Skip to main content
Update

SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.25.05.08

Categorie:SuperWifi 2
  • September 8, 2025
  • 225 reacties
  • 6485 keer bekeken
Toon eerste bericht

225 reacties

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Je laat ze wel echt ruim een half uur bekabeld staan ​@RonaldM01? Andere plaatsing zou hier ook nog wel wat kunnen helpen. Omdat je V10 nu weer wifi uitzendt wil je je eerste superwifi punt niet te dichtbij de V10 hebben staan.

RonaldM01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • October 10, 2025

Eerder ruim een uur of zelfs langer, andere (bekabelde) plaatsing is door de indeling geen optie. Vandaar de keuze om de wifi van de V10 uit te zetten, maar dan krijg ik weer een mindere verbinding met de losse SuperWifi 2 🤷🏼‍♂️

Forum|alt.badge.img

Het moet geen wekelijks herhalende klus zijn inderdaad ​@Inconfundible! Een keer zou genoeg moeten zijn, als je het op de manier doet die Erik hierboven beschrijft. Had je die 10 stappen precies stap voor stap gevolgd daarbij, of op een andere manier gedaan? Als je het niet op die manier had gedaan kan je dat het beste alsnog op die manier doen.

Het is vandaag maandag, en ja hoor, het is weer zover. Eén van de SW2-punten staat op rood, terwijl de andere twee nog gewoon groen zijn. In de topologie zie ik alleen de modem, en alle apparaten lijken verbonden te zijn met die modem.

Ik ben bang dat als ik het thuisnetwerk opnieuw opstart, alle SuperWifi-punten weer op rood of oranje gaan staan, net als vorige maandag.

Ik heb eerlijk gezegd geen zin of tijd om de hele resetprocedure te doorlopen, die is vrij uitgebreid, en ik weet bovendien niet eens zeker of het iets oplost.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Leen59
Wijsgeer
  • October 13, 2025

Probeer eerst de rode SW2 opnieuw te starten door die gewoon uit en weer aan te zetten. Als de topologie dan nog niet klopt helpt een herstart thuisnetwerk meestal is mijn ervaring.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • October 13, 2025

Probeer eerst de rode SW2 opnieuw te starten door die gewoon uit en weer aan te zetten. Als de topologie dan nog niet klopt helpt een herstart thuisnetwerk meestal is mijn ervaring.

Bij mij werk momenteel een herstart van Box12. Daarna is de topologie weer in orde. Helaas is niet iedere situatie identiek. Overigens benoem je een herstart van je thuisnetwerk. Dat is inderdaad ook een oplossingsrichting die kan helpen. Ik merk soms hier dat mensen een reset en herstart door elkaar halen. Een herstart kan zonder veel impact worden gedaan. Resetten is de last resort die wellicht nodig is maar wel pas als al het andere niet werkt.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • October 13, 2025

Wat ik toch wel vervelend vind is dat ze na aantal weken goed werken steeds de verbinding verliezen met de Box12. Op het inlogscherm van de Box12 zijn ze rood en in de topologie zijn ze niet meer aanwezig. Maar de ledjes op de SW2 punten branden gewoon groen, je denkt dus dat ze goed werken. 

Ga ze nu maar weer eens resetten, opnieuw koppelen en handmatig updaten.

Dat is inderdaad vervelend Jeroen. Hopelijk lost die reset dan de problemen op. 

Ik heb helaas hetzelfde verschijnsel. Valt me erg tegen, niet stabiel.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • October 13, 2025

Wat hier beschreven wordt kan ik echt alleen maar beamen.

Nu bij wifi versterker 0 apparaten maar gezien functioneren werkt de wifi punt nog wel, maar nu weet ik al dat dat punt morgen of overmorgen rood wordt.

Herstarten, resetten het is een weekje goed en dan kan je het weer gaan herstarten of resetten en bij het laatste ben je minimaal een uur bezig.

Nogmaals wanneer krijgt KPN de firmware normaal werkende??? 

Leen59
Wijsgeer
  • October 13, 2025

Ik zou niet teveel vertrouwen op wat je in de topologie ziet. Dat laat veel te wensen over.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • October 13, 2025

Ik zou niet teveel vertrouwen op wat je in de topologie ziet. Dat laat veel te wensen over.

Nee dat weet ik wel, maar je kan daaruit wel zien wanneer je uit kan rekenen wanneer je de shit weer kan herstarten of resetten.

Ik kan het precies uittekenen,  en verder het gebeurd gewoon bij meerdere gebruikers en bij andere gebruikers niet, maar ik zit bij de eerst groep en dit begint heel plat gezegd echt KLOTE te worden!!

En ter aanvulling!!!! Alleen herstarten van het desbetreffende wifi punt geeft geen oplossing!!

Ook dit net weer getest,  klere ding is draadloos maar wordt gezien als aangesloten via utp, en dat is het niet,  als je dat zit dan weet je dat het niet goed zit want bijvoorbeeld mijn ring bel heeft nu een RRSI van 45 terwijl als dat wifipunt gewoon goed werkt en als 5GHZ wordt weergegeven het een RRSI heeft van 25.

Mijn buiten verlichting gaat ook op de V12 staan en niet meer op wifipunt, met als doordoor melding dat verlichting niet meer herkend wordt in de app , ik kan nog wel ff doorgaan

Leen59
Wijsgeer
  • October 13, 2025

Ik heb er zelf ook last van, maar gelukkig niet dagelijks. Ben al maanden elke dag aan het checken omdat er vanuit huis gewerkt moet worden. Daarom volg ik dit forum ook dagelijks.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • October 13, 2025

Ik heb er zelf ook last van, maar gelukkig niet dagelijks.

Nee moest er nog bijkomen, het gebeurd dus gewoon wekelijks er begint gewoon een cyclus te ontstaan van een week en dat gaat het stap voor stap verkeerd en worden de zaken verkeerd weergegeven kan je weer alles herstarten of resetten en dat slaat totaal nergens op.

Die wifipunten kosten geld zat , en ik ben verdorie geen BETA tester voor de KPN,  ik heb wel aangeven dat hier gemonitord kan worden wat er verkeerd gaat,  ik ben bereid beta software hier te plaatsen want momenteel is het gewoon pappen en nat houden.

En wat ik al eerder op forum van KPN heb gemeld ,ik voel mij totaal niet serieus genomen door de KPN.

Leen59
Wijsgeer
  • October 13, 2025

Velen met jou. Blijkbaar is er een onomkeerbare weg gekozen met de software updates en nu is het maar afwachten tot er een fix komt. Het schijnt nogal moeilijk te zijn.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • October 13, 2025

Velen met jou 

Dat snap ik, zou ook erg raar zijn als dat niet zo was, maar de oplossing die je krijgt die werken niet of maar voor een week, verder ben ik bereid hier BETA software te laten plaatsen, was even ook de bedoeling, maar wordt later toch niet doorgevoerd,  het bekende dode vogeltje!

En wat ergste is voor dat KPN heeft besloten dat alle modems dezelfde layout cq firmware moesten krijgen ( van KPN zelf) is het totaal mis gegaan en blijft het mis gaan!

Leen59
Wijsgeer
  • October 13, 2025

Als techneut heb ik ook veel software problemen meegemaakt, en het kan soms erg lang duren voordat het “foute bitje” ontdekt wordt. Het is alleen jammer dat er geen rollback mogelijk is.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • October 13, 2025

Als techneut heb ik ook veel software problemen meegemaakt, en het kan soms erg lang duren voordat het “foute bitje” ontdekt wordt. Het is alleen jammer dat er geen rollback mogelijk is.

Ik bij verschillende IT bedrijven gewerkt , 1e lijns, 2e lijns maar luisteren naar de klant deed  we toch echt wel en KPN doet dit niet in mijn ogen.

En ja binnen software kan het altijd mis gaan , maar wat er nu mis gaat is hetgene wat er steeds nu mis gaat , er komt gewoon geen oplossing.

En ja een roll back zo ik ook toejuichen , maar dit doet de KPN niet en de reden is in tevullen:  allen software / firmware het liefst voor allen modems, wifi punten het zelfde,  dat is niet handig voor de gebruiker maar voor de KPN zelf, wat zo kan je echt helemaal ongeschoolde bij de  helpdesk zetten.

Stekker erin kwartier wachten en stekker erin en alles doet het weer Mevrouw / Mijnheer.

Ohh het werkt niet?? o dan de stekker omdraaien  en dan werkt het wel 

Pffff wat een ellende.

Maar goed ik weet dat het hier nu weer niet goed werkt en kan morgen dus weer van voor af aan beginnen,  het geluk hier is dat overdag de vrouw niet thuis is en mijn getier niet hoeft aan te horen

Leen59
Wijsgeer
  • October 13, 2025

Bij mij is een herstart thuisnetwerk meestal voldoende, dan is het met 5 minuten weer in de lucht.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • October 13, 2025

Bij mij is een herstart thuisnetwerk meestal voldoende, dan is het met 5 minuten weer in de lucht.

Hier helaas dus niet altijd, daarom reageer ik ook zo gefrustreerd 

Leen59
Wijsgeer
  • October 13, 2025

Ik snap het. Maar, slechts kalmte kan u redden 😉

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • October 13, 2025

Ik snap het. Maar, slechts kalmte kan u redden 😉

Ik ben kalm zat, maar op een gegeven moment zit hier de emmer op een bepaald toch echt wel vol.

Het is niet iets van een week of een maand, maar dit gezeur dient al veel langer.

Leen59
Wijsgeer
  • October 13, 2025

Bij mij sinds de modemupdate van februari. Ik had toen nog SW1. Dat was echt drama. Uiteindelijk SW2 gehuurd en dat ging prima. Tot de update! Sinds die tijd dus dagelijkse check ivm werk van mijn partner. Nog een een half jaar, dan prepensioen en dan kan de zooi de deur uit.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • October 14, 2025

Ik ben wakker geworden en kan niet meer slapen vanwege keelpijn. Geen gewoonte om zo laat/vroeg nog te reageren 😅

Momenteel is bij mij de topologie ook weer in de war en heb ik op de inlogpagina een rood lampje. Mijn superwifi heeft een groene status en lijkt ook gewoon te functioneren. Mijn Musicast en tv+ werkt ook steeds nog perfect en ik weet dat boven met name Musicast niet lekker meer werkt zonder mijn Superwifi.

Precies kan ik er niet de vinger op leggen maar na ongeveer een week komt Superwifi in paired mode. Ik heb dat sinds ik over ben op de KPN software. Ik heb er niet dermate veel last van dat ik er meteen werk van maak om het te herstellen. Meestal is een herstart van Box12 voldoende voor herstel. 
Ik snap jullie frustratie dus wel een beetje ​@Leen59 en ​@ivo46. Als techneut zou ook ik wel eens in de log willen speuren. Ik denk dat KPN wel op de hoogte is van de problemen bij in ieder geval een deel van de klanten. Maar zonder inzicht in de mogelijke oorzaken waag ik me niet aan uitspraken of dit een eenvoudige is om op te lossen.

Hopelijk komt er wel een oplossing want het is zeker herkenbaar en voor niet techneuten een vervelende om steeds te herstellen. Voor die mensen is het verschil tussen herstart en reset vaak al een uitdaging.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • October 14, 2025

Ik ben wakker geworden en kan niet meer slapen vanwege keelpijn.

Ugh, niet fijn, beterschap, Roy!

Over paired-not-synced (dat is wat er aan de hand is als je SW punten in de interface rood zijn maar wel fysiek groene lampjes hebben). Wat er gebeurd bij deze status is dat de SuperWifi punten nog wel onderdeel zijn van je netwerk (paired) maar de synchronisatie (sync) met het modem is er niet. Wil zeggen dat ze in de basis wel werken, maar er is geen sturing meer die je wel nodig hebt voor een goede mesh. Dus, als een van je eindapparaten verbonden is met een SuperWifi met deze status, dan heeft ‘ie gewoon internet. Maar omdat de sturing dan ontbreekt kan je eindapparaat niet automatisch overgezet worden naar een van de andere Wifipunten of je modem als dat signaal beter is. Zo kan je dan krijgen dat er geen  enkel apparaat (uit zichzelf) met een SuperWifi verbindt als die de paired-not-synced status heeft. 

En dat is zeker frustrerend voor je wifi-ervaring. Vooral als dit regelmatig gebeurt. 

Herstarten van de SuperWifi in kwestie, of je hele thuisnetwerk met de knop in het modem (Systeem > Instellingen > Herstart thuisnetwerk), is de snelste manier om dit weer te verhelpen. Maar daarbij zien we dan inderdaad dat het probleem ook weer kan terugkomen. 

De hele uitgebreide resetprocedure die ik eerder plaatste is iets waarvan we zien dat het voor langere tijd een oplossing kan zijn. 

Aan permanente oplossing voor deze problemen wordt aan gewerkt. Maar, dat is niet iets dat alleen in de SuperWifi zit. Het is een wisselwerking met je modem. Dus dat betekent dat voor een goede oplossing, het modem ook een update nodig heeft. We verwachten op korte termijn updates voor de verschillende modems. Wat daar dan precies in zit aan verbeteringen en/of oplossingen rondom deze issues weet ik op dit moment nog niet, maar weet dat het de volle aandacht heeft. Zodra we hiervoor uitroldata hebben komen er ook product updates met informatie. Dus zorg dat je geabonneerd bent op de Product Updates als je dat nog niet was. Dan krijg je een mail zodra we een nieuwe publiceren.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • October 14, 2025

Bedankt ​@Erik van KPN. Leve de paracetamol 😅

Aan de uitgebreide reset procedure waag ik me niet omdat ik er simpelweg te weinig hinder van heb. Mijn apparatuur boven werkt nog steeds perfect met Superwifi en het zijn ook statische apparaten, zoals mijn tv+. Die zijn vanwege de afstand toch al dedicated verbonden met superwifi en niet met de modem. Voor mijn mobile devices is er altijd wel afdoende wifi signaal als basis.

Als ik je goed beluister zit het probleem dus in het meshdeel en werkt de backhaul verder goed (internet via superwifi werkt op volle snelheid). Goed dat er wel focus is voor deze problematiek. Hopelijk is het lek snel boven en kunnen we een update tegemoet zien voor beide apparaten, die deze problematiek aanpakt. We willen de update natuurlijk gisteren hebben 😁.

En natuurlijk heb ik een abonnement op de product updates. Dat is wat mij betreft het best bewaarde geheim van de Community. Het zal vanwege privacy niet mogen maar dit zou voor iedere klant standaard mogen aan worden gezet.

Forum|alt.badge.img

Bij mij helpt het herstarten van het thuisnetwerk eigenlijk nooit, maar ik heb het toch geprobeerd. Nu staan alle SW2-punten op oranje, behalve die ene die bekabeld is aangesloten op de modem.

Ik had de SW2-punten eerder namen gegeven, maar in de topologie zijn die nu verdwenen. Waarschijnlijk moet ik ze opnieuw resetten zodat ze weer op groen komen te staan.

Ik werk nu op zolder, en de SW2 die hier staat, brandt oranje (2,4 GHz). Mijn laptop pakt de 5 GHz-verbinding van de SW2 beneden in de woonkamer, die nog wel op groen staat. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • October 15, 2025

Bij mij helpt het herstarten van het thuisnetwerk eigenlijk nooit, maar ik heb het toch geprobeerd. Nu staan alle SW2-punten op oranje, behalve die ene die bekabeld is aangesloten op de modem.

Ik had de SW2-punten eerder namen gegeven, maar in de topologie zijn die nu verdwenen. Waarschijnlijk moet ik ze opnieuw resetten zodat ze weer op groen komen te staan.

Ik werk nu op zolder, en de SW2 die hier staat, brandt oranje (2,4 GHz). Mijn laptop pakt de 5 GHz-verbinding van de SW2 beneden in de woonkamer, die nog wel op groen staat. 

Die sw punten worden straks nog rood en daarna gaan ze knipperen en dan worden ze groen ,  ze draaien eerder op 2,4 later gaan ze naar 5ghz