Skip to main content
Beantwoord

WiFi kanaal wijzigt steeds onbedoeld op Experia Box V10

Mijn WiFi kanalen heb ik handmatig ingesteld.

Op 5 GHz verandert het kanaal streeds na ca. 2 dagen weer in kanaal 36.

Op 2.4 GHz blijft het gekozen kanaal wel staan.

Waarom wordt het door mij gekozen 5 GHz kanaal niet vastgehouden (updates overschrijven?? oid)

Betreft Box 10.

Beste antwoord door RBxx

Welk kanaal heb je ingesteld ​@Henk-C ?

Gebruik je wifi kanaal >= 100? De hogere kanalen zijn zogenaamde DFS-kanalen (Tweakers) en die zijn gereserveerd voor lucht-, militaire- en weerradars. Dus als je in een omgeving woont waar dat soort radars in gebruik zijn kun je die omschakeling verwachten. De KPN modems gedragen zich heel netjes en maken die kanalen vrij zodra radarsignalen gedetecteerd worden.

correctie: Bij nader inzien beginnen DFS kanalen al vanaf kanaal 52.

Bekijk origineel

16 reacties

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 17688 reacties
  • Antwoord
  • 9 maart 2025

Welk kanaal heb je ingesteld ​@Henk-C ?

Gebruik je wifi kanaal >= 100? De hogere kanalen zijn zogenaamde DFS-kanalen (Tweakers) en die zijn gereserveerd voor lucht-, militaire- en weerradars. Dus als je in een omgeving woont waar dat soort radars in gebruik zijn kun je die omschakeling verwachten. De KPN modems gedragen zich heel netjes en maken die kanalen vrij zodra radarsignalen gedetecteerd worden.

correctie: Bij nader inzien beginnen DFS kanalen al vanaf kanaal 52.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 9 maart 2025

Dag Ruud,

Dank voor je bericht.

Nee, ik stel kanaal 60 in.

Grt Henk

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 17688 reacties
  • 9 maart 2025

Bij nader inzien beginnen DFS kanalen al vanaf kanaal 52. Zie het eerder genoemde (Tweakers) artikel.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 10 maart 2025

Dank! Duidelijk Tweakers verhaal. Ik zit in de buurt van een vliegveld, dus ga een lager kanaal kiezen.…

Groet Henk

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14892 reacties
  • 11 maart 2025

Hi ​@Henk-C, ik zie dat ​@RBxx het mysterie voor je op heeft gelost, top 😃

Gaat het ook goed nu je een lager kanaal gekozen hebt? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 16 maart 2025

Ja, gaat nu prima.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14892 reacties
  • 17 maart 2025

Helemaal super, bedankt dat je het nog even bevestigt ​@Henk-C 😊

IsaakC
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 12 reacties
  • 14 april 2025

Bedankt voor de info.

Ik begreep niet waarom mijn WiFi trager wordt telkens als er een helikopter overvliegt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 14 april 2025

Helaas!!

Het is een hele tijd goed gegaan, maar vandaag stond het kanaal toch weer op 36.

Blijkbaar is er dus toch nog iets anders aan de hand.

Henk

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14892 reacties
  • 15 april 2025

Ah wat jammer ​@Henk-C 😬 Blijft het wel weer goed als je hem terug zet? Of springt hij nu steeds weer van het kanaal af dat je zelf kiest? En wat gebeurt er als je hem net handmatig instelt, maar hem op automatisch zet? 

• 375 reacties
  • 15 april 2025

@Henk-C , ik ervaar ongeveer hetzelfde. Als ik handmatig het 5ghz kanaal op box 10 wijzig dan staat na ca. 10 dagen het kanaal weer op 36 met als gevolg dat de WiFi wel verbonden is maar regelmatig niet werkt. Op kanaal 100 heb ik daar nooit last van. Er vliegen hier regelmatig helikopters (chinooks, apaches) en F35 straaljagers in de omgeving maar dan zou ik meer onregelmatige kanaalwisselingen verwachten vanwege DFS en niet elke keer na ca. 10 dagen.

Daarbij dus nog de vermelding als ik switch naar een niet DFS kanaal dat de v10 ook weer naar kanaal 36 gaat na verloop van tijd, ook op standje “auto”. Standje “auto” voegt eigenlijk niets toe op 5ghz; ik zie er nooit een kanaalwisseling. Op 2.4ghz wisselt het kanaal wel af en toe met “auto”

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 15 april 2025

@Edu2020 

Dan ervaren we dus ongeveer hetzelfde.

Auto voegt inderdaad niets toe en heb ik nog nooit zien werken.

Het was mooi weer, dus heb ik met m'n WiFi analyser eens door de buurt gelopen en zag een grote clustering van signalen op kanaal 36. Bij een paar "36- huizen” heb ik aangebeld en gevraagd naar de provider. Allemaal KPN...

M.i. is er iets anders aan de hand dan invloed van vliegtuigen.
Het lijkt mij eerder een software/firmware probleem in de box zelf.

Misschien kan KPN dat ding eens goed aan de tand laten voelen door de leverancier.

• Slimmerik
  • 60 reacties
  • 15 april 2025

Ook hier zie ik regelmatig dat hij naar kanaal 36 gaat terwijl het handmatig op 100 is gezet. De SW2 punten blijven wel gewoon op 100. Ik heb box12 met de laatste firmware.

IsaakC
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 12 reacties
  • 15 april 2025

Ik weet dat de krijgsmacht flink wil uitbreiden, maar gun de burgers ook nog wat bandbreedte.

JanD
Superuser
  • 8567 reacties
  • 15 april 2025

Veiligheid gaat boven (on)gemak.

Een burger vindt slechte communicatie via mobiel of vast internet al lastig.

Voor (militaire) luchtvaart, weerradar en scheepvaart is goede communicatie cruciaal, ook in het belang van de burger.

• Slimmerik
  • 60 reacties
  • 15 april 2025

Wel vreemd dat ik enkele jaren op kanaal 100 zat zonder problemen. Dit doet zich pas voor sinds de inmiddels beruchte update van KPN. Gezien het kleine bereik van 5GHz lijkt mij verstoring voor de luchtvaart onwaarschijnlijk.

Reageer