Skip to main content
Update

SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.25.05.08

Categorie:SuperWifi 2
  • September 8, 2025
  • 225 reacties
  • 6483 keer bekeken
Toon eerste bericht

225 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • October 15, 2025

Goede toevoeging ​@ivo46 bij mij duurt het ook even voordat de groene lamp er is. Bij mij is een simpele herstart van Box12 de oplossing en met het verhaal van Erik erbij kan ik me daar wel Iets bij voorstellen. Ik kan me voorstellen dat de modem dan een geforceerde sync naar Superwifi initieert.

Forum|alt.badge.img

Bij mij helpt het herstarten van het thuisnetwerk eigenlijk nooit, maar ik heb het toch geprobeerd. Nu staan alle SW2-punten op oranje, behalve die ene die bekabeld is aangesloten op de modem.

Ik had de SW2-punten eerder namen gegeven, maar in de topologie zijn die nu verdwenen. Waarschijnlijk moet ik ze opnieuw resetten zodat ze weer op groen komen te staan.

Ik werk nu op zolder, en de SW2 die hier staat, brandt oranje (2,4 GHz). Mijn laptop pakt de 5 GHz-verbinding van de SW2 beneden in de woonkamer, die nog wel op groen staat. 

Die sw punten worden straks nog rood en daarna gaan ze knipperen en dan worden ze groen ,  ze draaien eerder op 2,4 later gaan ze naar 5ghz

Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurd. Bij mij als ze op oranje komen te staan dan blijven ze ook op oranje staan tenzij ik ze gaan resetten. Vorige keer bleven ze het heel weekend op oranje staan. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • October 15, 2025

Bij mij helpt het herstarten van het thuisnetwerk eigenlijk nooit, maar ik heb het toch geprobeerd. Nu staan alle SW2-punten op oranje, behalve die ene die bekabeld is aangesloten op de modem.

Ik had de SW2-punten eerder namen gegeven, maar in de topologie zijn die nu verdwenen. Waarschijnlijk moet ik ze opnieuw resetten zodat ze weer op groen komen te staan.

Ik werk nu op zolder, en de SW2 die hier staat, brandt oranje (2,4 GHz). Mijn laptop pakt de 5 GHz-verbinding van de SW2 beneden in de woonkamer, die nog wel op groen staat. 

Die sw punten worden straks nog rood en daarna gaan ze knipperen en dan worden ze groen ,  ze draaien eerder op 2,4 later gaan ze naar 5ghz

Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurd. Bij mij als ze op oranje komen te staan dan blijven ze ook op oranje staan tenzij ik ze gaan resetten. Vorige keer bleven ze het heel weekend op oranje staan. 

Oww dat is minder, dan heb ik een keer een geluk gehad dat dat hier niet zo is

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • October 15, 2025

Dit klopt inderdaad.  De 2,4 GHz is degene die als eerste weer up and running is, de 5 GHz volgt daarna. Gecombineerd met dat het modem ook even weer alle informatie moet binnenhalen over de aangesloten punten en hoe het zit kan het een paar minuten duren voordat 5 GHz overal actief is, en je eindapparaten weer met het beste punt verbonden zijn.

Dat is minder inderdaad :( Kan het zijn dat de afstand (of verstoring door omgevingsfactoren) bij jou dan op het randje zit, en hij daardoor moeilijker of niet de overstap naar de 5 GHz maakt. Heb je mogelijkheid om te experimenteren met de plaatsing?

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • October 15, 2025

Ik ga hier geen feestmuts opzetten, maar ik heb gisteren de V12 een herstart gegeven en ik heb bij MP een extra wifi punt 2.0 gekocht, en en geloof het of niet, als ik nu alles bekijk, klopt het zoals het hoort te zijn.

Hoelang dit zo blijft weet ik uiteraard niet, maar wel heel apart dat het nu eens een keertje de goede kant is uitgevallen

Forum|alt.badge.img

Dit klopt inderdaad.  De 2,4 GHz is degene die als eerste weer up and running is, de 5 GHz volgt daarna. Gecombineerd met dat het modem ook even weer alle informatie moet binnenhalen over de aangesloten punten en hoe het zit kan het een paar minuten duren voordat 5 GHz overal actief is, en je eindapparaten weer met het beste punt verbonden zijn.

Dat is minder inderdaad :( Kan het zijn dat de afstand (of verstoring door omgevingsfactoren) bij jou dan op het randje zit, en hij daardoor moeilijker of niet de overstap naar de 5 GHz maakt. Heb je mogelijkheid om te experimenteren met de plaatsing?

Ik heb dat ook geprobeerd maar het heeft niet geholpen. Het is echt sinds de update naar de KPN software dat ik problemen heb met de SW punten. Sinds vanochtend staan ze nog steeds op oranje. Ik ken mezelf, dus ik ga ze waarschijnlijk toch resetten zodat ze weer op groen komen te staan. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • October 15, 2025

Ik heb dat ook geprobeerd maar het heeft niet geholpen. Het is echt sinds de update naar de KPN software dat ik problemen heb met de SW punten. Sinds vanochtend staan ze nog steeds op oranje. Ik ken mezelf, dus ik ga ze waarschijnlijk toch resetten zodat ze weer op groen komen te staan. 

Wat ook soms wil helpen is in te loggen op desbetreffende wifipunt en kijk daar eens op ipv6 wel aanstaat, want als dat niet zo is dan, bij je modem ipv6 uitzetten, minuut of 1a 2wachten en ipv6 weer aanzetten.

Uit eigen ervaring hier weet ik dat een reset mbt wifipunten ook een crime kan zijn even checken kan een hoop ergernis schelen. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • October 15, 2025

Puur uit interesse ​@Erik van KPN: heb jij regelmatig contact met het verantwoordelijke team of ben je zelf uit interesse zo goed op de hoogte over de exacte werking?

In ieder geval lees ik met plezier je uitleg her en der, bijvoorbeeld dat het pair issue in de hoek van mesh te zoeken is. Het is leuk maar bovendien kweekt het wat mij betreft ook begrip voor problematiek.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • October 16, 2025

Bij mij sinds paar weken na laatste modem V12 firmware update. WIFI2 punten in overzicht modem rood en niet in sync. Vorige keer reboot en reset WIFI gedaan. Daarna weer rood. Nu 2x alleen reboot V12 en daarna in modem gekeken en zijn alle WIFI2 weer groen en in sync. Na laatste reboot blijven ze nu al 1 week groen en in sync in overzicht modem.

Leen59
Wijsgeer
  • October 16, 2025

Wanneer heb je de laatste reboot gedaan? Ik ben benieuwd hoelang het stabiel blijft.

Je had al wat toegevoegd 😀

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • October 16, 2025

Wanneer heb je de laatste reboot gedaan? Ik ben benieuwd hoelang het stabiel blijft.

1 week geleden. Nu blijven ze groen bij mij.

Leen59
Wijsgeer
  • October 16, 2025

Op zich is dat mooi, maar het zou allemaal niet nodig moeten zijn. Als het goed is heb je er geen omkijken naar, maar ik ervaar dezelfde problemen. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • October 16, 2025

Op zich is dat mooi, maar het zou allemaal niet nodig moeten zijn. Als het goed is heb je er geen omkijken naar, maar ik ervaar dezelfde problemen. 

Mocht het bij mij weer rood zijn is alleen reboot V12 voldoende bij mij. Hoop bij jou de problemen ook snel voorbij zijn.

Leen59
Wijsgeer
  • October 16, 2025

Het is natuurlijk wel zo dat de SW’s ook opnieuw moeten verbinden met de V12 na een reboot, dus het netwerk wordt opnieuw opgebouwd.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • October 26, 2025

Het blijft maar aanmodderen met de apparatuur van de KPN.

6 uur geleden, eerst maar eens de 4 wifi punten laten herstarten, omdat er steeds 2 wifipunten het leuk vinden op een ander kanaal te gaan , dan dat ik die heb in gesteld.

Waarom zit er überhaupt de optie zelf instellen als de krengen eigen leven leiden??

Toen maar het hele wifi netwerk via de V12 laten herstarten en jawel alles werkt zoals ik het wil en het ook gewoon het beste werkt.

Maar nee na dus 6 uur weer twee wifi punten op totaal ander kanaal en MHZ, dit begint echt super vervelend te worden!

En updates voor de KPN app en tv en weet ik wat volgt elkaar relatief snel op,  laat KPN eens de firmware van de V12 en de wifiextenders eens normaal werkende maken

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • October 26, 2025

En updates voor de KPN app en tv en weet ik wat volgt elkaar relatief snel op,  laat KPN eens de firmware van de V12 en de wifiextenders eens normaal werkende maken

Hier specifiek even over, ter verduidelijking. Er is één team voor de beide TV+ Boxen, en er is één team voor de TV+ apps. En er is één team voor vier modems en drie wifi versterkers. En hoewel natuurlijk de basislaag van de Software voor al die apparaten gelijk is, is het alsnog aardig wat werk. We doen ons best om zo regelmatig mogelijk nieuwe updates uit te brengen. Wat op het moment nog wat lastig is omdat de migratie nog niet afgerond is. Zodra dat wel het geval is, en echt alle modems en wifi versterkers binnen actieve KPN abonnement en in onze magazijnen voorzien zijn van KPN Software kunnen we ons volledig richten op de doorontwikkeling ervan. En ook op meer regelmaat in software updates. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • October 26, 2025

Hier specifiek even over, ter verduidelijking. Er is één team voor de beide TV+ Boxen, en er is één team voor de TV+ apps. En er is één team voor vier modems en drie wifi versterkers. En hoewel natuurlijk de basislaag van de Software voor al die apparaten gelijk is, is het alsnog aardig wat werk. We doen ons best om zo regelmatig mogelijk nieuwe updates uit te brengen. Wat op het moment nog wat lastig is omdat de migratie nog niet afgerond is. Zodra dat wel het geval is, en echt alle modems en wifi versterkers binnen actieve KPN abonnement en in onze magazijnen voorzien zijn van KPN Software kunnen we ons volledig richten op de doorontwikkeling ervan. En ook op meer regelmaat in software updates. 

Leuk verhaal , maar als klant betaal je wel de volle mep!!

En software bijwerken voor wat in de magazijnen ligt? Dan krijgen die dus ook eerst de software welke niet goed werkt.

Was fijner geweest als KPN haar sausje beter had voorbereid in de keuken.

Sorry mijnheer en mevrouw uw eten smaakt totaal nergens naar, maar de koks zijn verdeeld op voor  hoofd en nagerecht bezig met verbeteringen,  hoe zou je dan reageren?

• Helper
  • October 26, 2025

En daar zijn ze nog wel even mee bezig in de keuken. Om even in de term te blijven. Ik heb voor niks de super wifi en modem aan de kant gegooid.

Leen59
Wijsgeer
  • October 26, 2025

En daar zijn ze nog wel even mee bezig in de keuken. Om even in de term te blijven. Ik heb voor niks de super wifi en modem aan de kant gegooid.

En wat heb je nu?

• Helper
  • October 27, 2025

En wat heb je nu?

Ik heb nu FRITZ!Box 4060 voor beneden en boven heb ik tijdelijk geen wifi.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • October 27, 2025

Maar goed, KPN heeft het dus druk met de voorraad en weet ik wat,  maar dat is nog geen verklaring van als ik binnen de extenders en V12 modem opgeef op welk kanaal ze moeten staan en dat de 5GHZ op 160MHz  moet ,  het systeem dat toch doodleuk gaat veranderen, en het aparte is dat het dat niet voor alle extenders doet.

Via het programma inSSIDer kan je precies zien welke kanalen het gunstigd zijn en dan werkt het ook allemaal goed en het draadloos internet is dan ook gewoon een stuk sneller maar ook stabieler, ik zou dus toch graag zien dat mijn gekozen instellingen blijven zoals ik dat wil, waarom kan dat maar niet lukken?????

• Helper
  • October 27, 2025

Omdat er nog teveel fouten in KPN software zit ben ik bang. En dat gaat nog wel een paar jaar duren op deze manier. Want ik kan nog steeds niet de gast wifi gebruiken met de fritz.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • October 27, 2025

Omdat er nog teveel fouten in KPN software zit ben ik bang. En dat gaat nog wel een paar jaar duren op deze manier. Want ik kan nog steeds niet de gast wifi gebruiken met de fritz.

Ja zeer zeker te veel fouten, maar het is denk ik voor KPN een verdien model geworden,:  we brengen shit software uit een voor een zeer dure huurprijs kan je bij ons de Fritz spullen huren.

Als ik geweten had dat KPN deze shit zou uitbrengen, dan had ik eerder geen wifipunten aangeschaft, ik blijf niet bezig.

Liefste zou ik ook de Fritz spullen kopen, maar dan ben ik weer een paar honderd euro verder.

Kan KPN gewoon niet eigen modems laten voor wat het is en gewoon overstappen op de modems van Fritz?  Oh nee  natuurlijk niet want dan raken ze het verhuur model kwijt.

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • November 11, 2025

Maar een team van 2 personen of een team van 10 personen? Moeten de teams dan niet opgeschaald worden als er zoveel "uitdagingen" zijn?

Ze blijven hier nu al ruim 2 weken groen, ook in de topologie. Maar toch lijkt het niet helemaal goed te gaan, als ik boven zo ongeveer naast een SW2 punt zit met een laptop heb ik gewoon nauwelijks Wifi ontvangst, hoe dan?

Leen59
Wijsgeer
  • November 11, 2025

Is de laptop dan wel verbonden met die SW2?