Skip to main content
Beantwoord

ASUS GT-BE98 router aansluiten op glasvezel: Internetlampje blijft rood

• February 9, 2026
  • 5 reacties
  • 60 keer bekeken

ik heb een ASUS GT-BE98 welke ik aan glasvezel van kpn wil koppelen echter alle leds doen het alleen internet blijft rood brander, heb deze zowel via het kpn modem als rechtstreeks op glasvezel kastje gekoppeld, Ook heb ik de ASUS al gereset.

als ik de snelheid meet met de ASUS ontvangt deze de 4 die binnen moeten komen alleen komt het er niet uit niet met de kabel en ook niet via wifi 

ik gebruik cat 8 aansluitkabels 

weet iemand welke instellingen ik moet gebruiken of wat ik moet doen om het werkend te krijgen 

alvast bedankt 

Beste antwoord door HRJ

Heb je de PPPoE verbinding op VLAN 6 ingesteld ?

https://community.kpn.com/thuisnetwerk%2D72/eigen%2Drouter%2Dasus%2Drt%2Dax88u%2Dzonder%2Diptv%2D560692?tid=560692&fid=72

5 reacties

• Helper
  • Antwoord
  • February 9, 2026

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Vriendje1961. welkom op de KPN Community. Er zit hier veel kennis onder de community leden over het aansluiten van eigen apparatuur zoals een Asus router. Ik zie dat ​@HRJ een mogelijke oplossing in een ander topic al heeft aangewezen. Er is ook een reeds lang lopend topic over een eigen routers aansluiten: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box | KPN Community

Wellicht dat je daar ook nog info kunt vinden. 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • February 11, 2026

Kpn levert geen dhcp op wan. Hiervoor is configuratie nodig.

Zet je wan poort asus op pppoe met vlan6 taq

username/password: internet

daarna gaat de verbinding pas tot stand komen

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 12, 2026

Goedemorgen allemaal 

bedankt voor jullie tijd adviezen en instellingen,

het werkt als een tierelier inclusief tv (vrouw blij).

super 

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • February 13, 2026

Bij een ASUS GT-BE98 zonder internet, controleer eerst de fysieke verbindingen: herstart de modem en router (stekker eruit, 3 min. wachten) en check of de WAN/Internet-kabel goed in de 10G/2.5G WAN-poort zit. Controleer via de ASUS app/webinterface of het WAN-type (DHCP/PPPoE) correct is ingesteld, voer een "Quick Internet Setup" (QIS) uit, of reset de router naar fabrieksinstellingen via de WPS-knop. 

Stappenplan voor probleemoplossing (ASUS GT-BE98):

• Herstart de netwerkapparatuur: Koppel de stroom van zowel uw modem als de ASUS GT-BE98 router los. Wacht ongeveer 3 minuten en sluit de modem eerst aan. Zodra deze volledig is opgestart, sluit u de ASUS-router weer aan.
  • Controleer de kabels: Zorg dat de RJ-45 netwerkkabel stevig in de WAN-poort (vaak blauw of gemarkeerd als 10G/2.5G WAN) van de router zit en de andere kant in de LAN-poort van uw modem.
  • Controleer de LED-lampjes: Controleer of de lampjes op de router aangeven dat er verbinding is (Power en WAN-lampje moeten branden/knipperen).
  • Quick Internet Setup (QIS): Verbind een computer via kabel met de router en ga naar router.asus.com om de snelle internetinstallatie opnieuw uit te voeren. Dit lost vaak WAN-configuratieproblemen op.
  • Firmware update: Controleer in de ASUSWRT interface of er een firmware-update beschikbaar is, aangezien dit verbindingsproblemen kan oplossen.
  • Harde reset (indien niets anders werkt): Houd de resetknop aan de achterkant 5-10 seconden ingedrukt totdat het aan/uit-lampje begint te knipperen. Let op: dit wist alle instellingen. 

Als het probleem aanhoudt, kan het nodig zijn de instellingen van uw internetprovider (ISP) te controleren, zoals MAC-adresbinding of PPPoE-inloggegevens.Â