KPN en KPN Netwerk kondigen glasvezel op mijn adres aan. De verkoopteksten zijn, zoals alle commerciƫle uitingen, alleen maar positief. De aanleg is gratis, het omzetten van mijn koper aansluiting is gratis. Kortom, waarom niet?
Na het afronden van het graaf- en boorwerk is de aansluiting gerealiseerd. Helaas voor mij, niet op de plaats waar ik deze graag had (zo aangegeven bij de eerste schouw), op de plaats waar mijn koperaansluiting zit (achteraf blijkt dit het ISRA punt te zijn). Als ik de aansluiting daar wil dan zal er in mijn vloer geboord moeten worden, in verband met de fundering ongeveer 15-20 cm van de muur af. Geen optie, ik laat niet in mijn houten vloer boren, zeker niet daar waar men voorstelt. De eerste 'tegenslagā. Dan maar in de meterkast.
Dan is het de beurt aan KPN om de glasvezelverbinding te realiseren. Allereerst alle lof voor de monteur die hier geweest is. Kundig, denkt mee met de klant en gaat niet eerder weg dan dat de aansluiting werkt (ruim een uur langer dan de ingeplande 2 uur). De monteur geeft direct aan dat het vreemd is dat de aansluiting in de meterkast zit. Als ik er voor zou kiezen om deze door te laten trekken naar het ISRA punt dan zou dat aardig in de papieren gaan lopen en zou uiteindelijk geen extra voordeel bieden. Anders dan dat ik geen bekabeling door mijn huis heb lopen, zoals ik met koper had geregeld. Het alternatief is dus modem in de meterkast, maar dan moeten er draadloze aansluitpunten komen. No problem zeg ik, ik heb Devolo's liggen en die werken (ja, je geloofd het niet) zonder probleem. De monteur geeft echter aan dat de Devolo's op den duur als trechter werken qua snelheid en raadt daarom het gebruik af. Alternatief? De draadloze verbindingsset. Niet mijn eerste keuze maar vanwege het advies de enige optie. ResumĆ©: Aansluiting in orde, alleen om tv, telefonie en internet weer aan het werk te krijgen een nota groot ⬠126,00. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en vraag me oprecht af hoe KPN dit met droge ogen kan verkopenā¦.