Skip to main content
Update

SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.25.05.08

Categorie:SuperWifi 2
  • September 8, 2025
  • 225 reacties
  • 6485 keer bekeken
Toon eerste bericht

225 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • September 23, 2025

Ik vind persoonlijk dat ik totaal niet serieus genomen wordt 

En, ​@ivo46, hierover. Ik kan me dat gevoel bij jou zeker voorstellen. Het is ook niet leuk als je al lang problemen ervaart en je zelf regelmatig kunstgrepen moet uitvoeren om de boel weer op orde te krijgen. We nemen deze problemen, zowel van jou als van de anderen die in de verschillende product updates aangeven langdurig/herhaaldelijk problemen te ervaren, zeker serieus.

We kunnen er op alleen, zo op afstand via de Community, niet heel veel meer aan doen dan we al doen. We weten, en merken ook, dat de stappenplannen en tips die wij geven werken en helpen. Bij het gros van de klanten (niet alleen hier, ook in de andere klantcontact kanalen) worden problemen verholpen door die stappen te doen en is het daarna goed. Maar dan is er dus ook die groep met klanten, waar jij er een van bent, waar het dus níet helpt. Of niet permanent helpt. Die ervaring geven we door aan het modemteam, maar ook zij kunnen op afstand niet alles zien, deels vanuit technische (on)mogelijkheden, maar ook vanuit privacy overwegingen. Dat wat zij kunnen zien wordt gecombineerd met ervaringen uit onze eigen tests en interne testgroepen etc. Zo wordt er continu doorontwikkeld en aan nieuwe versies gewerkt waarin we wifiverbeteringen doen, en onderlinge compatibiliteit van de apparaten verbeteren.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 23, 2025

Ik vind persoonlijk dat ik totaal niet serieus genomen wordt 

En, ​@ivo46, hierover. Ik kan me dat gevoel bij jou zeker voorstellen. Het is ook niet leuk als je al lang problemen ervaart en je zelf regelmatig kunstgrepen moet uitvoeren om de boel weer op orde te krijgen. We nemen deze problemen, zowel van jou als van de anderen die in de verschillende product updates aangeven langdurig/herhaaldelijk problemen te ervaren, zeker serieus.

We kunnen er op alleen, zo op afstand via de Community, niet heel veel meer aan doen dan we al doen. We weten, en merken ook, dat de stappenplannen en tips die wij geven werken en helpen. Bij het gros van de klanten (niet alleen hier, ook in de andere klantcontact kanalen) worden problemen verholpen door die stappen te doen en is het daarna goed. Maar dan is er dus ook die groep met klanten, waar jij er een van bent, waar het dus níet helpt. Of niet permanent helpt. Die ervaring geven we door aan het modemteam, maar ook zij kunnen op afstand niet alles zien, deels vanuit technische (on)mogelijkheden, maar ook vanuit privacy overwegingen. Dat wat zij kunnen zien wordt gecombineerd met ervaringen uit onze eigen tests en interne testgroepen etc. Zo wordt er continu doorontwikkeld en aan nieuwe versies gewerkt waarin we wifiverbeteringen doen, en onderlinge compatibiliteit van de apparaten verbeteren.

Van ene kant snap ik het en het blijft lastig,  enige wat ik van deze kant kan aanbieden is dat er eens een technisch team bijvoorbeeld hier monitort wat er precies gebeurd,  misschien dat probleem zo sneller getackeld kan worden

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • September 23, 2025

Bedankt voor dat aanbod, ​@ivo46! Ik geef dat door.

• Nieuwkomer
  • September 24, 2025

Hier ook sinds kort het probleem dat we Superwifi punten geen stabiele backhaul meer hebben. Box14 met 5 Superwifi's deed het tot voor kort echt geweldig, zelfs beter dan de vorige Fritz! setup. Lijkt er in ieder geval op dat het ook sinds de laatste firmware update ineens drama is. Opnieuw koppelen en resetten van de hele handel heeft niet geholpen… erg jammer dit.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 24, 2025

Ik heb ook het probleem dat mijn Superwifi2 paired is en niet synced. Backhaul lijkt inderdaad niet stabiel. Werkt 2 weken en daarna gaat in de interface in de browser het lampje op rood.

Morgen maar eens kijken of ik het kan fixen.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • September 30, 2025

Waarom staat IPv6 uit op mijn SW#2 en hoe krijg ik dat weer aan?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • September 30, 2025

Verbeteringen in de onderlinge communicatie tussen modem en SuperWifi 2 is een prioriteit voor het team. Dat zit ook in de komende updates voor alle apparaten. In de tussentijd zien we dat herstarts van alle apparaten vaak al genoeg kan zijn om ze weer goed te krijgen. Eventueel reset en herinstallatie van de SW2.

IPv6 is netwerkbreed, dus dat beheer je vanuit het modem. Als het daar aanstaat, dan heeft je hele netwerk IPv6. Als je problemen ervaart met IPv6, dan kun je het op het modem eens uit- en weer aanzetten.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • September 30, 2025

IPv6 is netwerkbreed, dus dat beheer je vanuit het modem. Als het daar aanstaat, dan heeft je hele netwerk IPv6. Als je problemen ervaart met IPv6, dan kun je het op het modem eens uit- en weer aanzetten.

Beste ​@Erik van KPN dat was inderdaad de oplossing. bedankt.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 30, 2025

Verbeteringen in de onderlinge communicatie tussen modem en SuperWifi 2 is een prioriteit voor het team. Dat zit ook in de komende updates voor alle apparaten. In de tussentijd zien we dat herstarts van alle apparaten vaak al genoeg kan zijn om ze weer goed te krijgen. Eventueel reset en herinstallatie van de SW2.

Hi ​@Erik van KPN 
Ik ervaar ook nog steeds deze problemen met de draadloze SW2. De andere SW2 is via ethernetkabel verbonden en blijft goed werken. De draadloze houdt het een week of wat vol en dan is die weer "paired". Ik heb al eens een volledige schone installatie gedaan (Box 12 én beide SW2's) en ook alleen de draadloze SW2 opnieuw gekoppeld (reset en herinstallatie). Zojuist heb ik die SW2 alleen een keer uit/aan gedaan. Hopelijk weet het team met een volgende update dit probleem op te lossen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 30, 2025

Ik heb ook het probleem dat mijn Superwifi2 paired is en niet synced. Backhaul lijkt inderdaad niet stabiel. Werkt 2 weken en daarna gaat in de interface in de browser het lampje op rood.

Morgen maar eens kijken of ik het kan fixen.

Hier vannacht het zelfde mogen mee maken,  ik had geen zin in een reset ( het was 01.30 ) maar via de app dit keer laten herstarten, nu werkt het weer.

Maar deze onzin kan je dus gewoon gemiddeld 1x per week uitvoeren ( en ja ook totale hard reset geeft maar een tijdelijke werking van een week)

Een moderator die je beloofd een nieuwere firmware voor de V12 ( zou gepusht worden vanuit KPN), maar helaas geen reactie meer op mijn vraag of dat nog doorgaat.

Verder als ik inlog op de draadloze wifipunten  via de app WiFiman dan staat bij IPv6 adres:

IPv6 is uitgeschakeld???

Log ik in via 192.168.2.254 en ik kijk bij draadloze punt bij apparaat info daar staat wel een IPv6 adres???

Ik moet zeggen dat ik meer vertrouwen heb in de app WiFiman dan de software van KPN zelf.

Hoe zit dit nu 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • October 1, 2025

Er is een, nogal uitgebreide, procedure die je kunt volgen als je merkt dat de wifipunten regelmatig terugvallen op paired maar not synced (groene lampjes, maar rood in de interface).

Hierbij is het belangrijk dat je echt de stappen precies volgt, in deze volgorde. We zien dat dit helpt. Helemaal permanent durf ik niet te garanderen, maar wel voor langere termijn. Maar, het is wel een klus.

1. Haal alle ethernetkabels uit je wifipunten.

2. Reset elke SuperWifi via het resetgaatje. Houd die ingedrukt tot het wifipunt 5x rood knippert.

3. Wacht af tot elke SuperWifi klaar is met resetten en paars is gaan branden. Dat betekent dat ze dan weer helemaal op fabrieksconfiguratie zitten.

4. Zet alle SuperWifi uit (met de powerknop of door de stekker uit het stopcontact te halen). Dit is om te voorkomen dat de apparaten toch onbedoeld met elkaar gaan synchroniseren voor we dit willen.

5. Log in op je modem en ga naar Instellingen > Systeem en druk op de oranje knop achter ‘Reset wifi’

Dit zorgt ervoor dat het modem qua wifi instellingen terug gaat naar de fabrieksconfiguratie. En dit zorgt ervoor dat in ons beheersysteem opgeslagen wifigegevens ook teruggaan naar die fabriekswaarden.

6. Reset dan je modem via Instellingen > Systeem en de oranje knop achter 'Reset dit apparaat’. 

Hierbij reset het modem zichzelf én stuurt een bericht naar ons beheersysteem waarbij de eerdere aanpassing daarin van de wifigegevens naar fabriekswaarden wordt bevestigd. De combinatie van stap 5 en 6 zorgt ervoor dat eventuele issues in dat wifiprofiel in het beheersysteem geëlimineerd zijn.

7. Nadat het modem klaar is met resetten en weer draait, log opnieuw in op het modem. Stel dan je wifi weer in zoals je die wilt hebben qua naam, wachtwoord etc. Zorg er  voor, als je (ook) SuperWifi 1 of Experia Wifi in gebruik hebt, dat je de WPA instelt op WPA2.

8. Test of je goed kunt verbinden met de wifi van het modem. 

9. Pak je eerste SuperWifi en sluit deze met een ethernetkabel rechtstreeks aan op je modem. Zet dan de SuperWifi weer aan. Wacht tot deze volledig is opgestart.

10. Controleer in de interface van je modem of je daar de SuperWifi ook ziet verschijnen met een groen icoon (dit kan in de topologie, of via de netwerknop op de inlogpagina van je modem). Klik het icoon aan en verifieer dat in de pop-up de status synced wordt gegeven.

11. Je kunt daarna de SuperWifi loskoppelen van het modem. Binnen een minuut of twee, drie zou deze dan groen moeten branden met een goede draadloze connectie met het modem. Daarna kun je ze verplaatsen naar hun definitieve plek.

12. Herhaal stap 9 tot en met 11 voor elke SuperWifi die je hebt. 

Een moderator die je beloofd een nieuwere firmware voor de V12 ( zou gepusht worden vanuit KPN), maar helaas geen reactie meer op mijn vraag of dat nog doorgaat.

Daar kom ik zo bij je op terug. Er zijn wat haken en ogen. 

Verder als ik inlog op de draadloze wifipunten  via de app WiFiman dan staat bij IPv6 adres:

IPv6 is uitgeschakeld???

Log ik in via 192.168.2.254 en ik kijk bij draadloze punt bij apparaat info daar staat wel een IPv6 adres???

Ik moet zeggen dat ik meer vertrouwen heb in de app WiFiman dan de software van KPN zelf.

Hoe zit dit nu 

In de basis, als het modem aangeeft dat IPv6 aanstaat, dan heeft je hele netwerk IPv6. En je SuperWifi dus ook. Maar mocht je problemen ervaren, dan kan het helpen om even IPv6 uit- en weer aan te zetten. Als dat niet helpt, kun je dan aangeven hoe en waar jij dit ziet in Wifiman? Want ik heb die app net ook even gedownload en ik zie niet direct wat je bedoelt.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 1, 2025

Hoi ​@Erik van KPN 

Zoals ik hierboven aangaf heb ik de procedure "schone installatie” al eens uitgevoerd.
Beschreven in dit topic:  KPN SuperWifi: installatie en gebruik | KPN Community

Alleen staat daar niet in om met "Reset WiFi” ook de wifi-instellingen op de Box 12 te resetten, zodat de in het KPN beheersysteem opgeslagen wifigegevens ook teruggaan naar de fabriekswaarden.

Ik zal de ontwikkelingen in mijn netwerk in de gaten houden en een evt. volgende keer ook deze WiFi reset (stap 5 en 6) uitvoeren.

Forum|alt.badge.img

Ik heb nog steeds problemen met mijn SuperWifi-punten sinds de update. Eerst dacht ik dat het na een reset was opgelost(post van 13 dagen geleden), maar dat bleek helaas niet zo te zijn. Wat me opvalt, is dat het elke maandag weer misgaat met de SuperWifi-punten.

Vorige week maandag stonden ze ineens allemaal oranje in plaats van groen. Ik weet dat oranje betekent dat er nog verbinding is, maar ik betaal voor snel internet, dus ik wil ze gewoon groen zien. Toen heb ik alles gereset.

Vanochtend werkte ik thuis, en toen werd het SuperWifi-punt op zolder ineens rood. Toen ik ging kijken, bleken de andere punten ook rood te zijn, behalve degene die bekabeld is aangesloten op de modem. Ik heb de drie rode punten opnieuw opgestart en daarna werden ze weer groen. Maar vervolgens viel juist die bekabelde SuperWifi uit: hij was niet zichtbaar in de topologie, terwijl het lampje wel groen brandde.

Na een herstart van mijn hele thuisnetwerk werd die bekabelde wel weer zichtbaar en groen, maar toen gingen de drie draadloze punten weer op oranje.

Kortom: resetten helpt maar tijdelijk. Ik begin er eerlijk gezegd een beetje moe van te worden, elke maandag is het weer gedoe met die SuperWifi-punten.

Jasper van KPN
Moderator

Het moet geen wekelijks herhalende klus zijn inderdaad ​@Inconfundible! Een keer zou genoeg moeten zijn, als je het op de manier doet die Erik hierboven beschrijft. Had je die 10 stappen precies stap voor stap gevolgd daarbij, of op een andere manier gedaan? Als je het niet op die manier had gedaan kan je dat het beste alsnog op die manier doen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • October 7, 2025

Ik heb daar ook “last” van ​@Inconfundible al heb ik maar 1 suoerwifi. Het gaat nu weer een tijdje goed maar sinds de KPN software lijkt de wireless backhaul minder stabiel. Tot nu toe helpt bij mij een herstart van Box12. Ik kan er nog niet de vinger op leggen wat er mis gaat en kan zelf daarom ook niet de genoemde punten linken met de oplossing  Proefondervindelijk zal het zeker kloppen dat het zaken oplost.

Ik kijk het nog even aan want ik wil eigenlijk niet mijn Box12 resetten. Voor minder technische mensen kan dit wel een vervelende zijn. Er komt vast een oplossing.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • October 7, 2025

Ook maar een duit in het zakje….

Vorige week merkte ik dat een app niet verscheen in de topologie. Ik zag het een aantal dagen aan maar de superwifi (2 stuks) verdween ook uit de topologie. Nu heb ik BOX 12 voorheen in de V10 had ik hetzelfde probleem. Na de herstart van het APPARAAT verscheen alles weer in de topologie maar de draadloos functionerende wifipunt bleef rood. Het wifi punt een “hard reboot” gegeven stekker 20 seconden eruit (220) en er weer in. Kwam weer online.

Het functioneert nu voor 3 dagen!

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • October 8, 2025

Afijn weer een weekje verder en weer is de topologie een puinhoop. Er is wifi maar de wifipunten zijn verdwenen alsmede apps staan afgelogt terwijl deze in de lucht zijn.

Vreemd. Deze klachten ook ij de V10 gehad nu bij de KPN 12 box dezelfde klachten.

Na de herstart van het modem (aparaat niet het netwerk) is de topologie weer vanouds.

OPROEP aan KPN.

DOE IETS aan de communicatie tussen modem en superwifi!

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • October 8, 2025

Bij mij gaat het al wat langer goed nu ​@Marcthin maar herken wel je beschrijving van het probleem en de oplossing. Ik denk dat dit wel op de agenda staat maar dat het toch nog best complex is om voor verschillende hardware dit op orde te krijgen. Ik vind het zelf ook jammer omdat ik echt heel blij ben met suoerwifi.

Jasper van KPN
Moderator

De topologie zit in het modem zelf, in jouw geval is dat dus de Box 12 ​@Marcthin. In de laatste versie voor de Box 12 software zijn er verbeteringen voor de topologie gedaan: 

Heb je die versie al op jouw Box 12 staan?

Er blijft verder aan gewerkt worden natuurlijk, niet alleen aan het punt wat daar nog wordt genoemd bij de bekende bevindingen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • October 9, 2025

Ha Jasper,

De nieuwste firmware is actief.

Ik denk dus dat er nog wel het 1 en ander kan verbeteren!

Jasper van KPN
Moderator

Er is altijd nog wel iets te doen inderdaad, dat stopt niet. Als de volgende versie van de Box 12 versie er is kan je kijken of dat een verbetering geeft. Het is nog niet bekend wanneer die komt, we zullen daar een nieuwe Product Update voor maken als dat zo ver is.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 9, 2025

Helaas is bij mij de situatie ook nog steeds niet stabiel. Na een eerdere "schone installatie”, een reset van alleen de SW2 en tot slot een herstart van de SW2, zoals ik hierboven al aangaf.
De draadloze SW2 is nu weer rood in de Topologie en heeft status “Paired".

Even moed verzamelen en dan ga ik de zeer uitgebreide herstelmethode, die ​@Erik van KPN hierboven aangeeft, maar eens uitvoeren. Kijken of ik daar morgen tijd voor kan vinden.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 9, 2025

Zojuist eerst maar weer een herstart gedaan van (alleen) de draadloze SW2. Hij lijkt weer mee te doen, de status is “synced” en het plaatje is groen. Alleen de naam SW2-Woonkamer is vergeten, dat is weer de ‘standaard’ naam geworden: SW2-56xxxxx-1

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • October 9, 2025

We verwachten daarin verbetering in de volgende versies voor de modems. Dat zou niet heel erg lang meer op zich moeten laten wachten, wanneer precies hangt een beetje af van welk modem. Niet alle versies zijn tegelijkertijd klaar. Ik ben wel benieuwd, als je inderdaad de rigoureuze versie probeert, of je dan ook verandering merkt ten opzichte van hoe het nu gaat. 

RonaldM01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • October 10, 2025

Er is een, nogal uitgebreide, procedure die je kunt volgen als je merkt dat de wifipunten regelmatig terugvallen op paired maar not synced (groene lampjes, maar rood in de interface).

Hierbij is het belangrijk dat je echt de stappen precies volgt, in deze volgorde. We zien dat dit helpt. Helemaal permanent durf ik niet te garanderen, maar wel voor langere termijn. Maar, het is wel een klus.

1. Haal alle ethernetkabels uit je wifipunten.

2. Reset elke SuperWifi via het resetgaatje. Houd die ingedrukt tot het wifipunt 5x rood knippert.

3. Wacht af tot elke SuperWifi klaar is met resetten en paars is gaan branden. Dat betekent dat ze dan weer helemaal op fabrieksconfiguratie zitten.

4. Zet alle SuperWifi uit (met de powerknop of door de stekker uit het stopcontact te halen). Dit is om te voorkomen dat de apparaten toch onbedoeld met elkaar gaan synchroniseren voor we dit willen.

5. Log in op je modem en ga naar Instellingen > Systeem en druk op de oranje knop achter ‘Reset wifi’

Dit zorgt ervoor dat het modem qua wifi instellingen terug gaat naar de fabrieksconfiguratie. En dit zorgt ervoor dat in ons beheersysteem opgeslagen wifigegevens ook teruggaan naar die fabriekswaarden.

6. Reset dan je modem via Instellingen > Systeem en de oranje knop achter 'Reset dit apparaat’. 

Hierbij reset het modem zichzelf én stuurt een bericht naar ons beheersysteem waarbij de eerdere aanpassing daarin van de wifigegevens naar fabriekswaarden wordt bevestigd. De combinatie van stap 5 en 6 zorgt ervoor dat eventuele issues in dat wifiprofiel in het beheersysteem geëlimineerd zijn.

7. Nadat het modem klaar is met resetten en weer draait, log opnieuw in op het modem. Stel dan je wifi weer in zoals je die wilt hebben qua naam, wachtwoord etc. Zorg er  voor, als je (ook) SuperWifi 1 of Experia Wifi in gebruik hebt, dat je de WPA instelt op WPA2.

8. Test of je goed kunt verbinden met de wifi van het modem. 

9. Pak je eerste SuperWifi en sluit deze met een ethernetkabel rechtstreeks aan op je modem. Zet dan de SuperWifi weer aan. Wacht tot deze volledig is opgestart.

10. Controleer in de interface van je modem of je daar de SuperWifi ook ziet verschijnen met een groen icoon (dit kan in de topologie, of via de netwerknop op de inlogpagina van je modem). Klik het icoon aan en verifieer dat in de pop-up de status synced wordt gegeven.

11. Je kunt daarna de SuperWifi loskoppelen van het modem. Binnen een minuut of twee, drie zou deze dan groen moeten branden met een goede draadloze connectie met het modem. Daarna kun je ze verplaatsen naar hun definitieve plek.

12. Herhaal stap 9 tot en met 11 voor elke SuperWifi die je hebt. 

Ha die ​@Erik van KPN , Ik heb deze stappen weer eens doorlopen met mijn V10 en de 2 SuperWifi 2 punten, de eerste vast aan de V10 stond namelijk ineens op rood.

Als ik de stappen doorloop werkt stap 11 bij mij niet, na opstarten (uurtje stabiel) gaat de eerste Superwifi 2 na loskoppelen groen knipperen en dan op rood (4 uur laten staan). Procedure weer doorlopen, SuperWifi 2 punt laten opstarten en vervolgens uit gezet en verplaatst. Daarna de 2e aan de V10 verbonden en op laten starten. Toen die helemaal klaar was en stabiel heb ik de eerste (los) weer aangezet, nu blijven ze beide groen branden.

Bijzonder is ook dat als de V10 en de verbonden SuperWifi 2 (staan redelijk naast elkaar, 2 mtr) de wifi uitzenden, brand de losse SuperWifi 2 in de slaapkamer Groen. Maar als ik de wifi bij de V10 uitzet gaat die in de slaapkamer op Oranje