Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8847 reacties

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 24 november 2020

reset gedaan snelheid boven de 200. Enige nadeel run ik een speedtest crasht die voor eventjes… herstart die zichzelf en doet die het weer...

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 24 november 2020
JS112 schreef:

reset gedaan snelheid boven de 200. Enige nadeel run ik een speedtest crasht die voor eventjes… herstart die zichzelf en doet die het weer...

ook opgelost… als je 1 netwerkkabel in de switch doet werkt dat niet helemaal lekker…. foutje met omprikken net haha

Thanks voor de hulp people!

• Topper
  • 90 reacties
  • 24 november 2020

@wjb 

Uiteindelijk voor ons nieuwe huis ben ik voor bonded vdsl gegaan van KPN.

Ik heb inmiddels de Zyxel VMG4005-B50A, EdgeRouterX, GS108E-300PES en de UAP-AC-PRO binnen.

Kan ik gewoon alles inpluggen, na de activatie via de experiabox, en de edgerouter installeren? 

KPN:

Ik heb (bonded of vectored) VDSL2, VPlus of FTTH Glasvezel internet

Internet

• PPPoE via VLAN 6 (802.1q).
  • PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord (bijv internet / internet).
  • Maximale pakket grote (mtu) 1500 bytes (rfc4638)
  • IPv4 adres + DNS servers via PPPoE verkrijgen
  • IPv6 adres reeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE). Een adres gebruiken uit reeks voor router.

Thanks alvast

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74517 reacties
  • 24 november 2020

De EdgeRouter X kan je gewoon configureren m.b.v. de scripts uit het startbericht van dit topic.

Je zult de handleiding van die Zyxel moeten raadplegen hoe je deze in full-bridge zet.

Als je een link naar de handleiding hebt, dan kan ik wel met je meekijken.

• Topper
  • 90 reacties
  • 24 november 2020
wjb schreef:

De EdgeRouter X kan je gewoon configureren m.b.v. de scripts uit het startbericht van dit topic.

Je zult de handleiding van die Zyxel moeten raadplegen hoe je deze in full-bridge zet.

Als je een link naar de handleiding hebt, dan kan ik wel met je meekijken.

https://service-provider.zyxel.com/global/en/products/dsl-cpes/vdsl/residential-bonding-gateways/vmg4005-b-series

https://spdl.zyxel.com/VMG4005-B50A/user_guide/VMG4005-B50A_V5.15.pdf

Ik kan het zo snel niet vinden. Er staat alleen wat over een quick start wizard. Denk dat dit wel goed komt als ik er mee aan de slag ga. Zal vast wel een verbinding worden aangemaakt of iets dergelijks die ik dan kan aanpassen.

Thanks

Edit: Ik zal wel denk ik nog iets van bonding moeten activeren. Maar ook dat zal wel vanzelfspreken zijn als ik de opties zie in de edgerouter. Ik zal tegen die tijd kijken of ik nog een mooie config voor je heb die geschikt is voor de bonded vdsl. 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74517 reacties
  • 24 november 2020
rickdehoop schreef:

Ik kan het zo snel niet vinden. Er staat alleen wat over een quick start wizard. Denk dat dit wel goed komt als ik er mee aan de slag ga. Zal vast wel een verbinding worden aangemaakt of iets dergelijks die ik dan kan aanpassen.

Het komt vast wel goed. :relaxed:

Op deze pagina staat hoe je de VMG in full bridge zet.

Voor internet bij KPN gebruik je vlan 6.

Daarnaast zal er t.b.v. IPTV ook een bridge voor vlan 4 opgezet moeten worden

plofkip
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 19 reacties
  • 24 november 2020
wjb schreef:
Bartm71 schreef:

Grootste wijziging lijkt me toch het gebruik van de standaard DNS.

Je kunt rustig andere DNS servers gebruiken zolang je maar niet de DNS server van Cloudflare gebruikt als je een Arris VIP5202 hebt.

Held!!! 

Ik snapte er helemaal niks van. Ben in de meterkast bezig geweest om alle apparatuur netjes een plekje te geven en alle kabels netjes te patchen. Sindsdien alleen maar gezeik met de arris ontvangers. Heel vaak f561 en heeeel soms lukte het om op te starten. 

Wat blijkt nou, m'n raspberry Pi met PiHole is kaduuk gegaan en ik heb dus maar 1.1.1.1 als dns ingesteld voor zolang de rpi weg is.

Dankzij jouw post werkt alles weer, enorm bedankt! 

Maikelschuring
Deelnemer

Goeie dag 

Ik heb een vraagje ik heb een t-mobile glasvezel abbo

Nu heb ik eerst een TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L aangesloten

Daar hoef ik niks in te stellen.

Daar is mijn Router tp link AX11000 op aangesloten.

Dat heb ik in gesteld met de gegevena van t-mobile zoals het op deze site staat aangegeven

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/glasvezel-draytek-vervangen-met-je-eigen-router-met-vlan-297061

Dat werk dus goed. Maar nu wil ik naar kpn overstappen, maar nu lees ik dat ik een switch nodig heb die ik in moet stellen.

Mijn vraag is dus kan het niet zo gemakkelijk als het bij t-mobile kan en zodat ik niks meer hoef aan te schaffen :-) ?

mvg Maikel

Maikelschuring
Deelnemer

Goede middag

Nog bedankt voor de info van gisteren!

Maar ik heb een vraagje nou zou ik graag op de edgerouter lite 3 op de tweede poort de decoder aansluiten zoals dat ook bij de edgeroute x kan

Zou je me daar wat meer info over kunnen verschaffen

Mvg Maikel

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74517 reacties
  • 26 november 2020
Maikelschuring schreef:

Maar ik heb een vraagje nou zou ik graag op de edgerouter lite 3 op de tweede poort de decoder aansluiten zoals dat ook bij de edgeroute x kan

Heb je één TV ontvanger?

Kan je een kabel rechtstreeks van de EdgeRouter naar de TV ontvanger leggen zonder dat op die kabel ook andere apparatuur, zoals de televisie zelf of bijvoorbeeld een wifi accesspoint aangesloten moet worden?

Maikelschuring
Deelnemer

Ik heb 1 tv ontvanger. En heb een rechtstreeks lijntje naar de decoder!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74517 reacties
  • 26 november 2020

Zullen we dit stapje voor stapje doen.

Stap 1: Maak een DHCP server aan voor IPTV zoals onderstaand.

Stap 2: Zet het IP adres van eth2 op het router adres met subnet /24.

Stap 3: Laat de IGMP proxy server downstream naar eth2 wijzen.

Stap 4: Wijzig de source NAT rule voor IPTV.

Note: In het bovenstaande voorbeeld staat de outbound interface op eth3.4 maar bij jou zal die op eth0.4 moeten blijven staan.

Stap 5: Zet de TV ontvanger uit.

Stap 6: Sluit de TV ontvanger aan op eth2.

Stap 7: Zet de TV ontvanger aan.

Stap 8: Pak een biertje en geniet van de televisie.

Maikelschuring
Deelnemer

Het werkt als een zonnetje. Helemaal top jou uitleg!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74517 reacties
  • 26 november 2020
Maikelschuring schreef:

Het werkt als een zonnetje. Helemaal top jou uitleg!

Vooral stap 8. :wink:

• Helper
  • 32 reacties
  • 27 november 2020

@wjb allereerst nog dank voor alle hulp bij het instellen van mijn ER-Lite bij de overgang van Telfort → KPN. Het draait allemaal snel en stabiel.

Wel zie ik dat ik sinds de migratie ook verbonden ben via IPv6. Dat is wel even een nieuwe wereld, maak me eerlijk gezegd een beetje zorgen over de beveiliging. Vooral ook als je bijv. dit leest: https://en.wikipedia.org/wiki/IPv6#Shadow_networks

Er is enorm veel over te lezen en te vinden, begin een beetje door alle bomen het bos niet meer te zien.

Heb je hier nog goede tips / bronnen / tutorials voor?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74517 reacties
  • 27 november 2020

Je hoeft je geen zorgen te maken over de beveiliging.

Zoals je ziet bevat mijn configuratiescript IPv6 firewalls (WANv6_IN en WANv6_LOCAL) om inkomend verkeer op de pppoe verbinding te blokkeren. Dit is niet anders dan bij IPv4 uitgezonderd de ICMP ping-requests die wel doorgelaten worden. Er wordt bij IPv6 veel gebruik gemaakt van ICMP om vast te stellen of de andere zijde van de communicatie operationeel is.

En zelfs als er geen IPv6 firewall actief zou zijn, weet dat er op jouw thuisnetwerk per (v)lan 18,446,744,073,709,551,616 IPv6 addressen kunnen zijn. Een kwaadwillende is dus wel even bezig om de juiste te vinden. :wink:

• Helper
  • 32 reacties
  • 27 november 2020

Zoals je ziet bevat mijn configuratiescript IPv6 firewalls (WANv6_IN en WANv6_LOCAL) om inkomend verkeer op de pppoe verbinding te blokkeren.

Euh… Bij mij zijn er 2 firewall policies zichtbaar in de GUI:

• WAN_IN
  • WAN_LOCAL

Mis ik iets?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74517 reacties
  • 27 november 2020

Het klopt dat op het tabblad firewall alleen de IPv4 firewalls getoond worden maar als je in de Config Tree gaat kijken dan zal je ze zien staan.

Let op: Bij de onderstaande screenshots is eth3 de WAN poort, bij jou is dat eth0.

• Topper
  • 17 reacties
  • 27 november 2020

Hallo allemaal,

ik heb nu ook een Edgerouter X draaien ter vervanging van de Experiabox V10. Alles werkt perfect met de configuratiescripts, alleen krijg ik de telefonie niet werkend. Ik heb de Experiabox aangesloten op eth1, en deze staat in bridge met vlan 7. Ik zit bij Telfort (of KPN nu eigenlijk???) dus het zou in principe moeten werken. Ik heb wel eens gehoord dat telefoon bij internet op de vlan zou zitten? Weet iemand hier misschien meer van?

Alvast bedankt!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74517 reacties
  • 27 november 2020

Ook ik dacht dat Telfort telefonie via vlan 7 had lopen maar blijkbaar gebruikt Telfort geen apart vlan voor telefonie.

Dat betekent dat het niet mogelijk is om de Experia Box als "veredelde" VoIP ATA te gebruiken.

Ik ga de overeenkomstige Telfort configuratiescripts dan ook uit het startbericht van dit topic verwijderen.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74517 reacties
  • 27 november 2020
wjb schreef:
rickdehoop schreef:

Het komt vast wel goed. :relaxed:

Op deze pagina staat hoe je de VMG in full bridge zet.

Voor internet bij KPN gebruik je vlan 6.

Daarnaast zal er t.b.v. IPTV ook een bridge voor vlan 4 opgezet moeten worden

@rickdehoop, Is het nog gelukt?

• Topper
  • 17 reacties
  • 27 november 2020

Mmmm oke, zoiets had ik al verwacht. Maar zou het niet mogelijk zijn om de Experiabox op vlan 34 te zetten? Of krijg je dan andere problemen?

• Topper
  • 90 reacties
  • 27 november 2020
wjb schreef:

@rickdehoop, Is het nog gelukt?

Duurt nog even voor de lijn is opgeleverd en dan duurt t nog even voordat ik erbij kan.  (als in paar weken)

Ben zo goed voorbereid omdat ik het graag snel goed wil hebben vanwege het thuiswerken :)

Ik zal zeker mijn bevindingen hier plaatsen! :) 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74517 reacties
  • 27 november 2020
Supergerrit schreef:

Mmmm oke, zoiets had ik al verwacht. Maar zou het niet mogelijk zijn om de Experiabox op vlan 34 te zetten? Of krijg je dan andere problemen?

Als je vlan 34 bridged naar de Experia Box dan krijg je andere problemen immers de EdgeRouter moet zelf een verbinding op vlan 34 hebben.

Wat nog zou kunnen proberen is op jouw EdgeRouter eth1.7 (vrf 7 op eth1) en br0 te verwijderen en vervolgens eth1.34 (vrf 34 op eth1) aan te maken en een apart DHCP server voor eth1.34 op te zetten. Als je daarna de Experia Box op LAN poort 1 aansluit dan zou hij theoretisch op Intenet moeten kunnen komen maar ik vraag me af of telefonie het dan gaat doen immers er is dan sprake van double NAT en dar zou wel eens roet in het wten kunnen gooien.

• Topper
  • 17 reacties
  • 27 november 2020
wjb schreef:
Supergerrit schreef:

Als je vlan 34 bridged naar de Experia Box dan krijg je andere problemen immers de EdgeRouter moet zelf een verbinding op vlan 34 hebben.

Wat nog zou kunnen proberen is op jouw EdgeRouter eth1.7 (vrf 7 op eth1) en br0 te verwijderen en vervolgens eth1.34 (vrf 34 op eth1) aan te maken en een apart DHCP server voor eth1.34 op te zetten. Als je daarna de Experia Box op LAN poort 1 aansluit dan zou hij theoretisch op Intenet moeten kunnen komen maar ik vraag me af of telefonie het dan gaat doen immers er is dan sprake van double NAT en dar zou wel eens roet in het wten kunnen gooien.

Bedank voor je reactie! Ik heb hem nu zoals beschreven ingesteld. De experiabox weigert alleen een ip adres te nemen uit de 192.168.10.0/24 range waardoor hij geen verbinding maakt. Enig idee?

*