Skip to main content
Beantwoord

Verbruik via Lan en Wifi inzien/monitoren van de Box 12

Hoi 

Ja mijn vraag is eigenlijk simpel 

Hoe kan ik in mijn kpn thuis modem zijn Verbruik v/d Lan en Wifi inzien, of live monitoren

Het gaat om de SagemcomFast5359_KPN van kpn zelf.

Ik neem aan dat kpn wel de hoeveelheid van gebruik kan zien, en van de wifi, en van de WLan en Lanpoorten. 

Ik zou dat graag als gebruiker ook live willen volgen, maar hoe doe ik dat.

Netwerkmonitor heeft op mijn desktop pc alleen gegevens van mijn bekabelde lan. 

Groet van 

René 

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@renenn1, welkom bij onze community.

Ik denk graag mee. Probeer eerst om in te loggen in de webinterface. Als je in bet gelogd klik dan links op Internetverbinding en daarna op Verbruik. Lukt dit zo?

Bekijk origineel

10 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23431 reacties
  • Antwoord
  • 7 maart 2025

Hi ​@renenn1, welkom bij onze community.

Ik denk graag mee. Probeer eerst om in te loggen in de webinterface. Als je in bet gelogd klik dan links op Internetverbinding en daarna op Verbruik. Lukt dit zo?

• 3421 reacties
  • 7 maart 2025

Bedoel je zoiets?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 7 maart 2025

​@Marlon92 Ja die kende ik al, dank.

Misschien heb ik mijn vraag niet goed uitgelegd. 

Ik bedoel dat ik ook live van ‘alleen’ mijn Wifi gebruik uit kan lezen, meestal is er wel een log in een modem die het bijhoudt. Kpn kan het natuurlijk ook uitlezen en in detail zien wat op lan gebeurt en op wifi enz enz. dat wil ik graag ook als ik op mijn bekabelde pc zit, of waar dan ook.

Maar ik lees her en der dat die vraag al heel lang wordt gesteld op forums. 

Ik denk intussen dat kpn die service niet voor klanten heeft gemaakt, of ik mis de info hoe ik dat uit kan lezen uit hun modem. Die smart wifi devices kunnen dat vaak wel. Dacht misschien kan de modem het inmiddels ook al. 

Of maybe is de vraag dan al opgelost en moet ik een eigen modem/router plaatsen als ik het wil zien.

Ik hoopte dat er een soort P1 meter mogelijkheid voor was. 

Bedankt

• 3421 reacties
  • 7 maart 2025

Nee. Voor het WiFi is die mogelijkheid er niet. Dat heeft KPN ook niet voor zichzelf gemaakt. Want het interesseert KPN geen bal wat er op jouw WiFi netwerk gebeurt.

Wat wil je precies weten? Alleen de hoeveelheid data?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 8 maart 2025

​@Marlon92 ja alleen hoeveelheid data, en dus realtime als het kan. Activiteit waarnemen iig. 

• 3421 reacties
  • 8 maart 2025

Je kan het verbruik van de WAN inzien denk ik:

Heb je daar wat aan? Als dat veranderd weet je dat er activiteit is. Ergens in je netwerk. Niet specifiek WiFi. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 10 maart 2025

​@Marlon92 Dankje voor jullie hulp, maar precies die WIFI gegevens wil ik uitlezen kunnen in realtime.

En dus als ik op een pc met alleen mijn bekabelde verbinding een verbinding heb met de kpn modem. 

Ik ben er inmiddels achter dat KPN die service niet in de SagemcomFast5359_KPN modem heeft, en dus alleen de totalen van de internet data gebruik laat zien, zoals in jullie voorbeelden.

Ik zal het anders moeten oplossen, of een ander WIFI-device ertussen zetten die het wel kan. 

Of dus een eigen modem wifi router.

Tot zover dank voor de hulp.

Mvg, 

René 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23431 reacties
  • 10 maart 2025

Alleen WiFi wordt denk ik wel lastig, ik kwam wel op een aantal Cisco routers geloof ik toen ik dit zocht. Dat zijn vrij dure apparaten en om eerlijk te zijn weet ik hier ook niet genoeg van. Laat het hier weten als je een oplossing hebt gevonden, handig! 

Ik kijk ​@wjb even aan of hij bereid is om mee te denken of het mogelijk is om echt alleen WiFi live te meten via een router. 

Ik heb overigens het beste antwoord gemarkeerd met de instructies hoe je op onze modem alles kunt inzien, voor andere lezers die dit zoeken. 

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 10 maart 2025

De V12 kent geen functionaliteit om de wifi apart te monitoren, daarvoor heb je andere apparatuur nodig.

Mijn TP-Link EAP610 wifi toegangspunten bieden die functionaliteit wel.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 10 maart 2025

​@Alex van KPN â€‹@wjb Ja klopt er zijn tal van mogelijke wifi toegangspunten of wifirepeaters die dat kunnen, die wifi verbeteraars van kpn zelf vast ook wel ga ik vanuit, als dat niet zo is hoor ik het wel denk ik tzt.  En mijn pc kan het ook als ik hem maar op het WIFI aanmeld. Maar het gaat mij erom dat ik het op lan kan, want ik wil mijn desktop niet op wifi hebben namelijk.

Ik zou een script kunnen maken die voor mij inlogt en de data uitleest bij de kpn modem. Maar daar gaf wjb al antwoord op, dat het niet gescheiden ui te lezen is. 

Ja ik hou jullie op de hoogte, en waarvoor dank natuurlijk voor het meedenken.

Mvg 

René 

Reageer