Skip to main content
Beantwoord

Afwijkend gedrag bij zappen direct na TV gids met de P+/P- knoppen

• 21 januari 2025
  • 8 reacties
  • 83 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

N.a.v. mijn opmerking in het update topic voor TV+ box Launcher versie 1.171.3 hierbij, conform het verzoek van ​@Erik van KPN, een eigen topic.

Erik van KPN schreef:

@RozeOlifant, over het zappen met P+/1 in de informatiebalk. Het is een bewuste keuze dat de Box nog niet daadwerkelijk gaat zappen als jij door de zenders gaat. Hij wisselt pas van zender als jij stilstaat op een die je hebt gekozen. Het idee is dus dat je op basis van programmatitel/zendernaam besluit dat je iets wilt zien en stopt met zappen. En als je dat graag zou willen bepalen gebaseerd op wat je ziet, dan is langzamer zappen het advies. 

Het team herkent niet jouw ervaring van verschil tussen of je wel of niet uit de gids komt. Als je dat nog wel ervaart, dan is het handig om daar een filmpje van te maken. Dan kan daar verder naar gekeken worden of ze dat toch ergens kunnen reproduceren.

Zappen met p+/p- op de afstandsbediening is niet consistent, op alle (3) TV+ boxen in huis. Ik heb een filmpje gemaakt: https://vimeo.com/1048904225/f0a291e49d

0:00  Direct uit de TV-gids, terwijl het infomenu nog in beeld staat, verandert wel de info maar de stream wijzigt vertraagd na korte tijd stilstaan (zoals gedocumenteerd).
0:14  Zonder TV-gids, infomenu wordt niet getoond, wijzigt de stream direct en kan niet eerst programmatitel/zendernaam gekozen worden. Overigens maakt het in dit geval niet uit of het infomenu vooraf wel/niet getoond wordt; de TV-gids is bepalend.

Aanvullende opmerkingen:

1. Sommige zenders tonen tijdens het zappen geen programmatitel/uitzendtijden (of te laat), zoals o.a. goed te zien is tussen 0:26-0:29. Hierdoor is de door KPN bedoelde werkwijze van zappen en stilstaan op selectie niet altijd goed uitvoerbaar.
  2. Alle TV+ boxen zijn bekabeld, via 1 Netgear switch, rechtstreeks aangesloten op het Box 12 modem naar glasvezel.
  3. De ingebouwde speedtest op de TV+ box geeft: ping 6ms, jitter 1ms, down 85.3, up 88.9. Een los geïnstalleerde speedtest app geeft overigens hogere up/down waarden rond 96.

Ik ben benieuwd of het KPN team het nu met het voorbeeld-filmpje wel kan reproduceren. Omdat dit niet incidenteel, maar op alle boxen in huis voorkomt lijkt mij dit een software bug.

Beste antwoord door Erik van KPN

Het team begrijpt, dankzij je filmpje, nu precies wat je bedoelt, ​@RozeOlifant. Het punt is alleen dat we ook niet willen dat zappen trager gaat worden, en dat is wel een risico als we hieraan gaan sleutelen. Dus, voor nu in ieder geval, staat dit niet op de planning om aan te passen. Prioriteit ligt bij andere zaken.

Bekijk origineel

8 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • 92 reacties
  • 23 januari 2025

Niemand die dit herkent op de TV+ box?

wjb
Superuser
  • 74435 reacties
  • 23 januari 2025
RozeOlifant schreef:

Niemand die dit herkent op de TV+ box?

Jawel maar het is aan KPN om daar naar te kijken.

Het zou veel rustiger zijn als de huidige uitzending blijft doorlopen als je meerdere keren snel achter elkaar de P+/P- toets indrukt en daarmee de tussenliggende zenders volledig skipt (geen info tonen). Maar ja, wat is dan de tijd die je iemand geeft om de de P+/P- toets nog een keer in te drukken?

Dus kijk ik naar NPO 1 en druk ik snel twee keer op de P+ knop dan zou ik eigenlijk helemaal niets van NPO 2 willen zien en direkt naar NPO 3 gaan.

Maar als de infobalk wel getoond wordt dan hoort mijns inziens de oorspronkelijk uitzending door te lopen totdat de P+/P- toets lang genoeg niet meer ingedrukt is en er dus naar de nieuwe zender gesprongen kan worden. Dit is in het filmpje dus ook vanaf 0:00 en dat zou bij een volgend zappen precies zo moeten gebeuren.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27406 reacties
  • 23 januari 2025

Dank voor je uitvoerige test en beschrijving, ​@RozeOlifant .  Ik stuur je topic door naar de ontwikkelaars en geef hierbij ​@Erik van KPN  ook even een seintje. 

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28330 reacties
  • 23 januari 2025

Super dank voor je filmpje, ​@RozeOlifant, waardevol! 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • 92 reacties
  • 24 januari 2025

@wjb Bedankt voor je reactie. Gelukkig ligt het niet aan mij 😁  Begrijp ik goed dat jouw voorstel zou zijn om tijdens het zappen met p+/p- überhaupt geen infomenu te tonen? En dan pas na even wachten de stream overschakelen en dan wel infomenu tonen?

Maar hoe weet je dan tijdens het zappen waar je bent? Dan moet je dus eigenlijk tellen hoe vaak je hebt gedrukt en weten hoe de zenderindeling is. Dat lijkt me voor de meeste gebruikers niet zo handig.

wjb
Superuser
  • 74435 reacties
  • 24 januari 2025
RozeOlifant schreef:

​Begrijp ik goed dat jouw voorstel zou zijn om tijdens het zappen met p+/p- überhaupt geen infomenu te tonen? 

Alleen als je heel snel meerdere keren op de P+/P- toets drukt.

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28330 reacties
  • Antwoord
  • 3 februari 2025

Het team begrijpt, dankzij je filmpje, nu precies wat je bedoelt, ​@RozeOlifant. Het punt is alleen dat we ook niet willen dat zappen trager gaat worden, en dat is wel een risico als we hieraan gaan sleutelen. Dus, voor nu in ieder geval, staat dit niet op de planning om aan te passen. Prioriteit ligt bij andere zaken.

wjb
Superuser
  • 74435 reacties
  • 3 februari 2025

@Erik van KPN, Ik hoop dat de prioriteit juist wel bij het zappen ligt want de traagheid van het zappen is, naast het ontbreken van de "minigids" mijns inziens het allergrootste probleem van de smart-TV+ app.