Skip to main content

KPN TV+ Box: Update oktober #1 2024

TV+ Box launcher versie 1.166.1 
 

Wat zit er in?

 

Nieuwe uitgelichte films en series in het menu!

In de update introduceren we een nieuwe functie waarmee we samen met partners zoals Pathé Thuis en Disney+ speciale films en series onder de aandacht brengen.

Je zult in het menu van de secties Films en Series een nieuwe banner zien die meteen opvalt. Deze laat eerst een afbeelding zien van een uitgelichte film of serie en na 5 seconden begint de trailer automatisch.

Je hebt dan de volgende opties:

  • Bekijk of huur de film of serie door op de OK-knop te drukken
  • Blader door andere uitgelichte films en series met de pijltjes naar links of rechts
  • Bekijk het volledige aanbod door naar beneden te scrollen (pijltje naar beneden)


Heb je in je toegankelijkheidsinstellingen ingesteld dat audio en video in het menu worden onderbroken? Dan zal deze banner voor jou niet zichtbaar zijn.
 

Feedback op Berichten

We hebben een paar handige verbeteringen toegevoegd aan de berichtenbox:

  • Geef je mening! Vanaf nu kun je ons laten weten wat je van een bericht vindt door eenvoudig feedback te geven. 
  • Verzonden berichten terugtrekken: we kunnen nu eerder verstuurde berichten terugtrekken. Dit betekent dat als een bericht niet meer relevant is, het automatisch verdwijnt uit je berichtenbox.
    Deze nieuwe functies zorgen ervoor dat je berichtenbox overzichtelijk blijft en dat we je beter van dienst kunnen zijn!

 

Verbeteringen & oplossingen in deze update

 

  • Herinneringen: De knop "Zet herinnering aan" wordt nu altijd correct weergegeven in het detailscherm.
  • Snel vooruit/terugspoelen: Gebruik de pijltjes naar links of rechts om 10 seconden vooruit of terug te springen (in plaats van 5 seconden).
  • Ondertitels:
    • Als je verder kijkt waar je gebleven was, werken de ondertitels nu ook goed als ze in een andere taal zijn ingesteld.
    • Het zapbalkje verdwijnt nu zoals het hoort, nadat je de lijst met alle talen ondertitels hebt gesloten
    • Ondertitels worden niet meer automatisch getoond bij BBC One en ARD, tenzij je dit zelf hebt ingesteld.
  • Films huren: Het juiste genre wordt nu altijd correct weergegeven wanneer je een film huurt.
  • Startscherm aanpassen: De YouTube-optie is verwijderd uit "Aanpassen Startscherm," omdat deze functie niet meer beschikbaar is.
  • Op basis van feedback uit dit topic, heeft het TV team een rij toegevoegd, namelijk de rij ‘Films die binnenkort op TV komen'.

    Om deze nieuwe rij zichtbaar te maken, kan het nodig zijn om je startscherm aan te passen en de wijzigingen op te slaan. Zo kun je de nieuwe toevoeging direct terugzien.

    Instellingen (tandwieltje) 
    Menu Weergave 
    Startscherm aanpassen 
    “Films die op TV komen” heb ik aangevinkt 
    Opslaan

En vervolgens is deze rij nu zichtbaar in het startscherm van de TV+ box.
 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 08 oktober
    Dit bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 14-16 oktober 

Heb je hem na 16 oktober nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Informatie > KPN TV+ Launcher

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+? Herstart dan altijd eerst de TV+ Box. Doe dit door de KPN-knop (rechtsboven op de afstandsbediening) ingedrukt te houden tot je een menu in beeld krijgt. Kies hier voor herstarten.
  • Helpt dit niet, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ launcher is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ launcher begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.


Admin edit: update 09-10-2024 (toevoeging rij Films die binnenkort op TV komen)

Ik heb het alleen getest en uiteraard snap ik dat ik het kan uitzetten.

Maar nu verschijnt in een keer HBO er ook tussen terwijl ik die ook niet heb haha.

Wel ooit gehad? Want juist voor HBO zou die er alleen moeten staan als je er ook daadwerkelijk een keer op ingelogd hebt. 

Nee nooit gehad na een herstart staat hij er opeens tussen ik had voor het testen alles aangezet en ze verschijnen bij mij af en toe random nu.


Gek. Ik noteer het.


Kleine bug gevonden die niet zozeer opvalt, maar wel aanwezig is.

Als je een TV zender bekijkt en je doet het volgende:

  • Pijltje omhoog (hoofdmenu openen)
  • Dan 3x pijltje naar beneden door de informatiebalk te openen en gelijk naar de optieknoppen eronder te gaan.
  • Dan pijltje naar rechts 

Ik kom dan niet verder dan de opname knop, want daarna doet hij niks meer. Informatiebalk verdwijnt even en komt weer terug en kom nog steeds niet verder dan de opname knop.

Als je gelijk pijltje naar beneden doet om de informatiebalk op te roepen is het probleem niet aanwezig.

Bij beide ontvangers getest en uiteraard even de boxen herstart, maar het blijft aanwezig.

Zie ook hieronder de handelingen:

 

Oh ja, en dit. Ik krijg het ook niet voor elkaar dit te reproduceren. En meestal lukt dat wel met de dingen die jij aandraagt, @Sebas14. Is dit bij jou nu nog steeds zo?


Open instellingen dan naar Menu weergave en stel daar de tijd in bij informatiebalk zichtbaar.  


Oh ja, en dit. Ik krijg het ook niet voor elkaar dit te reproduceren. En meestal lukt dat wel met de dingen die jij aandraagt, @Sebas14. Is dit bij jou nu nog steeds zo?

Hij doet het nog steeds. Net getest op beide TV+ boxen. Ik heb ook met de weergavetijd lopen spelen. Van 2 seconden tot 10 seconden.

Heel samengevat:

De ingestelde weergavetijd voor de informatiebalk gaat al lopen op het moment dat ik het hoofdmenu opvraag met pijltje omhoog en dan met 2x pijltje naar beneden de informatiebalk in beeld krijg. 

 

(Als voorbeeld bij 5 seconden weergavetijd informatiebalk):

Laat ik het hoofdmenu dus 3 seconden in beeld (pijltje omhoog) en druk daarna 2x pijltje naar beneden, krijg ik 2 seconden de informatiebalk te zien. In totaal dus 5 seconden. 


Hier precies hetzelfde zoals jij hem omschrijft.

Ik heb heb op 7 sec gezet als test en druk omhoog en dan 2x naar beneden dan blijft hij vanaf de tijd dat ik omhoog heb gedrukt inderdaad 7 sec actief alles bij elkaar.

Dus laat ik hem 3 sec op menu staan heb ik nog 4 sec op de menubalk.


En als je binnen de informatiebalk telkens andere knopjes selecteert, wat gebeurt er dan?

Ik hen de time-out op 2 seconden staan maar als ik zou willen kan ik de informatiebalk minuten zichtbaar houden door telkens binnen 2 seconden een andere knop te selecteren.


Als je eerst omhoog drukt en dan 2x keer naar beneden begint dit 5 sec te tellen zodra je omhoog drukt.

Maar elke keer als je van knopje wijzigt blijft hij 5 seconden staan als je in de menu balk zit.

 

Lijkt me wel zoals het gebouwd is

 


Dank voor de aanvullende reacties. Ik begrijp nu wat er aan de hand is, en kan dit reproduceren. Ik neem het van de week mee in onze feedback naar het tv team.


Update vandaag automatisch succesvol geïnstalleerd.

 


Na de update valt de resolutie terug ondanks automatisch beste kwaliteit. Van 4k50hz naar 480p. De optie 4k staat ook na reboot niet meer in systeem. 

Opvallend: dit gebeurt hier na elke update.

Alle kabels los en stroomloos is dan enige wat helpt. Wel bijzonder vervelend.


Heb je wel de bijgeleverde hdmi kabel gebruikt@Danielthuis ? En niet de 'oude' die nog aan de tv zat met de vorige ontvanger. 

Oude hdmi kabels zijn niet zo heel geschikt voor 4k verbinding.


Hoi @PeterG ja dat heb ik en zoals ik schreef het treedt alleen op direct na software update dus niet zo vaak.


Hoi @PeterG ja dat heb ik en zoals ik schreef het treedt alleen op direct na software update dus niet zo vaak.

Vreemd. Die herken ik ook niet direct. Je zou nog even een andere kabel kunnen proberen maar ik koppel ook even jouw feedback terug! Dank. 


Het is maar een idee. Zet het modem uit haal voor 10 minuten de stroom eraf dan het modem opnieuw opstarten.


Beate @JDD en @Remco van KPN 

Dank voor jullie reacties. Het probleem lost zich op met stroomloos maken. Dat is enige wat helpt.

 

Modem reset o.i.d. heeft hier niet mee te maken, verbinding is prima.

 

Zit denk ik iets in HDCP handshake tussen TV, KPN TV+ kastje (en perifeer mijn receiver) dat bij update de boel ontregelt. En gek genoeg alleen dus dan. Is dus ook niet te repliceren zonder update ;)


Het niet kunnen sorteren van de apps is een bekend probleem. Speelt lang niet bij iedereen, maar bij degenen waar het wel inderdaad stuk is (ook bij mij), is dit al lang stuk. Zoals Shy ook net zegt, we gaan even weer om een update vragen.

Dit staat nog steeds op het werklijstje om te verhelpen. Maar, dit probleem komt naar verhouding heel weinig voor. Hierdoor is het op het moment niet een item met een hoge prioriteit. Betekent dat we nog geen prognose hebben wanneer dit opgelost gaat zijn.

 

Op basis van feedback uit dit topic, heeft het TV team een rij toegevoegd, namelijk de rij ‘Films die binnenkort op TV komen'.

Het gaat echter op dit moment (?) maar 1 dag vooruit. Ik neem aan dat nog meer dagen wordt. De gids gaat tenslotte een week vooruit. 

Deze rij is zo gemaakt dat hij de eerstvolgende 25 films die uitgezonden worden binnen jouw zenders laat zien. Dat betekent in de praktijk, nu we FilmBox erbij hebben als zender, dat je niet heel verder gaat komen dan een dag, anderhalf, in de toekomst. We zijn, in ieder geval voorlopig, niet van plan dit aantal uit te breiden omdat dit veel rekenkracht kost. 


Na de update valt de resolutie terug ondanks automatisch beste kwaliteit. Van 4k50hz naar 480p. De optie 4k staat ook na reboot niet meer in systeem. 

Opvallend: dit gebeurt hier na elke update.

Alle kabels los en stroomloos is dan enige wat helpt. Wel bijzonder vervelend.

Ik heb dit zelf al paar keer gezien bij mensen die geen Glas hadden maar VDSL of een te lage snelheid hadden die niet toereikend was.


Sinds de update duurt bij mij het zappen heel lang (5 tot 7 secondes) behalve bij NPO 1, 2 en 3. Is hier een oplossing voor?

 


Sinds de update duurt bij mij het zappen heel lang (5 tot 7 secondes) behalve bij NPO 1, 2 en 3. Is hier een oplossing voor?

Als jij na het zappen de informatiebalk bekijkt staat daar rechts dan LIVE in hoofd letters of gewoon Live?


Kijk eens in instellingen  Toegankelijkheid of Kanaal invoersnelheid op snel staat.


Oh, klopt het dat het TV+ kastje eigenlijk op de versterker is aangesloten, @Danielthuis ? En vervolgens de versterker dan weer op de televisie.


Hoi @PeterG nee de TV+ box is aangesloten op mijn tv en de tv op mijn receiver voor audio.

En geloof me, bekabeling is goed, glasvezelinternet ook :-)

Nogmaals, het werkt super allemaal, alleen na een softwareupdate van KPN dus ik ben niet op zoek naar een troubleshoot voor aansluiten of iets dergelijks, maar wil KPN developpers meegeven dat dit speelt direct na elke update door de update gebeurt er iets met HDCP handshakes

@Remco van KPN heeft dit doorgegeven wat fijn is tnx 


Sinds de update duurt bij mij het zappen heel lang (5 tot 7 secondes) behalve bij NPO 1, 2 en 3. Is hier een oplossing voor?

Als jij na het zappen de informatiebalk bekijkt staat daar rechts dan LIVE in hoofd letters of gewoon Live?

Dat is bijzonder: als ik zap van NPO naar BPO dan zijn- en blijven het hoofdletters en als ik vervolgens naar de RTL’s zapp dan worden het ineens kleine letters….😮


Dat is bijzonder: als ik zap van NPO naar BPO dan zijn- en blijven het hoofdletters en als ik vervolgens naar de RTL’s zapp dan worden het ineens kleine letters….😮

En die traagheid treedt alleen op als er kleine letters komen te staan, klopt dat?