Skip to main content
Update

SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.25.05.08

Categorie:SuperWifi 2
  • September 8, 2025
  • 225 reacties
  • 6477 keer bekeken
Toon eerste bericht

225 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Auteur
  • Moderator
  • September 9, 2025

In het geval van een draadloos aangesloten SuperWifi punt ​@Roy74 conformeert deze zich aan de op de master (in jouw geval de Box 12) ingestelde Wifi instellingen. Anders kan er simpelweg geen verbinding gemaakt worden. Het lijkt er wel op dat je onder WiFi-radio aanpassingen kunt doen, maar die wijzigingen worden niet geaccepteerd en doorgevoerd. Dit is echter wel mogelijk bij bekabeld aangesloten SuperWifi punten, vanwege de backhaul via kabel. Dan kun je wel zelf dus het kanaal en de breedte bepalen. In een volgende update wordt nog de mogelijkheid tot Wifi-aanpassingen voor draadloos aangesloten SuperWifi punten dichtgezet, want dit heeft toch geen functie. Kortom: Wat je ziet onder Wifi-radio als je klikt op een SuperWifi punt, is niet hetgeen wat in de praktijk ook actief is. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Auteur
  • Moderator
  • September 9, 2025

Ik heb op het moment ook geen KPN abonnement en ik heb een soortgelijke vraag gesteld 4 maanden terug ongeveer. Zie link en de reactie van toen: 

Is dit inmiddels veranderd of is dit nog altijd op eigen risico zoals daar aangegeven staat?

Wat er in die update staat over stand alone gebruik geldt nog steeds. 

Ik heb gisteren de 05.06 binnen gehaald door de WiFi punten te resetten 

Dat kan voorkomen. Je kan dan gelijk doorschakelen naar de 05.08 versie door de upgrade knop te gebruiken. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 9, 2025

In het geval van een draadloos aangesloten SuperWifi punt ​@Roy74 conformeert deze zich aan de op de master (in jouw geval de Box 12) ingestelde Wifi instellingen. Anders kan er simpelweg geen verbinding gemaakt worden. Het lijkt er wel op dat je onder WiFi-radio aanpassingen kunt doen, maar die wijzigingen worden niet geaccepteerd en doorgevoerd. Dit is echter wel mogelijk bij bekabeld aangesloten SuperWifi punten, vanwege de backhaul via kabel. Dan kun je wel zelf dus het kanaal en de breedte bepalen. In een volgende update wordt nog de mogelijkheid tot Wifi-aanpassingen voor draadloos aangesloten SuperWifi punten dichtgezet, want dit heeft toch geen functie. Kortom: Wat je ziet onder Wifi-radio als je klikt op een SuperWifi punt, is niet hetgeen wat in de praktijk ook actief is. 

Dat verklaart waarom ik daar een afwijking zag. Ik was in de veronderstelling dat de wireless backhaul intern een default setting gebruikte maar feitelijk is dit hetzelfde setje configuratie parameters als je eigen 5GHz netwerk (of 2.4 als ie daarop moet terugvallen.

Nu ik er zo over nadenk is dat eigenlijk ook wel logisch want je krijgt zo ook voor de wireless backhaul de meest optimale configuratie voor jouw locatie. Weer wat wijzer. Verstandig om de setting dan ook gewoon te disabelen.

Overigens staat dit los van de problemen die ik had na de superwifi maar die zijn gisterenavond na wat inzet opgelost. Dat is overigens nog steeds de status. Alles werkt weer snel en zoals het hoort. Blijft apart dat er ook mensen zijn die geen enkel probleem hadden na de update.

Bedankt voor de waardevolle feedback op mijn post.

Forum|alt.badge.img+1
  • Topper
  • September 9, 2025

Onze beide draadloze SW2’s handmatig geupdate van SW2.C.25.05.06 naar SW2.C.25.05.08. 

Dit ging snel en zonder problemen. De SW2’s kwamen allebei snel weer online en bouwden snel de mesh weer op. 

Alle fysiek led’s groen en in de browsertopologie ziet het er ook goed. Alles verbindt op 5Ghz.

Waar in het verleden devices een voorkeur leken te hebben voor Box 12 en het SW2 punt beneden, wat niet altijd logisch was qua afstand/muren, lijken de devices nu netjes en logisch te verdelen over alle SW2’s. 

Even paar weken afwachten hoe het loopt maar eerste indruk is erg positief.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 9, 2025

Waar in het verleden devices een voorkeur leken te hebben voor Box 12 en het SW2 punt beneden, wat niet altijd logisch was qua afstand/muren, lijken de devices nu netjes en logisch te verdelen over alle SW2’s. 

Even paar weken afwachten hoe het loopt maar eerste indruk is erg positief.

Dat gevoel had ik ook. Ik heb daarom maar eens een beetje getest en tot nu toe zie ik consequent dat de meest logische AP wordt gekozen. Mijn mobiele devices volgen ook keurig de plek waar waar je ze verwacht te zien.

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • September 10, 2025

Wat ik toch wel vervelend vind is dat ze na aantal weken goed werken steeds de verbinding verliezen met de Box12. Op het inlogscherm van de Box12 zijn ze rood en in de topologie zijn ze niet meer aanwezig. Maar de ledjes op de SW2 punten branden gewoon groen, je denkt dus dat ze goed werken. 

Ga ze nu maar weer eens resetten, opnieuw koppelen en handmatig updaten.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • September 10, 2025

Komt de update ook vanzelf zonder resetten 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • September 10, 2025

Wat ik toch wel vervelend vind is dat ze na aantal weken goed werken steeds de verbinding verliezen met de Box12. Op het inlogscherm van de Box12 zijn ze rood en in de topologie zijn ze niet meer aanwezig. Maar de ledjes op de SW2 punten branden gewoon groen, je denkt dus dat ze goed werken. 

Dat is inderdaad vervelend Jeroen. Hopelijk lost die reset dan de problemen op. 

RonaldM01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • September 10, 2025

Ik kan nergens de handmatige update optie vinden, dus heb ik de SuperWifi 2 punten en mijn V10 maar gereset 📎. 

Helaas staat alles na het doorlopen van het hele proces (we hebben ervaring 😉) nog steeds op de oude firmware 🤷🏼‍♂️

Geduld is een schone zaak zeggen ze wel eens... 

V10 - V10.C.25.08.03
2x SuperWifi 2 - SW2.C.25.05.06

Maar wel fijn dat de zomervakantie er op zit, de update meldingen vliegen weer om de oren. 

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • September 10, 2025

Ik kan nergens de handmatige update optie vinden, dus heb ik de SuperWifi 2 punten en mijn V10 maar gereset 📎. 

Helaas staat alles na het doorlopen van het hele proces (we hebben ervaring 😉) nog steeds op de oude firmware 🤷🏼‍♂️

Geduld is een schone zaak zeggen ze wel eens... 

V10 - V10.C.25.08.03
2x SuperWifi 2 - SW2.C.25.05.06

Maar wel fijn dat de zomervakantie er op zit, de update meldingen vliegen weer om de oren. 

Als je inlogt op de SW2 punten kun je de update zelf uitvoeren.

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • September 10, 2025

De reset van de Box12 en de SW2 punten en het opnieuw koppelen is idd de oplossing. Maar dit is nu al de 4e keer dat ik dit maar weer "even" moet uitvoeren. 

Is dit een bekend issue?

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • September 10, 2025

De reset van de Box12 en de SW2 punten en het opnieuw koppelen is idd de oplossing. Maar dit is nu al de 4e keer dat ik dit maar weer "even" moet uitvoeren. 

Is dit een bekend issue?

Het vervelende is dat het een beetje grillig is. Bij sommige gaat het ongemerkt en anderen moet inderdaad alles handmatig doen.  We werken er aan om dit voor iedereen automatisch te krijgen maar dat heeft veel voeten in de aarde

RonaldM01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • September 10, 2025

Lukt dat ook met de nieuwe KPN firmware? Ik kan namelijk niet via de ip adressen van de SuperWifi's inloggen (geeft foutmelding). En via de V10 en via de MijnKPN app zie ik ze wel maar geen update opties 🤷🏼‍♂️

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 10, 2025

Wat is die foutmelding ​@RonaldM01 ?

Je moet inloggen met hetzelfde wachtwoord als waarmee je inlogt op de V10.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 10, 2025

Is dit een bekend issue?

Probeer voortaan eerst eens om Box12 een koude herstart te geven ipv een reset. Bij mij altijd de oplossing. Helaas was bij mij ook een reset van Superwifi nodig dit keer.

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • September 10, 2025

Lukt dat ook met de nieuwe KPN firmware? Ik kan namelijk niet via de ip adressen van de SuperWifi's inloggen (geeft foutmelding). En via de V10 en via de MijnKPN app zie ik ze wel maar geen update opties 🤷🏼‍♂️

In de Box12 ga ik naar de netwerk topologie, klik dan op een SW2 punt, in het scherm wat dan opent klik je nogmaals op het ronde SW2 punt, dan ga je naar het inlogscherm van het SW2 punt. Wachtwoord is gelijk aan die van het modem.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • September 10, 2025

Mmm.. Mijn superwifi 2 access points hebben allemaal 24.07.04 … Uitzetten en bekabeld aansluiten (ze zijn altijd bekabeld aangesloten) en laten staan doet niets… Blijven op deze versie ?

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 10, 2025

Hallo ​@Marc71_ 

Alleen uit en aanzetten is niet voldoende. Je moet de SW2 resetten, zoals in het startbercht staat:

Heb je nu de versie SW2.C.25.05.02 of 05.06? Dan kun je ook handmatig updaten naar deze versie met de upgradeknop in de webinterface. Lukt dat niet, of heb je een oudere versie? Reset dan je SuperWifi 2 en sluit hem bekabeld aan. Laat hem ongeveer een half uur aangesloten. Hij zal dan de update binnenhalen en installeren.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • September 10, 2025

Dank voor je reactie !

begripsverwarring.. een reset is letterlijk uit/aan zetten :-)

maar hij moet naar factory defaults begrijp ik, helemaal goed, mooi klusje voor het weekend !

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 10, 2025

Inderdaad: Koppel de kabel los en druk met een paperclip op “reset” totdat het lichtje een paar keer rood knippert. Dat is een echte reset. Wacht daarna totdat de SW2 helemaal opgestart is en het lichtje paars kleurt. Verbind dan de kabel weer. Dan wordt de update binnengehaald. 

Uit/aan zetten is niets meer dan opnieuw opstarten.

RonaldM01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • September 10, 2025

Wat is die foutmelding ​@RonaldM01 ?

Je moet inloggen met hetzelfde wachtwoord als waarmee je inlogt op de V10.

Ik heb beide ip adressen geprobeerd maar krijg steeds deze melding 🤷🏼‍♂️

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • September 11, 2025

Dank voor je reactie !

begripsverwarring.. een reset is letterlijk uit/aan zetten :-)

maar hij moet naar factory defaults begrijp ik, helemaal goed, mooi klusje voor het weekend !

Vannacht is mijn box14v geüpdatet naar de nieuwe versie, alle wifi punten werden hierdoor onbereikbaar (wat hersteld wordt met een herstart van het thuisnetwerk). Daarna toch maar geprobeerd om alvast 1 superwifi 2 punt te upgraden.

Na een “reset fabrieksinstellingen” vanuit de webinterface wordt het superwifi 2 punt geüpgraded naar versie 25.05.06.

Vanuit die versie heb ik nu een upgrade button om naar 25.05.08 te gaan. Dus ook gedaan.

Die update lijkt ook goed verlopen te zijn.

Vanavond de rest.

RonaldM01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • September 11, 2025

Vannacht zijn de SuperWifi 2 punten geüpgraded naar 25.05.08, ik ben benieuwd of de samenwerking met de V10 wat stabieler is geworden. In ieder geval is de SuperWifi 2 in de slaapkamer van oranje naar groen gegaan. Dat lijkt me al een mooie verbetering 😅

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Dat klinkt goed ​@Marc71_ en ​@RonaldM01! We zien graag jullie bevindingen tegemoet :)

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 11, 2025

Op de wifi punten staat firmware SW2.C.25.05.06  maar ik zie nergens handmatig updaten??