Skip to main content

Goedemorgen,

Ik kijk via de pc naar de Olympische spelen, maar tot mijn grote verbazing loopt er een audio dub in het Nederlands over ondertitelde gesprekken.

Een uitkomst voor sommigen, maar absoluut een storend gebeuren voor mij. Hoe kan ik het 2e audio spoor met de dubĀ stoppen/uitzettenĀ in de online app?Ā 

Niet gecontroleerd of opgemerkt tijdens tv kijken via de stb.

HalloĀ @MeesterOĀ ,

Het is een instelling die je via jouw PC kunt instellen. Afhankelijk van jouw browser zul je even moeten kijken hoe je de instelling verandert.Ā 

Het valt mij op dat de positie van de muis ook van invloed is. Wel of niet in het scherm.Ā 

Ā 

Ik gebruik Safari. In Safari kunnen instellingen aan- en uit worden gezet via MacOS: Ga naar Systeemvoorkeuren > ToegankelijkheidĀ 


HalloĀ @NoordzeeĀ ,

Ā 

Ik heb even gekeken in Brave, Vivaldi, Firefox en Chromium. Geen van deze browsers heeft een instelling voor het uitschakelen van een specifiek audio spoor. Dus die route zal niet werken.Ā 

Ik heb nog de aanbevelingen/aanwijzingen bekeken via de oogvereniging, maar dat lijkt verouderd te zijn en niet van toepassing in de huidge app:

Ā 

Bij KPN is de gesproken ondertiteling te volgen op speciale zenders (HD-zenders 191, 192 en 193). Ook online is de gesproken ondertiteling te gebruiken bij KPN bij de NPO-zenders. OpĀ tv.kpn.comĀ is gesproken ondertiteling te vinden door op het pijltje naast de logoā€™s bovenaan de pagina te klikken. Na even bladeren verschijnen de logoā€™s van NPO 1, 2 en 3 met een zwart blokje GOS (Gesproken ondertiteling). Door op een logo te klikken, start het programma.

Meer informatie over gesproken ondertiteling bij de NPO vindt u op deĀ website van KPN.

De laatste link verwijst naar een forum post van 3 jaar geleden en deze zal ik nog proberen. Kijken via het andere NPO 1 kanaal dat de OS uitzend.Ā 

Edit: Net bekeken: gaat om zender 191 die wel het spoor zou bevatten. Verder met testen


Er zitten in de app/website, net als op de ontvanger, 2 versies van NPO 1, 2 en 3.

VĆ³Ć³raan de zenderlijst die met het standaard geluid.

Verderop die met Gesproken Ondertiteling Service voor slechtzienden. Er staat ook hƩƩl klein GOS bij het logo.

Selecteer dus die vooraan de lijst en de ondertiteling wordt niet voorgedragen.

Hier staan NPO 1, 2 en 3 met standaard geluid gewoon aan het begin, linksboven.

https://tv.kpn.com/nu-op-tv

En hier bovenaan de lijst

https://tv.kpn.com/tv-gids

Ā 

In de ontvanger

standaard geluid: 1, 2, 3 (via glasvezel ook 661, 662 en 663)

met GOS: 191, 192 en 193


We gaan het testen, ik had de stream geselecteerd bij Nu op TV, en klaarblijkelijk is dat dan de GOS versie.