Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8834 reacties

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 27 september 2020

Bedankt wjb voor de post, ik probeer me in te leren en dat lukt aardig. Toch heb ik nog wat vragen. De eerste is dat voor telefonie je in de config.boot files (edgerouter X met VoIP) nog een interface eth0.7 (VLAN7), br0 bridge, en eth1.7 voor de experia box aanmaakt. Maar telefonie loopt inmiddels toch via vlan6, waarom dienen deze interfaces nog aangemaakt te worden (of is dit vanuit het verleden)?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74454 reacties
  • 27 september 2020
Jeromeke schreef:

Bedankt wjb voor de post, ik probeer me in te leren en dat lukt aardig. Toch heb ik nog wat vragen. De eerste is dat voor telefonie je in de config.boot files (edgerouter X met VoIP) nog een interface eth0.7 (VLAN7), br0 bridge, en eth1.7 voor de experia box aanmaakt. Maar telefonie loopt inmiddels toch via vlan6, waarom dienen deze interfaces nog aangemaakt te worden (of is dit vanuit het verleden)?

De titel van die config is dan ook "EdgeRouter X met telefonie via Experia Box" en is bedoeld voor die abonnees die hun Experia Box achter de Experia Box plaatsen voor telefonie.

Als je telefonie door een VoIP ATA laat afwikkelen dan neem je de config met de titel "EdgeRouter X zonder telefonie via Experia Box".

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 28 september 2020

@wjb en/of @Wopper Vraagje….

Heb dit weekend lopen stoeien met de Vigor 165… Er zit daar de laatste FW v4.1.0xx op.

Ook is er al een aantal links gepost naar PDF’s van Draytek hoe Bridging in te stellen… Via wat omwegen nieuwere versies afgedrukt etc…

Ik heb momenteel naar het lijkt een Bridge weten te configureren met VLAN6 naar mijn ERL3. Deze pakt het “untagged” op en de verbinding werkt…

Echter https://draytek.nl/wp-custom/uploads/VDSL-Bridging-Vigor-160-serie-3.0.pdf deze handleiding toont een afbeelding (pagina 5) “VDSL Full Bridge Mode” die “na factory-reset” niet beschikbaar is…

Dit is de mijne:

Wanneer ik deze omzet naar router mode….

Heb ik een ontzettend uitgebreid menu, maar dan krijg ik zowel Bridge als Full Bridge niet werkend…

Hebben jullie tips or tricks hoe deze Vigor 165 precies ingesteld moet worden zodat ie alle VLANs wel tagged doorzet…

• 246 reacties
  • 28 september 2020
St3v3H schreef:

@wjben/of @Wopper Vraagje….

Heb dit weekend lopen stoeien met de Vigor 165… Er zit daar de laatste FW v4.1.0xx op.

Ook is er al een aantal links gepost naar PDF’s van Draytek hoe Bridging in te stellen… Via wat omwegen nieuwere versies afgedrukt etc…

Ik heb momenteel naar het lijkt een Bridge weten te configureren met VLAN6 naar mijn ERL3. Deze pakt het “untagged” op en de verbinding werkt…

Echter https://draytek.nl/wp-custom/uploads/VDSL-Bridging-Vigor-160-serie-3.0.pdf deze handleiding toont een afbeelding (pagina 5) “VDSL Full Bridge Mode” die “na factory-reset” niet beschikbaar is…

Dit is de mijne:

Wanneer ik deze omzet naar router mode….

Heb ik een ontzettend uitgebreid menu, maar dan krijg ik zowel Bridge als Full Bridge niet werkend…

Hebben jullie tips or tricks hoe deze Vigor 165 precies ingesteld moet worden zodat ie alle VLANs wel tagged doorzet…

Ik heb hem zojuist even geupgrade voor je van 4.0.5 naar 4.1.0 en inderdaad is het hele menu onder handen genomen. Ik kan ook de instellingen niet meer vinden die relevant zijn, ik zou zeggen dat ze goed staan met de bridge button. Het enige wat ik niet kan verklaar is dat jij schrijft dat je een untagged lan port hebt.

Bij echte bridge, zou je op je eigen router nog wel moeten taggen met vlan 6, want nu kan je op die port niet ook vlan 4 ophalen voor tv. Een untagged port kan maar 1 vlan vervoeren.

Ik zou hem downgraden naar 4.0.5 dan even stoeien met de oude instellingen en dan als alles stabiel is pas upgraden.

• 246 reacties
  • 28 september 2020

Als je na die bridge button op next klikt krijg je dit. Het lijkt op een wizard die aan het einde pas configuratie pushed. Het is geen reële weergave van de instellingen.

Dit is een oud voorbeeld van een Vigor130, customer tag op enable. Dat staat in mijn 4.1.0 screenshot hierboven op disable, vandaar dat ik inschat dat het een push wizard is. En geen reële weergave van de huidige instellingen.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 28 september 2020

Dank voor je reactie… en wel irritant dat je dus niet meer kan nakijken, hoe of wat...

Downgraden???? Oke, echter ding is gloedje nieuw 😉 Ik wacht even een reactie van Draytek zelf af...

Ik heb “NU” voldoende aan alleen VLAN6, dus zo’n probleem is het niet…

Ik zie net de laatste settings staan….

Ik zou dan voldoende hebben door VDSL2 op Enable te zetten en de tag op 0 (nul) laten staan.

• 246 reacties
  • 28 september 2020
St3v3H schreef:
Wopper schreef:

Ik heb hem zojuist even geupgrade voor je van 4.0.5 naar 4.1.0 en inderdaad is het hele menu onder handen genomen. Ik kan ook de instellingen niet meer vinden die relevant zijn, ik zou zeggen dat ze goed staan met de bridge button. Het enige wat ik niet kan verklaar is dat jij schrijft dat je een untagged lan port hebt.

Ik zou hem downgraden naar 4.0.5 dan even stoeien met de oude instellingen en dan als alles stabiel is pas upgraden.

Dank voor je reactie… en wel irritant dat je dus niet meer kan nakijken, hoe of wat...

Downgraden???? Oke, echter ding is gloedje nieuw ;-) Ik wacht even een reactie van Draytek zelf af...

Ik heb “NU” voldoende aan alleen VLAN6, dus zo’n probleem is het niet…

Wat betreft de Internet Access / General Settings: Hoe heb je deze staan?

Zou ik voldoende aan VDSL2 Enable hebben en 6 terugzetten naar 0??

• 246 reacties
  • 28 september 2020

jeps dat vlan 6 kan je eraf halen, als je die waarde op 0 zet zou hij 1op1 het wan moeten spiegelen.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 28 september 2020
Wopper schreef:

jeps dat vlan 6 kan je eraf halen, als je die waarde op 0 zet zou hij 1op1 het wan moeten spiegelen.

Inderdaad…. Gewoon op “Af Fabriek” de Wizard Modem/Bridge volgen en inderdaad alleen op Enable zetten….

De TAGs alleen invullen als je untagged vlans wil aanbieden op de poort(en)…

Thanks

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 6 oktober 2020

Has anyone here configured a Zyxel VMG4005-B50A for a bonded vectored VDSL2 (BVVDSL2_POTS) connection?

I'm having some issues getting it configured along with my EdgeRouter Lite.

My setup is the Zyxel in bridge mode going via Ethernet to Eth0 on the EdgeRouter. The EdgeRouter has been setup using the script from this thread.

Internet is not working at all in this config. Setting the Zyxel back to routing mode has the same issue, no internet. So I assume the issue maybe on the Zyxel itself?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74454 reacties
  • 6 oktober 2020

Can you provide some screenshots of the settings on the Zyxel?

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 6 oktober 2020

I grabbed some screenshots for you, but there are a lot of options in the menus. This is from the WAN interface setup on the device.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74454 reacties
  • 6 oktober 2020

The type will be ADSL/VDSL over PTM.

Set VLAN 802.1q to 6 as the pppoe connection should be made on vlan 6.

The MTU size sould be 1500

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 6 oktober 2020

Let me give that a try. When the Zxyel is set to PPPOE it asks for login details, I can make these up right? 

On the Edgerouter I assume I don't need the config from the thread and could get away with setting the WAN port to DHCP?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74454 reacties
  • 6 oktober 2020
iborg schreef:

Let me give that a try. When the Zxyel is set to PPPOE it asks for login details, I can make these up right? 

Correct, you can use anything.

iborg schreef:

On the Edgerouter I assume I don't need the config from the thread and could get away with setting the WAN port to DHCP?

I assume that in the end you are going to set the Zyxel to full-bridge meaning you will have to use a config from the thread as in bridge-mode the pppoe connection will be set up by the EdgeRouter, not the Zyxel.

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 7 oktober 2020

Many thanks for your help Wjb :) The Zyxel does indeed work, in bridged or routing mode. 

When first powered on it will add two WAN interfaces, they can be deleted. Create a new WAN interface.

• For routing mode set it to ADSL/VDSL over PTM, VLAN 802.1q to 6, MTU 1500
  • For bridged mode set it to ADSL/VDSL over PTM (I believe I didn’t set anything else here, VLAN, etc, but can double check if anyone needs the settings). This should turn off the DHCP server, but make sure it does and also turn off the firewall.

On the EdgeRouter I didn’t need/use your configs, as I only have internet from KPN (no VOIP or TV). I used the Basic wizard, selected PPPOE and the option “Internet is on VLAN”, putting 6 in that option.

Everything should then work :)

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 8 oktober 2020
dizzyweb schreef:

Ah, excuus. De HMB2260.

Het werkt nu omdat ik de EB er even tussen gehad heb, maar heb nu even geen zin om dat ding weer opnieuw op te starten... Heeft me vandaag al weer uren gekost.

Kom vanmorgen beneden en de ontvanger (die al een hele tijd niet gebruikt is) staat weer op F561. Herstarten komt constant op die fout uit weer. Om knettergek van te worden dit, ben iedere keer als ik dan wel eens TV wil kijken een half uur bezig om die box opgestart te krijgen.

Zal voor de grap de igmp proxy eens herstarten en dan die box nog een schop geven, maar ik betwijfel of dat iets oplost.

Edit:

Ik denk dat ik het probleem gevonden heb. Ik had in post-config.d nog een sciptje staan (tvroute.sh) die bij elke reboot dus een static route in de config zet. Samen met rfc3442-classless-routes gaat dat dus mis. Scriptje weggehaald, reboot… en gaan. Zucht. Snap niet dat die daar nog stond, ik heb vorige keer mijn ERL een complete factory reset gegeven.

• Topper
  • 70 reacties
  • 9 oktober 2020

Weet iemand of dit script ook gaat werken voor de edgerouter 12p?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74454 reacties
  • 9 oktober 2020
MarkV85 schreef:

Ja dan zal werken, je kunt na de initiële configuratie zelf de andere LAN poorten aan de configuratie toevoegen.

Mijn advies zou echter zijn om een EdgeRouter te gebruiken met zo weinig mogelijk LAN poorten en er een switch achter te hangen die IGMP snooping ondersteunt.

De reden is dat de switch functionaliteit van de EdgeRouter (nog) geen IGMP snooping ondersteunt en dat is natuurlijk killing als je ook TV van KPN afneemt.

Houdt er ook rekening mee dat van de 12 poorten er maar 8 in de switch opgenomen zijn. De andere 4 zouden dan gebridged moeten worden om voor hetzelfde (v)lan te kunnen gebruiken.

Mijn advies zou zijn om een EdgeRouter Lite 3 of een EdgeRouter 4 te gebruiken en daar een goede switch achter te plaatsen die IGMP snooping en (indien echt nodig) PoE ondersteunt.

Ik gebruik PoE injectors om mijn wifi accesspoints te voeden. Het voordeel daarvan is dat je alleen het netwerkkabeltje naar het eindapparaat voorziet van PoE en niet tussenliggende switches die dan allemaal PoE moeten ondersteunen.

• Topper
  • 70 reacties
  • 9 oktober 2020
wjb schreef:
MarkV85 schreef:

Ja dan zal werken, je kunt na de initiële configuratie zelf de andere LAN poorten aan de configuratie toevoegen.

Mijn advies zou echter zijn om een EdgeRouter te gebruiken met zo weinig mogelijk LAN poorten en er een switch achter te hangen die IGMP snooping ondersteunt.

De reden is dat de switch functionaliteit van de EdgeRouter (nog) geen IGMP snooping ondersteunt en dat is natuurlijk killing als je ook TV van KPN afneemt.

Houdt er ook rekening mee dat van de 12 poorten er maar 8 in de switch opgenomen zijn. De andere 4 zouden dan gebridged moeten worden om voor hetzelfde (v)lan te kunnen gebruiken.

Mijn advies zou zijn om een EdgeRouter Lite 3 of een EdgeRouter 4 te gebruiken en daar een goede switch achter te plaatsen die IGMP snooping en (indien echt nodig) PoE ondersteunt.

Ik gebruik PoE injectors om mijn wifi accesspoints te voeden. Het voordeel daarvan is dat je alleen het netwerkkabeltje naar het eindapparaat voorziet van PoE en niet tussenliggende switches die dan allemaal PoE moeten ondersteunen.

Dank voor je antwoord. De vraag was voor een collega van mij. Ik heb zelf de Edgerouter Lite 3.

M.v.g.

Mark

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 9 oktober 2020
wjb schreef:
MarkV85 schreef:

Hoi, ik haak hier maar even op in. Ga over 3 maanden verhuizen en wil een eigen router gaan gebruiken. Heb een gebruikte Edgeswitch 24 met ondersteuning tot 250w PoE op de kop getikt voor in mn patchkast. Die ondersteunt alles wat nodig is. Zou je icm die switch ook een Edgerouter 4 aanraden of een USG? Ik overweeg eigenlijk ook gewoon een Fritzbox aangezien ik niet echt zit te wachten op het configureren van de Edgerouters met de CLI. Anderzijds, jullie hebben hier een mooi aantal configuratiescripts gemaakt en dan heb je er ook niet zo veel werk aan. Edgerouter 4 staat wel mooi in het rack.:grin:

Ohja trouwens, zitten er nog meer voordelen aan het gebruiken van PoE injectors? Ik overweeg die wel in te zetten bij mijn camera's buiten ivm potentiele blikseminslag die anders gegarandeerd de hele switch eruit gooit.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74454 reacties
  • 9 oktober 2020
Boobybandit schreef:

Zou je icm die switch ook een Edgerouter 4 aanraden of een USG? Ik overweeg eigenlijk ook gewoon een Fritzbox aangezien ik niet echt zit te wachten op het configureren van de Edgerouters met de CLI. Anderzijds, jullie hebben hier een mooi aantal configuratiescripts gemaakt en dan heb je er ook niet zo veel werk aan. Edgerouter 4 staat wel mooi in het rack.:grin: 

Ik ben geen fan van de USG en de unifi cloud key, geef mij dan maar een EdgeRouter.

Overigens kom ik nooit in de CLI van mijn EdgeRouter immers alles is via de GUI te configureren.

Een FRITZ!Box is overigens een prima alternatief als je op je thuisnetwerk geen opsplitsing hoeft te maken in verschillende vlans voor bijvoorbeeld een zakelijk netwerk of een apart netwerk voor IoT.

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 9 oktober 2020

@Boobybandit 

als je geen haast hebt dan kan je ook wachten op de UXG Pro. De USG/pro is te beperkt qua hardware vind ik als je dpi ips gaat aanzetten.

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 9 oktober 2020
wjb schreef:
Boobybandit schreef:

Zou je icm die switch ook een Edgerouter 4 aanraden of een USG? Ik overweeg eigenlijk ook gewoon een Fritzbox aangezien ik niet echt zit te wachten op het configureren van de Edgerouters met de CLI. Anderzijds, jullie hebben hier een mooi aantal configuratiescripts gemaakt en dan heb je er ook niet zo veel werk aan. Edgerouter 4 staat wel mooi in het rack.:grin: 

Ik ben geen fan van de USG en de unifi cloud key, geef mij dan maar een EdgeRouter.

Overigens kom ik nooit in de CLI van mijn EdgeRouter immers alles is via de GUI te configureren.

Een FRITZ!Box is overigens een prima alternatief als je op je thuisnetwerk geen opsplitsing hoeft te maken in verschillende vlans voor bijvoorbeeld een zakelijk netwerk of een apart netwerk voor IoT.

Ah ok, fijn om te horen dat je eigenlijk grotendeels zonder de CLI uit de voeten kan. Heb met name wat oude reviews gelezen maar begrijp inderdaad dat de GUI de afgelopen jaren steeds uitgebreider is geworden. 

Goed dat je dat nog benoemt tav de FRITZ!Box. Ik ben namelijk juist wel van plan gescheiden vlans te maken. Met name voor mijn Chinese robotstofzuiger… Dank, dan wordt het waarschijnlijk de ER4.

Multiedje schreef:

@Boobybandit

als je geen haast hebt dan kan je ook wachten op de UXG Pro. De USG/pro is te beperkt qua hardware vind ik als je dpi ips gaat aanzetten.

Ziet er supergaaf uit, maar met een verwachte prijs rond de €500 toch wel een stuk meer dan ik voornemens was uit te geven aan mijn router. 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74454 reacties
  • 9 oktober 2020
Boobybandit schreef:

Goed dat je dat nog benoemt tav de FRITZ!Box. Ik ben namelijk juist wel van plan gescheiden vlans te maken. Met name voor mijn Chinese robotstofzuiger… Dank, dan wordt het waarschijnlijk de ER4.

Dan zal je dus ook wifi accesspoints moeten gebruiken die meerdere SSID's en meerdere VLAN's ondersteunen.

Reageer