Skip to main content
Sticky

Wat vind jij van persoonlijke communicatie van KPN?

• August 26, 2026
  • 21 reacties
  • 691 keer bekeken
Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

We zijn benieuwd naar jouw mening. KPN test verschillende manieren om communicatie persoonlijker en relevanter te maken. Maar wat vind jij daarvan? Voelt zo’n bericht persoonlijk en prettig, of maakt het voor jou eigenlijk geen verschil? En maakt het uit waarvoor je de communicatie ontvangt? We stellen je er graag een paar vragen over. 

Je kunt zelf kiezen hoe we je aanspreken

In de MijnKPN App kun je bij Profiel → Account → Persoonsgegevens aangeven of je met je voornaam aangesproken wilt worden. Bij Voornaam (optioneel) staat: 

We spreken je graag persoonlijk aan met je voornaam. Het kan zo zijn dat je ondanks je keuze voor gebruik van je voornaam, in sommige communicatie toch nog met je initialen en achternaam wordt aangesproken. Hier werken we nog aan. 

Wat gebeurt er als je voornaam hebt ingevuld?

Ik heb mijn voornaam ingevuld en kreeg vervolgens een gepersonaliseerde nieuwsbrief. Bijvoorbeeld met mijn voornaam in de onderwerpregel:

Wat vind jij? Een korte vragenlijst!

We zijn benieuwd naar jouw eerlijke mening. Daarom hebben we 5 vragen voor je. Jouw mening helpt ons om te bepalen wanneer personalisatie echt iets toevoegt en wanneer juist niet. 

Goed om te weten: deze vragenlijst is anoniem. Je naam en e-mailadres worden niet automatisch verzameld. We zijn vooral benieuwd naar je eerlijke mening, dus laat vooral weten wat je écht vindt.

Vul de vragenlijst in

En natuurlijk zijn we ook benieuwd naar de discussie hier op de Community. 

Vind jij het prettig als KPN je bij je voornaam aanspreekt? En maakt het voor jou uit om wat voor soort bericht het gaat?

Laat het weten in de reacties. We zijn vooral benieuwd waarom je dat vindt!

21 reacties

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6

Ik vind het prima dat ik in de aanhef sta, ook aangegeven.

Wat het misschien nog persoonlijker maakt is dat je zelf deels de informatie kan selecteren die je in zo een nieuwsbrief zou willen als dat kan uiteraard.

Forum|alt.badge.img+2

Ik heb totaal geen probleem om aangesproken te worden met mijn voornaam. 😀🙋

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • August 26, 2026

Nou niet alleen hier neerzetten maar ook in het formulier dan ;)

Veel bedrijven doen dit al een tijdje verbaasde me al eerlijk gezegd dat KPN dit niet deed.

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • August 26, 2026

Ik vind het totaal geen enkel probleem om met mijn voornaam aangesproken te worden in de KPN communicatie.

Als ik een winkel met Hoi en Doei wordt begroet krijg ik dan wel als gepensioneerde soms de neiging om te zeggen “Ik ben geen schooljochie”  🤣

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • August 26, 2026

Ingevuld. Ik vind dat bedrijven in de algemeenheid geachte heer (achternaam) of als er meerdere pogingen zijn geweest Beste heer (achternaam). Mijn vrienden/collega’s zeggen mijn voornaam. Maar zolang ik een contract met je heb waarbij wij niet eerder elkaar persoonlijk ontmoet hebben, liever geen voornaam. Ansich vind ik je en jij wel prima, dat vind ik persoonlijk genoeg. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 26, 2026

Bij contract gerelateerde zaken, waarbij juridische zaken kunnen spelen, officieel met voorletters. Bij nieuwsbrieven en serviceberichten, of andere mindere ‘strenge’ zaken, mag mijn voornaam worden gebruikt. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 26, 2026

Ingevuld. Ik vind dat bedrijven in de algemeenheid geachte heer (achternaam) of als er meerdere pogingen zijn geweest Beste heer (achternaam). Mijn vrienden/collega’s zeggen mijn voornaam. Maar zolang ik een contract met je heb waarbij wij niet eerder elkaar persoonlijk ontmoet hebben, liever geen voornaam. Ansich vind ik je en jij wel prima, dat vind ik persoonlijk genoeg. 

Eens met Chrizziey. KPN en ik hebben een zakelijke relatie, dus voornaam hoeft niet van mij maar ik zal er ook niet van wakker liggen. ‘Jij’ en ‘jou’ is prima.

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • August 26, 2026

Bij contract gerelateerde zaken, waarbij juridische zaken kunnen spelen, officieel met voorletters. Bij nieuwsbrieven en serviceberichten, of andere mindere ‘strenge’ zaken, mag mijn voornaam worden gebruikt. 

Ik zit denk ik persoonlijk nog teveel in het “ik heb niet met je geknikkerd’’ gedachtegoed. Vind mijn voornaam gebruiken namelijk erg persoonlijk. Maar het is ook een beetje aanvoelen denk ik, de KPN app mag rustig zeggen Welkom Chris, na het inloggen. Maar in officiële communicatie en nieuwsbrieven hoeft het wat mij betreft niet en mag het gewoon geachte/beste heer achternaam zijn. 

JanD
Wijsgeer
  • August 26, 2026

Ik heb de vragenlijst ingevuld.

Als klant moet je in eerste instantie altijd met meneer of mevrouw aangesproken te worden en altijd met u, nooit en te nimmer met je of jij.

Voor een persoonlijker aanhef moet je kunnen kiezen wat je wilt, formeel of informeel.

Persoonlijk ga ik altijd voor formeel in communicatie naar de klant toe, vice versa.

In de horeca hoor ik het ook steeds meer: wat ik ik voor jullie inschenken, en dan hebben ze het tegen een volwassen en bejaard echtpaar.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • August 26, 2026

Het “Je”, “Jij” en “Jouw” is bij KPN begonnen bij het ontstaan van de “Hi” abonnementen omdat men er vanuit ging dat deze voornamelijk door jongeren afgesloten werden.

Tegenwoordig wordt kennelijk iedereen als jongere beschouwt (en niet alleen bij KPN) hetgeen bij mij in puur zakelijke berichten nogal onbeleefd overkomt, klaarblijkelijk hebben we vroeger een andere opvoeding genoten. 🍺

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • August 26, 2026

Ik heb de vragenlijst ingevuld.

Als klant moet je in eerste instantie altijd met meneer of mevrouw aangesproken te worden en altijd met u, nooit en te nimmer met je of jij.

Voor een persoonlijker aanhef moet je kunnen kiezen wat je wilt, formeel of informeel.

Persoonlijk ga ik altijd voor formeel in communicatie naar de klant toe, vice versa.

In de horeca hoor ik het ook steeds meer: wat ik ik voor jullie inschenken, en dan hebben ze het tegen een volwassen en bejaard echtpaar.

@JanD Is meneerD misschien een betere passende profielnaam voor U 😉😛

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • August 26, 2026

@JanD Is meneerD misschien een betere passende profielnaam voor U 😉😛

Leuk bedoeld, maar er is niets mis met meneer JanD. 😎🍺

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Auteur
  • Community Manager
  • August 27, 2026

Wat leuk en interessant om jullie reacties te lezen! 😊

Ik vind het prima dat ik in de aanhef sta, ook aangegeven.

Wat het misschien nog persoonlijker maakt is dat je zelf deels de informatie kan selecteren die je in zo een nieuwsbrief zou willen als dat kan uiteraard.

Interessant punt! Je raakt daarmee eigenlijk een bredere vraag: wanneer voelt communicatie voor jou écht persoonlijk? Is dat vooral de manier waarop we je aanspreken, of juist de inhoud die we met je delen? Dat nemen we zeker mee! 

Wat mij vooral opvalt, is dat ‘persoonlijke communicatie’ voor iedereen net iets anders lijkt te betekenen. Voor de één zit het in de manier waarop je wordt aangesproken, terwijl een ander vooral kijkt naar de inhoud en de context van het bericht. Een nieuwsbrief voelt bijvoorbeeld anders dan een formele of belangrijke serviceboodschap.

En juist dat vinden we interessant om te weten. Wanneer voelt communicatie van KPN voor jou écht persoonlijk en wanneer juist niet?

Dus blijf vooral delen wat voor jou het verschil maakt. We nemen jullie reacties én de antwoorden uit de vragenlijst mee. 

Len B
Slimmerik
  • Slimmerik
  • August 27, 2026

Ik zit denk ik persoonlijk nog teveel in het “ik heb niet met je geknikkerd’’ gedachtegoed. Vind mijn voornaam gebruiken namelijk erg persoonlijk. Maar het is ook een beetje aanvoelen denk ik, de KPN app mag rustig zeggen Welkom Chris, na het inloggen. Maar in officiële communicatie en nieuwsbrieven hoeft het wat mij betreft niet en mag het gewoon geachte/beste heer achternaam zijn. 

Mee eens ​@Chrizziey.

Waar ik mij tevens aan stoor en of dat nu per mail , papier , per app etc etc is het je’en , jij’en en jouw’en tegenwoordig alsof zij inderdaad nog met je geknikkerd hebben.

Bij een face to face gesprek ligt dat anders , dan zie je wie je voor je heb maar als die persoon ouder is dan jijzelf , althans dat doe ik , spreek je die persoon nog steeds met U aan of hij/zij moet zeggen , zeg maar jij tegen mij.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 27, 2026

Ga jullie gang alleen als jullie schrijven Dag hoogedele heer (naam) dan word ik misselijk.

Zonder gekheid, in het Fries spreekt iedereen elkaar ook met de voornaam aan, zelfs kleine kinderen die dat ook bij ouderen doen.

Dus niks nieuws voor een Fries

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 27, 2026

Ingevuld met de volgende statement.

Hier op het forum vind ik het anders, meer socialer, men is meer bekend met elkaar en heb ik er geen problemen mee wanneer er getutoyeerd wordt. 

Dit wordt anders aan de telefoon, schriftelijk of in de KPN winkel 😳

“Ik betaal voor de diensten, ik vind het niet correct dat er in de mail, telefonisch of schriftelijk sprake is van tutoyeren.” 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • September 2, 2026

Om het een stuk breder te maken,  ik vind de communicatie vaak niet echt geheel klant vriendelijk .

Of de communicatie is totaal niet duidelijk en daarom soms zeer moeilijk om in de pas van de KPN te blijven lopen.

Bijvoorbeeld : Je krijgt een mail dat A een bericht heeft geplaatst,  ga je via de mail naar dat bericht, dan kan het gebeuren dat pagina niet bestaat,, dat betekend dan dat moderator een bericht heeft verwijderd.

Daar zijn andere manier voor die wat duidelijker zijn.

Verder mag een Moderator reageren , maar als je als klant weerwoord geeft dan kan je bericht verwijderd worden.

Dus wat ik van de communicatie vind?? Die kan beter

RonaldM01
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • September 3, 2026

Gebruik van mijn voornaam helpt mij ook met het herkennen van phishing mail. Zoals PostNL een 'anti-phishingcode' in zijn mails gebruikt, maar dat is een door mij opgegeven woord die zij ter herkenning meesturen in alle online communicatie. 

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6

Gebruik van mijn voornaam helpt mij ook met het herkennen van phishing mail. Zoals PostNL een 'anti-phishingcode' in zijn mails gebruikt, maar dat is een door mij opgegeven woord die zij ter herkenning meesturen in alle online communicatie. 

Voornaam is enkel handig als die niet in het e-mailadres voorkomt, want ze gebruiken vaak ook het stukje voor de @ om een nam neer te zetten.

Wat betreft de anti-phisingcode ben ik het geheel eens, het maakt het een stuk duidelijker dan dit een legitieme mail is, zolang PostNL niet gehacked wordt of ze jouw account hebben kunnen achterhalen van PostNL.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • September 3, 2026

Ik heb al een tijd geleden aangegeven dat ik met mijn voornaam mag worden aangesproken, maar vanmorgen kreeg ik een mail, met de aanhef mijnheer en dan mijn achternaam.

Ik voelde mij gelijk 10 jaar ouder😕

Jasper van KPN
Moderator

Dat kan inderdaad Ivo, dat noemen we ook in het startbericht: 

We spreken je graag persoonlijk aan met je voornaam. Het kan zo zijn dat je ondanks je keuze voor gebruik van je voornaam, in sommige communicatie toch nog met je initialen en achternaam wordt aangesproken. Hier werken we nog aan. 

Ik snap je ook wel, als mijn vader met ‘meneer achternaam’ werd aangesproken reageerde hij met 'dat is mijn vader’. Dat heb ik van hem overgenomen 🙂