Skip to main content

Sagemcom tv box is met glasvezelkabel aangesloten op de radio. De box zelf rechtstreeks op het KPN modem. Ik heb al langere tijd het onderstaande probleem als de tv uit staat en alleen de radio aan:

Soms gaat het goed maar heel vaak valt de radio na een paar uur luisteren uit. Veranderen van programmanummer en weer terug doet de boel herleven, waarna en korte tijd de radio weer uitvalt en dat gaat zo door. Als ik de tv aanzet, na zo’n uitval, staat er een dia beeld van schilderijen maw de box is kennelijk in een pauze stand gegaan.

Conform enkele aanwijzingen op dit forum in settings Energiebesparing: snelle start, Scherm uitschakelen Nooit ingesteld. Dit maakt geen enkel verschil, box gaat bij alleen radio na verloop van tijd nog steeds in pauze stand.

Mijn tweede tv box, die via een ander modem in hetzelfde netwerk zit, heeft hier geen last van. Omwisselen van de twee tv boxen gaf geen verschil, alleen degene die direct op het KNP modem zit gaat steeds in pauze stand.

Wat is hier aan de hand en wat kan ik tegen dit vervelende verschijnsel doen?

Hoi ​@Peter147 . Welkom bij de KPN Community.

Bedankt voor het delen van je ervaring. Het klinkt als een frustrerende situatie. Ik begrijp hier uit dat beide ontvangers van hetzelfde type zijn? Zo ja, welk type ontvanger is dit? 

frustrerend is het zeker. Beide ontvangers zijn van Sagemcom type DIW 7022, firmwarerversie 0.32.12.

Ik vond in een nog niet eerder opgemerkt topic een opmerking over het instellen van “pass trough”. Geen idee wat die instelling doet, maar ik heb die instelling uiteindelijk gevonden onder settings-geluid-probleemoplossing. Ik kon niets vinden van een beschrijving van wat je nu eigenlijk instelt, maar volgens het bedoelde topic zou dat een oplossing kunnen zijn. De test loopt……...

Passthrough betekent dat de tuner niks met het signaal doet en het wordt doorgegeven zoals aangeleverd. Ik ben benieuwd!

Nu een week getest. Radio bleef de eerste dagen aan, maar het probleem kwam de laatste dagen weer terug. Opvallend is wel dat het telkens in de namiddag is dat de radio uitvalt en de screensaver van de KPN box getoond wordt. Meestal tussen 15.00 en 17.00 uur. Lijkt er op dat er toch ergens iets van een timer actief wordt, ondanks dat deze in de settings uitgezet is.

Is er ergens een techneut die deze klacht kan plaatsen en weet wat de remedie is??????

Als ik de tv aanzet, na zo’n uitval, staat er een dia beeld van schilderijen maw de box is kennelijk in een pauze stand gegaan.

Helder.

Stel 'm in op "direct starten met live tv of radio". Er zal dan geen menu scherm actief zijn welke na maximaal 2 uren de Rijksmuseum schermbeveiliging triggert. Die schermbeveiliging blokkeert ook geluid.

Instellingen - menu weergave - Opstartscherm. Eerder aangegeven instelling kiezen. 

Beste Peter G, helaas is dat ook de oplossing niet. Ook deze oplossing had ik al ergens eerder op het forum gevonden en al langer geleden ingesteld. Ook met deze instelling gaat het geluid uit omdat de schermbeveiliging aangaat. Aan de instellingenkant van de gebruiker is eigenlijk alles uitgezet wat de schermbeveiliging zou kunnen triggeren, maar de fout blijft periodiek terugkomen. Soms een week of langer niet, dan weer achter elkaar wel. Gisteren in de namiddag ging de schermbeveiliging rond 16.00 uur aan en daarna nog 5 maal in 45 minuten tijd (toen was ik het zat….) Kennelijk gaat het ergens in de software fout, waar ik als gebruiker niet bij kan.

KPN los dit op alsjeblieft.

Ook met deze instelling gaat het geluid uit omdat de schermbeveiliging aangaat.

Als er GEEN menu zichtbaar is tijdens radio, maar alleen de “ster” met zendernaam / tijd+datum, kán de screensaver die het geluid wegdrukt niet opkomen.

Zet anders bij het inschakelen gewoon even de tv erbij aan. Zie je GEEN menu, maar alleen het radiobeeld dan moet het uren door kachelen. Hier staat de radio ca. 6 tot 7 uur onafgebroken aan via de DIW7022.

In de Apps instelling is onder speciale rechtens, bij Energieoptimalisatie als je voor KPN deactiveer, wordt TV/Radio ook niet onderbroken door screensaver

@PeterG 

De radio gaat om pak m beet 8 uur aan na het journaal op tv. Met de afstandsbediening op radio of rechtstreeks op 805, maakt geen verschil. Staat dan tot 18.00 uur aan. Het probleem ontstaat niet altijd maar als het ontstaat wel vaak tussen 16.00 en 18.00 uur. Staat de radio dus iets meer dan 8 uur aan. Als de tv aanstaat als de radio speelt zie ik GEEN menu, alleen het radio beeld.

Als er GEEN menu zichtbaar is tijdens radio, maar alleen de “ster” met zendernaam / tijd+datum, kán de screensaver die het geluid wegdrukt niet opkomen.

Dit blijkt dus wel te kunnen helaas.

In de Apps instelling is onder speciale rechtens, bij Energieoptimalisatie als je voor KPN deactiveer, wordt TV/Radio ook niet onderbroken door screensaver

Ik heb gevonden wat ​@TDN  aangeeft, maar het zit bij mij iets anders:

instellingen - apparaat open algemene instellingen - apps - speciale app toegang - energieoptimalisatie - KPN Screensaver en KPN TV+ deactiveren.

Dank beiden, In de apps stonden beiden ingeschakeld. Zijn nu uit. eens kijken of dit werkt.

@Peter147 We zijn 2 dagen verder.  Is er verbetering?

@Erwin van KPN 

Tot op heden werkt het, maar het is in het verleden vaker voorgekomen dat de problemen een paar weken wegbleven en dan ineens weer opdoken. Ik kan me vaag herinneren de oplossing van ​@TDNeerder ergens in het forum te hebben gezien en ingesteld. Ik vraag me af of die instellingen met een update niet worden teruggezet op de standaardwaarde.

Helaas, na enige tijd tv gekeken te hebben vanmiddag en weer terug naar radio viel deze om 17.55 uur weer spontaan uit

En na hoeveel uur + minuten non-stop op dezelfde zender was dat?

In dit geval radio 5 van 08.00 tot ong 15.30, daarna tv tot ong 17.00 uur, daarna weer radio 5. Dus in dit geval (en voor het eerst) uitval binnen het uur.

Edit: Alle instellingen opnieuw gecontroleerd en vergeleken met de tweede box. Het blijkt, dat bij het instellen van de tip die ​@TDN  gaf, de tweede box twee apps liet zien, nl. KPN TV+ en KPN TV+ screensaver. De eerste box, die  waar het probleem zich voordoet, liet in eerste instantie de app KPN TV+ screensaver niet zien. Bij de controle vandaag was die nu wel te zien en bleek actief te staan. Nu uitgezet, afwachten hoe het nu gaat.

We zijn nu een weekje verder.   Ik heb (stiekem) goede hoop dat dit oplossing was?

@Erwin van KPN Durf dat nog niet te zeggen. Had nog één keer uitval in de ochtend, wat ongebruikelijk is. Wacht nog even af……...

@Erwin van KPN 

na een aantal dagen zonder problemen was het vanochtend tussen 10 en 10.30 drie maal achter elkaar raak. Weer alle instellingen nagelopen, alles stond nog zoals eerder ingesteld, met de nadruk op alles wat met energie en screensavers te maken heeft (screensaver staat op UIT). Toch stond er, toen ik de tv aanzette, weer een schilderij als screensaver en dus de radio op pauze. Kennelijk is er nog ergens een instelling die alle andere tot nu toe ingestelde zaken overruled. De vraag is, of dat dan wel een gebruikersinstelling is ………. Wordt er wel een beetje moedeloos van zo langzamerhand.

Het blijft raar Peter147.

Wat ik ook doe of instel. Ik krijg jou probleem niet gereproduceerd. 

De afstandsbediening wordt echt niet aangeraakt? Want sinds een maand of 2 kan ook radio voor maximaal 1 uur gepauzeerd worden. Maar dat moet je zelf doen via de afstandsbediening. 

➡️ Zet de primaire schermbeveiliging (in het menu van de box staat het in het Nederlands) eens op backdrop (weergave). Daar heb ik 'm op. Dat is de originele Google screensaver. Niet de Rijksmuseum screensaver van KPN. 

Onder 'wanneer inschakelen' 2 uren instellen. Dat is het maximum, maar mag alleen komen als de radio speelt met het startscherm. Niet Full screen. 

Reageer