Skip to main content
Update

TV+ Soundbox: Update naar firmware versie 1.16.0

Categorie:KPN TV+ Soundbox
  • July 15, 2025
  • 22 reacties
  • 922 keer bekeken
TV+ Soundbox: Update naar firmware versie 1.16.0
Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

KPN TV+ Soundbox: Update juli 2025 

KPN TV+ Soundbox firmware versie 1.16.0

Wat zit er in?

We hebben een aantal handige verbeteringen doorgevoerd op basis van jullie feedback. Hieronder lees je wat er nieuw is in deze update.

Nieuw: geluid via HDMI op een ander apparaat

Goed nieuws! Op verzoek van jullie kun je nu audio via HDMI afspelen op een ander apparaat dan de KPN TV+ Soundbox zelf. Voorheen was dit een ingewikkelde klus, maar met deze update vind je de optie makkelijk terug onder Geluidsinstellingen.

Andere verbeteringen

• Geluidsmodus instelling per app
    De uitlegteksten zijn duidelijker, zodat je makkelijker een geluidsmodus per app kiest.
  • Eerste installatie vernieuwd
     Tijdens de eerste installatie zie je nu schermen met het KPN-logo in de nieuwe stijl.
  • Naamgeving Soundbox aangepast
    In plaats van "Kies een naam voor je KPN VSB3918" zie je nu: "Kies een naam voor de KPN TV+ Soundbox".
  • Talkback-functionaliteit vereenvoudigd 
    Hou de "5" ingedrukt om Talkback direct aan of uit te zetten.

We blijven de KPN TV+ Soundbox verbeteren op basis van jullie wensen. Bedankt voor jullie feedback!

Wanneer komt ‘ie?

• Preselectie: 15 juli
    Dit bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 22 juli

Heb je hem na de laatste uitroldatum nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Informatie > KPN TV+ firmware

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

• Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+? Herstart dan altijd eerst de TV+ Box. Doe dit door de KPN-knop (rechtsboven op de afstandsbediening) ingedrukt te houden tot je een menu in beeld krijgt. Kies hier voor herstarten.
  • Helpt dit niet, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ launcher is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

• De KPN TV+ firmware heeft aparte versies voor de TV+ Box en de TV+ Soundbox. Hier verwachten we ruwweg om de twee maanden een update voor beide.
  • KPN TV+ launcher heeft één versie voor zowel de TV+ Box als de TV+ Soundbox. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update. 

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11 voor de TV+ Box en versie 12 voor de TV+ Soundbox. Dit zal bijna niet wijzigen.

22 reacties

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • July 15, 2025

Ah wat nice dat KPN toch over stag gegaan is.

Ik had hem ondertussen wel via een omweg aan gekregen ;)

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • July 16, 2025

Misschien een rare vraag , heb Android OS 11 als ik de Sounbox ga bestellen dankzij de update die er aan komt maar die draait op Android OS 12, kan ik dat dan gewoon gebruiken om te switchen via geluidsinstellingen.

Jasper van KPN
Moderator

Dat kan dan inderdaad ​@JDD, de Android versie van het andere apparaat heeft geen effect op deze HDMI geluidsinstelling. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • July 18, 2025

Ik kan de google assistent niet inschakelen. 

De medewerkster van kpn had hem zelf uit gezet en wilde weer activeren maar lukte ook niet meer. Kan dit door deze update komen?

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • July 18, 2025

Tweede punt er is een orobleem als ik de remote heb ingesteld laat ik hem via de cec werken. Heb ik de soundbox uit en de switch aan dan kan ik niet het geluid van de tv bedienen. Hij blijft op de soundbox gekoppeld kwa geluid. Stel ik de soundbox in op hdmi audio werkt het zoals vanouds.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • July 18, 2025

Tweede punt er is een orobleem als ik de remote heb ingesteld laat ik hem via de cec werken. Heb ik de soundbox uit en de switch aan dan kan ik niet het geluid van de tv bedienen. Hij blijft op de soundbox gekoppeld kwa geluid. Stel ik de soundbox in op hdmi audio werkt het zoals vanouds.

Vergeten.. de ab met de oudere firmware kan wel audio via tv bedienen maar ondanks instellingen op cec gaat deze niet de soundbox bedienen ( audio stand hdmi uit)

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Wat gebeurt er als je de Google assistent in probeert te schakelen ​@steffen1? Krijg je een foutmelding te zien of gebeurt er niks?

Wat de afstandsbediening betreft, wat als je deze een fabrieksreset geeft? Merk je daarna hetzelfde?

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 19, 2025

Wat tof dat er is geluisterd naar de feedback om audio naar HDMI standaard aan te bieden, super netjes! Weer een bevestiging dat de feedback serieus genomen wordt 💪🏻

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • July 20, 2025

Wat tof dat er is geluisterd naar de feedback om audio naar HDMI standaard aan te bieden, super netjes! Weer een bevestiging dat de feedback serieus genomen wordt 💪🏻

Bedankt voor je mooie woorden ​@ikheetjeff 👌🏻

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • July 20, 2025

Wat gebeurt er als je de Google assistent in probeert te schakelen ​@steffen1? Krijg je een foutmelding te zien of gebeurt er niks?

Wat de afstandsbediening betreft, wat als je deze een fabrieksreset geeft? Merk je daarna hetzelfde?

Foutmelding heel kort nauwelijks leesbaar.

Strekking is probeer het later opnieuw.

Ps het is alleen bij de kpn soundbox. De tv+ boxen durf ik niet uit aan te zetten. Die werken nog de medewerkster die ik sprak werkte thuis en kon het simuleren met utikomst dat het dan ook niet meer lukt. Net nog geprobeerd en het blijft hetzelfde

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • July 20, 2025

Bedankt voor de terugkoppeling ​@steffen1 , dit nemen we mee en we komen hier nog bij je op terug!

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 21, 2025

Ik had toevallig voor dit topic de Soundbox even gereset naar fabrieksinstellingen. Ik kreeg bij het updaten eerst foutcode KBX-SOTA-E101. De box probeerde het meteen nog een keer, en na 2 minuten (denk ik) ging het wel goed.

Ik kan de google assistent niet inschakelen. 

Super toevallig dat ik dit nu lees, want dit viel mij ook op. Na fabrieksinstellingen kwam helemaal niet meer de vraag of ik de assistent wou inschakelen of niet. Hij vroeg als laatste of ik bepaalde apps meteen (weer) wou installeren. 

Meteen valt op dat daarna het gele lampje boven de groene/rode blijft branden.

Toen ging ik naar Instellingen > Apparaat > Google Assistent en wou ik ‘m handmatig inschakelen en zie ik inderdaad ook heel kort foutmelding. Hier GIF:

De eerste keer heb ik dat gele LED lampje weg kunnen krijgen, ondanks bovenstaande foutmelding. Hij is nu van het stroom en krijg het nu niet meer weg. Kan dat dus niet reproduceren.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Het is dus reproduceerbaar begrijp ik ​@ikheetjeff Met die informatie kan het tv-team dan ook weer verder. 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 21, 2025

Het is dus reproduceerbaar begrijp ik ​@ikheetjeff Met die informatie kan het tv-team dan ook weer verder. 

@Jeroen van KPN Ja, de problemen met Google Assistent zijn reproduceerbaar. Ik heb het een paar keer gereset en ook een keer niet meteen ingelogd met Google account. Dan krijg je tijdens setup wel de vraag of je Assistent wilt gebruiken. Dit werkt dan wel. Log je dan alsnog in, dan werkt het niet meer. Dat lijkt dus iets te crashen. 

Ook 1x dat Play Store helemaal niks meer liet installeren. Kreeg allemaal foutmeldingen en de box wordt heel warm en lijkt slomer te werken.

En het LED lampje gaat heel kort uit als je via Instellingen > Apparaat > apparaatvoorkeuren > microfoon > Google > gedwongen stoppen klikt. 

Thuiswerken
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img+1
  • Nieuwkomer
  • July 23, 2025

Ik heb een ander  software update gehad 1.16.0 in plaats  van 1.16.1  ik vind dat vreemd wat hier staat  1.16.1. Op mij soundbox. Kunnen daar eens naar kijken 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • July 25, 2025

Ik heb een ander  software update gehad 1.16.0 in plaats  van 1.16.1  ik vind dat vreemd wat hier staat  1.16.1. Op mij soundbox. Kunnen daar eens naar kijken 

Ik sluit me hierbij aan, heb, ook na even herstarten, ook nog steeds 1.16.0 staan.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Vreemd Ruud, er is er niet nog een recentere update beschikbaar als je zelf naar het kopje firmware in het menu gaat?

Heb je hem na de laatste uitroldatum nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • July 25, 2025

Vreemd Ruud, er is er niet nog een recentere update beschikbaar als je zelf naar het kopje firmware in het menu gaat?

Hoi Remco, ben via het kopje informatie naar het kopje firmware gegaan, maar dat geeft nog steeds aan dat ik met 1.16.0 de laatste versie heb.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • July 25, 2025

Het klopt dat het .0 is, typefoutje aan onze kant. Ik herstel het :)

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Nog even een check: Werkt de Google Assistent weer voor jullie ​@steffen1 en ​@ikheetjeff? Of kunnen jullie 'm weer inschakelen? 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 28, 2025

Nog even een check: Werkt de Google Assistent weer voor jullie ​@steffen1 en ​@ikheetjeff? Of kunnen jullie 'm weer inschakelen? 

Yes! Werkt weer. Bij eerste keer op assistent knop drukken kreeg ik pop-up om voorwaarden te accepteren en sinds dien werkt het weer! Dank voor het doorzetten en het dev team voor het oplossen. 

Garak
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • August 29, 2025

Ik las in het topic over de update dat firmware update 1.199.1 dat firmware apart is voor de TV+ Box en de Soundbox. Wanneer komt er weer een nieuwe firmware update voor de Soundbox?

Bewerkt: laat maar, ik kan niet lezen. Het staat in het groene blokje erbij 😄

ruwweg om de twee maanden