Nivek91 schreef:
maar toch blijft het raar dat met VoLTE uitgeschakeld ik niet kan internetten tijdens het bellen.
Dat is zoals de techniek werkt.
Overgesimplificeerd:
Je mobiele telefoon verbinding heeft (globaal gezien) 2 functies, bellen maakt gebruik van een Voice kanaal en Internetten maakt gebruik van een data kanaal. tot en met de verbindingen met 2g werden ook daadwerkelijk beide kanalen aangeboden aan de toestellen en dus als je werd gebeld hoefde niets gewijzigd te worden door het toestel om dat gesprek aan te nemen en tegelijkertijd te internetten.
Sinds 4G (LTE) is er alleen nog maar een datakanaal en is er geen voice kanaal meer. dus voordat VoLTE bestond moest je telefoon die vrolijk aan het internetten was op de 4g verbinding bij een binnenkomend gesprek de 4g verbinding sluiten, terugschakelen naar “edge” en soms zelfs 2G . je het gesprek laten voeren en zodra het gesprek afgerond was kon hij weer de verbinding over de 4G data opzetten om lekker te kunnen internetten. (dat op en neer schakelen ging ook regelmatig fout waardoor je of je gesprek niet kon opnemen, of naderhand je een slechte verbinding bleef houden voor je internet
(In die tijd ging men er blijkbaar niet van uit dat je wilde bellen en internetten tegelijk :))
de VoLTE techniek (en het zusje VoWifi) zijn manieren om het Voice kanaal over het Data kanaal heen te gooien, zodat je die terugschakelijng niet meer hebt bij een binnenkomend (of uitgaand) gesprek.
Dat betekend dat een telefoon ook geschikt moest zijn om VoLTE te gebruiken. In de begin periode hadden providers zelfs lijsten van merken en modellen die gebruik konden maken van de techniek omdat die “getest” waren. Mijn “Chinese” toestel destijds had de functionaliteit wel maar omdat mijn provider destijds die niet opgenomen had in de lijst kon ik er geen gebruik van maken.