Skip to main content
Beantwoord

Eigen router en problemen met VLAN4 voor IPTV KPN tv-box

• June 19, 2026
  • 1 reactie
  • 20 keer bekeken

Probleem

Ik heb een probleem met de eigen router instellen.

Ik heb precies gedaan wat de handleiding van  KPN daarover zegt.

• WAN PPPoE VLAN 6 met DHCP 192.168.x.x
  • VLAN 4 met DHCP 10.x.x.x reeks
  • VLAN 4 met opties 55 (tekst) 1,3,28,121
  • VLAN 4 met optie 60 (tekst) IPTV_RG

Hij heeft het even goed gedaan en nu kan die KPN TV box ineens niet meer zijn weg vinden naar VLAN 4 hij blijft steken in het standaard VLAN en gaat dan over internet maar dat is poep traag. Ik de modes niet naar unicast gezet op de TV box.

Is er iemand die hier een oplossing voor heeft? Of een nuttige bijdrage /wil/kan leveren?

Bij voorbaat dank.

Ook belangrijk: de KPN modem zag pakketloss en fouten. Mijn eigen modem ziet die nu ook, dus zit niet aan mijn kant van de lijn als ik het goed heb begrepen. Als tot aan mijn ONT is binnenshuis vervangen (tja dat is natuurlijk maar 1 UTP kabel want de pakketloss is op de WAN interface bij binnenkomend verkeer) De standaard blauwe van KPN.

Beste antwoord door Fiberdude

Oplossing gevonden

Nou na wat dieper graafwerk blijkt het iets in de router te zijn geweest. Wat precies is niet duidelijk helaas. De oplossing is het opnieuw instellen van de native VLAN (4) op de poort. Nu neemt hij alle instellingen wel netjes aan.

Voor de geïnteresseerden onder ons, dit betreft Unifi UXG-Fiber met CloudKey Gen2.

1 reactie

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • June 19, 2026

Oplossing gevonden

Nou na wat dieper graafwerk blijkt het iets in de router te zijn geweest. Wat precies is niet duidelijk helaas. De oplossing is het opnieuw instellen van de native VLAN (4) op de poort. Nu neemt hij alle instellingen wel netjes aan.

Voor de geïnteresseerden onder ons, dit betreft Unifi UXG-Fiber met CloudKey Gen2.