbinding met het internet. Zowel wifi als bedraad. Resetten haalt niets uit. Ook de versterkers opnieuw laten instellen haalt niets uit. Af en toe alleen maar een lage snelheid. Het is zelfs te traag om nieuws te lezen. 

Als ik een speedtest doe, is de upload meer dan de download.

Hoi ​@Leetske, welkom! Als de snelheid ook bekabeld trager is, dan lijkt het me goed om daar als eerste naar te kijken. Zou je, om te beginnen, je modem eens willen resetten. Als er bij de update eventueel wat dingen in de war zijn geraakt dan zorgt dit voor een schone lei. Daarna ben ik benieuwd hoe je bekabelde verbinding is, en of je ook verandering/verbetering merkt in de wifi.

Als je geen verbetering merkt, of er zijn nog deels problemen, dan is het handig als je dan een eigen topic aanmaakt. Dan kunnen we daar verder naar kijken.

Hier ook problemen met superwifi 1 sinds de update. Alles 3 superwifi punten zijn bekabeld aangesloten op modem. Alle suggesties gevolgd (volledige reset meerdere keren gedaan incl modem reset, WPA 2 ingesteld, bandbreedte instellen zoals gesuggereerd, wifi 5 profiel, enz) maar geen succes: wifi blijft instabiel, soms doet hij het, soms is de wifi boven helemaal niet meer vindbaar, soms wel maar lukt het niet om te verbinden, soms wel maar met lage snelheid.

...

Ik heb wel zelf een workaround gevonden: het probleem lijkt nl te zitten in de 5GHz band. Dit wordt ook genoemd als een van de bekende beperkingen bij de release notes, zie citaat hieronder - ik vind het vreemd dat kpn moderators dat niet vaker noemen hier).

We noemen dit weinig omdat dit weliswaar kan gebeuren, maar we dit in de praktijk wel heel weinig zien. Als je denkt dat dit bij jou het probleem is, en een aantal keer resetten helpt niet om de 5GHz weer in de lucht te krijgen, dan is telefonisch contact de beste manier. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen we je op jouw gekozen moment. Er kan dan een melding aangemaakt worden, en in gevallen als dit kan het dan ook zijn dat we je wifipunten vervangen. 

• Deelnemer
  • March 11, 2025

We noemen dit weinig omdat dit weliswaar kan gebeuren, maar we dit in de praktijk wel heel weinig zien. Als je denkt dat dit bij jou het probleem is, en een aantal keer resetten helpt niet om de 5GHz weer in de lucht te krijgen, dan is telefonisch contact de beste manier. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen we je op jouw gekozen moment. Er kan dan een melding aangemaakt worden, en in gevallen als dit kan het dan ook zijn dat we je wifipunten vervangen. 

Ik heb de klantenservice dus al uitgebreid gesproken, en er was helaas geen sprake van dat de punten vervangen werden. Dus heb ik zelf maar nieuwe gekocht. 

Ik vraag me overigens wel af hoe jullie weten dat je het probleem mbt 5GHz weinig zien. Ik zie hier op het forum vooral heel veel problemen zonder oplossing: de geboden suggesties (reset, WPA2, enz) lijken bij de meeste mensen niet te helpen. Dus misschien is het probleem mbt 5GHz toch groter dan tot nu toe aangenomen..?

BTW de suggestie “Een aantal keer resetten” helpt zeker tijdelijk, maar het probleem komt vervolgens steeds weer terug. Het is niet werkbaar om elke dag “een aantal keer te resetten”...

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • March 11, 2025

Dan vermoed ik dat de genoemde driverfout bij jou ook niet het probleem is, Joris. Want daarvan is niet de verwachting dat die dan terugkomt. Wat het dan wel is, durf ik zo ook niet te zeggen. We zien verschillende situaties bij  mensen op dit moment, waarvoor ook verschillende (mogelijke) oplossingen zijn. Het blijft dan ook zaak om elke melding individueel te bekijken om te zien wat er daar aan de hand is.

• Deelnemer
  • March 11, 2025

Dan vermoed ik dat de genoemde driverfout bij jou ook niet het probleem is, Joris. Want daarvan is niet de verwachting dat die dan terugkomt. Wat het dan wel is, durf ik zo ook niet te zeggen. We zien verschillende situaties bij  mensen op dit moment, waarvoor ook verschillende (mogelijke) oplossingen zijn. Het blijft dan ook zaak om elke melding individueel te bekijken om te zien wat er daar aan de hand is.

Ik zie eerlijkgezegd vooral veel mensen met onopgeloste problemen op dit forum, met steeds dezelfde suggesties die maar zelden lijken te helpen.

Er lijkt dus sinds de update bij heel veel mensen een probleem te zijn waarvan de oorzaak nog niet duidelijk is, behalve dat het met de update te maken heeft. En dan is het op zijn minst opvallend dat de problemen bij mij niet optraden bij een extra wifi op 2.4 GHz, en wel bij alle andere configuraties.

Ik ben nog steeds benieuwd hoe je weet dat het  probleem niet in de 5GHz zit. Je “verwacht dat meerdere resets het probleem zouden oplossen” - maar ja, je verwachtte neem ik aan ook dat de superwifi’s het gewoon goed zouden doen na de update…

Ik neem aan dat er achter de schermen gezocht wordt naar de oorzaak, en naar een fix. Dan lijkt het me slim om dit soort observaties niet bij voorbaat uit te sluiten.

• Topper
  • March 11, 2025

Goedenavond Kpn,

ik heb netjes een sms gehad over de update.

helaas aan de webinterface te zien is de update bij mij niet gelukt want alles staat nog  precies zoals het stond.

wel kan ik op dit moment niks met mijn sw 1 punten. (4 stuks)

deze zijn ook niet zichtbaar in app.

zou het kunnen dat de sw 1 punten wel zijn geupdate maar de modem niet waardoor ik problemen heb.

ik ben nu al 4 dagen van minimaal 5 uur per dag bezig om het aan de praat te krijgen en om het netjes te zeggen is de limiet nu wel bereikt.

De pubers in huis zitten teveel op mijn lip nu.

Wanneer komt de oplossing en een tegemoetkoming.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@R de kort. Allereerst erg vervelend dat je zoveel tijd kwijt bent aan het herstellen van je thuisnetwerk. Dat werkt erg frustrerend kan ik mij zo voorstellen. Maar ik denk dat het in jouw geval het beste is om een eigen topic aan te maken. Dan kan er uitgeplozen worden hoe precies bij jou de vork in de steel zit en hoe dat eventueel te herstellen is. Zou je dat willen doen? 

• Topper
  • March 11, 2025

Gedaan

• Topper
  • March 12, 2025

Ik wil graag hier ook een berichtje posten i.v.m. problemen SW1. Ik had gisteren al een eigen topic geopend maar nog geen reacties. Waar ik nu tegenaan loop is dat na veel gepruts / resetten wat een hoop tijd kostte, mijn SW1 punten (drie) wel verbinding maken, maar niet zoals voorheen. Vóór alle updates zag ik in network map de punten verbonden staan met de modem. Ik had eerste punt bedraad aangesloten (modem > GS105E switch > SW punt) en de andere twee punten verbonden via deze bedraad aangesloten SW punt. Nadat mijn WiFi was uitgevallen heb ik alle punten gereset en met netwerkkabel per stuk op de modem aangesloten. Na opnieuw verbinden zag ik deze verbonden met de modem, maar plaats ik ze terug op de normale plaats zijn ze slechts nog verbonden als client en staan ze tussen de andere verbonden apparaten. Ze staan dus niet meer in network map en ook in de KPN app zijn de punten niet zichtbaar. Of ze werken is twijfelachtig… iemand idee?

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Ha ​@Peterceli, ik reageer even in jouw eigen topic! Dan gaan er geen zaken door elkaar lopen :-).

• Topper
  • March 17, 2025

Box12 en twee SuperWiFi 1 extenders.

Zowel de Box12 als de beide Extenders hebben nu de laatste firmware versie.

Extenders draadloos, lampjes zijn groen.

Probleem. Mijn WiFi apparatuur roamed niet meer sinds de recente update.

Ik moet, als ik van kamer wissel, op het apparaat de WiFi uit en weer aan zetten (vliegtuigstand op de  iPhone) om weer WiFi verbinding te krijgen.

NOS app meldt bijvoorbeeld kan niet laden. KPN Thuis WiFi app opstarten duurt heel erg lang en vaak zonder succes.

(iPhone 13 mini ook up to date met laatste Apple IOS software).

Mac laptop idem ditto.

Uit wanhoop de Extra 2.4 GHz en 5 GHz kanalen maar aangezet. En daar wat vaste apparatuur op aangesloten. Zonder gewenst resultaat.

Wat moet ik doen zodat er weer automatisch naar het sterkste WiFi signaal wordt overgeschakeld na een kamerwissel, zoals voor de update het geval was?

Ik heb alles al een keer ge-herstart, dus dat lost niets op.

Groet

Cees

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • March 17, 2025

Box12 en twee SuperWiFi 1 extenders.

Zowel de Box12 als de beide Extenders hebben nu de laatste firmware versie.

Extenders draadloos, lampjes zijn groen.

Probleem. Mijn WiFi apparatuur roamed niet meer sinds de recente update.

Ik moet, als ik van kamer wissel, op het apparaat de WiFi uit en weer aan zetten (vliegtuigstand op de  iPhone) om weer WiFi verbinding te krijgen.

NOS app meldt bijvoorbeeld kan niet laden. KPN Thuis WiFi app opstarten duurt heel erg lang en vaak zonder succes.

(iPhone 13 mini ook up to date met laatste Apple IOS software).

Mac laptop idem ditto.

Uit wanhoop de Extra 2.4 GHz en 5 GHz kanalen maar aangezet. En daar wat vaste apparatuur op aangesloten. Zonder gewenst resultaat.

Wat moet ik doen zodat er weer automatisch naar het sterkste WiFi signaal wordt overgeschakeld na een kamerwissel, zoals voor de update het geval was?

Ik heb alles al een keer ge-herstart, dus dat lost niets op.

Groet

Cees

WPA3 toevallig aangezet? Zijn de SW1 extenders wel te zien in een wifi scan programma als je naast het SW1 staat?

• Topper
  • March 17, 2025

WPA2Personal. Ik ben daar niet aan geweest.

ik heb geen WiFi scan apparaat/app.

Als ik op de de iPhone traag WiFi ervaar en ik doe een Vliegtuigstand aan en uit, krijg ik daarna weer snel Internet tot mijn beschikking. Dus dan ben ik “handmatig” verbonden met een andere Extender of het modem zelf.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

De WPA instelling kan het niet zijn dus ​@CeesOK, dan weten we dat alvast. Wat voor kleur hebben de lampjes van je SuperWifi, groen of anders? Mijn eerste advies is om je SuperWifi tijdelijk rechtstreeks bekabeld op je modem aan te sluiten en een schone installatie van de SuperWifi punten te doen. Het is even werk, maar het helpt in de meeste gevallen goed. 

Kom je er niet uit of helpt het niet, wil je hiervoor dan een eigen topic aanmaken? Dan helpen we je daar verder op weg!

• Topper
  • March 18, 2025

WPA2Personal. Ik ben daar niet aan geweest.

ik heb geen WiFi scan apparaat/app.

Als ik op de de iPhone traag WiFi ervaar en ik doe een Vliegtuigstand aan en uit, krijg ik daarna weer snel Internet tot mijn beschikking. Dus dan ben ik “handmatig” verbonden met een andere Extender of het modem zelf.

Nou ​@CeesOK, veel sterkte. Ik heb precies dezelfde configuratie als jou en dezelfde problemen. Ook een eigen topic aangemaakt, maar daar wordt vervolgens niet meer op gereageerd...

• Topper
  • March 18, 2025

ik zal doen wat ​@Alexandra van KPN hierboven aanraadt.

Kan ik niet zo maar doen, er zit hier een Digital Nomad op mijn WiFi.

Dus moet ik de gelegenheid afwachten.

@Sjakie1970 heb je een link naar dat topic? Dan schrijf ik de uitkomst van mijn actie tzt daarbij.