Skip to main content
Update

TV+ Box: Update naar firmware versie 0.34.14

Categorie:TV+ Box
  • May 20, 2025
  • 45 reacties
  • 2264 keer bekeken
TV+ Box: Update naar firmware versie 0.34.14
Toon eerste bericht

45 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • May 29, 2025

Nu lees ik het nergens terug. Ook niet in de changelog maar gisteren viel mij op dat het 'zappen' ineens twee keer zo snel ging. En nog steeds gaat.

Bij een controle bleek ik inderdaad de nieuwe update te hebben.

Nu ben ik een nieuwe klant maar ik had al een aantal resets uitgevoerd, inclusief een full-reset van de TV+ box. Dat was trouwens niet om die reden maar om mijn eigen netwerk gerelateerde zaken.

Niet dat we ontevreden waren maar dit is toch wel aangenaam.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • May 29, 2025

Bij LIve TV hebben we de ondertiteling verbeterd. Het lettertype is duidelijker geworden, en de achtergrond doorzichtiger.

Haha, nu is de bug met ontbrekende tekst weer terug. Workaround voor wie afhankelijk is van ondertiteling: altijd unicast kiezen voor videomodus in de beeldinstellingen. (Bij terugzetten naar multicast wel even zelf ook “Automatisch beste kwaliteit” aanzetten, want dat gaat ook nog steeds niet vanzelf.)

En over smaak valt niet te twisten, maar een monospace font?! De doorzichtige achtergrond is inderdaad beter dan het ondoorzichtige zwart. Maar waarom überhaupt een achtergrond in plaats van een randje zoals je bij de ondertiteling van anderstalige televisieprogramma’s of bioscoopfilms ziet?

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • May 29, 2025

Bij LIve TV hebben we de ondertiteling verbeterd. Het lettertype is duidelijker geworden, en de achtergrond doorzichtiger.

Haha, nu is de bug met ontbrekende tekst weer terug. Workaround voor wie afhankelijk is van ondertiteling: altijd unicast kiezen voor videomodus in de beeldinstellingen. (Bij terugzetten naar multicast wel even zelf ook “Automatisch beste kwaliteit” aanzetten, want dat gaat ook nog steeds niet vanzelf.)

En over smaak valt niet te twisten, maar een monospace font?! De doorzichtige achtergrond is inderdaad beter dan het ondoorzichtige zwart. Maar waarom überhaupt een achtergrond in plaats van een randje zoals je bij de ondertiteling van anderstalige televisieprogramma’s of bioscoopfilms ziet?

Heb nog nooit die ondertiteling aangehad is altijd al drama geweest of loopt niet goed of ziet er niet uit.

Vind het ook niet echt een toegevoegde waarde meer tegenwoordig

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • May 29, 2025

Wat is dat nou voor onzin. Als je het niet nodig hebt, dan zet je het natuurlijk niet aan.

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • May 29, 2025

Wat is dat nou voor onzin. Als je het niet nodig hebt, dan zet je het natuurlijk niet aan.

Geen onzin hoor die ondertiteling ziet er nooit mooi uit altijd uit ze verband op een 65 inch

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • May 29, 2025

De tekengrootte oftewel de tekstgrootte voor de ondertiteling bij Live TV (alleen bij multicast) werkt niet bij (standaard, groter, grootst)

Bij deze 3 (standaard, groter, grootst) blijft de ondertiteling op dezelfde grootte, namelijk op 'groter'. 

Bij tekengrootte 'standaard' is dus de ondertiteling te groot en bij 'grootst' is de ondertiteling te klein.

Bij 'klein' en 'kleinst' wordt wel de tekstgrootte aangepast. Bij 'kleinst' is het zelfs niet eens meer te lezen dus hier moet wel wat aan aangepast worden.

Bij terugkijken en Live TV (unicast) werkt de tekengrootte wel en is bij 'standaard' en 'grootst' de tekst zoals het hoort.

Dit is een bekende, en ik heb de status even weer nagevraagd. Het tv team heeft hier veel tijd ingestoken. Maar helaas is dit iets wat ze niet kunnen oplossen. 

En is de ondertiteling straks altijd zo’n fixed width font?

Voor multicast wel. Voor unicast gaan we wel de transparantie aanpassen, maar het lettertype waarschijnlijk niet.

@Erik van KPN Jullie geven aan TV gids is bekend probleem.

Maar kan iemand me ergens uitleggen wat voor problemen er met de gids zijn aangezien ik niemand in me omgeving met een KPN TV+ box ken met problemen in de TV Gids.

Kan natuurlijk random zijn maar zeker 30 personen waar ik ook geholpen met installatie heb herken ik het niet.

Het komt gelukkig ook weer niet zo vaak voor, maar bij degenen waar het wel speelt is het een regelmatiger terugkerend iets. Waarbij de boel vastloopt als je in de gids bezig bent. En dan vaak de ontvanger herstart moet worden om weer verder te kunnen.

Het tv team is op het moment bezig met een groter project rondom de gids waarbij er verschillende dingen worden aangepakt. We verwachten dat de vastlopers daarmee ook opgelost gaan worden. Maar op dit moment is er nog geen prognose te geven wanneer dit project klaar is en in een (of meerdere) updates meegenomen wordt.

Geen onzin hoor die ondertiteling ziet er nooit mooi uit altijd uit ze verband op een 65 inch

Ondertiteling kan een onmisbaar iets zijn voor mensen met gehoorproblemen, of ander omstandigheden waardoor het lastiger is om het geluid te volgen. Dus het heeft zeker wel een toegevoegde waarde

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • May 29, 2025

Toch jammer dat je hier wel reageert ​@Erik van KPN 

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Ik weet niet waar ​@Erik van KPN niet reageert, ​@MennoG78, maar dit is behoorlijk offtopic hier. Plus dat het, zo zonder context, erg onaardig lijkt. Reageren op posts is immers waar we voor betaald worden. Als ik iets voor je kan doen, laat het gerust even ergens anders weten. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • May 30, 2025

Sinds de laatste firmware update naar 0.34.14  komt er bij het zappen een ratelend , soms krakend of even geen geluid. 

Dit probleem was er voor deze update niet.

Verder  blijven opnames donker en na opnieuw starten van de opname is het beeld wel goed,

komt al veel langer voor maar ( gelukkig ) sporadisch

Over problemen van het vastlopen in de programma gids zag ik dat  KPN er mee bezig is,

dat gebeurt ook na deze firmware update nog steeds

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • May 30, 2025

Donker beeld bij opnames is iets dat we vaker zagen en aan gewerkt hebben. Helaas is het nog niet gelukt om de echte grondoorzaak weg te nemen. Wat we in de tussentijd hebben gedaan om de grootste impact van het probleem weg te nemen is een kleine time-out inbouwen in de afspeelknoppen bij de opnames. Hierdoor moet je een fractie van een seconde langer wachten voordat je de knop om te gaan afspelen ook daadwerkelijk met OK kunt indrukken. 

We zien echter dat het soms ondanks die time-out nog wel kan voorkomen. Maar we kunnen de time-out ook niet veel langer maken, want dan wordt het ook weer vervelend. Voor degenen waar dit donker beeld nog (af en toe) voorkomt ( ​@Oberon 5, ​@PeterG ) is het advies om nog ietsje langer te wachten met op OK drukken. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 30, 2025

Dank je ​@Erik van KPN (goed onthouden 😊 ook dat ik er, inderdaad, de laatste weken weer last van heb)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 2, 2025

De achtergrond bij de TT888 ondertitels zou toch half transparant worden???

Bij mij is het nog gitzwart ondoorschijnend! (gekeken op SBS 6 overigens tijdens Oranjezomer)

[UPDATE] Ik spit het topic eens door en kom deze opmerking van Erik van KPN tegen:

Voor multicast wel. Voor unicast gaan we wel de transparantie aanpassen, maar het lettertype waarschijnlijk niet

Ik kijk vrijwel alleen opnames, ook deze Oranjezomer. Dus ik begrijp dat het klopt dat de achtergrond nog niet half transparant is.

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • June 6, 2025

De lippen is bij mij meestal nog knudde.

Forum|alt.badge.img+3

@Erik van KPN Jullie geven aan TV gids is bekend probleem.

Maar kan iemand me ergens uitleggen wat voor problemen er met de gids zijn aangezien ik niemand in me omgeving met een KPN TV+ box ken met problemen in de TV Gids.

Kan natuurlijk random zijn maar zeker 30 personen waar ik ook geholpen met installatie heb herken ik het niet.

Wij ervaren veel problemen met de gids!

Forum|alt.badge.img+3

De lippen is bij mij meestal nog knudde.

En ook met de lippen... 

Toevallig een Fritzbox Bas?

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • June 7, 2025

@Martijn en Lies Nee hoor, gewoon een V10.

'lippen' moet natuurlijk lipsync zijn.

Forum|alt.badge.img+3

Dat snapte ik, alleen de auto incorrect maakte er bij mij ook lippen van... Maar goed, wij hebben er ook last van.

robdammers
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • June 22, 2025

Vanmorgen kon ik niet naar opnames kijken. Ik kreeg alleen zwart beeld te zien. Gewoon tv signaal was wel te kijken. Pas nadat ik de box opnieuw opgestart had, deden de opnames het weer. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • June 23, 2025

Vanmorgen kon ik niet naar opnames kijken. Ik kreeg alleen zwart beeld te zien. Gewoon tv signaal was wel te kijken. Pas nadat ik de box opnieuw opgestart had, deden de opnames het weer. 

Maak hier een eigen topic van.

Jasper van KPN
Moderator

Dat kan inderdaad los van de update staan ​@robdammers. Het werkt wel weer nu begrijp ik, gelukkig kan je ze weer kijken! Hou het voor de zekerheid even in de gaten, mocht het toch terugkomen kan je hier het beste een eigen topic voor aanmaken, zodat daar met je meegedacht kan worden. In een update is dat niet handig.