Hallo allemaal,
Ik heb thuis twee wifi-punten: één op de begane grond, ongeveer 20 meter van de router (die in de kruipruimte staat), en één op de derde verdieping.
Het wifi-punt op de derde verdieping is bekabeld (al lijkt dat hier niet relevant), en daar hebben we geen problemen. Het wifi-punt op de begane grond, in de keuken, is echter een ander verhaal. Hoewel het punt prima verbinding maakt met de router, kunnen draadloze apparaten zoals telefoons en tablets geen stabiele verbinding behouden met dit punt.
Wat er gebeurt:
- Zodra een apparaat verbinding maakt met het wifi-punt in de keuken, valt de verbinding binnen enkele seconden weg.
- Het apparaat schakelt dan over naar 5G, probeert vervolgens weer verbinding te maken met het wifi-punt, en zo herhaalt deze cyclus zich eindeloos.
- Als ik de keuken verlaat, maakt het apparaat direct verbinding met de router en werkt alles weer prima.
Wat ik al geprobeerd heb:
- Beide wifi-punten gereset via de knop aan de achterkant (twee keer).
- De wifi-punten omgewisseld: het punt van de derde verdieping naar beneden gehaald en omgekeerd. Het probleem blijft zich voordoen op de begane grond.
- Ik heb het idee dat apparaten twee signalen ontvangen (van zowel de router als het wifi-punt in de keuken) en niet kunnen kiezen met welke ze verbinding willen maken.
Probleem:
Het internet in de keuken werkt hierdoor nooit fatsoenlijk. De apparaten zitten in een eindeloze verbindingsloop, wat enorm frustrerend is.
Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn en hoe ik dit probleem kan oplossen?
Als ik de SSID van het wifi-punt in de keuken kon aanpassen, zou dat wellicht een workaround zijn. Dan blijven de apparaten verbonden met de router, maar helaas lijkt dat sinds de laatste update niet meer mogelijk.
Alvast bedankt voor het meedenken!